Minda ‘Komunis’ Kit Siang…

Jun 14, 2011 at 11:36 pm 4 comments

Kit Siang memang rajin. Blog Kit Siang kadangkala lebih update daripada blog Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim. Memang rajin. Segala benda Kit Siang akan suarakan tidak kira mengenai apa sahaja isu. Kerajinan seorang veteran politik seperti Kit Siang ini kita kena hargai. Bukan kita sahaja suka-suka menidakkan sumbangannya. Tapi kadangkala, minda Kit Siang ini terlalu terarah kepada Singapura. Malaysia tak boleh lebih daripada Singapura. Kalau Malaysia lebih daripada Singapura; maknanya Malaysia berada di jalan yang tidak betul. Kegilaan Kit Siang dengan Republik Singapura ini memang tak boleh disangkal.

Bagi mereka yang kenal dan banyak membaca mengenai Kit Siang; dia memang banyak memulakan perjuangan politik awal di Singapura. Bermula dengan menjadi Setiausaha Politik kepada Devan Nair. Kit Siang memang membina banyak kemahiran politik di Singapura. Ibarat kata, memang Singapura adalah KIBLAT politik Kit Siang anak beranak.

Soalnya, kenapa dalam soal ‘merger’ Maybank dan RHB Capital – Kit Siang terlalu takut bahawa ianya akan menewaskan banyak syarikat Singapura? Kenapa? Apa hebatnya Singapura sampaikan kita tak boleh nak melebihi negara tersebut? Apa salahnya kalau bank kita melebihi ‘capital’ yang dipunyai oleh Bank Singapura? Berdosa? Hukum mana?

===========================================

A merger with Maybank is speculated to overtake Singapore’s DBS Group in terms of combined market capitalisation of US$28.8 billion, making it one of the largest banks in Southeast Asia.

While a CIMB-RHB merger on the other hand, would see a combined market capitalisation of US$27.3 billion, just marginally below DBS but overtaking both Singapore’s OCBC and UOB.

In terms of asset size, DBS, OCBC and UOB stand at US$238bil, US$198.4 billion and US$178.8 billion respectively.

================================================

So what? Kalau Maybank RHB jadi lebih besar daripada OCBC dan UOB? Apa masalah Kit Siang? Apakah Kit Siang sudah tidak lagi mempunyai minda ‘nasional’ sehingga semuanya mesti dirujuk kepada Singapura? Berapa banyak Cina Bukit Komunis ini terima daripada Kerajaan Singapura?

Kit Siang tak perlulah nak merujuk semua benda kepada Singapura. Merger Maybank RHB adalah ‘keputusan ekonomi’. Purely economic decision. To make our bank bigger; and comfortable enough to be a regional/global player! Itu niatnya! Yang perlu kaitkan dengan Singapura itu sebab apa?

Kepada Kit Siang yang berminda komunis – Maybank atau mana sahaja syarikat Malaysia TIDAK BOLEH menjadi lebih kuat daripada Singapura. Kit Siang ini elok pindah pergi Singapura sahaja. Nak juga kita tengok samada PAP akan ambil Kit Siang sebagai Menteri!

Advertisements

Entry filed under: Anwar Ibrahim Baru?, Reformasi PKR, Strategi Politik PKR, Weakest Link in PR. Tags: , , , , .

Anwar Arah Pemecatan Hasan Ali? Demi Rakyat?

4 Komen Add your own

  • 1. Shacklesmith  |  Jun 15, 2011 at 12:49 am

    Kit siang mmg rajin ‘berblog’.. u know why bro?? the only thing that ODB does when online is COPY n PASTE other people’s article.. that’s all folk’s.. inila akibatnyer klu kte ade pemimpin yg blagak profesyional tp hakikatnyer tong kosong jer..

    Balas
  • 2. zzm  |  Jun 15, 2011 at 11:42 am

    jadi menteri tandas singapura pun tak nak..komunis ni patut lama dah mampos!

    Balas
  • 3. comolot  |  Jun 15, 2011 at 11:25 pm

    hahaha..kit siang si cina bukit

    i loike…

    Balas
  • 4. Tanpa Nama  |  Jun 20, 2011 at 4:50 pm

    Ideologi Komunis DAP = PAP

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Jun 2011
I S R K J S A
« Mei   Jul »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Capaian Umum

  • 75,321,823 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 146 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 10 SCAMS TARGETING TOURISTS IN ASIA
    10 Scams Targeting Tourists in AsiaBy Jon Lucas, Toptenz, 24 September 2017.Traveling in Asia is out of this world. The culture is alien, and the food is far removed from what people eat in the west. And no, we’re not talking about fortune cookies (which were actually invented in San Francisco). And of course, there is so much more to Asia that’s incredible […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Tiada 1MDB, tiada jawab skandal, lalu main "sampah"
    Demikianlah pembohong aktivis politik kelas rendah PPBM yg ambil cue dari Mahathir ketika berkempsn di Larut semalam.Politik melabel orang yang lagi menyokong peejuangannya yang pentingkan diri dan menyelimpang itu memang tabiat lamanya.Politik Mahathir politik low class pembuli.MENCARI SAMPAH SEBENAR DALAM PPBM.1. Ketika berceramah di Bukit Merah, Perak Tun […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • CILI KASI TARUK! NGA TIDAK PERNAH GAGAL BUAT KECOH KETIKA SIDANG DUN!
    Kecoh pembangkang di Perak hanya kerana Sidang Dun yang dijalankan baru-baru ini hanya dalam tempoh yang singkat iaitu separuh hari. Macam-macam pertikaian ditimbulkan bagi menampakkan imej kepimpinan negeri yang tidak telus. Padahal, kepimpinan parti pembangkang sendiri tidak telus. Adun Kepayang , Nga Kor Ming dalam sidang media ketika persidangan berkenaa […]

RSS Musram Rakuman

  • Trend Politik Masa Kini- Mengungkit Tindakan Masa Lalu
    1. Pengajaran kepada ahli-ahli politik yang berjawatan dalam kerajaan, suatu hari nanti, jika anda “break the rank” apatah lagi boleh mengancam kedudukan mantan kawan-kawan, tindakan anda khususnya yang bersifat “jelek” akan didedahkan, termasuk menubuhkan Suruhanjaya Siasatan DiRaja (RCI), seperti mana yang dilakukan terhadap kerugian spekulasi mata asing y […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Trend Politik Masa Kini- Mengungkit Tindakan Masa Lalu
    1. Pengajaran kepada ahli-ahli politik yang berjawatan dalam kerajaan, suatu hari nanti, jika anda “break the rank” apatah lagi boleh mengancam kedudukan mantan kawan-kawan, tindakan anda khususnya yang bersifat “jelek” akan didedahkan, termasuk menubuhkan Suruhanjaya Siasatan DiRaja (RCI), seperti mana yang dilakukan terhadap kerugian spekulasi mata asing y […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: