PKR Mula Risau Dengan Rating Terkini Anwar…

Jun 30, 2011 at 12:37 am 3 comments

Dalam satu mesyuarat strategik yang dilaksanakan baru-baru ini; yang turut dihadiri oleh Ketua Umum PKR – antara perkara yang paling hangat diperbincangkan adalah ‘rating’ kepercayaan rakyat kepada Anwar. Baik dalam kes sodomi. Baik dalam kes video seks. Yang baik dengan PKR ini; adalah prinsip kejujuran dan boleh berkata benar di dalam mesyuarat tertutup adalah dilaksanakan sebaik mungkin. Jika satu ahli peringkat tertinggi tidak puas hati kepada Presiden, mahupun Ketua UMUM – dia boleh memperkatakan perkara itu TANPA dilabel sebagai pengkhianat dan tidak mengenang budi.

Budaya kejujuran ini tidak ada dalam UMNO. Bila depan boss, semua OK dan mantap! Baik depan Presiden; Timbalan Presiden mahupun Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri – semua OK dan mantap! Penyakit ini memang PKR sudah buang lama. Dalam mesyuarat PKR – mereka boleh saling mengkritik dan terbuka dengan kritikan dan tohmahan.

Salah seorang anggota pimpinan menyoal Setiausaha Agung mengenai ‘rating’ Anwar pada ketika ini. Untuk makluman, PKR dan Merdeka Centre memang melakukan kajian berkala (2 bulan sekali) mengenai level kepercayaan rakyat kepada Anwar. Responden dipastikan lebih 3,000. Bukan di kawasan yang sama; mengikut keperluan pemerhatian dan data.

Setiausaha Agung cuba bersilat – kononnya ini tidak melambangkan kepercayaan sebenar rakyat. Ceramah masih mendapat liputan baik. Kekuasaan di media baru juga masih lagi kuat dan teguh. Kita masih lagi punya kesempatan untuk mengembalikan kepercayaan. Saifuddin memang pandai bersilat.

Ahli pimpinan itu bertanya sekali lagi: ‘Tuan Setiausaha Agung; saya bertanya peratusan’!!! Sila jawab!!!

Saifuddin dengan nada yang sangat ‘sayu’ lagi ‘sedih’ menyatakan – survey terakhir yang mereka jalankan – penerimaan rakyat kepada Anwar adalah di takat berikut:-

  • 37 % Kawasan Luar Bandar – merangkumi kawasan Sabak Bernam, Sekinchan, Sungai Besar dan Jeram. Responden kawasan sama, tahap kepercayaan kepada PAS meningkat ke takat 57 %.

 

  • 31 % Kawasan Urban/Bandar – merangkumi kawasan Shah Alam, Kota Damansara, PJ Selatan dan PJ Utara. Responden kawasan sama, tahap kepercayaan kepada PAS mencecah angka 61 %.

 

  • 27 % di kalangan pengundi Cina (Selangor); PAS (46 %)

 

  • 18 % di kalangan pengundi India (Selangor); PAS (23 %)

Ramai yang di dalam mesyuarat tersebut mengeluh. Ada juga yang bertanya mengenai apakah tindakan yang perlu diambil bagi memastikan ‘rating’ Anwar kembali berada di tampuk yang terbaik.

Argument Saifuddin:-

  • Tidak perlu risau dengan penurunan di kawasan luar bandar (kerana ‘cells’ Anwar di dalam PAS akan memastikan sokongan kepada PR tidak akan tergugat).
  • Tidak perlu risau dengan penurunan di kawasan bandar (kerana kepercayaan pengundi Cina di Selangor kepada DAP berada di tahap tertinggi; 67.8 %)
  • Kawasan urban – akan dipulihkan dengan kejayaan BERSIH 2.0

Tetapi pimpinan PKR masih lagi ragu kerana ini sekaligus memberi makna; mereka terlalu bergantung kepada kekuatan PAS dan DAP. Bagaimana dengan kekuatan parti sendiri? Apakah Anwar masih mampu menjadi seorang ‘leader’ yang efektif – sekiranya rating tersebut menggambarkan suasana sebenar.

Sebelum tamat mesyuarat tersebut; Saifuddin mengingatkan semua ahli bahawa data yang dinyatakan perlu dan WAJIB berakhir di dalam bilik itu sahaja. Morale seluruh jentera PKR perlu dijaga dan dipelihara. Confidence mereka jangan diganggu gugat.

Anwar yang hadir di mesyuarat tersebut nampak sugul dan lemah. Apakah Anwar masih ada ‘command’ dan ‘aura’?

Advertisements

Entry filed under: Anwar Ibrahim Baru?, Strategi Politik PKR, Weakest Link in PR. Tags: , , .

Anwar Perlu Konsisten Dengan ‘Pandangan’ Izzah Boleh Bawa ‘Luck’ Macam ‘Yingluck’?

3 Komen Add your own

  • 1. comolot  |  Julai 1, 2011 at 6:21 am

    huh..AFundi PAS dah meningkat rupanya. patut la hadi awang konfiden aje nak perintah malaysia masa ditanya wartawan haritu.

    masalahnya konfiden saja tak cukup kalau masih bangang

    p/s: patutnya saifudin buat survey di kalangan mat gay. confirm rating pak sheik al-jubury mencanak naik

    Balas
  • 2. Hairul  |  Julai 20, 2011 at 11:33 am

    sudahlah pak sheik berhenti jer lah cita2 nak ke putrajaya tu, banyakkan solat taubat mudah2an Allah ampunkan segala dosa. Ingat nabi tak mengaku umat kelak…

    Balas
  • 3. Tanpa Nama  |  Julai 28, 2011 at 12:40 pm

    siapa itu anwar ibrahim? adakah dia sehebat anuar zain?

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Jun 2011
I S R K J S A
« Mei   Jul »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Capaian Umum

  • 75,320,379 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 146 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 10 RARE AND STRANGE OCCURRENCES AROUND THE WORLD
    10 Rare and Strange Occurrences Around the WorldBy Adrian Chirila, Toptenz, 20 August 2017.For the many achievements made by our men and women of science in understanding the world and everything in it, there are still a lot of things we don’t know, or we’re not completely sure about. Other things, while more logical for our level of understanding, are so ra […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • RCI forex: BNM "cover" Nor Yakcop? Madey salahguna OSA
    Baca di Msiakini https://www.malaysiakini.com/news/392639Adakah Dato Tajuddin Bursa KL anak didik Tan Sri Nor Mohamed Yakcop dan BNM cuba tutupkan kes?Ada satu peguam Pashtun mulut tak tahu tutup masih cuba tanpa segan dan silu cuba selamatkan Madey?https://www.malaysiakini.com/news/392650Tun M put BNM scandal under OSA? Ohhhh.Nothing2hide, right? Is this wh […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • CILI KASI TARUK! NGA TIDAK PERNAH GAGAL BUAT KECOH KETIKA SIDANG DUN!
    Kecoh pembangkang di Perak hanya kerana Sidang Dun yang dijalankan baru-baru ini hanya dalam tempoh yang singkat iaitu separuh hari. Macam-macam pertikaian ditimbulkan bagi menampakkan imej kepimpinan negeri yang tidak telus. Padahal, kepimpinan parti pembangkang sendiri tidak telus. Adun Kepayang , Nga Kor Ming dalam sidang media ketika persidangan berkenaa […]

RSS Musram Rakuman

  • Strategi DAP-Menjadikan Kaum Melayu Kelas 2
    Tergambarkan sangat staregi DAP mahu memecahkan undi melayu di Semenajung, melalui saf kepimpinan Pakatan Harapan.Dap hanya akan menjadi kingmaker, apabila melayu berpecah pada PRU-14. Kalau mlihat kerusi yang dimenagi parti Umno, 88 kerusi dan Pas 21, ertinya kawasan majoriti melayu adalah 109 tidak termasuk di Sarawak, dan kalau mengambilkira kerusi kaum m […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Strategi DAP-Menjadikan Kaum Melayu Kelas 2
    Tergambarkan sangat staregi DAP mahu memecahkan undi melayu di Semenajung, melalui saf kepimpinan Pakatan Harapan.Dap hanya akan menjadi kingmaker, apabila melayu berpecah pada PRU-14. Kalau mlihat kerusi yang dimenagi parti Umno, 88 kerusi dan Pas 21, ertinya kawasan majoriti melayu adalah 109 tidak termasuk di Sarawak, dan kalau mengambilkira kerusi kaum m […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: