Baru Nak Tunjuk Garang?

November 10, 2009 at 12:19 am 3 comments

Penulis sengaja duduk di belakang sewaktu Konvensyen PKR Pulau Pinang kelmarin. Sengaja. Walaupun beberapa rakan pimpinan mengajak penulis berada di hadapan sedikit. Almaklum, sebagai antara pejuang awal reformasi – ramai juga yang kenal dengan penulis. Tapi zaman itu sudah berlalu. Penulis pun tidak mahu rapat sangat dengan saf pimpinan PKR ini. Biarkan sahaja mereka dengan perangai dan fiil buruk mereka kononnya sebagai pemimpin.
PKR Pulau Pinang bukannya kuat sangat. Niat membawa Dr Mansor dan memberikan kekuatan kepada PKR Pulau Pinang pun tinggal niat. Zahrain masih menjadi ‘kuasa mutlak’ kepada PKR Pulau Pinang. Demikian hebatnya seorang ahli politik. Waima Lim Guan Eng sendiri sudahpun memaklumkan kepada Anwar bahawa Zahrain ini memberi masalah besar kepadanya. LGE sendiri tak lalu nak layan ‘demand’ Zahrain yang menggila.
Sewaktu ucapan Pak Sheikh, penulis perhatikan ramai aktivis parti di belakang yang masih rasa tak puas hati. Pada mereka, Anwar sudah hilang fokus. Anwar sudah terlalu memikirkan diri sendiri berbanding nasib parti. Ini kata orang biasa PKR. Ini kata ahli PKR sendiri. Ada juga yang mendengus marah, ‘waktu ada masalah…hang pi mana?’, jerit kecil seorang ahli PKR. Mereka tahu, Anwar sendiri sudah menidakkan perjuangan PKR. Sampaikan ada wanita PKR yang berdiri (walaupun Anwar buat tak peduli) – ‘apa nasib orang Melayu Pulau Pinang’?. Anwar nafikan hak mak cik tersebut nak menyuarakan pandangan.
Inilah Anwar yang sebenarnya. Malahan dalam ucapannya Anwar tergamak mengatakan – ahli PKR mesti ‘shape up; ataupun ship out. masuk UMNO’. Ini kenyataan yang gila. Tak kurang 35 orang anak muda di belakang semuanya keluar daripada dewan. Penulis menjejaki mereka. Berbual sambil hisap rokok. Pandangan mereka mudah sahaja. Kalau itulah cadangan yang Anwar boleh berikan, mereka dah tahu lama. Malahan rakan-rakan mereka sudah lama menawarkan ruang untuk mereka kembali kepada UMNO. Seorang ahli PKR, (ringkasan nama ZM sahaja) – menyatakan, ‘Anwar dah tak macam dulu. Dia dah tak ada idea’.
Pak Sheikh perlu faham, untuk PKR ‘shape-up’ ianya memerlukan kalangan pimpinan yang mantap dan padu. Pimpinan yang tidak sangat sibuk nak ke luar Negara dan memberikan ceramah tahap lima bintang. Dilayan seperti superstar. Kepada ahli PKR di bawah, persoalannya masih lagi asas dan basic. Soal makan pakai. Soal kerja. Soal penambahbaikan gerakan. Bukan soal ‘democracy’ dan sebagainya. Rakyat di bawah peduli apa dengan idea Tocqueville dan sajak Shakespeare Anwar. Mereka tak peduli. Ini soal makan. Soal untung nasib. Bab itupun Anwar masih lagi boleh buat main dan tak peduli.
Ramai kalangan ahli PKR yang kesal sebab Anwar tidak memainkan peranan ‘awal’ dalam memastikan masalah PKR selesai dengan baik. Balik-balik ke Amerika. Ke Indonesia. Ke Turki. Apa kejadahnya. Apa nasib orang di Pulau Pinang? Lebur? Kalau harapkan Zahrain – jawabnya melukut di tepi gantanglah.
Anwar perlu sedar, PKR akan bergantung banyak kepada karisma dan kemampuannya. Kalau Anwar sendiri nampak lesu dan sibuk dengan ‘agenda luar’; makanya PKR akan menempuh jalan yang sukar.
Konvensyen PKR Pulau Pinang dah membuktikan – Anwar hanyalah seroang Raja Retorik yang unggul. Tak lebih dan tak kurang.
Advertisements

Entry filed under: Anwar Ibrahim Baru?, Khianat Amanah Nusa, Reformasi PKR, Weakest Link in PR. Tags: , , .

Anwar Mengidam Jawatan ‘Penasihat Ekonomi Indonesia’? Nik Aziz berjangkit penyakit Anwar

3 Komen Add your own

  • 1. Zen  |  November 10, 2009 at 2:19 pm

    Make sense, tapi aku tetap benci AMENO penipu!

    Balas
  • 2. orangkampung  |  November 10, 2009 at 9:51 pm

    Dari PKR lebih baik UMNO…….PKR perjuangkan pucuk nuar je

    Dari PKR lebih baik UMNO…….dah nampak pembangunan

    Dari PKR lebih baik UMNO…..sentiasa komited perjuang Melayu
    berbanding PKR tang melayu cakap itu..
    tang india caka ini…tang cina cakap lain
    lidah nuar belit banyak lebih teruk dar
    sami kuil keling.

    Dari PKR lebih baik UMNO…ada tak nuar perjuangkan isu murtad?
    Cuba baca malaysia kini…nuar jadi kuda
    tunggangan kafir harbi suruh ambil
    tindakan kat YB Zul….

    Daripada Pas dan PKR lebih baik UMNO…..tak da nak cagar isteri, tak da buat surga sendiri,,,tak da kangkang tunjuk bulu dalam tenet…tak da buat ajaran sesat….tak da korban lembu guna duit rakyat….tak servis lexus guna duit rakyat…tak da nak guna wang zakat buat pembangunan untuk kapiaq harbi….Pemimpin Pas pasang lilin…..pemimpin pas kasi licin balak….minta sedekah wang ehsan walau tak layak…..satu lagi nak tanya kafirkah muslimat dan muslimut pas kawin dengan DAP…..Ini Hadi yang kena jawab….Dapat masuk surga tak tok nek ajis kawan ngan DAPberg ni?

    UMNO lebih baik daripada PKR dan Pas

    Balas
  • 3. lipan  |  November 11, 2009 at 12:24 am

    dari pkr/pr lebih baik umno……………pr parti rasis /kiasu
    dari pr lebih baik umno,,,,,,,,,,,,,,,pr cakap tak serupa bikin
    dari pr lebih baik umno,,,,,,,,,,,,,,prkecoh yak habis habis
    dari pr lebih baikumno,,,,,,,,,,,,,,pr suka lompat katak
    daripr lebih baik umno,,,,,,,,,,,,,,pr ganas,bodoh sombong
    dari pr lebih baik 1malaysia dah tentu hala tuju,ada yang kita nanti ada yang kiti harap ,terima kasih dato seri najib percaya lah raayat sentiasa berada bersama dato seri dan kepimpinan,

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

w

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


November 2009
I S R K J S A
« Okt   Dis »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Capaian Umum

  • 75,334,571 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 10 OF THE STRANGEST PUBLIC TRANSIT SYSTEMS
    10 of the strangest public transit systemsBy Josh Lew, Mother Nature Network, 18 June 2018.Public transit systems are usually quite predictable. Large cities generally have subways or elevated trains supplemented by bus service or street-level trams, while smaller metro areas rely on bus or streetcar networks (or both). In a few cities, however, public trans […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • MARA, MRSM UiTM semua bangsa, Baru sedar TunM boneka
    Elok kalau betul berita MARA dibuka untuk.semua kaum, MRSM jadi Maktab Rendah Sains Malaysia, UiTM buka untuk semua rakyat Msia dan MCKK pun jadi Msia College Kuala Kangsar.Baru hamlau2 yg kita peringatkan akan bahaya kasi DAP berkuasa nampak sendiri dan faham maksud ustaz Kazim bahaya beri peluang 5 tahun kerana dalam 5 jam mcm2 blh berlaku.-------Facebooke […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • HOT N SPICY! THIS IS THE REASON WHY DAP WANTS KHALID TO BE REMOVED?
    Skandal RM200juta : Jawapan Kepada Kenapa DAP Bersungguh Nak Kuburkan Khalid?!!!Pendedahan yang ringkas tetapi mudah difahami.Why is DAP siding with PKR to replace MB Khalid?To recap: In April 2013, a vast swathe of land, covering 1,172 acres – that lies closeto Kota Kemuning, Putra Heights and Bandar Rimbayu with accessibility to four major highways - was s […]

RSS Musram Rakuman

  • PRU-14: PELUANG BN
    JIKA dilihat daripada propaganda parti yang melawan Bn, daripada pilihan raya umum pertama di Negara ini, sebelum PRU diadakan, mereka yakin boleh menang. Parti yang membangkang Bn, dalam usaha mereka menewaskan gabungan 13 parti itu, mereka meniru perjalanan parti Barisan Nasional, menerusi Angkatan Perpaduan Ummah (APU), Barisan Alternatif (BA), Gagasan Ra […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Spbo Terpercaya Memilih Yang Kamu Mau
    Nonton Bola dengan Cara Beda di Spbo Kepada anda yang memiliki banyak kemauan dalam pandangan hidup maka kamu sanggup cobalah terhadap main-main di Spbo terpercaya. Apakah anda bisan nonton bola gitu-gitu saja? Kalau begitu maka akan sangat bagus dan disarankan sekali jika anda coba…Read more ›

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • PRU-14: PELUANG BN
    JIKA dilihat daripada propaganda parti yang melawan Bn, daripada pilihan raya umum pertama di Negara ini, sebelum PRU diadakan, mereka yakin boleh menang. Parti yang membangkang Bn, dalam usaha mereka menewaskan gabungan 13 parti itu, mereka meniru perjalanan parti Barisan Nasional, menerusi Angkatan Perpaduan Ummah (APU), Barisan Alternatif (BA), Gagasan Ra […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Selamatkan Selangor Darul Ehsan

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Medan Info Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

Paling Popular

  • Tiada

%d bloggers like this: