Bible Politik Anwar: 48 Laws of Power

April 5, 2011 at 11:49 pm 2 comments

Kalau ada yang bertanya, apa agaknya buku yang paling memberi kesan kepada Anwar; ianya pasti merujuk kepada ‘bible politik’ Anwar iaitu – 48 Laws of Power by Robert Greene and Joost Elffers. Inilah bible Anwar sejak keluar dari Sungai Buloh. Tak ada buku lain. Inilah buku yang sentiasa menjadi panduan kepada Anwar dalam apa keadaan sekalipun. Inilah bahan rujukan Anwar dalam mempertahankan diri daripada belenggu masalah yang ‘diciptanya sendiri’.

Memang cukup pelik jika setelah turun naik mahkamah; keluar masuk penjara – seorang manusia masih lagi membuka dirinya kepada kesilapan serupa. Ini adalah suatu perkara yang sangat sukar diduga oleh akal yang waras. Apakah Anwar tidak pernah mengetahui bahawa dia mempunyai ramai musuh? Apakah Anwar tidak sedar; dalam pada dia berteriak untuk menjadi Perdana Menteri – dia sudah juga membuka peluang untuk orang sekelilingnya menganiaya dia dan keluarga.

Sebagai seorang lelaki, penulis berasa sedih dengan situasi yang terpaksa dihadapi oleh Kak Wan, YB Nurul Izzah, Nuha dan seisi keluarga. Betapa kuat dan utuhnya semangat keluarga ini untuk mempertahan Anwar; walaupun dalam keadaan yang sedemikian berat dan sukar.

Dalam konteks ‘reputasi’ dan kuasa; buku ini dengan sendirinya mencadangkan beberapa perkara yang perlu Anwar lakukan DEMI untuk menjaga dan memelihara reputasinya sebagai seorang yang kepingin kuasa. Antaranya:-

4 Ways To Safe-Guard And Grow Your Reputation

1. Never appear desperate in your self-defense against the slander of others
Do not let yourself get angry or defensive at the slanderous comments of your enemies, it reveals insecurity, not confidence in your reputation. Take the high road instead, and never appear desperate in your self-defense.

* bab ini mungkin Anwar gagal sedikit; Kak Wan nampak emosional apabila ditanyakan tentang ‘jam Omega’. ini sudah sama sekali tidak menurut ‘bible politik’ Anwar.

2. Sow doubt and spread rumors about your rival
An attack on another man’s reputation is a potent weapon, particularly when you have less power than he does. He has much more to lose in such a battle, and your own thus-far-small reputation gives him a small target when he tries to return your fire.

P.T. Barnum used such campaigns to great effect in his early career. But this tactic must be practiced with skill; you must not seem to engage in petty vengeance. If you do not break your enemy’s reputation cleverly, you will inadvertently ruin your own. Even if they vehemently deny it, people will still be wondering why they are so defensive. Barnum used this tactics to ruin his competition’s Peale’s reputation by sowing doubts about Peale’s museum stability and solvency. Doubt is a powerful weapon: Once you let it out of the bag with insidious rumors, your opponents are in a horrible dilemma. On the one hand they can deny the rumors, even prove that you have slandered them. But a layer of suspicion will remain: Why are they defending themselves so desperately? Maybe the rumor has some truth to it? If, on the other hand, they take the high road and ignore you, the doubts, unrequited, will be even stronger. If done correctly, the sowing of rumors can so infuriate and unsettle your rivals that in defending themselves they will make numerous mistakes. This is the perfect weapon for those who have no reputation of their own to work from.

* Sebab itu kempen Datuk Najib Altantuyaa digerakkan oleh orang PKR. inilah matlamatnya. mereka mahu membuka isu lain daripada terus berbicara tentang isu sebenar.

3. If you go too far in attacking another’s reputation, it draws more attention to your wrongfulness than to the person you are slandering.
Thomas Edison, considered the inventor who harnessed electricity, believed that a workable system would have to be based on direct current (DC). When the Serbian scientist Nikola Tesla appeared to have succeeded in creating a system based on alternating current (AC), Edison was furious. He determined to ruin Tesla’s reputation, by making the public believe that the AC system was inherently unsafe, and Tesla irresponsible in promoting it. To this end he captured all kinds of household pets and electrocuted them to death with an AC current. When this wasn’t enough, in 1890 he got New York State prison authorities to organize the world’s first execution by electrocution, using an AC current. But Edison’s electrocution experiments had all been with small creatures; the charge was too weak, and the man was only half killed. In perhaps the country’s crudest state-authorized execution, the procedure had to be repeated. It was an awful spectacle. Although, in the long run, it is Edison’s name that has survived, at the time his campaign damaged his own reputation more than Tesla’s. He backed off. The lesson is simple—never go too far in attacks like these, for that will draw more attention to your own wrongfulness than to the person you are slandering.

4. Use humor or gentle mockery at your rival’s expense
When your own reputation is solid, use subtler tactics, such as satire and ridicule, to weaken your opponent while making you out as a charming rogue. The mighty lion toys with the mouse that crosses his path—any other reaction would mar his fearsome reputation. Once Barnum did have a reputation of his own, he used the fake hypnotism demonstration: He ridiculed his rival Peale’s reputation. He was extremely successful. Once you have a solid base of respect, ridiculing your opponent puts him on the defensive and draws more attention to you, enhancing your own reputation. Outright slander and insult are too strong at this point; they are ugly, and may hurt you more than help you. But gentle humor and mockery suggest that you have a strong enough sense of your own worth to enjoy a good laugh at your rival’s expense. A humorous front can make you out as a harmless entertainer while poking holes in the reputation of your rival.

* Khalid Gagap dijadikan ‘maskot’ untuk melakukan ‘mockery’ kepada proses undang-undang. Khalid Gagap memang cekap bab ini.

Nampak banyak sungguh persamaan strategi Anwar dan ‘bible politiknya’ ini. Masya’Allah – Anwar sudah semakin lupa dengan kuasa Allah SWT; daripada tulisan yang dibuat oleh manusia biasa ini.

Advertisements

Entry filed under: Uncategorized.

Menantikan IMPAK Kehadiran Anwar di Sarawak Kak Wan: Tak Perlu Cari ‘Replika’ Jam tu!

2 Komen Add your own

  • 1. Missisippi  |  April 6, 2011 at 1:28 am

    Setuju…. memang terbukti….. tindakan Anwar selama ini berlandaskan isi kandungan buku 48 Laws of Power ini….. lagi satu perasan tak….. warna buku ini pun Jingga…. 😉

    Balas
  • 2. Anwar Tube  |  April 6, 2011 at 11:10 am

    Saya ada buka satu blog khas untuk video berkenaan Anwar @ http://anwar-tube.blogspot.com

    Ianya pusat serenti untuk kita kenal ‘hobi’ dan ‘perjuangan’ Anwar dari pengakuan pelbagai pihak yang pernah berinteraksi dgn dia.

    Buku yang tuan sebutkan tu, boleh dimuat-trun dari : http://rapidshare.com/#!download|161cg2|67947969|Robert_Greene_-_The_48_laws_of_power.pdf|25405

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


April 2011
M T W T F S S
« Mar   May »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Capaian Umum

  • 75,312,719 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 7 NEW MINERALS CREATED BY HUMAN ACTIVITY
    7 New Minerals Created by Human ActivityBy Claire Cock-Starkey, Mental Floss, 21 March 2017.A recent study carried out by a team led by Robert Hazen of the Carnegie Institution for Science and published in American Mineralogist has shown that human activity is creating a boom in new minerals. Of the 5200 minerals officially recognized by the International Mi […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Pentaksub, Fharid Ismail ditahan hina Sultan Johor
    Lelaki keluar kenyataan jelik ditahanJOHOR BAHRU: Polis menahan seorang lelaki di Baling, Kedah selepas dipercayai memuat naik kenyataan jelik terhadap Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar dalam laman Facebook, hari ini.Ketua Polis Johor, Datuk Seri Wan Ahmad Najmuddin Mohd, berkata pihaknya menerima laporan berhubung perkara itu hari ini dan membuka kertas […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Mukhriz dicabar berdebat tentang ‘harta’ miliknya
    POKOK SENA: Datuk Seri Mukhriz Tun Mahathir dicabar untuk berdebat mengenai kekayaan dimilikinya sehingga membolehkan beliau menjadi jutawan dengan aset berbilion ringgit. Cabaran itu disuarakan bekas Pegawai Khas Politiknya, Haris Che Mat yang mengesahkan akan turun berdebat dengan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ayer Hitam yang juga bekas Menteri Besar K […]

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! KENAPA DAP SAKIT HATI SANGAT DENGAN PROGRAM PERMATA NI?
    Hurmmm, pada mulanya aku malas nak ulas isuni sebab aku geli tengok wakil rakyat DAP ni, bodh beul adun Damansara Utara ni, mula-mula dulu dia soong pa yang DS Rosmah buat kemudian bila dia kena balun dalam DAP, terus dia pusing dan kata Permata tak bagus. Typical paria punya politician la si Yeo Bee Yin ni.Sebelum aku nak belasah si Yeo ni, aku nak cerita s […]

RSS Musram Rakuman

  • Kad Pengenalan Palsu- Pasukan Khas Terpaksa Ditubuh
    Pengeluaran Kad Pengenalan palsu, semakin serius, sehinggakan kerajaan terpaksa menubuhkan pasukan khas.Sebenarnya, kad pengenalan palsu, tiada kena mengenapun dengan jumlah rakyat, kerana mereka yang membeli kad itu, tiada locus standi, sebabnya kad pengenalan mereka tidakpun terdapat dalam sistem Jabatan Pendaftaran negara.Apabila kad pengenalan tiada dala […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Kad Pengenalan Palsu- Pasukan Khas Terpaksa Ditubuh
    Pengeluaran Kad Pengenalan palsu, semakin serius, sehinggakan kerajaan terpaksa menubuhkan pasukan khas.Sebenarnya, kad pengenalan palsu, tiada kena mengenapun dengan jumlah rakyat, kerana mereka yang membeli kad itu, tiada locus standi, sebabnya kad pengenalan mereka tidakpun terdapat dalam sistem Jabatan Pendaftaran negara.Apabila kad pengenalan tiada dala […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: