PKR Mula Risau Dengan Rating Terkini Anwar…

Jun 30, 2011 at 12:37 am 3 comments

Dalam satu mesyuarat strategik yang dilaksanakan baru-baru ini; yang turut dihadiri oleh Ketua Umum PKR – antara perkara yang paling hangat diperbincangkan adalah ‘rating’ kepercayaan rakyat kepada Anwar. Baik dalam kes sodomi. Baik dalam kes video seks. Yang baik dengan PKR ini; adalah prinsip kejujuran dan boleh berkata benar di dalam mesyuarat tertutup adalah dilaksanakan sebaik mungkin. Jika satu ahli peringkat tertinggi tidak puas hati kepada Presiden, mahupun Ketua UMUM – dia boleh memperkatakan perkara itu TANPA dilabel sebagai pengkhianat dan tidak mengenang budi.

Budaya kejujuran ini tidak ada dalam UMNO. Bila depan boss, semua OK dan mantap! Baik depan Presiden; Timbalan Presiden mahupun Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri – semua OK dan mantap! Penyakit ini memang PKR sudah buang lama. Dalam mesyuarat PKR – mereka boleh saling mengkritik dan terbuka dengan kritikan dan tohmahan.

Salah seorang anggota pimpinan menyoal Setiausaha Agung mengenai ‘rating’ Anwar pada ketika ini. Untuk makluman, PKR dan Merdeka Centre memang melakukan kajian berkala (2 bulan sekali) mengenai level kepercayaan rakyat kepada Anwar. Responden dipastikan lebih 3,000. Bukan di kawasan yang sama; mengikut keperluan pemerhatian dan data.

Setiausaha Agung cuba bersilat – kononnya ini tidak melambangkan kepercayaan sebenar rakyat. Ceramah masih mendapat liputan baik. Kekuasaan di media baru juga masih lagi kuat dan teguh. Kita masih lagi punya kesempatan untuk mengembalikan kepercayaan. Saifuddin memang pandai bersilat.

Ahli pimpinan itu bertanya sekali lagi: ‘Tuan Setiausaha Agung; saya bertanya peratusan’!!! Sila jawab!!!

Saifuddin dengan nada yang sangat ‘sayu’ lagi ‘sedih’ menyatakan – survey terakhir yang mereka jalankan – penerimaan rakyat kepada Anwar adalah di takat berikut:-

  • 37 % Kawasan Luar Bandar – merangkumi kawasan Sabak Bernam, Sekinchan, Sungai Besar dan Jeram. Responden kawasan sama, tahap kepercayaan kepada PAS meningkat ke takat 57 %.

 

  • 31 % Kawasan Urban/Bandar – merangkumi kawasan Shah Alam, Kota Damansara, PJ Selatan dan PJ Utara. Responden kawasan sama, tahap kepercayaan kepada PAS mencecah angka 61 %.

 

  • 27 % di kalangan pengundi Cina (Selangor); PAS (46 %)

 

  • 18 % di kalangan pengundi India (Selangor); PAS (23 %)

Ramai yang di dalam mesyuarat tersebut mengeluh. Ada juga yang bertanya mengenai apakah tindakan yang perlu diambil bagi memastikan ‘rating’ Anwar kembali berada di tampuk yang terbaik.

Argument Saifuddin:-

  • Tidak perlu risau dengan penurunan di kawasan luar bandar (kerana ‘cells’ Anwar di dalam PAS akan memastikan sokongan kepada PR tidak akan tergugat).
  • Tidak perlu risau dengan penurunan di kawasan bandar (kerana kepercayaan pengundi Cina di Selangor kepada DAP berada di tahap tertinggi; 67.8 %)
  • Kawasan urban – akan dipulihkan dengan kejayaan BERSIH 2.0

Tetapi pimpinan PKR masih lagi ragu kerana ini sekaligus memberi makna; mereka terlalu bergantung kepada kekuatan PAS dan DAP. Bagaimana dengan kekuatan parti sendiri? Apakah Anwar masih mampu menjadi seorang ‘leader’ yang efektif – sekiranya rating tersebut menggambarkan suasana sebenar.

Sebelum tamat mesyuarat tersebut; Saifuddin mengingatkan semua ahli bahawa data yang dinyatakan perlu dan WAJIB berakhir di dalam bilik itu sahaja. Morale seluruh jentera PKR perlu dijaga dan dipelihara. Confidence mereka jangan diganggu gugat.

Anwar yang hadir di mesyuarat tersebut nampak sugul dan lemah. Apakah Anwar masih ada ‘command’ dan ‘aura’?

About these ads

Entry filed under: Anwar Ibrahim Baru?, Strategi Politik PKR, Weakest Link in PR. Tags: , , .

Anwar Perlu Konsisten Dengan ‘Pandangan’ Izzah Boleh Bawa ‘Luck’ Macam ‘Yingluck’?

3 Komen Add your own

  • 1. comolot  |  Julai 1, 2011 at 6:21 am

    huh..AFundi PAS dah meningkat rupanya. patut la hadi awang konfiden aje nak perintah malaysia masa ditanya wartawan haritu.

    masalahnya konfiden saja tak cukup kalau masih bangang

    p/s: patutnya saifudin buat survey di kalangan mat gay. confirm rating pak sheik al-jubury mencanak naik

    Balas
  • 2. Hairul  |  Julai 20, 2011 at 11:33 am

    sudahlah pak sheik berhenti jer lah cita2 nak ke putrajaya tu, banyakkan solat taubat mudah2an Allah ampunkan segala dosa. Ingat nabi tak mengaku umat kelak…

    Balas
  • 3. Tanpa Nama  |  Julai 28, 2011 at 12:40 pm

    siapa itu anwar ibrahim? adakah dia sehebat anuar zain?

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Jun 2011
I S R K J S A
« Mei   Jul »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Capaian Umum

  • 50,882,902 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 125 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 5 FUTURISTIC AUTO REPAIR TECHNOLOGIES
    5 Futuristic Auto Repair Technologies By Cherise LaPine, How Stuff Works, 29 August 2014.The days of traditional car repair aren't totally behind us quite yet, but they're on their way. And while there might always be a place for a small, old-school mechanic's shop to work on older cars, it's unlikely that service stations and low-volume […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • Benar Janji Allah
    Benar janji Allah, Yang Hak pasti mengatasi Yang Bathil.   Berkat doa, istiqamah dan sabar selama 6 tahun, saya bersyukur ke hadrat Ilahi dengan keputusan Mahkamah hari ini yang memihak pada saya.Saya dan keluarga menghormati keputusan Mahkamah hari ini.Kebenaran ini penting dan amat bermakna buat saya dan seluruh keluarga saya.Yang pasti, saya dan keluarga […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • PPS urusan keselamatan polis, UMNO usah tumpang tui
    PPS melibatkan isu keselamatan di mana sebuah badan ditubuhkan tapi tidak didaftarkan.Pihak kerajaan Pulau Pinang sudah menceroboh bidang kuasa polis dan apa sekali alasan untuk dibandingkan dengan pelbagai badan yang ditubuhkan, ianya melibatkan pihak polis dan KDN, bukan negeri.Kerajaan negeri tidak ada legitimasi kerana ianya tidak dibentangkan di DUN. Ta […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

RSS Perak Today

  • Isu PPS: Kertas siasatan sedang disiapkan
    GEORGETOWN – Kertas siasatan penuh penahanan 157 anggota Pasukan Peronda Sukarela (PPS) termasuk Adun Seri Delima , RSN Rayer dan Pengerusi PPS negeri, Phee Boon Poh sedang disiapkan untuk diserahkan kepada Ketua Unit Pendakwaan (KUP). Ketua Polis negeri, Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata, kertas siasatan itu akan diserahkan selewat-lewatnya esok. “Kita sedan […]

RSS Laman Izzs

  • Jangan Terkejut: Zuraida Belajar Agama Tak Habis?
    Demi mempertahankan niat bagi menzahirkan Datin Seri Wan Azizah sebagai Menteri Besar Selangor, Zuraida Kamarudin antara sedar atau tidak telah mempamerkan kedangkalannya dalam hal berkaitan agama.Malaysiakini melaporkan;Penafian PAS semalam masih gagal memadamkan spekulasi bahawa parti Islam itu menolak Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon ment […]

RSS Parpu Kari

RSS Musram Rakuman

  • Kemelut MB Selangor: Kalau Tuanku Tidak Berkenaan?
    PKR dan DAP tiada kuasa untuk memaksa Sultan Selangor menerima cadangan tunggal mereka untuk dilantik sebagai MB Selangor.Wan Azizah isteri Anwar adalah calon tunggal yang bakal dikemukakan kepada Sultan selewat-lewatnya esok. Sementara itu PAS tetap menghantar dua nama, Azmin Ali sebagai alternatif kepada Azizah.Tuanku punya pilihan, boleh sahaja mempertaha […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • I’m A Brown Person And I Live In A Racist Country
    Burnt. Black skin. Dirty. I’ve been called the worst names from fellow Singaporeans.   The first time I experienced racism was in a classroom when I was nine years old. I didn’t know what was happening, but I understood that there was a lot of hate there while my teacher loomed over me and said, ...

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Kemelut MB Selangor: Kalau Tuanku Tidak Berkenaan?
    PKR dan DAP tiada kuasa untuk memaksa Sultan Selangor menerima cadangan tunggal mereka untuk dilantik sebagai MB Selangor.Wan Azizah isteri Anwar adalah calon tunggal yang bakal dikemukakan kepada Sultan selewat-lewatnya esok. Sementara itu PAS tetap menghantar dua nama, Azmin Ali sebagai alternatif kepada Azizah.Tuanku punya pilihan, boleh sahaja mempertaha […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 125 other followers

%d bloggers like this: