Anwar Sudah Pukul Gendang…Awalnya?

Jun 21, 2011 at 4:49 pm 3 comments

Kita kena beri kredit di mana kredit itu layak diberikan. Secara keseluruhan, berdasarkan feedback dan maklum balas kawan-kawan PKR yang menghadiri dua acara penting hujung minggu lalu memang positif. Ramai yang dah bersemangat semula – selepas mendapat tonik ceramah daripada Saifuddin dan Anwar. Memang menarik. Ramai yang hadir, samada di barisan hadapan atau belakang – semuanya merasakan aura pilihanraya semakin dekat.

Berdasarkan brainstorming orang-orang muda di dalam PKR; mereka mahu Anwar menukar ‘style’ lama kepada style yang lebih fresh dan baru. Mereka mahu Anwar tampil dengan stail Obama. Cakap dengan yakin. Tanpa ada rostrum. Berjalan mengelilingi penonton. Memang menarik. Seperti yang kita tahu, memang Anwar punya kemahiran untuk memberikan pandangan dalam apa sahaja keadaan. Nak suruh dia berceramah daripada atas bumbung pun boleh.

Cuma ramai yang berasa cuak; takut-takut pengumuman ‘gendang perang’ yang Anwar buat kelmarin akan membebankan pimpinan di peringkat pertengahan dan bawah. Anwar menuntut pengorbanan semua pihak. Jangan tanya pasal wang dan imbuhan. Kita mesti melakukan semua ini di atas komitmen yang utuh untuk melakukan perubahan. ‘Islah semampu mungkin’ kata Anwar. Berubah dengan kemampuan yang ada.

Beberapa Ketua Cabang sudah mula tunduk dan geleng kepala. Mereka risau dengan perubahan stail ini – akan membebankan mereka di peringkat bawah. ‘Demi Rakyat’ ini memerlukan banyak benda dan perubahan. Poster. Logo. Demi rakyat. Bahan bertulis. Semua ini memerlukan belanja yang bukan sikit. Betul…kata mereka, Saifuddin Nasution janji akan memberikan segalanya kepada peringkat bawah – tapi pengalaman lampau mengajar kita bahawa itu semua jarang berlaku.

Ramai juga kawan-kawan yang pertikai; beza Ketua Cabang di Selangor – dengan Ketua Cabang di negeri lain. Jauh sungguh bezanya. Yang duduk di KL dan Selangor; banyak mendapat peluang ‘extra’ yang diberikan Kerajaan Negeri. Ketua Cabang negeri lain? Ada Ketua Cabang di Pulau Pinang dah SERIK nak jumpa Lim Guan Eng; kerana diperli sebagai orang yang mempunyai ‘mentaliti UMNO’. Minta projek dan kewangan. Habis tu? Nak gerakkan parti macamana?

Demi Rakyat – memang bunyi macam sedap dan hebat. Tapi ramai juga di kalangan Ketua Cabang dan AJK Cabang yang minta pimpinan parti tengok kemampuan mereka semua di bawah. Jangan sedap umum di peringkat pusat – sudahnya yang terbeban adalah pemimpin di peringkat Cabang dan Ranting.

Ketakutan dan kengerian Ketua Cabang ini semua ada sebabnya. Mereka takut kalau umum awal – nanti habis modal. Lainlah kalau Anwar boleh jamin; kali ini tidak ada kehabisan modal. Kalau Azmin pakai poster glossy dan kertas mahal; calon di hujung dan hulu banat pun minta benda sama. Kena samalah. Jangan bezakan. Lainlah Ali Biju yang banyak duit. Boleh print poster sendiri. Yang lain ni?

Memang Anwar naik ‘form’ sewaktu perasmian Konvensyen Pilihanraya di SACC Mall Shah Alam. Anwar memang nampak ready nak bertempur. Soalnya, askar dan soldadu di bawah ini sudah siapkah? Jangan tengok Selangor sahaja. Kena mengembara juga di Negeri Negeri lain.

Advertisements

Entry filed under: Anwar Ibrahim Baru?, Reformasi PKR, Strategi Politik PKR, Weakest Link in PR. Tags: , , .

Bila AMBIGA tak hirau ANWAR Dasar Pandang ke Turki – Erdoganisme

3 Komen Add your own

  • 1. Mohd  |  Jun 21, 2011 at 7:02 pm

    Kerajaan senang aje nak hadapi ini semua:
    1. Menteri KDN beri amaran bhw kanak2 yg ditangkap semasa demo Bersih2 nanti akan dibuang sekolah! Ibu bapa akan berfikir dua kali utk menggadaikan masa depan anak2 mereka.
    2. Pelajar2 Universiti dan kolej2 akan dibuang serta merta bila ditangkap berada di demo Bersih2. Ibu bapa dan penjamin2 mereka akan dihadapkan ke mahkamah utk membayar ganti rugi.
    3. Semua bas yg mengangkut peserta demo haruslah disekat di tengah jalan. Permit bas2 itu dibatalkan serta merta. Pemandu2 bas itu dilucutkan lesen memandu mereka.
    4. Peserta2 demo Bersih itu akan diberi amaran utk bersurai. Jika engkar, mereka akan ditangkap, digari, dibawa dgn trak2 polis ke tempat lapang yg panas terik utk berkumpul. Bila mereka sedar yg mereka akan terseksa, mereka akan berfikir dua kali utk menyerta demo Bersih2 kecuali yg bodoh sangat utk berfikir sendiri.
    5. Sebelum 9hb 7, semua penganjur Bersih 2 harus ditangkap dan ditahan di bawah Akta ISA kerna cuba menghasut utk rakyat merusuh dan menggangu ketenteraman awam.
    Kalau ini semua tidak dilakukan oleh Kerajaan BN yg mengutamakan rakyat, lebih baiklah Kerajaan ditukar kpd Kerajaan Komunis DAP saja di PRU13 nanti!
    Melayu mudah lupa ?????????????????

    Balas
  • 2. Wake UP!  |  Jun 21, 2011 at 7:22 pm

    Salam Bro. 16 September mana? Tak jadi PM pun. Penipu besar!

    Balas
  • 3. huhu@yahoo.com  |  Jun 23, 2011 at 8:18 am

    Lagi satu, Nuar pernah kena racun arsenik dengan suntikan HIV. Hidup je lagi dia tu, kalau mampos kan senang!

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Jun 2011
I S R K J S A
« Mei   Jul »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Capaian Umum

  • 75,318,111 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 7 MOST EXTREME PLANETS EVER DISCOVERED
    The seven most extreme planets ever discoveredBy Christian Schroeder, The Conversation, 9 June 2017.Scientists recently discovered the hottest planet ever found - with a surface temperature greater than some stars. As the hunt for planets outside our own solar system continues, we have discovered many other worlds with extreme features. And the on-going expl […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Orang kg perlu tahu DOJ wayang tamil Madey khianati negara
    Scrip writer: Clare RewcastleLeading Actor: KhairuddinSupporting Actor: Matthias ChangSupporting Actress: Loretta LynchProducer: Mahathir-SorosDirector: ? (Mystery)Semua ini berdasarkan complainant yg mana sesiapa pun boleh buat complainant.COMPLAINANT ADALAH KHAIRUDDIN ABU HASSAN DAN DIBANTU MATTHIAS CHANG.Sepatut kita sedar bahawa bukan Najib atau Rosmah y […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Aksi Berani, Gaya Sedondon Raya 2017
    SAMBUTAN  Hari Raya Aidilfitri 2017 diraikan dengan penuh ragam dan aksi menarik hingga ia menjadi tular di media sosial. Aksi ‘luar biasa’ ini turut mencuit hati netizen di laman media sosial. Gaya bergambar dengan gaya yang unik, pakainan sedondon yang memang terbaik antara yang dikongsi  di laman Facebook. Tidak perlu menjadi artis untuk galmor, cukup sek […]

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! GAMBAR ROSMAH KHATAM QURAN PASTI AKAN BUATKAN PARA HATERS KEPANASAN!
    Walau beliau dihina dan dicerca dengan pelbagai tohmahan namun tanggungjawab beliau terhadap Allah tetap beliau laksanakan. Ini adalah gambar sekitar majlis khatam Quran Datin Seri Rosmah.Kepada yang menuduh beliau macam-macam cuba anda cerminkan diri anda, apakah anda bersih dan maksum? Sudah berkali beliau jawab tohamahan yang dilempar terhadap beliau teta […]

RSS Musram Rakuman

  • Kerjaan BN Sabah- Sudah Mantap: Mengapa Perlu Ubah?
    Perjuangan parti Warisan Sabah, kononnya mahu kerajaan negeri yang kuat, supaya kerajaan pusat mendengar suara rakyat Sabah. Sejak tahun 2004, kerajaan negeri Sabah adalah kerajaan terkuat di negara ini, selepas negeri Sarawak. Jadi mengapa mahu mencari lagi kerajaan negeri yang kuat???Terlupa kah Datuk Shafie Apdal, bahawa Sabah dan Sarawak merupakan simpan […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Kerjaan BN Sabah- Sudah Mantap: Mengapa Perlu Ubah?
    Perjuangan parti Warisan Sabah, kononnya mahu kerajaan negeri yang kuat, supaya kerajaan pusat mendengar suara rakyat Sabah. Sejak tahun 2004, kerajaan negeri Sabah adalah kerajaan terkuat di negara ini, selepas negeri Sarawak. Jadi mengapa mahu mencari lagi kerajaan negeri yang kuat???Terlupa kah Datuk Shafie Apdal, bahawa Sabah dan Sarawak merupakan simpan […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

Paling Popular

  • Tiada

%d bloggers like this: