Tenang, Undi Melayu & Masalah Anwar…

Januari 31, 2011 at 10:02 am 4 comments

Anwar nyata masih lagi kecewa dengan kejayaan UMNO mendapat keputusan yang baik di Tenang. Anwar sejak awal; sudahpun mengingatkan rakan-rakan PR untuk bersungguh memastikan kemenangan PAS di Tenang. DAP diarahkan oleh Anwar untuk memastikan undi Cina akan memihak kepada PAS. Ujian besar buat DAP. Tapi seperti biasa; DAP mampu dan dapat melaksanakan tanggungjawab dengan sempurna dan baik. Undi Cina amat jelas menyokong penuh PAS. Hampir 70 %! Bayangkan, PAS sudah mula dapat diterima baik oleh orang Cina dengan keyakinan yang diberikan oleh DAP.

DAP memang bekerja kuat. Tak pernah takut dengan provokasi. Pemuda UMNO Johor beberapa kali seakan mengugut untuk melakukan sabotaj terhadap kempen DAP. Sayangnya, itu semua tidak mampu menghalang DAP mencatatkan keputusan baik di Peti Undi Cina. Kecemerlangan ini adalah sesuatu yang menggembirakan DAP.

Sayangnya, DAP sudahpun menempelak PKR dan PAS kerana GAGAL memberikan impak sama di kalangan pengundi Melayu. Johor atau bukan Johor, hakikatnya PAS dan Anwar sendiri sudah semakin kehilangan ‘sokongan’ di kalangan pengundi Melayu. Sampai bila DAP boleh bersabar dengan kelemahan ini? Sampai bila?

Kalau benar Anwar ingin membawa PR ke PUTRAJAYA: Anwar memerlukan ‘kad baru’ dalam mengembalikan keyakinan orang Melayu. Kena ada benda baru. Cerita pasal Rosmah sahaja TIDAK CUKUP untuk mengembalikan keyakinan orang Melayu. Belum ada sesuatu yang ‘spesifik’ yang boleh orang melayu harapkan daripada Anwar.

Reformasi Anwar tidak membawa bersama ‘impian dan ideal baru’ untuk orang Melayu. Anwar suka ‘pukul rata’; dan strategi itu nyata tidak mampu membawa kembali sokongan Melayu kepada PR. Yang menjadi kerisauan DAP adalah situasi di Selangor. Jika undi Melayu masih belum mampu dibawa kepada PR; maknanya – Selangor juga akan berhadapan dengan masalah besar kepada PR. Ini yang DAP tidak mahu tengok dan lihat.

Anwar kena kembali memikirkan kaedah untuk mengembalikan sokongan orang Melayu. Setakat ini Anwar gagal.

Hadi dan Nik Aziz tidak punya ‘aura ekonomi’. Yang mereka ada ‘aura ustaz dan Islam’ yang belum tentu mampu menarik undi Melayu.

Anwar – kena fikirkan cepat-cepat; atau satu demi satu Negeri PR akan jatuh ke tangan BN semula.

Entry filed under: Reformasi PKR, Weakest Link in PR. Tags: , , , , .

Azmin Siap Sedia Ambil Alih… Anwar Tanding PUTRAJAYA?

4 Komen Add your own

  • 1. Mohd  |  Januari 31, 2011 at 12:07 pm

    DAP tidak boleh berkuasa sepenuhnya tanpa sokongan PAS dan PKR. Itu sebabnya DAP terpaksa berkerjasama dgn PAS dan PKR.
    Jika DAP menolak PAS dan PKR, PAS akan berkerjasama dgn UMNO dan DAP tidak langsung ada peluang utk merampas kuasa dari orang Melayu yg mudah lupa ……..

    Balas
  • 2. biawak  |  Januari 31, 2011 at 1:01 pm

    dan lebih memeranjatkan dlm prk tenang… kelihatan pengundi cina mula beralih sokongan terhadap bn.. buktinya bn memenangi 3 dari 4 peti undi majoriti pengundi cina.. manakala peti undi majoriti india dan melayu disapu habis oleh BN.. PR nampaknya punya masa depan yg agak suram menjelang PRU13

    Balas
  • 3. Jamilludin  |  Januari 31, 2011 at 1:43 pm

    Kelebihan yang ada pada Umno/BN hanya terletak pada media arus perdana dan jentera kerajaan yang mereka tunggangi sahaja. Tanpa kedua-dua alat ini, Umno/BN sudah lama tumbang dan berkubur. Umno/BN sedar akan hal ini, oleh itu mereka sudah lama memanipulasi sepenuhnya media arus perdana untuk memfitnah Pakatan Rakyat dengan sokongan dan bantuan jentera kerajaan yang ditungganginya.

    Masalah orang Melayu Umno ialah mempercayai media arus perdana melebihi dari mempercayai ajaran Islam yang sebenar. Bagi mereka Islam Umno sahaja yang benar dan kefahaman selain Islam mereka adalah sesat khususnya yang dibawa oleh PAS.

    Kegagalan besar PAS ialah kerana tidak mampu menyampaikan Islam sebenar kepada orang Melayu Umno ini bagi memperbetulkan kefahaman salah mereka. Ceramah dan usrah yang dijalankan oleh PAS selama ini hanya dalam kalangan pengikut dan penyokong mereka sahaja.

    PAS sebenarnya gagal menembusi kubu Umno untuk menyampaikan risalah Islam yang sebenar. PAS sepatutnya bekerja lebih keras lagi mencari jalan dan memikirkan strategi supaya dapat menembusi kubu Umno ini. Ahli-ahli PAS juga gagal dalam mentarbiahkan keluarga, rakan dan jiran mereka dengan kefahaman Islam yang sebenar.

    Mereka sepatutnya menanggalkan lambang parti pada diri mereka dan masuk ke dalam kalangan masyarakat Umno dan perlahan-lahan memperbetulkan kefahaman salah mereka (Umno) itu. Tanpa strategi ini, rasanya PAS akan gagal dalam usahanya untuk diterima dan mendapat sokongan Melayu Umno.

    Balas
  • 4. demokrasi  |  Januari 31, 2011 at 2:25 pm

    Kenapa perlu menemplak satu pihak sahaja? Kenapa saudara tidak memberi ruang kepada PR membuktikan kepimpinan mereka sedangkan saudara mampu memberi ruang kpd BN selama hampir 60 thn? Kalau saudara rasa saudara mengamalkan demokrasi, saya ingin saudara beri ruang buat PR untuk 5 tahun shj dan kita lihat adakah Anwar hanya mampu beromong kosong atau melaksanakan janjinya. Saudara setuju dengan konsep demokrasi ini ?

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Januari 2011
M T W T F S S
« Dec   Feb »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Capaian Umum

  • 75,303,386 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 144 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 10 OF THE BIGGEST NATURAL DISASTERS IN EARTH’S HISTORY
    10 of the Biggest Natural Disasters in Earth’s HistoryBy Adrian Chirila, Toptenz, 5 December 2016.The Butterfly Effect principle simply states that, given enough time, whatever event, no matter how small, can and will have tremendous reverberations into the future. And when talking about past disasters, natural or otherwise, we always have to keep in mind th […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • Istiqamah dengan Kebenaran
    ISTIQAMAH DENGAN KEBENARANBaru-baru ini, saya dihubungi oleh beberapa individu untuk berjumpa. Atas dasar silaturahim sesama manusia, saya pun sudi untuk berjumpa. Lagipun saya kenal mereka ini.Semasa perjumpaan itu, mereka menyampaikan hajat dan menjemput saya bersama-sama mereka menyertai gerakan "Deklarasi Rakyat" bagi menjatuhkan pemimpin berke […]

RSS Nasionalis 1946

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS The Unspinners

  • Kit Siang panik lalu jemput juga bapa boboi
    Minggu lalu DAP mengumumkan Mahathir tidak dijemput.Tetapi dengan apa yang berlaku semalam dalam PAU2016 dan  Umno-PAS bersama-perhimpunan Rohingya, Kit Siang terpaksa menukar strategi beliau.Jadi DAP terpaksa pujuk Mahathir dengan menjanjikan dia status VVIP dgn diletakkan di tempat duduk di atas pentas bersebelahan dengan Kit Siang, yang tidak pernah berla […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! APABILA PEMUDA UMNO PULAU PINANG TURUN PADANG UNTUK KEJUTKAN GUAN ENG!
    Steady la Azwan Bro and the gang, bab ini aku sokong korang buat perhimpunan sebab nak lawan Guan Eng dan cara korang buat memang best dan professional dan bukan macam lembaga hitam yang gila glamer dan pakai adik sendiri sampai dapat anak hasil sumbang mahram tu.Teruskan dan Parpukari akan terus sokong Pemuda UMNO Pulau Pinang yang gagah berani, kat bawah n […]

RSS Musram Rakuman

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aspirasi Bangsa

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: