RPK dan Kemenangan Tipis DAP

Mei 17, 2010 at 2:45 pm 35 comments

Kalau sesiapa yang selalu mengikuti Malaysia Today; sejak beberapa bulan dahulu memang RPK jarang memperkatakan apapun sahaja tentang Anwar. Apapun nak jadi dengan Anwar – RPK macam tak berapa peduli. Fokus kepada PM dan Rosmah Mansor. Mungkin itulah agaknya KPI yang diberikan pun. Serang Najib. Sebab, paymaster RPK pun memang dah lama dendam dengan Najib. Kalimullah kalau sebut nama Najib, terus sambung togok 4-5 botol. Memang benci sungguh.
Jadinya, dalam pada nak menyerang Najib; RPK memang dah lama tinggal Anwar. Tak peduli langsung. Nak tergolek ke. Nak jadi apapun; RPK tak berapa nak kisah. Dia peduli apa – sebab Anwar memang kurang ‘menyumbang’ kepada akaun banknya di London. Kalau Kali – RPK akan terus melompat dan sembah kaki. Mana boleh tak layan. Orang yang menanggung hidup kita di kota mewah. Mestilah RPK sayang kepada Kali.
Tapi sejak akhir-akhir ini, Kali sudah memberikan arahan baru kepada RPK. Mesti membantu Anwar dengan apa juga cara. Tak boleh tidak. Anwar sendiri ada ke London dan bertemu dengan RPK. Kena bincang ‘terms and conditions’. Pertemuan di Hotel sekitar Park Lane itu tak berlaku lama. 45 minit. Anwar ada. Kali ada. RPK pun ada. Semua terms and conditions dah dipersetujui. Sebagai ‘bloggers utama; penyerang tahap Didier Drogba’; RPK kenakan ‘fees’ yang agak tinggi. Anwar setuju. Namun dibayar melalui ‘third party account’; bukan akaun Anwar. Done. Kali setuju. Bottom line: lanyak Najib dan Rosmah. Dalam masa yang sama, berikan ‘credit’ dan bantuan kepada legal team Anwar.
Sebab itulah, kalau kita perhati – dua tiga minggu ini, Malaysia Today jadi totok kepada Anwar. Segala cerita tentang dalam mahkamah, Malaysia Today nak cover sama. Yang kelakar, RPK bukannya ada di sini pun. Semua dapat laporan daripada dua-tiga budak wartawan yang nak duit lebih. Oklah tu. Janji semua orang happy.
Maka, serangan tiga penjuru KALI-ANWAR-RPK pun menjadi satu gandingan yang mantap dan padu. Dalam masa yang sama, sekali sekala ‘report’ diberikan kepada mereka yang berkepentingan dalam kerajaan. Adalah dua tiga orang pemimpin UMNO yang masih menganggap Anwar sebagai ‘idola lama’. Nak kecam pun tak berapa nak berani. So, tolong beri maklumat kepada Kali dan Anwar. Adalah…tak perlu sebut nama.
RPK sebenarnya tak minat nak tahu samada kes sodomi benar-benar jadi atau tidak. Sebagai Mat Saleh Celup, ‘garis moral’ RPK tak macam orang lain. Very open and liberal. So what if you gay and homosex? So what if you sodomized your staff? So what if you cheated your wife, kids and the whole nation? Yang penting, akaun bank RPK penuh dan mantap. Itu sahaja.
Sibu: Kemenangan Tipis DAP
Tak ada apa yang perlu DAP terlalu banggakan dengan kemenangan di Sibu. Mereka pun cemas sebenarnya. DAP sendiri tahu dan maklum, mereka menang betul-betul nasib. Kalau tidak. Tersungkur juga DAP di Sibu.
Tapi satu perkara yang mesti Pakatan Rakyat tahu dan kaji; kemenangan DAP kerana jentera yang mantap. Jentera yang tak gila duit. Jentera yang tak ‘tanam’ kawan sendiri kerana ringgit dan sen. Antara yang paling KAGUM dengan jentera DAP adalah Zaid Ibrahim. Zaid mengalami mimpi ngeri sewaktu menjadi calon di Hulu Selangor. Ramai di kalangan circle Zaid Ibrahim mengatakan bahawa Zaid habis hampir RM7 juta di Hulu Selangor. Banyak tu. Tapi, sebagai bakal Presiden PKR – Zaid menganggap itu semua modal yang murah.
Zaid di dalam ‘twitter’ mengakui bahawa jentera DAP luar biasa kuat dan komited. Luar biasa. Zaid diajar tentang konsep ‘perjuangan’ sebenar oleh orang DAP. Kagum dibuatnya.
Zaid banyak kali mengatakan kepada kawan-kawan PKR; kalau PKR nak kuat – kena gali dan cari sumber kekuatan DAP. Bukannya duit. Semangat dan idealisme. Duit tak berapa banyak. Tetapi semangat itulah yang tak ada dalam kawan-kawan PKR.
Advertisements

Entry filed under: Anwar Ibrahim Baru?, Pilihanraya Kecil Sibu, Reformasi PKR. Tags: , , .

Berapa Kali Nak Tunjuk??? PKR dah jadi Parti Gangster?

35 Komen Add your own

  • 1. Wake up!  |  Mei 17, 2010 at 3:20 pm

    Semangat sebegitulah yang harus dicari oleh pemimpin dan ahli UMNO.

    http://lifeisnotafairytaledude.blogspot.com/2010/05/umno-must-change.html

    Balas
  • 2. Mohd  |  Mei 17, 2010 at 5:40 pm

    Najib harus memberi perhatian yg serius dgn yg berikut:
    1. BN tidak lagi diterima oleh kaum Cina. Mereka telah nampak bhw MCA dan Gerakan tidak mampu utk memenuhi cita2 kaum Cina iaitu utk memerintah Malaysia spt Singapura. Kaum Cina tidak berpuas hati dgn hanya memegang 70% ekonomi Malaysia. Mereka kalau boleh mahu bolot semua.

    2. Kaum Cina sedar bhw DAP yg berkiblatkan Singapore akan menjadikan negara Malaysia sebuah republik utk mereka berkuasa politik seterusnya. Jika ini berlaku, tak usah haraplah orang Melayu boleh bangkit semula. Pembangkang Melayu akan disenyapkan dgn tindakan memufliskan mereka spt yg berlaku di Singapore.

    3. Inilah masa yg sangat sesuai utk Cina merebut Puterajaya melalui PKR dan PAS. Sebab kaum Melayu berpecah kpd UMNO dan PAS. PAS pula hanya mahu dapat peluang memerintah sahaja. PAS tak kira kalau kuasa politik yg sebenarnya akan berada di tangan DAP. Tengok sahaja di Selangor dan di Penang, bagaimana PAS bagaikan patung bisu yg tidak langsung membela kaum Melayu.

    4. Perhatikan bagaimana Anwar dari PKR digunakan oleh DAP utk menekan Nik Aziz dari kumpulan Erdogan PAS supaya jangan sekali2 berkerjasama dgn UMNO spt yg diura2kan oleh Hadi dan Nasha. DAP tahu jika UMNO dan PAS boleh berkerjasama, orang Melayu akan jadi sangat kuat dan berupaya menghalang cita2 jahat kaum Cina. Melayu boleh meminda perlembagaan dan melenyapkan terus kuasa ekonomi dan politik kaum Cina dgn cara yg dilakukan oleh Kerajaan PAP Singapore. Niat jahat mesti dihalang dgn tegas dan berani.

    5. Ini sekarang kaum Melayu sedang melihat bagaimana Najib sedang sangat berlembut dgn orang Cina dan membiarkan diri dipulas tangan (arm twisting) oleh MCA dan Gerakan. Kononnya nak ambil hati kaum Cina. Tak perlu lagi sebab kaum Cina sudah tak ada hati lagi dgn BN!

    6. Utk kembalikan kuasa politik kpd orang Melayu di PRU13 nanti, UMNO haruslah meletakkan calon Melayu tempatan di kawasan majoriti Melayu. Calon Cina atau India hanya boleh diletakkan di kawasan majoriti Cina sahaja. Jangan beri muka kpd kaum Cina ini. Ada mereka beri muka kpd kaum Melayu?

    7. Utk survival orang Melayu, PAS dan UMNO mesti berkerjasama. Tolak ke tepi segala perbezaan. Tengok bagaimana kaum Cina dari MCA, Gerakan dan DAP pun boleh bersatu utk agenda jahat mereka. Kenapa kita orang Melayu tak boleh?

    8. Tengok bagaimana PR telah mainkan isu agama dan perkauman di PRK Sibu dan Najib tidak ambil sebarang tindakan yg tegas dan berkesan. Kalau zaman Tun Mahadir sudah lama petualang2 negara ini telah diISAkan. Fikirkanlah utk keselamatan rakyat. Jangan asyik berselogan shj yg rakyat akan didahulukan! Sebenarnya kaum Melayu nampak slogannya harus ditukar kpd “Cina didahulukan!”

    9. Orang Melayu dan Raja2 Melayu mestilah bangun dari tidur sebelum terlambat. Jangan tunggu sehingga nasi menjadi bubur! Menyesal dahulu kedapatan menyesal kemudian tak berguna!

    Allah hu Akbar.

    Balas
    • 3. Tanpa Nama  |  Mei 18, 2010 at 11:44 am

      ap kau citor ni jang

      Balas
      • 4. zulipo  |  Mei 18, 2010 at 11:54 am

        Pertanyaan oleh orang yang tak reti bahasa. Rugi kerajaan membelanjakan berbilion2 RM dalam bidang pendidikan, tapi hasilnya dapat rakyat macam Tanpa Nama ni.

  • 5. Anaktokawang  |  Mei 17, 2010 at 9:17 pm

    Dah agak dah keputusannya… maklumlah orang melayu dah ramai pakai BMW 7 series dan S Class baru.. 20 -30 tahun dulu dianggap sebagai kaum kelas kedua.. tak layak guna berangan mewah niii.. bila dah makin ramai berjaya…(malalui DEB jugakkk).. depa kata rasuahh… dapat projek gomen.. walhal depa jugak yang mula rasuah.. rasuah nii.. mula dengan limau… ang pow.. hamper.. dsb.. kaum ni yang rasa depa kelas 1.. merah mata.. laaa.. apa lagii…dok tengok akak pakai tudung bawak pi servis S320… cuma ramai lagi melayu yang tak sedarr.. dan rela jadi kelas 2.. dan bekerjasama dengan geng perasan kelas 1 nii. Nuar jugak yang bangangg… sanggup gadai bangsa kerana gila kuasa.

    Balas
  • 6. zulipo  |  Mei 17, 2010 at 11:42 pm

    Kalau nak cakap tentang evolusi orang Cina di Malaysia, ianya boleh ditulis bervolume-volume macam ensaiklopedia. Dari segi falsafah mereka dalam pelbagai hal, kesetiaan mereka, nilai budaya dan macam2 lagi. Orang Cina telah berevolusi menjadi bangsa yang paling tidak toleran di negara kita dan ini telah mereka buktikan melalui keputusan di Sibu. Secara amnya, bagi mereka, kepemimpinan Melayu tidak lagi boleh diterima dan telah mereka letakkan dalam kasta yang paling rendah.

    Natijahnya, Dato Seri najib tidak lagi perlu bertoleransi dengan pengundi2 Cina. Susu yang Najib berikan telah mereka balas dengan tuba. Coraknya amat ketara sekali: di PRK Bukit Gantang pengundi-pengundi Cina di Kuala Sepetanglah yang memenangkan Nizar Jamaluddin sedangkan pengundi2 Melayu telah kembali memangkah BN/UMNO, di PRK Hulu selangor pula pengundi2 Cina di sanalah yang telah mengurangkan harapan majoriti lebih tinggi buat MIC/BN walhal pengundi2 Melayu dan India telah berpatah balik kepada BN. Di Sibu: sudah terang lagi bersuluh.

    Dikhuatiri sekiranya asyik dibalas dengan tuba, diri sendiri akan musnah dengan tuba tersebut. Diharapkan kaedah baru berkempen oleh BN ialah dengan menunjukkan secara jelasnya bahawa kerajaan tidak lagi berminat untuk bertoleransi dengan pengundi Cina atau memberikan mereka hatta setitik susu sekalipun.

    Balas
    • 7. ahmadzaki  |  Mei 18, 2010 at 5:37 pm

      Najib perlu ingat peribahasa seperti melepaskan anjing tersepit, hati-hatilah dengan “permainan” DAP, MCA dan GERAKAN.

      Balas
  • 8. G-Man  |  Mei 21, 2010 at 8:52 am

    Yea setuju…jangan diberikan setitik susu pun pada cina….tapi kalau bagi lesen judi ok…..lagipun kita juga akan kaya…

    Balas
  • 9. G-Man  |  Mei 21, 2010 at 9:16 am

    Prof Aziz Bari – Malaysia Maju ke Belakang

    Dua minggu lalu kita menyaksikan pilihan raya umum Britain yang berakhir dengan kemenangan tipis Parti Konservatif. Kegagalan mendapat majoriti jelas itu memaksa parti berkenaan menubuhkan kerajaan campuran dengan Parti Liberal Demokrat. Dan ini berlaku setelah Parti Buruh yang dipimpin oleh Perdana Menteri, Gordon Brown mengaku kalah dan memberi laluan kepada kedua-dua parti berkenaan membentuk kerajaan.

    Apa yang berlaku pada hari Selasa itu tidak berbeza dengan apa yang berlaku pada 1997 apabila John Major yang memimpin Parti Konservatif ketika itu terus mengosongkan kediaman dan pejabat Perdana Menteri di No.10 Downing Street setelah Parti Buruh, yang ketika itu dipimpin oleh Tony Blair, menang besar dalam pilihan raya umum.

    Apa yang penting di sini ialah betapa ahli-ahli politik Britain begitu patuh dan komited dengan etika perlembagaan mereka. Tiada yang cuba mengelat. Atau menyeret istana dan mahkamah – yang kelihatannya dua kali lima – sebagaimana ahli-ahli politik di negara-negara yang satu ketika dahulu mereka perintah.

    Saya sengaja menyinggung apa yang berlaku di United Kingdom itu kerana ia adalah negara asal dan masih merupakan model sistem Westminster yang kita amalkan. Mengapa perubahan kuasa yang licin dan beradab itu tidak berlaku di negara kita? Kita akan berasa lebih takjub lagi jika kita ambil kira bahawa Britain tidak mempunyai perlembagaan bertulis sebagaimana kita di sini. Sebenarnya 14 perlembagaan – yakni Perlembagaan Persekutuan dan 13 perlembagaan negeri yang lain – yang kita ada ini adalah pengkanunan prinsip-prinsip yang dipanggil sebagai amalan atau konvensyen di United Kingdom.

    Sebagaimana yang dikatakan tadi sesuatu yang hanya bersifat amalan dan konvensyen begitu dipegang dan dipatuhi di Britain sedangkan di Malaysia sesuatu yang kita akui sebagai undang-undang dilanggar dan diputarbelitkan. Perlembagaan kita itu adalah undang-undang yang tertinggi dan bukan undang-undang biasa. Perlembagaan adalah penanda aras bagi pentadbiran negara.

    Kita juga terkebelakang jika kita lihat pilihan raya memilih presiden dan senator di Filipina minggu lalu. Senator Benigno Noynoy Aquino – yang merupakan anak lelaki Senator Benigno dan Cory Aquino – menang besar. Tokoh itu mewarisi perjuangan ibu bapanya yang dianggap ikon demokrasi di Filipina, khususnya dalam menjatuhkan pemerintahan diktator Ferdinand Marcos pada 1983.

    Memang benar pilihan raya yang baru berakhir di Britain dan Filipina tidak sunyi dari kelemahan. Ini termasuk dakwaan tidak dapat mengundi dan penipuan, khususnya di Filipina. Tetapi ini semua tidak berlaku dalam skala yang ada di Malaysia. Dan saya rasa kelemahan mereka itu adalah perkara biasa kerana tidak ada sistem yang sempurna. Apa yang penting ialah pihak berkuasa yang berkenaan – tidak seperti SPR di negara kita – jujur dan tidak mengalami masalah kredibiliti yang teruk.

    Meskipun sistem di Britian sudah bagus tetapi mereka masih terus memperbaikinya. Sebab itu mereka adakan debat terbuka sebagaimana dalam pilihan raya presiden di Amerika Syarikat walaupun pada hakikatnya pilihan raya di Britain – sebagaimana di negara-negara demokrasi berparlimen lainnya juga – memilih ahli parlimen dan tidak memilih kerajaan. Jelas mereka ada komitmen dan kesungguhan untuk mewujudkan proses pemilihan yang adil dan bermaklumat.

    Saya rasa selagi Barisan Nasional berkuasa proses itu tidak akan berlaku di sini. Kita lihat bagaimana Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak enggan menyahut cabaran Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk berdebat dalam pilihan raya kecil Hulu Selangor bulan lalu. Kita juga masih ingat bagaimana Najib mencari jalan untuk mengelak dari berbahas dengan Anwar di Dewan Rakyat.

    Selagi sikap seperti itu kita biarkan selagi itulah Malaysia akan terus ketinggalan di dalam dunia yang semakin global dan terbuka. Di negara-negara seperti Britain sikap seperti itu bukan sahaja akan membawa kepada kekalahan tetapi akan menyebabkan pemain itu tidak dibenarkan bermain!

    Dalam soal ini hanya rakyat sahaja yang boleh membuat perubahan. Ini kerana institusi-institusi berkenaan jelas enggan untuk memainkan peranan: mereka lebih selesa untuk menjadi perkakas kepada pentadbiran yang ada. Inilah sebenarnya yang menyebabkan perlembagaan yang ada ini tidak bermakna.

    Bandingkan dengan apa yang Baginda Ratu Elizabeth II buat ketika rundingan pembentukan kerajaan empat atau lima hari selepas keputusan pilihan raya diketahui Jumaat lalu. Dan itu bukan kali yang pertama kerana baginda juga tidak masuk campur tatkala senario yang sama berlaku pada 1974. Apa yang menarik ialah baginda tidak pernah belajar undang-undang. Dan setahu saya baginda juga tidak pernah masuk universiti, apalagi menjadi peguam atau hakim. Tapi cara baginda memainkan peranan dan kuasa di sisi perlembagaan begitu sempurna.

    Ketiadaan institusi seperti itulah yang dikatakan menjadi punca mengapa sistem Westminster gagal di Afrika dan akhirnya digantikan oleh sistem berpresiden. Pada satu ketika saya tidak fikir itu akan berlaku di Malaysia. Ini kerana di Afrika ketua negara adalah orang suruhan perdana menteri. Saya masih yakin apabila Sabah dilanda krisis politik selepas pilihan raya negeri 1985. Struktur Sabah sama dengan apa yang ada di Afrika. Bagaimanapun pemecatan Datuk Seri Mohamed Nizar Jamaluddin pada Februari 2009 menyebabkan saya berfikir dan menyemak kembali teori yang saya yakini bertahun-tahun itu.

    * Profesor Dr Abdul Aziz Bari telah mengajar undang-undang lebih 20 tahun

    Balas
  • 10. zulipo  |  Mei 21, 2010 at 9:54 am

    1. Kalau Malaysia maju ke belakang, dah lama Aziz Bari masuk jel sebab kerja dia mengentam kerajaan dan bukannya mendidik pelajar2 law di universiti yang telah silap besar melantik beliau sebagai prof.

    2. Aziz Bari ni jenis Melayu Islam yang tak sedar diri. Beria2 sangat nak mengagung2kan Queen kafir tu dan merendah2kan pula Sultan Perak. Queen tu memang tak tau sangat pasal law… nak selamatkan diri sebab Buckingham Palace asyik kena gasak, terpaksa la Queen tak campur tangan suapaya tak banyak musuh. Sultan Azlan Shah is very smart, sebab tu Tuanku tak akan terpedaya dengan taktik jahat Nizar Ngah Ngeh.

    3. Mungkin juga Aziz Bari cemburu sebab Tuanku Sultan Azlan tak consult dia untuk dapatkan pendapat undang2 selepas konflik perlembagaan di Perak tetapi mendapatkan pandangan Prof Shad Salim Farooqi. Sebab tu dia lebih sanggup memandang rendah raja Melayu sendiri dan puji Queen melambung.

    4. Kita mencontohi westminster parliamentary system, tapi kita tak adopt sistem tu secara total. Undang2 kerajaan negeri2 Melayu di Malaysia tak sama dengan undang2 melibatkan institusi beraja Britain. Bodoh piang kot si Aziz Bari tu?

    5. Rakyat Malaysia macam G-man ni pun… ala ala tak sedar diri dan tak pandai jugak lah. Petik tulisan Aziz Bari secara keseluruhan tanpa memberikan pandangan sendiri. Orang2 cam ni memang tak berapa bijak.

    Balas
  • 11. G-Man  |  Mei 21, 2010 at 11:11 am

    Akhirnya itu shaja yg hujah terakhir termampu dikatakan oleh orang yg bijak pandai macam zulipo…. 🙂 . Emotional dan cacian…

    Selagi mana UMNO dikuasai oleh orang melayu yg bermentaliti macam Zulipo, parpukari dll, selagi itulah orang-orang cina akan tolak BN…Liabilti utama BN sebenarnya UMNO….Orang Cina hanya kembali akan terima MCA seandainya UMNO berubah…

    Sudah-sudahlah nak menunding jari kepada orang lain….Kaji dan ubahlah kelemahan diri sendiri..Dulu UMNO berkuasa sebab PR kekurangan channel untuk menyampaikan maklumat dan mempertahankan diri…Kini dengan adanya media baru segala-galanya berubah apabila UMNO mati akal untuk bersaing dengan PR dalam menangani isu semasa. Kalaulah PR diberi ruang sedikit untuk menggunakan media massa seperti TV, radio dan suratkhabar dalam PRU 12 dulu…aku yakin UMNO dah lama bungkus….

    Balas
  • 12. orang awam  |  Mei 21, 2010 at 12:40 pm

    Salam.
    Nampaknya manusia seperti Gay Man bersungguh2 utk melihat UMNO jatuh dan bungkus. hairan aku tengok melayu yg suka mengapi2kan sesama melayu utk bergaduh berpanjangan. kalau benar G-Man seorang Prof, pendidik dan pejuang anak bangsa untuk maju kehadapan tak perlulah di banggakan sistem penjajah. lainlah kalau di bandingkan dengan sistem islam zaman rasulullah ke, zaman sahabat ke atau para anbiya’ yg tersejarah mendatang kan kebaikan utk umah dan di jadikan pedoman kita sekarang. ini sistem beraja kafir yg di jadikan pedoman dan dibangga kan pulak.
    orang bijak pandai macam prof ni la yg sultan dan melayu harapkan utk menyatukan umno dan pas dan pkr, bukan menjahanamkan. adakah dengan mengait sistem beraja dan pemerintahan british dengan malaysia boleh di anggap ilmiah dan bijak. prof … idong orang putih mancung, idong prof tu tak taulah. sedarlah diri prof. kita kan muslim. bantulah melayu berdamai. untuk kita maju ke depan. adakah cara PR lebih ke depan berbanding BN. bukankah harakah, roket dan suara keadilan lebih banyak fitnah dan menghasut berbanding media kerajaan. yg mana lebih emosional dan mencaci.
    akhir kata saya cadangkan prof masuk DAP. TK
    salam

    Balas
  • 13. G-Man  |  Mei 21, 2010 at 2:46 pm

    Satu lagi komen bernas dari orang awam 🙂

    Balas
  • 14. zulipo  |  Mei 21, 2010 at 3:44 pm

    Orang cina tolak BN bukan sebab orang2 macam saya atau parpu. Orang Cina tolak BN sebab sudah ada orang2 Melayu yang sanggup menggadai agama, negara dan maruah diri mereka kepada orang2 Cina semata-mata kerana sikap dengki khianat mereka kapada orang-orang sebangsa dan seagama. Mereka ini lebih percayakan kepada DAP walaupun DAP tidak seagama dan sebangsa. Mereka lebih percayakan kepada peliwat yang munafik.Malaysia dan orang2 Melayu tidak memerlukan rakyat seperti G-Man kerana dengan izin Allah UMNO telah berjaya membina Malaysia dan dengan izin Allah juga UMNO akan terus meneraju Malaysia. Orang Cina Malaysia hanyalah rakyat Malaysia yang dituntut supaya mematuhi undang2 Malaysia. Kenapa perlu melebih2kan mereka. Kenapa G-man tak sebut tentang orang India?

    To G-man, can you guarantee the chinese voters will forever support PR if ever PR came into power. Can you really guarantee?

    UMNO/BN still garner the support of MCA and Gerakan until today. But don’t you think that the Chinese are playing dirty politics by sweet talking into supporting the latter whilst stabbing them at the back.

    The Chinese might have done what they have done to UMNO/BN today. Can you guarantee PKR and PAS will not suffer from the same fate in the future?

    A one-liner like ‘Satu lagi komen bernas dari orang awam ‘ is a view of a low class person lacking the ability to give any constructive and useful comments.

    Balas
  • 15. G-Man  |  Mei 21, 2010 at 5:19 pm

    You can call me what ever you like…nanti kita settle di Mahsyar..unless u minta maaf…

    Denial syndrome…what a typical UMNO….

    Anyway…it seem thats your mind is opening a little bit….

    Chinese is showing us the meaning of “Kuasa Rakyat”…and I m suggesting that we do the same…

    In football, we can be a die hard fan of Chelsea, Man U, Arsenal etc…But in politics, there is no such thing…You want to govern the country..then you have to perform. Stop controlling PDRM, SPRM, Courts, SPR etc….Stop bribing…stop all the racist nonsense….

    Balas
  • 16. zulipo  |  Mei 21, 2010 at 6:10 pm

    A pot calling the cattle black. Me in denial syndrome? What about you.

    When did Najib ever control all the important institutions of the country. If that was the case, then Najib and UMNO and BN would have been above the law. In this country, not even the king is above the law. You really make me laugh….. Thank you for the laughter, u have really made my day.

    Padang mahsyar? I don’t even know your name. I don’t even know your identity. Is there a possibility that u might be a non-muslim who writes and speak very good Bahasa Melayu and who knows a little bit here and there about padang mahsyar? I don’t owe you anything as much as you don’t owe me any.

    Suka sangat gertak orang lain dengan Padang Mahsyar, macamlah Padang Mahsyar tu dia punya. It belongs to Allah Azzawajalla and not G-Man. Macam boleh baca ye mentaliti kelompok mana mamat Emo-G ni.

    Balas
  • 17. G-Man  |  Mei 21, 2010 at 8:06 pm

    I m a muslim ..and I m not threatening …It is a fact that every seconds of your life will be question in Padang Mahsyar…so i guess what we’ve written here will be included…regardless whether we know each other or not…Did you ever know the people of Palestine when you pray for them..? I guess not…Will Allah award you for that prayer? InsyaAllah…

    It is not just padang masyhar that belong to Allah…the computer that we’re using now are also belong to Allah…You & me are also belong to Allah…

    Nobody above the law..hmmm…in thoery it sounds good…Now, tell me whether gambling license granted to Vincent Tan is according to the Allah law….If najib can simply overuled Allah law..what u expect than…??

    Anyway, nice discussion…And as I previously said..you can call me whatever you like ….every word you said have been recorded…So i guess you know the consequences…I m not threathening..it is just a fact…

    Balas
  • 18. orang biasa  |  Mei 21, 2010 at 10:50 pm

    kalau dah mengaku muslim janganlah dok mengata orang sana-sini secara berat sebelah.
    Ingat tak bagaimana Umno menyerang Pas dengan pelbagai tuduhan, sedangkan Pas sepenuhnya dianggotai oleh orang MElayu… Siapa yang tendang Pas dari BN dulu… kenapa penyokong Umno tak pertahankan.
    Ingat kawan.., Umno memerintah lebih 50 tahun, akibatnya rezab Melayu semakin mengecil.. cuba fikirkan siapa empunya angkara.. Tak perlu DAP, Gerakan, MCA memerintah banyak keistimewaan Melayu dah hilang.
    Sekarang baru nak terhegeh-hegeh nak mita tolong Raja- Raja, tapi dulu masa mengubah perlembagaan raja boleh didakwa tak ingat… Nak selamat Melayu konon..
    Baru menang satu Pilahan Raya Kecil dxah berani bagi lesen judi… Menegak agama apa namanya tu..

    Balas
  • 19. zulipo  |  Mei 21, 2010 at 11:54 pm

    Turut direkodkan oleh Allah Azzawajalla adalah hamba-hambanya yang melacurkan Islam dan nama aAllah yang maha suci mengatakan bahawa orang Kristian boleh menggunakan nama allah yang maha esa oleh orang kristian dalam kitab palsu mereka.

    Turut direkodkan oleh Allah Azzawajalla adalah wujudnya ulamak-ualamak yang berbeza pendapat walaupun dari satu parti politik yang sama, satu puak mengatakan bahawa nama Allah tidak boleh digunakan oleh orang kristian sedangkan satu puak lagi menghalalkan dan menjual secara borong penggunaan nama Allah oleh kristian.

    Turut direkodkan oleh Allah Azzawajalla akan perilaku hambanya yang mempertikaikan pemimpin yang diseterunya menghalalkan judi tetapi mengagung-agungkan pemimpin pilihan sendiri yang sanggup menggadaikan nama Allah kepada puak kristian hanya kerana mahu mendapat undi.

    Di tangan golongan inikah kita boleh mengharapkan syiar Islam dapat di tegakkan di bumi Malaysia ini. Tentu sekali TIDAK.

    Balas
  • 20. G-Man  |  Mei 22, 2010 at 1:00 am

    Dari segi hukum, sebahagian ulama berpendapat bahawa orang Kristian harus menggunakan nama Allah….. Dan penggunaan nama Allah telah digunakan oleh “The Herald” sejak 14 tahun lamanya di Sabah/Sarawak….Masalah mula timbu apabila KDN melarang The Herald untuk menggunakan nama Allah dalam penerbitan mereka bermula tahun 2009. Pihak gereja tidak berpuashati apabila penerbitan yg sekian lama dibenarkan secara tiba-tiba di halang lalu membawa kes ini ke mahkamah…Dan mahkamah kemudiannya membuat keputusan bahawa larangan iKDN itu tidak sah dari segi “PERLEMBAGAAN”. Dalam permohonan itu pihak gereja telah menjelaskan bahawa:

    “THE HERALD ADALAH MINGGUAN KATOLIK SEPERTI YANG DINYATAKAN DI BAHAGIAN MUKA MINGGUAN TERSEBUT, DAN DIMAKSUDKAN UNTUK PENYEBARAN BERITA SERTA MAKLUMAT MENGENAI GEREJA KATOLIK DI MALAYSIA DAN DI TEMPAT LAIN, DAN TIDAK UNTUK DIJUAL ATAUPUN DIEDAR DI LUAR GEREJA

    THE HERALD TIDAK DITERBIT BAGI MASYARAKAT UMUM KHUSUSNYA KEPADA ORANG-ORANG YANG BERAGAMA ISLAM

    THE HERALD TIDAK MENGANDUNGI SESUATU YANG BERKEMUNGKINAN BESAR AKAN MENGANGGU KETENTERAMAN AWAM DAN/ATAU MENYENTUH KEPEKAAN AGAMA ISLAM”

    Maka atas dasar diataslah maka PAS membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh pihak gereja. Malah PAS juga telah mencadangkan kalimah Allah digunakan dalam Rukun Negara……Apa yang menjadi kontrevesi sekarang adalah lebih merupakan masalah kemaslahatan dan bukannya hukum…

    Manakala judi yang lesennya ditambah oleh Najib itu secara jelas dinyatakan dalam Al_Quran adalah HARAM..tidak ada perbezaan pendapat dari sudut hukum Islam…

    Bagaimana pula anda membuat justifikasi yang UMNO mampu menegakkan syiar Islam sedangkan dalam pilihanraya di Sibu yg lalu…UMNO telah merestui SUPP untuk memainkan sentimen anti-negara Islam…SUPP secara jelas cuba menakut-nakutkan pengundi dengan Negara Islam…

    Balas
  • 21. zulipo  |  Mei 22, 2010 at 3:13 am

    UMNO tak pernah mendabik dada sebagai penegak syiar Islam, tetapi UMNO akan sedaya upaya melaksanakan tuntutan Islam. Berbeza dengan PAS yang mendabik dada bagaikan ayam katik sebagai parti yang memperjuangkan Islam TETAPI sebenarnya memperalatkan dan MELACURKAN Islam semata-mata mahu mendapatkan sokongan DAP.

    Di Sibu, Khaled “Gereja” Samad dan Nizar Jamaluddin telah menjadi panel sebuah program bertajuk “An Evening With Pakatan Rakyat Christian Leaders” [Sepetang Bersama Pemimpin Kristian Pakatan Rakyat] dan duduk di atas pentas seolah-olah mereka adalah pemimpin Kristian PKR. Pemimpin2 PAS ini pemimpin2 Islam atau pemimpin2 Kristian.

    Tak hairanlah PAS beria-ia menghalalkan penggunaan nama Allah bagi orang Kristian. Mengaku beragama Islam tapi menjadi pemimpin Kristian.

    Pemimpin2 yang macam ni nak kita harapkan sebagai penegak syiar Islam. TIDAK SAMA SEKALI.

    Balas
  • 22. Pemerhati  |  Mei 22, 2010 at 3:15 am

    Saya percaya SI zulipo itu amat sempit pemikiran dan kurang celik peristiwa di Negara ini. Mungkin dia tinggal dibawah tempurong! Dia kena ingat bahawa apa saja yang diberikan oleh DSN adalah pembangunan yang merupakan kewajipan kerajaan yang berpunca daripada cukai ke atas rakyat. Selain itu, kalau takut kalah pilihanraya jangan adakan nya! Kalau UMNO itu ok, undi PKR pun sama! Itu pilihan rakyat tetapi melaksanakan pembangunan itu tanggungjawab kerajaan dan tidak boleh diabaikan! Oleh yang demikian sekiranya pembangunan tidak dilaksanakan kerajaan tersebut wajarlah kalah dalam pilihanraya!

    Balas
  • 23. zulipo  |  Mei 22, 2010 at 8:32 am

    Selama lebih 50 tahun kerajaan UMNO/BN berkerja membangunkan rakyat dan negara, Mana ada pilih kasih? Kecualilah negri-negeri yang diperintah kerajaan pembangkang BN, agenda kemakmuran telah dijayakan. Di negeri2 yang diperintah pembangkang ni, takkan kerajaan BN nak tolong juga. Dah rakyat negeri2 berkenaan berkenan sangat dengan kerjaan pembangkang, suruhlah kerajaan pilihan di hati buat kerja yang sebaiknya.

    Aku tidak berfikiran sempit, tapi boleh menjadi sedemian sebagai balasan kepada orang yang terlebih dahulu berfikiran sempit seperti Pemerhati. This is what we call chain reaction.

    Balas
  • 24. G-Man  |  Mei 22, 2010 at 11:11 am

    Sedaya -upaya menegakkan syiar Islam dengan memainkan sentimen anti negara Islam….hmmm menarik kaedah UMNO itu…,

    UMNO sejak zaman Tun M sudah lama bertindak sebagai agen anti negara Islam…Mereka menakutkan rakyat dengan mengambarkan bahawa negara akan huru-hara seandainya negara Islam ditegakkan. Mufti dipecat kerana apabila cuba melaksanakan amal maaruf nahi mungkar…hukum islam difitnah dengan menggunakan logik akal…Apabila isu ini sudah tak laku di Semenanjung maka dibawa pula ke Sabah dan Sarawak……

    Khalid dan Nizar hadir ke program tersebut untuk menerangkan tentang Islam. Mereka menerangkan bahawa momokan SUPP bahawa seandai rakyat mengundi DAP maka sama seperti mengundi PAS…Kononnya kristian akan dihalang untuk menjalankan aktiviti agama…kononnya babi akan diharamkan dll

    Dan usaha PAS berjaya apabila rakyat Sibu mula dapat gambaran sebenar mengenai negara Islam yg dikempenkan oleh BN sebagai “menakutkan” itu…..Akhirnya isu negara islam yg dah lapuk di Semenanjung, gagal di kitar semula oleh BN di Sibu.. Namun as usual, UMNO yg dah mati akal mula menjalankan kerja manipulasinya di media massa…..

    Malahan 2-3 yg lepas pemimpin PAS terus melakukan lawatan mereka ke gereja di Semenanjung untuk menerangkan tentang Islam

    Tidak timbul isu PAS menghalalkan penggunaan kalimah Allah kepada bukan Islam kerana dari segi hukumnya adalah harus…jadi yg menghalalkannya bukan PAS tetapi sebhagian besar ulama muktabar di seluruh dunia….

    Nampaknya Zulipo keep on repeating the same thing walaupun sudah dijawab…

    Now i m asking again, atas justifikasi apakah anda boleh menerima tindakan UMNO untuk menyuburkan lagi aktiviti perjudian di Malaysia ini…dan lebih memalukan apabila orang bukan Islam pula yang membantah tindakan UMNO itu??Orang Islam bagi lesen judi, orang bukan Islam bantah….pelik bin ajaib…

    Bukankah Malaysia sudah mempunyai kasino yg terbesar didunia…Apakah keperluan untuk menambah dan meluaskan lagi empayar judi kepada seorang Cina bernama Vincent Tan itu….sedangkan majoriti orang cina sendiri membantah???

    Atas justifikasi apakah anda merestui tindakan SUPP memainkan sentimen anti negara Islam di Sibu..

    Ajaran Islam manakah yg diguna pakai oleh UMNO untuk menyekat peruntukan dan pembangunan di negeri-negeri yg UMNO menjadi pembangkang?? Bukankah seluruh rakyat Malaysia ada hak untuk mendapatkan peruntukkan yg sama….

    Siapakah pelacur agama sebenarnya????

    Balas
  • 25. orang biasa  |  Mei 22, 2010 at 3:34 pm

    jawab zulipo, jawab. Kalau tak ada idea cari fakta dalam media arus perdana bawah BN.

    Balas
  • 26. zulipo  |  Mei 22, 2010 at 11:36 pm

    Terima kasih kerna meminta saya menjawab. Alhamdulillah, pengataan-pengataan yang saya buat ada justifikasinya sehingga terpaksa dijawab oleh G-Man dan terpaksa pula disokong oleh orang biasa.

    Kalaulah tujuan Nizar dan Khalid Samad ialah untuk menerangkan tentang Islam kepada Kristian, kenapa programnya mesti dinamakan An evening With PR Christian Leaders. Bukankah lebih baik program tersebut dinamakan Islam & Chtistian: An Evening of Understanding, Kalaulah program tu An evening With PR Christian Leaders, tentulah ahli2 panel dan peserta2nya Kristian sahaja. Manakala, kalau proram tersebut diberi nama Islam & Chtistian: An Evening of Understanding, barulah Nizardan Khalid boleh berada di sana.

    Yakinkah semua bahawa Khalid dan Nizar berada di situ bertujuan untuk menerangkan tentang Islam? Di musim kempen PRK Sibu, rasanya Khaled dan Nizar lebih mengutuk, memaki, menghentam dan menghina orang2 Melayu dan Islam tetapi berlainan kecenderungan politik. Alangkan di masjid2 dan di surau2 pun pemimpin PAS boleh menghina dan mengutuk sesama Islam dan Melayu, inikan pula di program2 di luar masjid dan surau.

    Perpecahan umat Islam/Melayu hari ini berlaku kerana indoktrinasi yang dijalankan oleh PAS yang mengajar penyokongnya membenci UMNO. Penyokong PAS diajar supaya terlalu sangat sukakan PAS sehingga taksub kepada parti dan supaya tidak sangat sukakan UMNO sehingga benci walaupun ahli2 UMNO terdiri dari orang Islam dan Melayu sendiri.

    Amat menghairankan orang-orang Islam yang suka pergi ke mesjid2 dan surau2 semata2 untuk mendengar kuliah maghrib yang lebih menjurus kepada menghina sesama umat dari meningkatkan ketaqwaan kepada Allah. Adakah mereka ini lebih dekat kepada Allah ataupun lebih dekat kepada PAS setiap kali mereka ke mesjid ataupun surau?

    Berkenaan dengan lesen judi, betulkan ramai orang2 Cina yang menentang perjudian? Mana statistiknya? Tiadapu berita DAP menentang perjudian. Tiadapun berita DAP megenai pendirian mereka menentang perjudian. Adakah mereka boleh menerima pelaksanaan hukum Islam di Malaysia?

    Najib dipersalahkan dengan isu judi bola. Namun demikian, bagaimanapula isu penjualan arak di Selangor? Dulu beria-ia Hassan ali menentangnya, tapi seolah-olah tidak mendapat sokongan walaupun dari PAS sendiri sehingga akhirnya adun Selangor tu terpaksa berdiam diri. Lebih takutkan Ronnie Liu dari takutkan Allah ke? Kalau macam tu, macam mana nak tegakkan syiar Islam? Meruntuhkan Islam nampaknya menjadi agendan utama Pas.

    Kepada pemimpin2 dan penyokong2 PAS dan PKR [Islam/Melayu] berbahagialah anda semua dalam mencapai cita2 untuk menghancurkan agama Islam dan orang Melayu di bumi Malaysia ini. Apalah yang dapat dikatakan lagi kerana bagi anda undi dan sokongan orang2 Cina lebih berharga dari nama Allah yang amat mulia itu.

    Balas
  • 27. budak sekolah  |  Mei 23, 2010 at 10:11 am

    apasal la orang tue ni gaduh gaduh.. patut la bebdudak sekolah banyak masalah sosial

    Balas
  • 28. zulipo  |  Mei 23, 2010 at 10:50 am

    Bebudak sekolah sekarang ni banyak masalah sosial sebab mak bapak depa tak reti nak jaga anak. Orang lain yang bermasalah, orang lain pula dipersalahkan.

    Balas
  • 29. G-Man  |  Mei 23, 2010 at 11:34 am

    BN menghina hukum Islam adalah fakta….

    BN mengalakan aktiviti perjudian dengan meluaskan kegiatan judi untuk acara sukan adalah fakta

    BN menjalankan kempen anti negara islam di Sibu adalah fakta

    BN menyekat peruntukan ke negeri yg mana BN jadi pembangkang adalah fakta – yang diakui sendiri oleh Zulipo…

    Tapi fakta-fakta yg saya kemukakan tidak dijawab oleh Zulipo …Sebaliknya Zulipo cuba divert kepada isu lain yang lebih merupakan kepada assumption atau andaian yang boleh menimbulkan fitnah dan prasangka buruk…

    “Kalaulah tujuan Nizar dan Khalid Samad ialah untuk menerangkan tentang Islam kepada Kristian, kenapa programnya mesti dinamakan An evening With PR Christian Leaders.” Bukankah lebih baik program tersebut dinamakan Islam & Chtistian: An Evening of Understanding….”

    Pernyataan yg dimulakan dengan “kalaulah” adalah satu contoh jelas yang berbentuk andaian….Dan agak melucukan apabila Zulipo seolah-olah mahu bertindak sebagai Event Manager kepada PR dengan menetapkan tajuk program yg dianjurkan oleh PR…Mungkin selepas ini Zulipo boleh mencadangkan agar program bersempena Hari Deepavali/Tahun Baru Cina/Krismas yang dihadiri oleh pemimpin-pemimpin UMNO perlu ditukar namanya kepada “Deepavali/Tahun Baru Cina/Krismas bersama Pemimpin Melayu dan Islam” sebagai justifikasi untuk membolehkan pemimpin UNMO menyertai program tersebut….
    Apapun, hakikat sebenarnya Khalid dan Nizar tidak pernah menghadiri program An Evening With PR Christian Leaders itu….sebaliknya Khalid telah hadir ke program lain di gereja dan juga di kampung-kampung bersama masyarakat Cina untuk menjelaskan isu anti Negara Islam yg dimainkan oleh SUPP…Malah penerangan itu turut disertai oleh muslimat PAS iaitu Dr Mariah Mahmud. Dan seperti mana yang saya jelaskan dalam post terdahulu bahawa program bersama gereja turut dianjurkan oleh PAS di Semenanjung 2-3 hari yang lepas untuk majlis dialog dan penerangan. Saya mohon agar Zulipo dapat mengemukakan sumber yg mengatakan bahawa Khalid dan Nizar hadir ke program “An Evening With PR Christian Leaders” dan mereka memburuk-burukkan Islam dan Melayu dalam program tersebut….

    “Amat menghairankan orang-orang Islam yang suka pergi ke mesjid2 dan surau2 semata2 untuk mendengar kuliah maghrib yang lebih menjurus kepada menghina sesama umat dari meningkatkan ketaqwaan kepada Allah. Adakah mereka ini lebih dekat kepada Allah ataupun lebih dekat kepada PAS setiap kali mereka ke mesjid ataupun surau?”

    Saya juga mohon agar Zulipo dapat memberikan sumber untuk menyokong pernyataan anda diatas…Dan saya ingin bertanya kepada Zulipo, adakah dengan mengatakan bahawa umat Islam yg rasuah, salahguna kuasa, pecah amanah, pemimpin yang tidak adil, pemimpin yang meluluskan lesen judi, pemimpin yang mewujudkan Casino terbesar didunia dan sebagainya adalah satu kesalahan disisi agama dianggap sebagai menghina sesama umat Islam….

    Adakah dengan mengatakan orang yg Islam yang meninggalkan solat sebagai fasik adalah menghina sesama umat islam…

    Adakah apabila kita mengutuk tindakIan kebanyakan negara Arab yang bersekongkol dengan Yahudi untuk membelasah Palestin boleh dianggap sebagai menghina sesama Islam????

    Dan Zulipo belum menjawab pertanyaan saya pendiriannya terhadap UMNO yang memecat mufti, yang memfitnah hukum Islam, yg merestui rakannya memainkan sentimen isu anti negara Islam, menyekat peruntukan dinegeri yg ianya menjadi pembangkang dan lain-lain lagi. Bukankah ianya menghina sesama Islam????

    Berkenaan dengan lesen judi tak perlulah saya nak memberikan statistik yg lengkap. Cukuplah pilihanraya di Sibu dijadikan sebagai penanda aras bahawa majoriti orang cina tidak teruja dengan lesen judi yang diluluskan oleh Najib…Malah dalam demonstrasi bantahan judi yang dibuat kelmarin turut disertai oleh masyrakat bukan Islam. Dan DAP, melalui MP Anthony Loke telah menyatakan bantahan terhadap pemberian lesen judi oleh kerajaan dalam parlimen…

    Isu penjualan arak di Selangor adalah berpunca daripada tindakan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) membuat rampasan arak di kedai serbaneka di Shah Alam mempunyai penduduk yang majoritinya adalah beragama Islam.
    Tetapi isu ini telah pun diselesaikan apabila suatu peraturan telah ditetapkan untuk melarang kedai serbaneka menjual sebarang minuman keras secara terbuka di premis-premis perniagaan yang dijalankan di dalam kawasan yang majoriti penduduknya beragama Islam. Jadi isu Hassan Ali takut pada Ronnie Liu tidak timbul …

    Dan tuduhan yang mengatakan PAS mengamalkan politik kebencian adalah propaganda media massa kawalan UMNO semata-mata.Sebaliknya UMNO lah yang sebenarnya juara kepada politik kebencian apabila gemar memainkan isu perkauman dan agama. Berikut adalah beberapa buktinya:

    Tatkala rakyat berbangsa india menyokong PR, UMNO telah berarak membawa kepala lembu dan memijak-mijak kepala lembu sebagai bantahan kepada pembinaan sebuah kuil di satu kawasan di Shah Alam…Ini jelas merupakan satu provokasi dan penghinaan kerana umum mengetahui bahawa lembu adalah binatang suci bagi agama hindu..Mujurlah kaum india tidak dikuasai oleh emosi untuk bertindak balas..

    Sebaliknya PR tidak pernah cuba membangkitkan kemarahan kaum India apabila sebahagian besar masyarakatnya kembali menyokong BN sebaliknya sedang berusaha dengan cara yang baik untuk kembali menarik sokongan mereka….

    Dalam isu kalimah Allah pula, sentimen yang dimainkan oleh UMNO telah membawa kepada terjadi serangan dan pembakaran terhadap gereja…Saya tidak menuduh UMNO yang membakar gereja tersebut tetapi UMNO adalah puncanya kerana mengapi-apikan sentimen agama ….Sedangkan PAS pula menangani isu tersebut dengan dialog dan pebincangan dengan pihak gereja….

    Dalam pilihanraya di Hulu Selangor pula, Zaid Ibrahim telah diaibkan dengan gelaran kaki tunggang dan kaki judi..Zaid juga difitnah dengan pengedaran poster dan gambar “super impose” kononnya zaid sedang menonggang arak……UMNO ternyata menimbulkan sentimen kebencian terhadap Zaid Ibrahim dengan cara menjatuhkan maruah dan aibnya…

    Dan yang terakhir sekali, cuba bandingkan post saya dan post Zulipo dan sahabat-sahabat Zulipo yg lain dalam perbincangan ini…Saya yakin pembaca cukup bijak untuk menilai siapakah yg sebenarnya mengamalkan politik cacian dan kebencian…..

    Mungkin bagi UMNO semua tindakan-tindakan yang politik yang disenaraikan diatas adalah halal sebab ianya dilakukan di luar masjid…..

    Kenyataan yang mengatakan bahawa PAS bersekongkol dengan DAP untuk menghancurkan Melayu dan Islam lagi sekali lebih merupakan propaganda semata-mata dan lagi sekali cuba memainkan sentimen perkauman. Di Semenajung, PAS dikatakan bersekongkol dengan DAP untuk menghancurkan Islam, manakala di Sabah & Sarawak pula DAP dikatakan bersekongkol dengan PAS untuk mewujudkan negara Islam…pelik bukan???

    Ternyata tidak ada tanda-tanda yang PR sedang menghancurkan umat Islam dan Melayu dalam semua negeri yang diperintahnya…Sebalik laporan dari Jabatan Audit jelas menunjukkan bahawa PR telah berjaya menguruskan negeri dengan baik…..

    Kesimpulannya, UMNO hanya berubah dari segi kepimpinan dan slogan..tetapi dari segi moralnya tetap sama…..mereka masih tercari-cari kesalahan orang lain bagi menutup kelemahan yang ada pada diri mereka…

    Balas
  • 30. zulipo  |  Mei 24, 2010 at 1:45 pm

    G-man,
    Dibalas nanti boleh tak? Ini dah nak kena buat tesis.

    Balas
  • 31. G-Man  |  Mei 24, 2010 at 4:08 pm

    Concentrate on your thesis…apa yg kita bincangkan sekadar nak menyatakan pendapat masing-masing….Your thesis should be the priority

    Balas
  • 32. pemerhati 2  |  Mei 24, 2010 at 4:55 pm

    wah makin hebat debat ni…bagus..bagus…debat berdasarkan fakta baru la gentleman kan x perlu ikut emosi baru pueh hati

    Balas
  • 33. orang biasa  |  Mei 25, 2010 at 10:13 pm

    kalau fakta sekadar di baca dari Utusan Malaysia, Berita harian memang macamtulah… tah sahih.

    Balas
  • 34. orang biasa  |  Mei 25, 2010 at 10:14 pm

    satu lagi fakta yang tak sahih dari RTM dan TV 3..
    Maklumkah kroni yang punya..

    Balas
  • 35. amin  |  Jun 15, 2010 at 5:34 am

    dh mmg lau zaid tu mmg buat dicakapkan nye x wat..bile dgr org melayu dari umno semue ko cakap die yg wat..golongan PR semue tidak..yg bodo nye ko ni zaid tu sendiri cakap yg die mmg kaki judi…tu dlu la die yg cakap..sekarang die dh insaf..tu pon klu betol..bagus la..sekarang ko cakap dh salah..pe cerite ko ni…aku ase ko ni tgk2 tenet..pastu ko ase ilmu ko tu dh penuh..pastu membalun org islam sesame sendiri.weh ape yg ko cakap ni aku pon x nk caye..ko dgr sendiri la karpal singh cakap..yg malaysia ni x kan jadi negara islam..tu semue planning dorang la..nk pancing org melayu..yg isu cine mane entah bace ayat al-quran..ni mase nk pilihanraye baru nk bace..pastu korang sokong..cakap die bagus..pastu x pikir ape die motifnyer?lau x pasal politik..adakah die nk bace al-quran itu..tolong la org2 melayu yg beragama islam bersatu b4 org lain de agenda ingin menjadikan negara kita seperti singapura yg dh jauh sesat..masyaallah..aku tau..korang yg mmg kan menbangkang akan mencari penyelesaian dalam ape yg lau dikatakan benar korang akan putar belit sampai korang ase puas dan ase menang..tp ingat la..pikiran kene logik..lagi satu..ko cakap kat sibu dh memaparkan org cina x minat judi..tu ko yg cakap..aku ni pikir logik..x kan la mcm tu..padahal kaum dorang la ramai..tgk owner2 kelab malam n judi2..sape lak tu..yg pengunjung die lak sape..banyak dari maner..pikir2 kan la..jgn pasal ko dgr ahli parlimen mane cakap org cine x suke..ko pon cakap iye..pikir logik..baru cakap

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Mei 2010
I S R K J S A
« Apr   Jun »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Capaian Umum

  • 75,342,498 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 146 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 7 INNOVATIVE STREET LIGHTING DESIGNS OF THE FUTURE
    7 Innovative Street Lighting Designs of the FutureBy Christopher McFadden, Interesting Engineering, 7 October 2019.Over 140 years ago, Thomas Edison produced the world's first commercially viable electric light bulb. Since then, they have been making life and work easier and keeping us all safer on the streets.Here we explore seven interesting concepts […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Hubungan 3 Penjuru Antara DAP, LTTE Dan Zionis Yahudi
    Umum mengetahui bahayanya LTTE ini yang mengganas dengan tujuan untuk mewujudkan negara Tamil berasingan di utara dan timur Sri Lanka...Tapi ramai yang tak tahu bahawa pengganas LTTE ini juga memiliki hubungan erat dengan Zionis Israel...Ibarat cinta 3 segi, hubungan DAP-LTTE dan LTTE-Israel ini bukan hubungan 'bisher-bisher'...Bekas pegawai khas L […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • CILI KASI TARUK! NAJIB KENA TIPU NGAN JHO LOW?
    Kebabian apakah yang melanda penyokong2 UMNO yang masih menyokong Najib ni? Semakin banyak Najib bersuara semakin terbukalah akan penipuan dia selama ini. Aku dulu sokong dia, tapi bila dah tahu dia ni penipu dan pencuri, maka aku decide nak jauhkan diri.Pada mulanya aku malas nak usik dia tapi malaun terBANGSAT ni mulut banyak pulak sehinggakan aku hilang s […]

RSS Musram Rakuman

  • DISEBALIK ‘ I HAVE THE NUMBERS’
    BERBICARA jawatan perdana menteri ke-8, nama MP Semborong jadi bahan hujah di Parlimen, kerana dikatakan bahawa ahli parlimen itu dalang kepada komplot menubuhkan kerajaan ikatan baharu tanpa DAP dan Amanah. Jelas, maksud kepada ikatan baru itu, mahu menafikan perubahan jawatan Perdana Menteri sehingga PRU-15. Penulis teringat selepas PRU tahun 2008, perkata […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Already Proven Interview Attire that Leaves A Positive Impression.docx
    Already Proven Interview Attire that Leaves A Positive ImpressionIf you are about to go through an interview, you must be excited right now and at the same time, scared. Yes, because this phase of the job hiring process will tell you if you can make it or not in the company you want to be part of. While there are … The post Already Proven Interview Attire t […]

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Anjuran Ampuh untuk Dapat Ulung Judi Togel Online
    Pemain judi yang mencari togel online umpama jenis judi yang dimainkan, senantiasa mengejar kiat untuk Menjuarai. Sederetan angka yang dipasang pada menu betting, jika tampak di pasaran togel, maka akan membuat Anda mendapat dana keberhasilan yang cukup cukup pada deposit. Agar dapat ulung judi togel, Anda strategis memilih petunjuk yang ada di Web, atau sar […]

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • DISEBALIK ‘ I HAVE THE NUMBERS’
    BERBICARA jawatan perdana menteri ke-8, nama MP Semborong jadi bahan hujah di Parlimen, kerana dikatakan bahawa ahli parlimen itu dalang kepada komplot menubuhkan kerajaan ikatan baharu tanpa DAP dan Amanah. Jelas, maksud kepada ikatan baru itu, mahu menafikan perubahan jawatan Perdana Menteri sehingga PRU-15. Penulis teringat selepas PRU tahun 2008, perkata […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Already Proven Interview Attire that Leaves A Positive Impression.docx
    Already Proven Interview Attire that Leaves A Positive ImpressionIf you are about to go through an interview, you must be excited right now and at the same time, scared. Yes, because this phase of the job hiring process will tell you if you can make it or not in the company you want to be part of. While there are … The post Already Proven Interview Attire t […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Selamatkan Selangor Darul Ehsan

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Medan Info Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: