Strategi ‘Smoke Screen’ Anwar…

Mac 23, 2011 at 2:05 pm 2 comments

Memang kecoh sehari dua ni mengenai isu Dato’ T dan filem video yang melibatkan tokoh politik bernama Anwar. Macam-macam teori timbul. Ada teori kata konspirasi lagi. Ada teori lain yang mengatakan adanya ‘internal revolt’ dalam PKR yang menyebabkan timbul isu ini. Ada juga yang kata kemungkinan ini strategi ‘smokescreen’ bagi Anwar berehat sedikit daripada kes mahkamah yang semakin mahu menghampiri penghujungnya.

Hari ini, mahkamah telah memutuskan bahawa ‘benda-benda yang Anwar tinggalkan’ layak diangkat sebagai bahan bukti dan evidence. Penahanan Anwar lawful. Anwar sendiri tandatangani. Takkan ada konspirasi nak suruh Anwar sign? Tak ada konspirasi. Direct and straight forward case. Anwar semakin tertekan.

Kita tak boleh nak tolak bahawa Anwar ada ‘jarum’ di sekeliling jentera Kerajaan. Termasuk AG Chamber. Itu sesuatu yang tidak boleh kita nak nafi. Sebab itulah Anwar memerlukan suatu perkara yang cukup besar – bagi memastikan fokus boleh terarah kepada benda lain. Video blue? Boleh jadi. Ini boleh jadi modal politik yang berkesan di pilihanraya Sarawak nanti. Impak? Kerajaan akan nampak lebih jahat dan tidak habis-habis mahu mencari salah Anwar. Undi simpati boleh diraih dengan menampilkan diri sebagai ‘victim’ sekali lagi.

Strategi ‘smokescreen’ ini memang boleh berjaya kalau disusun dengan baik. Tapi semua benda mestilah ‘terjaga dan terpelihara’. Baru real.

Hari ini, PKR tampil dengan strategi baru. Conspiracy theory. Johari Abdul diajak untuk menyertai UMNO dengan menunjukkan video seks Anwar. Johari Abdul ada. Tan Sri Rahim Thamby Chik ada. Eskay ada. Sound bytes: semuanya mahu Jo masuk UMNO kerana Anwar sudah ‘kantoi’ dengan video seks.

Sejujurnya, dengan keadaan politik ‘semasa’; kemasukan Jo Abdul ke dalam UMNO/BN tidak akan berikan sebarang dividen politik. Jo Abdul is ‘yesterday’ politician. Kalau betul; Yusmadi adalah calon yang lebih baik. Muda. Ada otak. Ada skills. Jo Abdul? Ini sudah tahap ‘kontang’ punya ahli politik.

Kita boleh cipta apa sahaja teori; tapi jika strategi ‘smokescreen’ yang dipakai Anwar hampir berjaya. Sayangnya, keputusan mahkamah pula tidak memihak kepadanya. Kita fokus balik kepada – berus gigi, tuala good morning dan botol air mineral. Apa macam?

* makna smokescreen:-

smoke screen or smoke·screen (smkskrn)

n. 

1. A mass of dense artificial smoke used to conceal military areas or operations from an enemy.
2. An action or statement used to conceal actual plans or intentions.

Entry filed under: Anwar Ibrahim Baru?, Kes Liwat, Weakest Link in PR. Tags: , , .

Y suruh T; T lapor Y; Y kencing rakyat… Fokus Kepada 3 Benda!

2 Komen Add your own

  • 1. sid3  |  Mac 23, 2011 at 3:16 pm

    Dude, BN need back kedah badly.

    Balas
  • 2. sam  |  Mac 24, 2011 at 8:07 am

    Salam untuk semua…

    Walaupun kita sudah tahu siapa dia Dato’ T tetapi masih ada lagi beberapa perkara yang meragukan di sini. Kalau Dato’ Eskay sememangnya seorang kawan baik DSAI, dan berada di tempat kejadian sudah semestinya beliau tahu apai yang DSAI buat.

    Jadi apa perlunya beliau nak menghebahkan video ini. Adakah ini sememangnya konspirasi mereka di mana untuk memastikan konspirasi ini mencapai matlamatnya mereka telah mempergunakan Tan Sri Rahim Tamby Chik dan Suhib Lazim. lebih hebat lagi perancangan mereka ialah apabila mereka dengan sengaja memanggil MP Sungai Petani untuk melihat video tersebut dan membuat seolah-olah ini merupakan perancangan UMNO dan pihak Kerajaan.

    Apa yang penting sekarang ialah video itu perlu terlebih dahulu diperiksa oleh pakar untuk memastikan keasliannya dan siapa pelakon yang terlibat… Itu yang perlu dilaksanakan terlebih dahulu. Apa perlunya penubuhan Suruhanjaya selagi keaslian video ini tidak dibuktikan terlebih dahulu,

    Kalau keaslian video ini tidak dibuktikan terlebih dahulu dan Suruhanjaya ditubuhkan. Apa akan berlau sekiranya selepas Suruhanjaya ditubuhkan dan didapai bahawa video ini palsu dan pelakon tersebut bukan DSAI? Ya merupakan satu kemenangan besar kepada DSAI dan ada kemungkinan kerajaan sedia ada akan tumbang.

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Mac 2011
M T W T F S S
« Feb   Apr »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Capaian Umum

  • 75,303,386 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 144 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 10 OF THE BIGGEST NATURAL DISASTERS IN EARTH’S HISTORY
    10 of the Biggest Natural Disasters in Earth’s HistoryBy Adrian Chirila, Toptenz, 5 December 2016.The Butterfly Effect principle simply states that, given enough time, whatever event, no matter how small, can and will have tremendous reverberations into the future. And when talking about past disasters, natural or otherwise, we always have to keep in mind th […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • Istiqamah dengan Kebenaran
    ISTIQAMAH DENGAN KEBENARANBaru-baru ini, saya dihubungi oleh beberapa individu untuk berjumpa. Atas dasar silaturahim sesama manusia, saya pun sudi untuk berjumpa. Lagipun saya kenal mereka ini.Semasa perjumpaan itu, mereka menyampaikan hajat dan menjemput saya bersama-sama mereka menyertai gerakan "Deklarasi Rakyat" bagi menjatuhkan pemimpin berke […]

RSS Nasionalis 1946

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS The Unspinners

  • Kit Siang panik lalu jemput juga bapa boboi
    Minggu lalu DAP mengumumkan Mahathir tidak dijemput.Tetapi dengan apa yang berlaku semalam dalam PAU2016 dan  Umno-PAS bersama-perhimpunan Rohingya, Kit Siang terpaksa menukar strategi beliau.Jadi DAP terpaksa pujuk Mahathir dengan menjanjikan dia status VVIP dgn diletakkan di tempat duduk di atas pentas bersebelahan dengan Kit Siang, yang tidak pernah berla […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! APABILA PEMUDA UMNO PULAU PINANG TURUN PADANG UNTUK KEJUTKAN GUAN ENG!
    Steady la Azwan Bro and the gang, bab ini aku sokong korang buat perhimpunan sebab nak lawan Guan Eng dan cara korang buat memang best dan professional dan bukan macam lembaga hitam yang gila glamer dan pakai adik sendiri sampai dapat anak hasil sumbang mahram tu.Teruskan dan Parpukari akan terus sokong Pemuda UMNO Pulau Pinang yang gagah berani, kat bawah n […]

RSS Musram Rakuman

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aspirasi Bangsa

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: