Archive for Februari 17, 2010

Firaun Kecil, Firaun Besar

YB Zulkifli Noordin selalu menggunakan perkataan ‘little pharaohs’ (firaun kecil) di dalam sidang dan kenyataan akhbarnya akhir-akhir ini. Sememangnya, sewaktu dipilih sebagai calon PKR Kulim, YB Zul adalah calon yang lengkap buat Anwar. YB Zul dianggap oleh Anwar sebagai antara ‘calon’ paling lengkap untuk berhadapan dengan Aziz Sheikh Fadzir yang dianggap sebagai ‘local Sultan’ untuk mereka yang berada di Kulim. Keluarga Sheikh Fadzir memang terkenal kaya. Walaupun mempunyai darah mamak, namun, kerja kuat jugalah yang meletakkan mereka sekeluarga sebagai antara keluarga mamak/bumiputera terkaya di Negeri Kedah Darul Aman. Aziz Sheikh ini mempunyai rangkaian perniagaan yang pelbagai.

Zul tak menang mudah. Ada protes. Hampir berjalan pun protesnya. Namun, tidak mahu termasuk di dalam ‘golongan’ yang terpaksa berhadapan dengan kes perundangan yang lama; Aziz gugurkan permohonan perundangan. Aziz juga dinasihatkan agar tidak meneruskan usahanya, kerana kalau menang sekalipun – dengan suasana politik pada ketika itu; harus BN KALAH sekali lagi. Nak mengelakkan KALAH, Aziz tarik diri daripada prosedur perundangan.

Istilah firaun kecil yang YB Zul gunakan ini merujuk kepada beberapa orang kanan Anwar yang sudah mula menunjukkan ‘kekuasaan’ dengan mempunyai ‘kuasa bisikan’ ke telinga Anwar. Tak ramai yang ada ‘kuasa bisikan’ ini. Tak ramai yang bisikannya didengari oleh Pak Sheikh. Pak Sheikh ini cukup hati-hati dalam menerima nasihat. Dia akan kaji banyak perkara. Sayangnya, bab memilih Pegawai Khas, Pak Sheikh tak berapa hati-hati. Kalau ‘jambu’ sahaja, Pak Sheikh sebat. Asal handsome, tinggi, kurus dan putih; Pak Sheikh akan terima walaupun FAILED dan tak berapa bijak dalam pelajaran. Akhinya, siapa yang malu. Pak Sheikh dan keluarganya juga.

Firaun kecil dalam PKR ini ada beberapa jenis. Ada firaun yang boleh diharap. Termasuk ‘berkongsi’ apa sahaja dengan Pak Sheikh. Berkongsi susah dan senang. Berkongsi kasih dan sayang. Firaun kecil ini mukanya boleh tahan. Putih, tetapi sekarang kelihatan semakin gebu. Soalnya, firaun kecil ini sudah lama dengan Pak Sheikh. Dalam apa jua keadaan, firaun kecil ini ada ‘control’ kepada Pak Sheikh. Kalau dalam suasana kes Sodomi yang berlangsung sekarang; firaun kecil ini jarang datang ke mahkamah. Sekali dua sahaja.

Sekarang, Pak Sheikh ada ‘firaun kecil’ yang baru. Firaun kecil ini orang kecewa. Firaun kecil nombor 2 ini adalah khusus untuk menjaga kepentingan kalangan orang ‘Cina’ di dalam PKR. Walaupun baru masuk, tetapi pengaruh ‘bisikan’ firaun kecil berbangsa Tiong Hua ini amat kuat. Firaun ini selalu ada di mahkamah.

Ramai juga kalangan warga PKR yang maklum bahawa ‘firaun kecil’ ini marah kerana YB Zul ENGGAN menjadi peguambela dalam kes SODOMI ini. Berkali-kali, firaun-firaun kecil ini mengajak YB Zul menganggotai perbicaraan ‘firaun besar’ yang sedang berlangsung. YB Zul menolak kali demi kali. Sodomi 2 ini bukan ‘bidang’ kemahiran’ saya tegas YB Zul. Namun, firaun kecil menjelaskan bahawa ‘kehadiran’ YB Zul penting dalam memberikan ‘nilai Islam’ kepada team Firaun Besar. YB Zul enggan.

Firaun besar mula menaruh syak wasangka terhadap Zul. Firaun kecil terus membisikkan kononnya, YB Zul sudah mula mendekati ‘kumpulan yang lain’. Firaun kecil terus membisikkan kononnya Zul sudah mula menampakkan sikap sebenar dalam beberapa kes melibatkan pakatan politik yang ada.

Zul sepatutnya menjadi sebahagian daripada ‘team perundangan’ Anwar dan dia akan kekal menjadi ‘blue eyed boy’ kepada Pak Sheikh. Bukan kerja apa pun. Cuma duduk dalam mahkamah. Beri nasihat apabila diminta. Yang Pak Sheikh nak adalah ‘kehadiran’ Zul yang akan memberikan imej baik kepada pasukannya. Zul sekali lagi degil dan tidak mahu terlibat. Mungkin kerana tidak mahu membazirkan masa di dalam mahkamah; dan membiarkan rakyat Kulim tidak terjaga. Ini bukan prinsip PKR.

Nampaknya, PKR sudah cepat menjadi ‘parti firaun’. Kalau dulu, sewaktu 1998 – Mahathir digelar sebagai MAHAFIRAUN; agaknya sekarang situasi sudah terbalik. Yang penting, YB Zul pasti maklum dan tahu bahawa memang ‘firaun kecil’ mahukan dia keluar daripada PKR. Tidak menjadi sebahagian team perundangan Anwar hanyalah menambah luka di dada gebu ‘firaun firaun kecil PKR’.

Esok, firaun kecil akan sekali lagi hadir mendengar kes mahkamah. Firaun kecil perlu menunjukkan bahawa mereka sentiasa ada di sisi ‘firaun besar’ dalam apa jua keadaan. Susah dan senang. Zul kena belajar ilmu politik PKR. Kena sentiasa ada di hadapan mata ‘firaun besar’; barulah ‘firaun kecil’ ada kuasa.

Continue Reading Februari 17, 2010 at 3:56 pm 6 comments


Februari 2010
I S R K J S A
« Jan   Mac »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728

Capaian Umum

  • 75,316,472 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 10 NOTORIOUS COMPUTER HACKERS
    10 Notorious Computer HackersBy Robert Grimminck, Toptenz, 26 May 2017.To some people, hackers are modern-day Robin Hoods or Guy Fawkeses. They’re fighting a moral battle against people and systems that they feel are oppressors. On the other hand, there are people who simply view hackers as vandals and criminals.One group that you may notice missing from the […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • FB terpegun, Tun terkejut ... 1,000 keluar PPBM
    Di hari pertama Ramadhan, Tun sayu, FBooker cytro PPBM terkejut ...Ya ... itu yang diumum.Isunya Muhyiddin ...Isteri pun gemuk ...Salah Tun tak mahu dengar cerita. Tak dengar apa lagi berlaku di bawah ...Hanya mahu jatuhkan Najib tapi asas tidak kukuh. Hanya dendam dan maksud tidak jelas.Parti tiada hala tuju.Dah patut pencen dok sejadah saja.http://snapshot […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Usahlah Cemari Kemuliaan Ramadan Dengan Pembaziran
    KUALA LUMPUR: Ramadan datang lagi. Tahun ini umat Islam di Malaysia mula menjalani ibadah puasa pada 27 Mei dan sebulan kemudian bertamu pula Syawal dengan Hari Lebaran yang dinanti-nantikan terutamanya golongan perantau untuk balik kampung. Kalau hendak diikutkan, belum pun masuk bulan Ramadan sudah terasa mood serta suasana hari raya. Ini dapat dilihat den […]

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • CILI KASI TARUK! ADAM ROSLY MANA MAU LARI?
    Ingat lagi tak masa mula-mula malaun mi kena tangkap dulu? Bukan main happy dia siap tunjuk THUMBS UP lagi, kununnya dia bangga dan tak takut sebab dia clean la dia ingat.Lepas siasatan dengan SPRM. Segala macam penipuan dia semua terkantoi. Budak terencat ni ingat dia boleh suka-suka je tipu sama SPRM. Dia tak tau SPRM ni pakar dalam penyaisatan dan dengan […]

RSS Musram Rakuman

  • Kerjaan BN Sabah- Sudah Mantap: Mengapa Perlu Ubah?
    Perjuangan parti Warisan Sabah, kononnya mahu kerajaan negeri yang kuat, supaya kerajaan pusat mendengar suara rakyat Sabah. Sejak tahun 2004, kerajaan negeri Sabah adalah kerajaan terkuat di negara ini, selepas negeri Sarawak. Jadi mengapa mahu mencari lagi kerajaan negeri yang kuat???Terlupa kah Datuk Shafie Apdal, bahawa Sabah dan Sarawak merupakan simpan […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Kerjaan BN Sabah- Sudah Mantap: Mengapa Perlu Ubah?
    Perjuangan parti Warisan Sabah, kononnya mahu kerajaan negeri yang kuat, supaya kerajaan pusat mendengar suara rakyat Sabah. Sejak tahun 2004, kerajaan negeri Sabah adalah kerajaan terkuat di negara ini, selepas negeri Sarawak. Jadi mengapa mahu mencari lagi kerajaan negeri yang kuat???Terlupa kah Datuk Shafie Apdal, bahawa Sabah dan Sarawak merupakan simpan […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]