PKR Mula Risau Dengan Rating Terkini Anwar…

Jun 30, 2011 at 12:37 am 3 comments

Dalam satu mesyuarat strategik yang dilaksanakan baru-baru ini; yang turut dihadiri oleh Ketua Umum PKR – antara perkara yang paling hangat diperbincangkan adalah ‘rating’ kepercayaan rakyat kepada Anwar. Baik dalam kes sodomi. Baik dalam kes video seks. Yang baik dengan PKR ini; adalah prinsip kejujuran dan boleh berkata benar di dalam mesyuarat tertutup adalah dilaksanakan sebaik mungkin. Jika satu ahli peringkat tertinggi tidak puas hati kepada Presiden, mahupun Ketua UMUM – dia boleh memperkatakan perkara itu TANPA dilabel sebagai pengkhianat dan tidak mengenang budi.

Budaya kejujuran ini tidak ada dalam UMNO. Bila depan boss, semua OK dan mantap! Baik depan Presiden; Timbalan Presiden mahupun Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri – semua OK dan mantap! Penyakit ini memang PKR sudah buang lama. Dalam mesyuarat PKR – mereka boleh saling mengkritik dan terbuka dengan kritikan dan tohmahan.

Salah seorang anggota pimpinan menyoal Setiausaha Agung mengenai ‘rating’ Anwar pada ketika ini. Untuk makluman, PKR dan Merdeka Centre memang melakukan kajian berkala (2 bulan sekali) mengenai level kepercayaan rakyat kepada Anwar. Responden dipastikan lebih 3,000. Bukan di kawasan yang sama; mengikut keperluan pemerhatian dan data.

Setiausaha Agung cuba bersilat – kononnya ini tidak melambangkan kepercayaan sebenar rakyat. Ceramah masih mendapat liputan baik. Kekuasaan di media baru juga masih lagi kuat dan teguh. Kita masih lagi punya kesempatan untuk mengembalikan kepercayaan. Saifuddin memang pandai bersilat.

Ahli pimpinan itu bertanya sekali lagi: ‘Tuan Setiausaha Agung; saya bertanya peratusan’!!! Sila jawab!!!

Saifuddin dengan nada yang sangat ‘sayu’ lagi ‘sedih’ menyatakan – survey terakhir yang mereka jalankan – penerimaan rakyat kepada Anwar adalah di takat berikut:-

  • 37 % Kawasan Luar Bandar – merangkumi kawasan Sabak Bernam, Sekinchan, Sungai Besar dan Jeram. Responden kawasan sama, tahap kepercayaan kepada PAS meningkat ke takat 57 %.

 

  • 31 % Kawasan Urban/Bandar – merangkumi kawasan Shah Alam, Kota Damansara, PJ Selatan dan PJ Utara. Responden kawasan sama, tahap kepercayaan kepada PAS mencecah angka 61 %.

 

  • 27 % di kalangan pengundi Cina (Selangor); PAS (46 %)

 

  • 18 % di kalangan pengundi India (Selangor); PAS (23 %)

Ramai yang di dalam mesyuarat tersebut mengeluh. Ada juga yang bertanya mengenai apakah tindakan yang perlu diambil bagi memastikan ‘rating’ Anwar kembali berada di tampuk yang terbaik.

Argument Saifuddin:-

  • Tidak perlu risau dengan penurunan di kawasan luar bandar (kerana ‘cells’ Anwar di dalam PAS akan memastikan sokongan kepada PR tidak akan tergugat).
  • Tidak perlu risau dengan penurunan di kawasan bandar (kerana kepercayaan pengundi Cina di Selangor kepada DAP berada di tahap tertinggi; 67.8 %)
  • Kawasan urban – akan dipulihkan dengan kejayaan BERSIH 2.0

Tetapi pimpinan PKR masih lagi ragu kerana ini sekaligus memberi makna; mereka terlalu bergantung kepada kekuatan PAS dan DAP. Bagaimana dengan kekuatan parti sendiri? Apakah Anwar masih mampu menjadi seorang ‘leader’ yang efektif – sekiranya rating tersebut menggambarkan suasana sebenar.

Sebelum tamat mesyuarat tersebut; Saifuddin mengingatkan semua ahli bahawa data yang dinyatakan perlu dan WAJIB berakhir di dalam bilik itu sahaja. Morale seluruh jentera PKR perlu dijaga dan dipelihara. Confidence mereka jangan diganggu gugat.

Anwar yang hadir di mesyuarat tersebut nampak sugul dan lemah. Apakah Anwar masih ada ‘command’ dan ‘aura’?

About these ads

Entry filed under: Anwar Ibrahim Baru?, Strategi Politik PKR, Weakest Link in PR. Tags: , , .

Anwar Perlu Konsisten Dengan ‘Pandangan’ Izzah Boleh Bawa ‘Luck’ Macam ‘Yingluck’?

3 Komen Add your own

  • 1. comolot  |  Julai 1, 2011 at 6:21 am

    huh..AFundi PAS dah meningkat rupanya. patut la hadi awang konfiden aje nak perintah malaysia masa ditanya wartawan haritu.

    masalahnya konfiden saja tak cukup kalau masih bangang

    p/s: patutnya saifudin buat survey di kalangan mat gay. confirm rating pak sheik al-jubury mencanak naik

    Balas
  • 2. Hairul  |  Julai 20, 2011 at 11:33 am

    sudahlah pak sheik berhenti jer lah cita2 nak ke putrajaya tu, banyakkan solat taubat mudah2an Allah ampunkan segala dosa. Ingat nabi tak mengaku umat kelak…

    Balas
  • 3. Tanpa Nama  |  Julai 28, 2011 at 12:40 pm

    siapa itu anwar ibrahim? adakah dia sehebat anuar zain?

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Jun 2011
I S R K J S A
« Mei   Jul »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Capaian Umum

  • 54,025,389 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 130 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Ali Zul

  • 5 SPOOKY SPIDER MYTHS BUSTED
    5 Spooky Spider Myths BustedBy Elizabeth Palermo, Live Science, 28 October 2014.Spiders: they creep, they leap, they haunt the nightmares of arachnophobic humans. But a lot of the fear surrounding spiders is based on myths, not facts, according to the experts who study these eight-legged creatures.Did you know, for example, that the venom of most tarantulas […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • Sabitan Kekal atau Bebas? Kepada Allah saya berserah..
    Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,Esok, kes saya akan mula didengar dan dibicarakan di Mahkamah Persekutuan. Saya harap pihak perayu(DS Anwar Ibrahim) tidak mencari alasan untuk "tunda" lagi.Cukuplah kes ini berlanjutan selama 6 tahun 2 bulan, yang mana sudah mencecah 100 penangguhan dan permohonan dibuat.Kebenaran ini penting dan amat bermakna […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Yuktes Vijay Bidas Hujah Gopal Sri Ram
    45 keraguan telah disusun oleh Gopal Sri Ram untuk bebaskan Anwar… Kesemuanya akan dibalas balik sebegini : Sampel Sprema boleh diswab selepas 3… more »

RSS Perak Today

  • Projek Pembinaan Masjid Di Daerah Manjung Terus Dipantau
    Menteri Besar Perak merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pangkor, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir hari ini mengadakan lawatan khusus bagi memantau perkembangan projek pembinaan masjid di sekitar Daerah Manjung. Pemantauan berterusan itu bertujuan memastikan projek tersebut berjalan lancar atau sebaliknya, katanya. “Kita dapati ada projek membina masjid […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

RSS Musram Rakuman

  • Sodomi II: Saiful Nampak Rela Dalam Kedukaan: Shafee Abdullah
    TAN SRI Muhammad Shafee Abdullah berhujah bagi pihak pendakwaraya tepat jam 9.16 pagi; dengan memulakan antara lain, "Adalah lebih mudah bagi pihak pendakwa untuk mendakwa dan membuktikan kesnya jika perbuatan itu dilakukan dengan kerelaan; daripada bukan dengan kerelaan.Shafee berhujah bahawa apabila Saiful berkata, dia tidak berbuat demikian secara su […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Sisters in Islam (SIS) Cabar Majlis Fatwa Kebangsaan Di Mahkamah?
    Sisters In Islam akan mengambil tindakan mahkamah berhubung fatwa yang menyebut “SIS adalah sesat kerana mengamalkan fahaman Liberalisme dan Pluralisme”.   Mengikut maklumat dari sumber yang boleh dipercayai, Sisters In Islam (SIS) akan mengambil tindakan mahkamah terhadap Majlis Fatwa Kebangsaan berhubung fatwa yang menyebut “SIS adalah sesat kerana mengama […]

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Sodomi II: Saiful Nampak Rela Dalam Kedukaan: Shafee Abdullah
    TAN SRI Muhammad Shafee Abdullah berhujah bagi pihak pendakwaraya tepat jam 9.16 pagi; dengan memulakan antara lain, "Adalah lebih mudah bagi pihak pendakwa untuk mendakwa dan membuktikan kesnya jika perbuatan itu dilakukan dengan kerelaan; daripada bukan dengan kerelaan.Shafee berhujah bahawa apabila Saiful berkata, dia tidak berbuat demikian secara su […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 130 other followers

%d bloggers like this: