‘The Star’ – perjuangkan DAP?

April 9, 2011 at 7:47 pm 2 comments

=======================================

The massive crowds at DAP’s first night ceramah in Kuching, Sibu and Miri may be a signal of a Chinese tsunami for Sarawak.

IT was the tiniest makeshift stage that most people had ever seen and if DAP leader Lim Guan Eng had held up his arms, he could have easily touched the aluminium roof.

But the crowd that stretched out before the Penang Chief Minister was the biggest the party had ever experienced for a first night ceramah in any election.

Even Tony Pua, the party’s national point man for the Kuching campaign, was surprised at the response. They knew the Chinese in Sarawak were restless but they had not expected this boiling point kind of sentiment.

And it was not just in Kuching. Pua showed some reporters images from his BlackBerry which his counterpart in Miri had sent over –the scene at an ongoing ceramah there was just as packed. It was the same in Sibu where DAP hopes to make the most gains.

DAP has been in Sarawak for years but its leaders have never seen anything like this. It looks like the DAP rocket is about to shoot really high in Sarawak as the Chinese prepare to send their clearest ever signal to the Taib Mahmud regime.

The Chinese like to say that one’s ears tend to itch when people talk about you. If that is true, then Tan Sri Abdul Taib Mahmud’s ears could be itching like crazy over the next week.

The Chief Minister is the top ceramah topic for DAP and Lim’s oratory is peppered with mentions of Bai Mao, the Mandarin term for his snowy-white hair. In Kuching, where the Hokkiens are the majority, he is known as Peh Moh.

Lim is a star over here. His Johor style Hokkien sounds stilted in Penang but it fits right in with the Hokkien spoken here. He has clearly overtaken his father as an orator and his status lends him clout.

When he goes on stage, it is about one Chief Minister going for another Chief Minister. He does not have much to boast about as yet, but his state government is certainly nowhere as controversial as Taib’s.

DAP has only 15 candidates in the polls. Their average age is only 39 compared to SUPP whose candidates average out to 57.

But the fight between DAP and SUPP is not going to be about age, experience or credentials. These are key criteria in ordinary times but these are extraordinary times in Sarawak.

The urban contest is primarily about who dares to speak up, question state policies and most of all stand up to Bai Mao.

For instance, Pending incumbent Violet Yong shot to fame when she was suspended from the State Assembly for raising issues about land acquisition.

Few thought the pint-sized lawyer could take the heat when she won in 2006. But she is a star today, and definitely, the YB with the best hair because she never seems to have a bad hair day.

Yong is now facing Dr Sim Hui Hian, a brainy but awkward-looking cardiologist who is well-known in the capital.

Dr Sim is the sort of candidate that any party would love to have but he is fighting someone who has stood up to the powers-that-be and he will have to convince the voters he can do the same. That is what every SUPP man facing a DAP candidate is up against.

SUPP had the highest percentage of new faces among the Barisan component parties. But it is also the only Barisan party without a single woman among its 19 candidates. Having a woman in the line-up can lend a party a more contemporary image.

DAP has three women candidates – Yong and newcomer Christina Chiew in Kuching and the demure and sweet-looking Alice Lau in Sibu.

Alice’s candidature is a sign of the times. The Australian graduate is with DAP while her father Datuk Lau Cheng Kiong is a local strongman of SPDP, a Barisan component. He is also chairman of the Sibu United Chinese Association which makes him a big man in the local community.

Reporters in Sibu have been quite gaga over Alice, 29, and had asked her opponent and incumbent Datuk Seri Wong Soon Koh, 69, how he felt about having to take on a sweet young thing.

But Wong is a smoothie and his tongue-in-cheek reply was: “No problem, I’m also quite handsome.”

Elections have often been about the economy, the economy and the economy. But in Sarawak, it seems to be about Taib, Taib and Taib.

Even the ceramah site was just a stone’s throw from the Titanium commercial complex which belongs to one of Taib’s sons. It is not fully operational but it has become a symbol of the way Kuching folk feel about the business interests of Taib’s family.

Every other person seems knowledgeable about how Titanium secured a multi-million ringgit contract to replace some 300 bridges in the state.

For instance, the crowd loved it when Lim gave the Wonder Girls song his own twist, singing, “nobody, nobody but you … no money, no money for you.”

Posters with catchy phrases like “Bai Mao bu tao, ren min chi cao” (if Taib won’t go, the people will eat grass) have gone up in town.

The DAP is tapping big time into the Chinese discontent.

==================================================

DAP memang seronok apabila mendapat ‘advantage’ yang diberikan oleh Star kepada semua calon DAP. Hajat The Star hanya nak tengok DAP menang di 15 kawasan; dan rasanya kalau menurut coverage yang mereka berikan kepada DAP; semua ini akan berjaya dilakukan dengan cemerlang.

Individu seperti Joceline – memang mempunyai daya analisa yang baik; tetapi terlalu memuja ‘perubahan’ dan wajah manis calon DAP. Kepada Joceline dan mereka yang ada di Star; perubahan bermaksud ‘mempunyai calon yang cantik; muda; kacak’. Soal khidmat dan servis diletakkan di muka yang kedua.

Sebab itu, calon seperti Dr Sim TIDAK diberikan coverage yang wajar oleh star. Pada Star; Dr Sim adalah calon yang tidak kacak; dan merosakkan gambar. Zalim; tapi inilah permainan The Star yang bukan sahaja merosakkan BN; malah meletakkan BN di dalam keadaan sukar.

Joceline kena tahu; bahawa politik Sarawak ini berbeza dengan politik ‘Jinjang, Kepong atau Bukit Bintang’. Joceline kena banyak masuk ke pedalaman; dan tidak hanya bermain di sekitar Kuching, Padungan, Satok, Sibu sahaja. Kena keluar menjengah ke Sarikei; Limbang; Hulu Baram – dan lihat apa yang sebenarnya rakyat perlu.

Setakat ini; BN masih lagi mendahului pembangkang dengan 48 kerusi. 10 kawasan masih hitam.

Apa Linda (yang banyak pegang interest perniagaan di Singapura buat). Apa Chun Wai yang berpendapatan jutaan ringgit buat untuk perjuangkan BN?

Entry filed under: Anwar Ibrahim Baru?, Pilihanraya Dewan Undangan Negeri Sarawak, Reformasi PKR, Weakest Link in PR. Tags: , , .

Hidup Taib! Hidup Annuar! (bukan AnuWar) Anwar Tewas: Ezam Lanyak Anwar di Kg Boyan

2 Komen Add your own

  • 1. comolot  |  April 9, 2011 at 11:45 pm

    simple programming languange:

    if(theStar = MCA)
    System.out.println(“the star sokong MCA”);
    else if(theStar = DAP)
    System.out.println(“the star pun sokong DAP”);
    then
    System.out.println(“MCA = DAP”)

    period.

    Balas
    • 2. lanang  |  April 14, 2011 at 4:20 pm

      Keseluruhannya….
      Star= sokong Cina.

      Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


April 2011
M T W T F S S
« Mar   May »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Capaian Umum

  • 75,303,385 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 144 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 10 OF THE BIGGEST NATURAL DISASTERS IN EARTH’S HISTORY
    10 of the Biggest Natural Disasters in Earth’s HistoryBy Adrian Chirila, Toptenz, 5 December 2016.The Butterfly Effect principle simply states that, given enough time, whatever event, no matter how small, can and will have tremendous reverberations into the future. And when talking about past disasters, natural or otherwise, we always have to keep in mind th […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • Istiqamah dengan Kebenaran
    ISTIQAMAH DENGAN KEBENARANBaru-baru ini, saya dihubungi oleh beberapa individu untuk berjumpa. Atas dasar silaturahim sesama manusia, saya pun sudi untuk berjumpa. Lagipun saya kenal mereka ini.Semasa perjumpaan itu, mereka menyampaikan hajat dan menjemput saya bersama-sama mereka menyertai gerakan "Deklarasi Rakyat" bagi menjatuhkan pemimpin berke […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Kit Siang panik lalu jemput juga bapa boboi
    Minggu lalu DAP mengumumkan Mahathir tidak dijemput.Tetapi dengan apa yang berlaku semalam dalam PAU2016 dan  Umno-PAS bersama-perhimpunan Rohingya, Kit Siang terpaksa menukar strategi beliau.Jadi DAP terpaksa pujuk Mahathir dengan menjanjikan dia status VVIP dgn diletakkan di tempat duduk di atas pentas bersebelahan dengan Kit Siang, yang tidak pernah berla […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! APABILA PEMUDA UMNO PULAU PINANG TURUN PADANG UNTUK KEJUTKAN GUAN ENG!
    Steady la Azwan Bro and the gang, bab ini aku sokong korang buat perhimpunan sebab nak lawan Guan Eng dan cara korang buat memang best dan professional dan bukan macam lembaga hitam yang gila glamer dan pakai adik sendiri sampai dapat anak hasil sumbang mahram tu.Teruskan dan Parpukari akan terus sokong Pemuda UMNO Pulau Pinang yang gagah berani, kat bawah n […]

RSS Musram Rakuman

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aspirasi Bangsa

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: