Archive for Februari 17, 2010

Firaun Kecil, Firaun Besar

YB Zulkifli Noordin selalu menggunakan perkataan ‘little pharaohs’ (firaun kecil) di dalam sidang dan kenyataan akhbarnya akhir-akhir ini. Sememangnya, sewaktu dipilih sebagai calon PKR Kulim, YB Zul adalah calon yang lengkap buat Anwar. YB Zul dianggap oleh Anwar sebagai antara ‘calon’ paling lengkap untuk berhadapan dengan Aziz Sheikh Fadzir yang dianggap sebagai ‘local Sultan’ untuk mereka yang berada di Kulim. Keluarga Sheikh Fadzir memang terkenal kaya. Walaupun mempunyai darah mamak, namun, kerja kuat jugalah yang meletakkan mereka sekeluarga sebagai antara keluarga mamak/bumiputera terkaya di Negeri Kedah Darul Aman. Aziz Sheikh ini mempunyai rangkaian perniagaan yang pelbagai.

Zul tak menang mudah. Ada protes. Hampir berjalan pun protesnya. Namun, tidak mahu termasuk di dalam ‘golongan’ yang terpaksa berhadapan dengan kes perundangan yang lama; Aziz gugurkan permohonan perundangan. Aziz juga dinasihatkan agar tidak meneruskan usahanya, kerana kalau menang sekalipun – dengan suasana politik pada ketika itu; harus BN KALAH sekali lagi. Nak mengelakkan KALAH, Aziz tarik diri daripada prosedur perundangan.

Istilah firaun kecil yang YB Zul gunakan ini merujuk kepada beberapa orang kanan Anwar yang sudah mula menunjukkan ‘kekuasaan’ dengan mempunyai ‘kuasa bisikan’ ke telinga Anwar. Tak ramai yang ada ‘kuasa bisikan’ ini. Tak ramai yang bisikannya didengari oleh Pak Sheikh. Pak Sheikh ini cukup hati-hati dalam menerima nasihat. Dia akan kaji banyak perkara. Sayangnya, bab memilih Pegawai Khas, Pak Sheikh tak berapa hati-hati. Kalau ‘jambu’ sahaja, Pak Sheikh sebat. Asal handsome, tinggi, kurus dan putih; Pak Sheikh akan terima walaupun FAILED dan tak berapa bijak dalam pelajaran. Akhinya, siapa yang malu. Pak Sheikh dan keluarganya juga.

Firaun kecil dalam PKR ini ada beberapa jenis. Ada firaun yang boleh diharap. Termasuk ‘berkongsi’ apa sahaja dengan Pak Sheikh. Berkongsi susah dan senang. Berkongsi kasih dan sayang. Firaun kecil ini mukanya boleh tahan. Putih, tetapi sekarang kelihatan semakin gebu. Soalnya, firaun kecil ini sudah lama dengan Pak Sheikh. Dalam apa jua keadaan, firaun kecil ini ada ‘control’ kepada Pak Sheikh. Kalau dalam suasana kes Sodomi yang berlangsung sekarang; firaun kecil ini jarang datang ke mahkamah. Sekali dua sahaja.

Sekarang, Pak Sheikh ada ‘firaun kecil’ yang baru. Firaun kecil ini orang kecewa. Firaun kecil nombor 2 ini adalah khusus untuk menjaga kepentingan kalangan orang ‘Cina’ di dalam PKR. Walaupun baru masuk, tetapi pengaruh ‘bisikan’ firaun kecil berbangsa Tiong Hua ini amat kuat. Firaun ini selalu ada di mahkamah.

Ramai juga kalangan warga PKR yang maklum bahawa ‘firaun kecil’ ini marah kerana YB Zul ENGGAN menjadi peguambela dalam kes SODOMI ini. Berkali-kali, firaun-firaun kecil ini mengajak YB Zul menganggotai perbicaraan ‘firaun besar’ yang sedang berlangsung. YB Zul menolak kali demi kali. Sodomi 2 ini bukan ‘bidang’ kemahiran’ saya tegas YB Zul. Namun, firaun kecil menjelaskan bahawa ‘kehadiran’ YB Zul penting dalam memberikan ‘nilai Islam’ kepada team Firaun Besar. YB Zul enggan.

Firaun besar mula menaruh syak wasangka terhadap Zul. Firaun kecil terus membisikkan kononnya, YB Zul sudah mula mendekati ‘kumpulan yang lain’. Firaun kecil terus membisikkan kononnya Zul sudah mula menampakkan sikap sebenar dalam beberapa kes melibatkan pakatan politik yang ada.

Zul sepatutnya menjadi sebahagian daripada ‘team perundangan’ Anwar dan dia akan kekal menjadi ‘blue eyed boy’ kepada Pak Sheikh. Bukan kerja apa pun. Cuma duduk dalam mahkamah. Beri nasihat apabila diminta. Yang Pak Sheikh nak adalah ‘kehadiran’ Zul yang akan memberikan imej baik kepada pasukannya. Zul sekali lagi degil dan tidak mahu terlibat. Mungkin kerana tidak mahu membazirkan masa di dalam mahkamah; dan membiarkan rakyat Kulim tidak terjaga. Ini bukan prinsip PKR.

Nampaknya, PKR sudah cepat menjadi ‘parti firaun’. Kalau dulu, sewaktu 1998 – Mahathir digelar sebagai MAHAFIRAUN; agaknya sekarang situasi sudah terbalik. Yang penting, YB Zul pasti maklum dan tahu bahawa memang ‘firaun kecil’ mahukan dia keluar daripada PKR. Tidak menjadi sebahagian team perundangan Anwar hanyalah menambah luka di dada gebu ‘firaun firaun kecil PKR’.

Esok, firaun kecil akan sekali lagi hadir mendengar kes mahkamah. Firaun kecil perlu menunjukkan bahawa mereka sentiasa ada di sisi ‘firaun besar’ dalam apa jua keadaan. Susah dan senang. Zul kena belajar ilmu politik PKR. Kena sentiasa ada di hadapan mata ‘firaun besar’; barulah ‘firaun kecil’ ada kuasa.

Advertisements

Continue Reading Februari 17, 2010 at 3:56 pm 6 comments


Februari 2010
I S R K J S A
« Jan   Mac »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728

Capaian Umum

  • 75,328,687 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 7 STRANGE VEHICLES TO GET YOU FROM A TO B
    7 strange vehicles to get you from A to BBy Nick Lavars, New Atlas, 19 February 2018.The rise of the internet and sites like Kickstarter has facilitated a spread of ideas like never before - some fun, some world-changing and a whole lot that can only be described as weird. The realm of transport is a particularly good place to see oddball creations in action […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • VIDEO: Penjelasan penipuan Malaysia akan bankrup oleh Madey
    Malaysia Nak Bankrup???Cuma 2 spesis manusia yang tak pernah penat bercakap isu ni:1. Spesis buta hati...2. Spesis buta ekonomi...Pakar ekonomi dari dalam dgn luar negara dah terangkan sejelas2nya maksud sebenar hutang luar negara dan keupayaan bayar balik hutang negara tapi korang tak faham2 dan tak nak faham!!!Biar buta mata tapi jangan buta hati.Yang buta […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! INI AHLI PARLIMEN BUKAN BERMUSIM TETAPI IKHLAS BERJUANG UNTUK RAKYAT!
    SINDROM baru nak tunjuk muka di kampung-kampung daerah pedalaman melanda pemimpin pembangkang sejak kebelakangan ini dan tidak terkecuali di Baling.Maklumlah, dengan Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) yang bakal diadakan bila-bila masa sahaja dari sekarang, apa yang penting bagi pembangkang adalah menghemoikan diri ke kawasan-kawasan itu untuk meraih undi.Wala […]

RSS Musram Rakuman

  • PRU-14: PELUANG BN
    JIKA dilihat daripada propaganda parti yang melawan Bn, daripada pilihan raya umum pertama di Negara ini, sebelum PRU diadakan, mereka yakin boleh menang. Parti yang membangkang Bn, dalam usaha mereka menewaskan gabungan 13 parti itu, mereka meniru perjalanan parti Barisan Nasional, menerusi Angkatan Perpaduan Ummah (APU), Barisan Alternatif (BA), Gagasan Ra […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Spbo Terpercaya, Memilih Yang Kamu Mau!
    Kepada anda yang memiliki banyak kemauan dalam pandangan hidup maka kamu sanggup cobalah terhadap main-main di Spbo terpercaya. Disana, anda akan meraih banyak sekali kesempatan yg dapat menurunkan anda kesempatan kepada mendapatkan maslahat keuangan yg pass gede jika laba finansial…Read more ›

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • PRU-14: PELUANG BN
    JIKA dilihat daripada propaganda parti yang melawan Bn, daripada pilihan raya umum pertama di Negara ini, sebelum PRU diadakan, mereka yakin boleh menang. Parti yang membangkang Bn, dalam usaha mereka menewaskan gabungan 13 parti itu, mereka meniru perjalanan parti Barisan Nasional, menerusi Angkatan Perpaduan Ummah (APU), Barisan Alternatif (BA), Gagasan Ra […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]