Gani Patail Jangan Bikin Malu Malaysia

Ogos 8, 2014 at 6:43 pm 1 komen

The suspect who allegedly shot down Malaysia Airlines flight MH17 on July 17 in Ukraine will be charged in Malaysia as the aircraft was national property, says Attorney-General Tan Sri Abdul Gani Patail.

The International Criminal Court (ICC) has no jurisdiction to carry out any charges on the case as both Malaysia and the Netherlands have said they wished to take action against the culprits, Gani said in a recent interview at his office in Putrajaya.

“In this case, Malaysia and Holland said they wanted to press charges, so the ICC has no jurisdiction over this,” he told The Malaysian Insider.

——————

Ok, kita terimalah alasan Gani, bahawa ICC tidak ada jurisdiction. Tapi perkara ini boleh diperdebatkan. Soalnya, kalau Ukraine, Russia, Malaysia dan lain-lain negara setuju nak bawa ke ICC, rasanya masih boleh dibenarkan. Betul, Malaysia tidak merupakan signatories kepada Rome Statute (ICC); tetapi masih banyak negara terlibat yang menjadi anggota.

Ini petanda baik, bahawa Gani ada keyakinan dia boleh menang. Bagus. Keyakinan itu perlu. Cuma, Gani kena jujur dengan rakyat, jika ada guna pihak luar, berikan nama dan yuran mereka untuk tugasan ini. Tak salah pun. Cuma biar lebih transparen.

Kakitangan AG Chambers kita tahu memang sibuk. Macam-macam kes. Kebanyakannya kalah pula tu.

Ini lagi satu kes besar yang melibatkan banyak pihak dan negara. Kalau lalai, mahu kita tewas lagi.

Ingat kes Batu Puteh? Gani jugalah punya kerja; dia yang cari kononnya pakar, buat kajian kes, bentangkan, teliti, kaji, sudahnya…MELINGKUP.

Blog ni hanya minta Gani lebih hati-hati. Itu sahaja. Permainan international law ini bukan permainan kecil. Katalah Ukraine terlibat (andaian); mahunya Peguam dari Amerika yang turun pertahan. Lalu Gani nak layan?

Belum cerita lagi tentang international pressure.

Harapan kita, jangan bagi malu negara. Gani mungkin ingat ini kes MUDAH dan SENANG. Bentang data blackbox, menang. Belum tentu bro. Banyak details nak kena tengok.

Kalau tengok cara handle kes Nik Nazmi dan sebagainya; ramai pegawai undang-undang AGC ini kena pergi short courses/refresher di luar negara. Sangap.

About these ads

Entry filed under: MH17. Tags: , , , , , , .

PETRONAS Beri Projek RM4Bilion Kepada Syarikat Bumiputera. Masih Ada Lagi Yang Bising? Kemantapan War Room UMNO Selangor

1 Komen Add your own

  • 1. zizan  |  Ogos 8, 2014 at 7:20 pm

    Aku rasa AG kita ni pendidikan tahap tadika aje. Sebab dia hanya berani ambil tindakan undang2 terhadap orang melayu yang tak tau undang2 dan tak mampu ambil peguam. Tapi kalau cina, tak berani AG nak dakwa. Maklumlah cina lagi cerdik dan mampu upah peguam.

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Ogos 2014
I S R K J S A
« Jul   Sep »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Capaian Umum

  • 53,735,493 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 129 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 5 THOUGHT-PROVOKING VIDEOS ABOUT THE INFLUENCE OF SOCIAL MEDIA ON OUR LIVES
    Texting Can Kill You, And Other Hard Truths: 5 Thought-Provoking VideosBy Jessica Coccimiglio, Make Use Of, 24 October 2014.There are important questions we should all be asking ourselves about the influence social media has on our lives. That’s why I’ve pulled together a few short, entertaining videos to get us thinking and talking.1. Facebook Is An Anti-So […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • Benar Janji Allah
    Benar janji Allah, Yang Hak pasti mengatasi Yang Bathil.   Berkat doa, istiqamah dan sabar selama 6 tahun, saya bersyukur ke hadrat Ilahi dengan keputusan Mahkamah hari ini yang memihak pada saya.Saya dan keluarga menghormati keputusan Mahkamah hari ini.Kebenaran ini penting dan amat bermakna buat saya dan seluruh keluarga saya.Yang pasti, saya dan keluarga […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Ngeh Nga Nizar seram Utusan dedah Kuala Sepetang
    Apabila media mula membongkar kegiatan mafia-mafia Kuala Sepetang dan pasukan petugas khas polis mula menyiasat dan akan mengambil tindakan, maka ada pihak yang selama ini penuh tembolok dan perutnya dengan duit haram mulai gentar.Dulu mereka menang PRU pun adalah kerana sumbangan wang-wang yang diputihkan oleh mafia-mafia ini. Kini apabila pihak berkuasa ak […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

RSS Perak Today

  • Rezeki Alif Satar Bertambah Sejak Berkahwin
    PETALING JAYA: Penyanyi Alif Satar tidak sangka rezeki kerjayanya semakin bertambah sejak mendirikan rumah tangga dengan Sha Dila Halid, 30, pada 15 September lalu. Alif atau nama sebenarnya Muhammad Alif Mohd Satar, 24, berkata, selain menerima pelbagai tawaran nyanyian, dia telah diundang oleh pihak Sony Music Indonesia mempromosikan single lagu Akhiri Pen […]

RSS Parpu Kari

RSS Musram Rakuman

  • Sodomi II: Anwar Benar-Benar Kepanasan
    ANWAR terpaksa menghantar para hulubalangnya ke Australia; untuk meminta simpati berkaitan sodomi II yang bakal didengar oleh Mahkamah Persekutuan pada 28-29 Oktober ini. Anwar sudah merasakan bahawa beliau akan kembali ke Penjara Sungai Buloh, atas sebab penafian terhadap bukti-bukti sehingga beliau dijatuhi 5 tahun penjara oleh Mahkamah Rayuan pada 7 Mac l […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • ISIS Eyes Malaysia’s Pool Of Professional Talent
    The strong pull of extremists from the Islamic State in Iraq and Syria (ISIS) has raised deep concern among governments around the world, including in Malaysia.   The strong pull of extremists from the Islamic State in Iraq and Syria (ISIS) has raised deep concern among governments around the world, including Malaysia. In Malaysia, the ...

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Sodomi II: Anwar Benar-Benar Kepanasan
    ANWAR terpaksa menghantar para hulubalangnya ke Australia; untuk meminta simpati berkaitan sodomi II yang bakal didengar oleh Mahkamah Persekutuan pada 28-29 Oktober ini. Anwar sudah merasakan bahawa beliau akan kembali ke Penjara Sungai Buloh, atas sebab penafian terhadap bukti-bukti sehingga beliau dijatuhi 5 tahun penjara oleh Mahkamah Rayuan pada 7 Mac l […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 129 other followers

%d bloggers like this: