Archive for November 3, 2009

Hari ini, 3 November – Anwar di Mahkamah

Anwar sememangnya sedikit senyap beberapa hari kebelakangan ini. Banyak perkara yang Anwar tidak berikan pandangan dan idea. Sifat berdiam diri Anwar ini memang bukan Anwar. Tetapi kita semua mesti faham, Anwar bakal berhadapan dengan ‘hari besar’ (d-day) hari ini. Anwar akhirnya akan ke mahkamah dalam melibatkan kes sodomi dan liwatnya dengan Saiful Bukhari.

Apapun latar belakang di sebalik kes ini, kita mesti membenarkan Anwar mempertahankan dirinya dengan apa keadaan sekalipun. Anwar berhak untuk mengemukakan pandangan balas bersifat ‘legalistik’ terhadap apa jua tuduhan yang dilemparkan. Samada zakar masuk atau tidak. Samada ianya diteliti oleh Doktor bertauliah atau tidak. Samada ianya mempunyai bukti lain yang kukuh atau tidak. Semua ini perlu melalui proses mahkamah yang biasa. Walaupun ada cubaan awal untuk menggagalkan proses biasa ini berlaku, kita anggap sahaja itu semua sudah selesai dengan ‘hadirnya’ Anwar di mahkamah. Sekurang-kurangnya, masih ‘gentleman’ juga Pak Sheikh kita ini.

Anwar sebenarnya sudah tersilap langkah kerana tidak ‘taubat nasuha’ sebenar-benarnya dengan penyakit lama. Penyakit ini adalah penyakit yang sangat pelik. Yang dihidapi oleh, berdasarkan fakta sejarah – pemimpin besar dunia. Panggung Barat pernah memaparkan Alexander the Great (seorang penakluk juga sebagai seorang gay). Bayangkan, seorang panglima perang yang luar biasa gagah, luar biasa hebat, luar biasa garang, luar biasa berani – juga adalah seorang gay. Ya, fakta ini masih belum dibuktikan tetapi – pasti ada asas sejarah yang membuatkan analisa akhir menjadi sedemikian rupa.

Kalau Alexander yang begitu pun seorang gay dan pengamal homoseksual, tidak ada ironi dan bezanya bahawa seorang alim ulamak dan orator wibawa seperti Anwar juga mengamalkan perkara yang sama. Kita tidak boleh menidakkan ‘penyakit istimewa’ yang dimiliki oleh kalangan lelak-lelaki hebat dan gagah.

Dalam wawancara dengan majalah the Diplomat – Anwar membayangkan Malaysia sebagai sebuah ‘failed country’. Negara gagal. Negara yang tidak membudaya elemen perubahan dan sebagainya. Tanpa sedar, Anwar juga membayangkan bahawa dirinya sebagai ‘failed leader’. Seorang leader yang gagal mengurus orientasi seksnya dengan baik. Atau mengurus kerahsiaannya dengan sempurna. Mungkin ramai yang gay di luar sana, tetapi gay bertaraf ‘ketua pembangkang’ hanya Anwar seorang.

Anwar menuduh lagi bahawa Malaysia sudah menuju ke era komunisme. Keperluan gagasan 1Malaysia disifatkan Anwar sebagai mekanisme menentukan bahawa Negara ini dipimpin oleh seorang autoritarian yang mengamalkan dasar represif. Apakah Anwar menolak kepentingan ideologi dan kepentingan dasar? Apakah hanya dengan 1Malaysia, kita pantas menjadi negera komunis? Ini berdasarkan analisa apa?

Anwar juga ditanya tentang nasib PR selepas ini, sekiranya ‘worst case scenario’ – Anwar akan ditahan dan dipenjarakan. Anwar sama sekali cukup yakin bahawa dirinya akan bebas dan tidak akan disabitkan kali ini. Anwar sudahpun meletakkan banyak bukti bahawa dia tidak bersalah dan tidak melakukan perkara terkutuk itu.

Kita sama-sama tunggu.

Bangun!

Advertisements

Continue Reading November 3, 2009 at 11:16 pm Tinggalkan komen


November 2009
I S R K J S A
« Okt   Dis »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Capaian Umum

  • 75,328,687 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 7 STRANGE VEHICLES TO GET YOU FROM A TO B
    7 strange vehicles to get you from A to BBy Nick Lavars, New Atlas, 19 February 2018.The rise of the internet and sites like Kickstarter has facilitated a spread of ideas like never before - some fun, some world-changing and a whole lot that can only be described as weird. The realm of transport is a particularly good place to see oddball creations in action […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • VIDEO: Penjelasan penipuan Malaysia akan bankrup oleh Madey
    Malaysia Nak Bankrup???Cuma 2 spesis manusia yang tak pernah penat bercakap isu ni:1. Spesis buta hati...2. Spesis buta ekonomi...Pakar ekonomi dari dalam dgn luar negara dah terangkan sejelas2nya maksud sebenar hutang luar negara dan keupayaan bayar balik hutang negara tapi korang tak faham2 dan tak nak faham!!!Biar buta mata tapi jangan buta hati.Yang buta […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! INI AHLI PARLIMEN BUKAN BERMUSIM TETAPI IKHLAS BERJUANG UNTUK RAKYAT!
    SINDROM baru nak tunjuk muka di kampung-kampung daerah pedalaman melanda pemimpin pembangkang sejak kebelakangan ini dan tidak terkecuali di Baling.Maklumlah, dengan Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) yang bakal diadakan bila-bila masa sahaja dari sekarang, apa yang penting bagi pembangkang adalah menghemoikan diri ke kawasan-kawasan itu untuk meraih undi.Wala […]

RSS Musram Rakuman

  • PRU-14: PELUANG BN
    JIKA dilihat daripada propaganda parti yang melawan Bn, daripada pilihan raya umum pertama di Negara ini, sebelum PRU diadakan, mereka yakin boleh menang. Parti yang membangkang Bn, dalam usaha mereka menewaskan gabungan 13 parti itu, mereka meniru perjalanan parti Barisan Nasional, menerusi Angkatan Perpaduan Ummah (APU), Barisan Alternatif (BA), Gagasan Ra […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Spbo Terpercaya, Memilih Yang Kamu Mau!
    Kepada anda yang memiliki banyak kemauan dalam pandangan hidup maka kamu sanggup cobalah terhadap main-main di Spbo terpercaya. Disana, anda akan meraih banyak sekali kesempatan yg dapat menurunkan anda kesempatan kepada mendapatkan maslahat keuangan yg pass gede jika laba finansial…Read more ›

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • PRU-14: PELUANG BN
    JIKA dilihat daripada propaganda parti yang melawan Bn, daripada pilihan raya umum pertama di Negara ini, sebelum PRU diadakan, mereka yakin boleh menang. Parti yang membangkang Bn, dalam usaha mereka menewaskan gabungan 13 parti itu, mereka meniru perjalanan parti Barisan Nasional, menerusi Angkatan Perpaduan Ummah (APU), Barisan Alternatif (BA), Gagasan Ra […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]