Baru Nak Tunjuk Garang?

November 10, 2009 at 12:19 am 3 comments

Penulis sengaja duduk di belakang sewaktu Konvensyen PKR Pulau Pinang kelmarin. Sengaja. Walaupun beberapa rakan pimpinan mengajak penulis berada di hadapan sedikit. Almaklum, sebagai antara pejuang awal reformasi – ramai juga yang kenal dengan penulis. Tapi zaman itu sudah berlalu. Penulis pun tidak mahu rapat sangat dengan saf pimpinan PKR ini. Biarkan sahaja mereka dengan perangai dan fiil buruk mereka kononnya sebagai pemimpin.
PKR Pulau Pinang bukannya kuat sangat. Niat membawa Dr Mansor dan memberikan kekuatan kepada PKR Pulau Pinang pun tinggal niat. Zahrain masih menjadi ‘kuasa mutlak’ kepada PKR Pulau Pinang. Demikian hebatnya seorang ahli politik. Waima Lim Guan Eng sendiri sudahpun memaklumkan kepada Anwar bahawa Zahrain ini memberi masalah besar kepadanya. LGE sendiri tak lalu nak layan ‘demand’ Zahrain yang menggila.
Sewaktu ucapan Pak Sheikh, penulis perhatikan ramai aktivis parti di belakang yang masih rasa tak puas hati. Pada mereka, Anwar sudah hilang fokus. Anwar sudah terlalu memikirkan diri sendiri berbanding nasib parti. Ini kata orang biasa PKR. Ini kata ahli PKR sendiri. Ada juga yang mendengus marah, ‘waktu ada masalah…hang pi mana?’, jerit kecil seorang ahli PKR. Mereka tahu, Anwar sendiri sudah menidakkan perjuangan PKR. Sampaikan ada wanita PKR yang berdiri (walaupun Anwar buat tak peduli) – ‘apa nasib orang Melayu Pulau Pinang’?. Anwar nafikan hak mak cik tersebut nak menyuarakan pandangan.
Inilah Anwar yang sebenarnya. Malahan dalam ucapannya Anwar tergamak mengatakan – ahli PKR mesti ‘shape up; ataupun ship out. masuk UMNO’. Ini kenyataan yang gila. Tak kurang 35 orang anak muda di belakang semuanya keluar daripada dewan. Penulis menjejaki mereka. Berbual sambil hisap rokok. Pandangan mereka mudah sahaja. Kalau itulah cadangan yang Anwar boleh berikan, mereka dah tahu lama. Malahan rakan-rakan mereka sudah lama menawarkan ruang untuk mereka kembali kepada UMNO. Seorang ahli PKR, (ringkasan nama ZM sahaja) – menyatakan, ‘Anwar dah tak macam dulu. Dia dah tak ada idea’.
Pak Sheikh perlu faham, untuk PKR ‘shape-up’ ianya memerlukan kalangan pimpinan yang mantap dan padu. Pimpinan yang tidak sangat sibuk nak ke luar Negara dan memberikan ceramah tahap lima bintang. Dilayan seperti superstar. Kepada ahli PKR di bawah, persoalannya masih lagi asas dan basic. Soal makan pakai. Soal kerja. Soal penambahbaikan gerakan. Bukan soal ‘democracy’ dan sebagainya. Rakyat di bawah peduli apa dengan idea Tocqueville dan sajak Shakespeare Anwar. Mereka tak peduli. Ini soal makan. Soal untung nasib. Bab itupun Anwar masih lagi boleh buat main dan tak peduli.
Ramai kalangan ahli PKR yang kesal sebab Anwar tidak memainkan peranan ‘awal’ dalam memastikan masalah PKR selesai dengan baik. Balik-balik ke Amerika. Ke Indonesia. Ke Turki. Apa kejadahnya. Apa nasib orang di Pulau Pinang? Lebur? Kalau harapkan Zahrain – jawabnya melukut di tepi gantanglah.
Anwar perlu sedar, PKR akan bergantung banyak kepada karisma dan kemampuannya. Kalau Anwar sendiri nampak lesu dan sibuk dengan ‘agenda luar’; makanya PKR akan menempuh jalan yang sukar.
Konvensyen PKR Pulau Pinang dah membuktikan – Anwar hanyalah seroang Raja Retorik yang unggul. Tak lebih dan tak kurang.
Advertisements

Entry filed under: Anwar Ibrahim Baru?, Khianat Amanah Nusa, Reformasi PKR, Weakest Link in PR. Tags: , , .

Anwar Mengidam Jawatan ‘Penasihat Ekonomi Indonesia’? Nik Aziz berjangkit penyakit Anwar

3 Komen Add your own

  • 1. Zen  |  November 10, 2009 at 2:19 pm

    Make sense, tapi aku tetap benci AMENO penipu!

    Balas
  • 2. orangkampung  |  November 10, 2009 at 9:51 pm

    Dari PKR lebih baik UMNO…….PKR perjuangkan pucuk nuar je

    Dari PKR lebih baik UMNO…….dah nampak pembangunan

    Dari PKR lebih baik UMNO…..sentiasa komited perjuang Melayu
    berbanding PKR tang melayu cakap itu..
    tang india caka ini…tang cina cakap lain
    lidah nuar belit banyak lebih teruk dar
    sami kuil keling.

    Dari PKR lebih baik UMNO…ada tak nuar perjuangkan isu murtad?
    Cuba baca malaysia kini…nuar jadi kuda
    tunggangan kafir harbi suruh ambil
    tindakan kat YB Zul….

    Daripada Pas dan PKR lebih baik UMNO…..tak da nak cagar isteri, tak da buat surga sendiri,,,tak da kangkang tunjuk bulu dalam tenet…tak da buat ajaran sesat….tak da korban lembu guna duit rakyat….tak servis lexus guna duit rakyat…tak da nak guna wang zakat buat pembangunan untuk kapiaq harbi….Pemimpin Pas pasang lilin…..pemimpin pas kasi licin balak….minta sedekah wang ehsan walau tak layak…..satu lagi nak tanya kafirkah muslimat dan muslimut pas kawin dengan DAP…..Ini Hadi yang kena jawab….Dapat masuk surga tak tok nek ajis kawan ngan DAPberg ni?

    UMNO lebih baik daripada PKR dan Pas

    Balas
  • 3. lipan  |  November 11, 2009 at 12:24 am

    dari pkr/pr lebih baik umno……………pr parti rasis /kiasu
    dari pr lebih baik umno,,,,,,,,,,,,,,,pr cakap tak serupa bikin
    dari pr lebih baik umno,,,,,,,,,,,,,,prkecoh yak habis habis
    dari pr lebih baikumno,,,,,,,,,,,,,,pr suka lompat katak
    daripr lebih baik umno,,,,,,,,,,,,,,pr ganas,bodoh sombong
    dari pr lebih baik 1malaysia dah tentu hala tuju,ada yang kita nanti ada yang kiti harap ,terima kasih dato seri najib percaya lah raayat sentiasa berada bersama dato seri dan kepimpinan,

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


November 2009
I S R K J S A
« Okt   Dis »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Capaian Umum

  • 75,319,161 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 147 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • INFOGRAPHIC: STARSHIPS OF THE FUTURE
    Despite practically every sci-fi movie you've seen, getting to the stars ain't as easy as it looks. It'll require unforeseen breakthroughs and radical innovations that are decades if not centuries away - still, we clever little humans have a few plans on the drawing board. This infographic by Futurism presents some of the most exciting.Infogra […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • 99% tuduhan terhadap Rosmah bohong
    Selalu kita dengar petanan beliau dalam PERMATA dipertikaikan. Padahal ...Selalu dikatakan Siti Hasmah macam baik ...Orang banyak cerita tentang anak2 Mahathir dan Siti Hasmah. Adik beradik Siti sama kuat kaki projek dan jadi macai taukeh ciba!!!!Pembohongan begitu banyak twrhadap Rosmah begitu bersungguh2 hingga sanggup mereka hina Sultan Brunei demi nak ma […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Bekas TKP JPJ Mengaku Tidak Bersalah
    PUTRAJAYA: Bekas Timbalan Ketua Pengarah (Perancangan dan Operasi) Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Datuk Yusoff Ayob yang sebelum ini didenda RM600 kerana memandu di lorong kecemasan didakwa semula di Mahkamah Majistret di sini pada Selasa atas pertuduhan sama. Yusoff, 58, yang ditukarkan ke Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) Jumaat lepas, mengaku tidak bersal […]

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! GAMBAR ROSMAH KHATAM QURAN PASTI AKAN BUATKAN PARA HATERS KEPANASAN!
    Walau beliau dihina dan dicerca dengan pelbagai tohmahan namun tanggungjawab beliau terhadap Allah tetap beliau laksanakan. Ini adalah gambar sekitar majlis khatam Quran Datin Seri Rosmah.Kepada yang menuduh beliau macam-macam cuba anda cerminkan diri anda, apakah anda bersih dan maksum? Sudah berkali beliau jawab tohamahan yang dilempar terhadap beliau teta […]

RSS Musram Rakuman

  • Strategi DAP-Menjadikan Kaum Melayu Kelas 2
    Tergambarkan sangat staregi DAP mahu memecahkan undi melayu di Semenajung, melalui saf kepimpinan Pakatan Harapan.Dap hanya akan menjadi kingmaker, apabila melayu berpecah pada PRU-14. Kalau mlihat kerusi yang dimenagi parti Umno, 88 kerusi dan Pas 21, ertinya kawasan majoriti melayu adalah 109 tidak termasuk di Sarawak, dan kalau mengambilkira kerusi kaum m […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Strategi DAP-Menjadikan Kaum Melayu Kelas 2
    Tergambarkan sangat staregi DAP mahu memecahkan undi melayu di Semenajung, melalui saf kepimpinan Pakatan Harapan.Dap hanya akan menjadi kingmaker, apabila melayu berpecah pada PRU-14. Kalau mlihat kerusi yang dimenagi parti Umno, 88 kerusi dan Pas 21, ertinya kawasan majoriti melayu adalah 109 tidak termasuk di Sarawak, dan kalau mengambilkira kerusi kaum m […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: