Isu Air Selangor. Khalid Gagal Lagi.

Disember 5, 2013 at 2:03 pm 2 comments

The Selangor state investment arm, Kumpulan Darul Ehsan Bhd (KDEB)’s RM9.65 billion offer to consolidate the water sector seems to  have hit a brick wall yet again, with two of the important players,  Puncak Niaga Holdings Bhd and Gamuda Bhd declining to accept the offers  made.

This confirms a Kinibiz story earlier this month that the water consolidation exercise had hit a snag.

In an announcement to the bourse yesterday, Puncak which  has two concessions, one to treat water under wholly owned Puncak Niaga  (M) Sdn Bhd (PNSB) and another under 70% controlled Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) which has the mandate to distribute water in  Selangor, Kuala Lumpur and Putrajaya, basically shafted Selangor’s offer saying that there was insufficient information provided.

Puncak said that its board had “expressed great concern on  the indicative terms of the offer” and the responses to queries it had  made, from KDEB, the Selangor State Government and PAAB.

In a nutshell, Puncak’s grouses are that the net proceeds  that it will receive from KDEB for the proposed purchase of PNSB and  Syabas amounts to RM1.55 billion only, in contrast to the total equity  value of RM5.59 billion as stated in the offers from KDEB.

The bone of contention is that “There shall be no further  consideration to be paid to Puncak apart from the proposed RM1.55  billion,” Puncak said in its announcement to the bourse.

Another grouse of Puncak’s is that the amount of  consideration payable is still subject to due diligence to be undertaken post acceptance.

The water outfit, Puncak, added that PAAB had only verbally agreed in principle to take over the water assets of PNSB and Syabas at the total value of RM4.04 billion.

Another major issue is with a 37% and 25% tariff hike  respectively slated for 2009 and 2012, as per Puncak’s concession  agreement which had been opposed by the state.

In response to Syabas’ claims for compensation on the two  tariff hikes, the Menteri Besar of Selangor Khalid Ibrahim had said that since the issue was still being heard at the Kuala Lumpur High Court,  “the Selangor State Government is not able to give any confirmation on  the payment of the said compensation.”

Puncak’s outstanding liabilities as at end December 2012  (due from PNSB and Syabas) to Acqua SPV Bhd, which is PAAB’s unit  amounted to RM3.91 billion, and had to be fully resolved regardless of  any offer or mechanism to be implemented in the proposed consolidation.

(Sumber; Kinibiz)
Kalau value pada RM5b lebih; Khalid nak main atas angin dan hanya bayar setakat RM1b. Mana ada jalan nak lulus.
Khalid nampaknya sudah kehilangan skill korporat kerana tidak mampu melaksanakan penyelesaian isu air ini. Malahan, Anwar sendiri sudah memanggil semula Rafizi untuk melihat isu ini secara keseluruhan.
Pada Anwar, air ini adalah kemuncak kejayaan PKR di Selangor. Kalau gagal dipertahan, ataupun diperkukuh, makna kata, kerajaan PKR tidak cekap.
Katanya, Khalid sudahpun mencari konsultan luar, termasuk dua orang dari UK dan seorang wakil Public Utilities Board (PUB, Singapore) – untuk menyelesaikan isu ini seberapa cepat. Seboleh mungkin, Khalid tidak mahu Rafizi ambil alih modal politik untuk berlawan dengan Azmin Ali.
Kalau ikut kegagalan beberapa isu sebelum ini. Nampaknya susah Khalid nak kalahkan Azmin. Banyak failed.

About these ads

Entry filed under: ANWAR IBRAHIM, Dato Seri Anwar Ibrahim, Isu Air Selangor, Khalid Ibrahim, Pakatan Rakyat, PKR, PKR Selangor. Tags: , , , , , , .

Tiada Jalan Lain. Khalid Flip-Flop. PAU2013: Winners & Losers

2 Komen Add your own

  • 1. Tanpa Nama  |  Disember 6, 2013 at 2:21 am

    Oi gelagat anwar.. Mana isu Singapura spy kerajaan Malaysia? Isu besar macamtu pun takkan senyap je. Kechewa la macam ni

    Balas
  • 2. 1  |  Disember 10, 2013 at 9:09 am

    1

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Disember 2013
I S R K J S A
« Nov   Jan »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Capaian Umum

  • 49,238,104 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 124 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 10 GADGETS THAT REALLY SHOULD BE OBSOLETE BY NOW
    10 Gadgets That Really Should Be Obsolete By Now By Nathan Chandler, How Stuff Works, 28 July 2014.All of our electronic gadgets get smaller, faster and more powerful. Along the way, older versions start to sprout grey hairs. When that happens, they either continue to hone their capabilities with a technical comb over or they fall uselessly out of favour, dr […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • Benar Janji Allah
    Benar janji Allah, Yang Hak pasti mengatasi Yang Bathil.   Berkat doa, istiqamah dan sabar selama 6 tahun, saya bersyukur ke hadrat Ilahi dengan keputusan Mahkamah hari ini yang memihak pada saya.Saya dan keluarga menghormati keputusan Mahkamah hari ini.Kebenaran ini penting dan amat bermakna buat saya dan seluruh keluarga saya.Yang pasti, saya dan keluarga […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • EDL bermula, VEP patut mula ... DAP, PKR pertahan SIngapura
    Baca sokongan The Patriot SINI untuk VEP.Singapura boleh buat apa saja sukahati dia tapi kita tak boleh. Apa ke bala?????????Menariknya sekali bila DAP yang sokong PAP polisi pula berpura-pura nan membela rakyat Malaysia.Sibuk saja Nga Kor Ming. Jaga hal Perak ko tu....HIghway dibuat untuk selesaikan masaalah kesesakan yang disebabkan kenderaaan keluar masuk […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Selamat Hari Raya Aidil Fitri
    Selamat Hari Raya Aidil Fitri diucapkan kepada semua pengunjung laman ini. Insya Allah, laman ini akan dikemaskini semula bermula pada 6 Ogos 2014… more »

RSS Perak Today

  • Dr Fazley: Adilfitri paling bermakna!
    TAHUN ini merupakan tahun kelapan pasangan bahagia ini menyambut Aidilfitri bersama sebagai suami isteri. Sepanjang sambutan tahun ini merupakan yang paling bermakna buat Dr Fazley Yaakob dan isteri Datin Azrene Ahmad. Tahu apa yang menariknya? kita ikuti kisah raya mereka samping tiga ‘hero’ tersayang! Sejujurnya mata ini sungguh terpikat dengan jalinan kas […]

RSS Laman Izzs

  • [5 Gambar] Ular Ditemui Dalam Kain Kafan Bersama Mayat Di Tekuk Kumbar!!!
    Kejadian dikatakan berlaku di sekitar kawasan Balik Pulau dan disedari bila mayat yang sudah siap dikafan kelihatan sesuatu bergerak- gerak di dalamnya. Selepas ikatan kain kafan dibuka semula, didapati seekor ular berada bersama mayat.Namun begitu, berdasarkan semakan yang admin lakukan terhadap seorang sahabat yang bermastautin di sekitar Balik Pulau, beli […]

RSS Parpu Kari

  • APA MASALAH NGAN CINA DAP PUKIMAK NI?
    Ini yang terbaru sedang diperkatakan di laman FB. Nampaknya cinabeng DAP ni semakin hari semakin melampau. Disebabkan sudah tiada ISA, ini la jadinya.Perempuan jalang ni pulak bila dah kantoi suruh laki cinabeng sipemakan babi buat repot kata akaun dia kena hack la, ornag salah guna la. Pukimak betul la bila check balik memang sah akaun dia. Sebab dah kecoh […]

RSS Musram Rakuman

  • MB Selangor: Anwar Bakal Kecundang
    Nampak gayanya Anwar Ibrahim bakal kecundang untuk melucutkan jawatan Tan Sri Khalid Ibrahim untuk melantik isterinya sendiri menjadi Menteri Besar Selangor.  Kerajaan yang dibentuk di Selangor selepas PRU-13 lalu berasaskan pakatan tiga parti PKR dengan 14 kerusi DUN, PAS 15 dan DAP 15.  Memandangkan Presiden dan Mursidul Am Pas berpihak pada Khalid, biasan […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Malaysia Premier Brokers Deal to Recover Black Boxes
    Malaysian apparently achieved what pressure from far more powerful nations had failed to accomplish.   KUALA LUMPUR, Malaysia — Prime Minister Najib Razak’s announcement that his government had reached an agreement with pro-Russian separatists in eastern Ukraine, for the transfer of the bodies and so-called black boxes from Flight 17 to Malaysian representat […]

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • MB Selangor: Anwar Bakal Kecundang
    Nampak gayanya Anwar Ibrahim bakal kecundang untuk melucutkan jawatan Tan Sri Khalid Ibrahim untuk melantik isterinya sendiri menjadi Menteri Besar Selangor.  Kerajaan yang dibentuk di Selangor selepas PRU-13 lalu berasaskan pakatan tiga parti PKR dengan 14 kerusi DUN, PAS 15 dan DAP 15.  Memandangkan Presiden dan Mursidul Am Pas berpihak pada Khalid, biasan […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 124 other followers

%d bloggers like this: