Archive for Mac 6, 2012

Siapa MB Selangor?

Memang dah menjadi tajuk hangat di Selangor, siapa yang akan jadi MB sekiranya BN dapat memenangi semula Selangor. Soalnya, boleh menang ke? Dah berapa seats yang boleh dikatakan PUTIH? Berapa yang kelabu? Berapa yang pure HITAM?

Laporan mukasurat pertama Malay Mail hari ini membawa tajuk – ‘A CEO AS SELANGOR MENTERI BESAR?’. Menarik laporan ini. Diletakkan juga di bawah laporan sama, ada ketidakgembiraan di kalangan orang UMNO Selangor dengan kenyataan ini. Pada mereka, Selangor mesti dikembalikan kepada tangan orang politik. Soalnya siapa? Siapa orang politik di Selangor yang mempunyai ‘karisma’ dan kepercayaan rakyat? Siapa?

Untuk makluman orang UMNO di Selangor, Anwar juga bersedia untuk membuat banyak pertukaran di Selangor. Beberapa orang korporat juga sedang diintai oleh PKR untuk diletakkan sebagai calon di Selangor. Tapi, setakat ini tidak ada korporat Melayu yang di senarai pendek. Semua korporat Cina.

Strategi Anwar – adalah untuk tidak bergantung kepada DAP dalam PRU yang akan datang. PKR juga akan adopt beberapa pendekatan DAP yang berjaya di Sarawak. Muka muda, fresh faces, young, dynamic, vibrant, social media savvy dan mempunyai kewangan yang stabil. Anwar juga sudah identify beberapa anak muda Cina yang berjaya, bagi diletakkan di kawasan bandar, bagi mewakili PKR.

Anwar tidak mahu PKR terlalu bergantung kepada analisa ekonomi dan politik yang disediakan oleh Tony Pua. PKR sudah sedia untuk memperkenalkan nama beberapa orang calon berwibawa di kalangan usawahan muda berbangsa Cina. Anwar tahu, pengundi Cina tidak sangat melihat kepada kemampuan politik dan sebagainya. Yang lebih penting adalah wajah baru, bersih skandal dan tidak ada political baggage. Mudah.

Dalam pada UMNO kononnya berahsia dengan calon-calon MB yang ‘profesional’, Anwar sendiri tahu dan maklum tentang beberapa nama:-

- Fateh Iskandar (GLOMAC)
- Rozali Ismail (SYABAS)
- Takril Tasuki (Bekas Pegawai Tinggi Yayasan Selangor)
- Mohamad Adzib Isa (MAIS)

Anwar sebenarnya dah ada kertas strategi kempen untuk kesemua calon yang mereka agak akan diangkat sebagai calon MB. Masalah Anwar adalah kalau Adzib benar-benar diletakkan sebagai calon MB. Setakat ini, PKR gagal mencari sebarang kelemahan Adzib (baik peribadi, kerja ataupun kes rasuah). Semuanya masih kosong. Tak ada serangan yang boleh dibuat. Hubungan Adzib dengan pemimpin UMNO Selangor pun baik. Kalau letak Rozali, Anwar dah siap kertas kerja 25 mukasurat untuk balun Rozali. Takril pun sama.

Anwar juga maklum bahawa Adzib punyai hubungan yang SANGAT RAPAT dengan Duli Tuanku Sultan Selangor. Adzib terkenal sebagai orang yang sangat bersih, punya integriti tinggi dan tidak pernah terjebak dengan skandal di Selangor. Kalau adapun kelemahan Adzib adalah hubungan baik dengan usahawan/peniaga Cina. Di situ Anwar pasti akan ada kelemahan sedikit.

Siapa bakal jadi pilihan di Selangor?

Continue Reading Mac 6, 2012 at 12:32 am 4 comments


Mac 2012
I S R K J S A
« Feb   Apr »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Capaian Umum

  • 44,426,894 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 122 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 10 FASCINATING TALES OF ANCIENT MAYAN CIVILIZATION
    10 Fascinating Tales of Ancient Mayan Civilization By Chris Flynn, Toptenz, 24 April 2014.Even the most preliminary studies of the Mayans will tell you they were a very remarkable people. Their building block-styled pyramids date back at least as late as those of ancient Egypt, they were advanced in mathematics, had a more sophisticated handle on astronomy t […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • Benar Janji Allah
    Benar janji Allah, Yang Hak pasti mengatasi Yang Bathil.   Berkat doa, istiqamah dan sabar selama 6 tahun, saya bersyukur ke hadrat Ilahi dengan keputusan Mahkamah hari ini yang memihak pada saya.Saya dan keluarga menghormati keputusan Mahkamah hari ini.Kebenaran ini penting dan amat bermakna buat saya dan seluruh keluarga saya.Yang pasti, saya dan keluarga […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Jalanraya tak siap kerajaan negeri meragut nyawa
    Pada hari Selasa 22/4 ahli keluarga dan rakan mangsa kemalangan dengan kerjasama Pertubuhan bernama HAREM telah menganjurkan satu demonstrasi yang dihadiri lebih kurang 100 orang kaum cina.Mereka tak puas hati dengan kerajaan negeri Pulau Pinang yang telah melambat siapkan projek jalanraya negeri hingga berlaku kejadian kemalangan yang telah meragut nyawa be […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Mesej Di Sebalik Laman Anwar Padam Kenyataan Peguam Pro Azmin…
    AIDCNews – 25/4/14 – Pada 31 Mac, laman rasmi Ketua Umum PKR, anwaribrahimblog.com/ memaparkan satu artikel bertajuk “[KENYATAAN MEDIA] Peruntukan undang-undang benarkan Dato’ Seri Anwar Ibrahim menjawat jawatan Presiden Parti Keadilan Rakyat,” namun tidak lama kemudian artikel itu telah dipadamkan tanpa sebarang alasan. Sebelum dipadamkan, Datuk Seri Anwar […]

RSS Perak Today

  • Hafiz Suip: Tuduhan mengarut!
    JIKA diteliti pencapaian karier nyanyiannya, Hafiz Suip bukanlah lagi penyanyi yang boleh dikaitkan dengan bakat ‘mi segera’ yang lahir daripada program realiti semata-mata, malah kejayaannya hari demi hari membuktikan dia bukanlah calang-calang. Namun dalam sibuk mencipta nama, Hafiz juga tidak pernah terlepas dikaitkan dengan cerita-cerita nakal apabila ad […]

RSS Laman Izzs

  • ISTERI MENGAMUK SUAMI CURANG PART 3; Akhirnya Semuanya Terbongkar!!!?
    Macam- macam rupanya cara manusia mencari publisiti.Rupanya segala yang terjadi adalah sebuah lakonan bersempena menyambut kehadiran bulan April atau lebih dikenali sebagai April Fool's.Segalanya dibongkar oleh halaman facebook APT;(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s) […]

RSS Parpu Kari

  • CILI KASI TARUK! APAKAH FELDA BODOH KERANA MENARIK BALIK SAMAN? INI CERITA SEBENAR...
    Aku yakin ramai penyokong UMNO marahkan UMNO diatas keputusan menarik balik saman terhadap Saifuddin Nasution. Ada yang begitu marah sampai mereka luahkan melalui media sosial. Yalah lepas apa yang berlaku dalam episod Tian Chua yang dah la saman ditarik balik pastu ada pulak gambar SUA UMNO diambil bersama penghasut no 1 tu.Tapi kan, khabarnya kali ini kisa […]

RSS Musram Rakuman

  • Anwar Pantau PKR Dari Penjara
    Setiap kali Anwar memantau PKR daripada penjara, kemampuan parti itu menang kerusi pada PRU sangat terhad, malah satu ketika hanya kerusi Parlimen Permatang Pauh mampu dimenangi.Hanya tahun 2008 dan 2013, kerusi PKR bertambah, atas sebab Anwar sudah bebas. Jawatan Presiden PKR tetap pada Wan Azizah isterinya, atas sebab, tidak orang yang berpeluang bertandin […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Brunei : Hudud deferred due to unavoidable circumstances
      THE implementation of the Syariah Penal Code Order has been “deferred” from April 22 to a later date “due to unavoidable circumstances“, said the assistant director of the Islamic Legal Unit. While delivering a briefing on the new legislation to the Malaysian expatriate community, Dk Hjh Jauyah Pg Hj Mohd Zaini said the enforcement ...

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Anwar Pantau PKR Dari Penjara
    Setiap kali Anwar memantau PKR daripada penjara, kemampuan parti itu menang kerusi pada PRU sangat terhad, malah satu ketika hanya kerusi Parlimen Permatang Pauh mampu dimenangi.Hanya tahun 2008 dan 2013, kerusi PKR bertambah, atas sebab Anwar sudah bebas. Jawatan Presiden PKR tetap pada Wan Azizah isterinya, atas sebab, tidak orang yang berpeluang bertandin […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 122 other followers