Pemikiran ‘OMO’ Dalam PEMANDU

Ogos 25, 2011 at 12:42 pm 1 komen

Satu lagi pasukan ‘penasihat’ PM yang Anwar rasakan akan banyak membantu Pakatan Rakyat adalah PEMANDU.

Anwar memberikan maklumat kepada mesyuarat khas tersebut, sikap PEMANDU yang ‘liberal’ dan ‘anti-Melayu’ ini adalah jelas akan merosakkan hubungan Najib dan Muhyiddin. Anwar tahu pemikiran Muhyiddin. ‘He was my boy’, kata Anwar kepada mesyuarat tersebut. Anwar kenal Muhyiddin luar dan dalam. Anwar tahu kelemahan dan wavelength Muhyiddin luar dan dalam. Walaupun Muhyiddin nampak macam ‘pendiam’ – Anwar berulang kali mengatakan Muhyiddin adalah seorang pemain politik yang sangat shrewd…licik.

Anwar menjelaskan bagaimana PEMANDU sebenarnya sudah mewujudkan ‘cabinet-within-cabinet’ di dalam pentadbiran Najib. Anwar maklumkan bagaimana pertemuan PM dan Menteri (biasanya akan turut dihadiri oleh Idris Jala di sebelah PM). Apa rasionalnya? Anwar menjelaskan bagaimana pertemuan PM dan Menteri, di zaman Mahathir WAJIB berlaku secara sulit. Tidak ada Menteri lain yang ‘monitor’ kerja Menteri yang lain. Tak ada.

Semua ini meresahkan kalangan ahli kabinet. Malahan, Anwar memaklumkan bagaimana seorang ahli kabinet memaklumkan kepadanya bahawa Idris Jala adalah ‘Acting Prime Minister’. Setahap itu. Anwar menginginkan isu ini dieksploit sebaik mungkin oleh Pakatan Rakyat – apabila tiba masanya nanti.

Kenapa PEMANDU menjadi sedemikian penting kepada PM? Ini semua adalah perancangan rapi oleh ETHOS CONSULTING yang turut meletakkan beberapa orang ‘cadre’nya di dalam PEMANDU. Ramai di kalangan Senior Management PEMANDU – adalah juga mereka yang memberikan report langsung kepada ETHOS CONSULTING! PEMANDU sebenarnya, tegas Anwar tidak hebat. Banyak kerja dalaman PEMANDU dilaksanakan oleh External Consultants yang dilantik daripada syarikat luar. Ini semua merosakkan perjalanan kerajaan.

9 daripada 13 ‘Senior Management’ PEMANDU adalah bukan Melayu/mualaf. 9! Anwar bertanya kepada hadirin – apakah ini tidak membawa makna unsur liberalisasi berlaku dalam PEMANDU secara menyeluruh. Semua ini susunan OMO yang terlibat sejak awal penubuhan PEMANDU.

Anwar juga memaklumkan bagaimana ramai KSU/TKSU di peringkat KEMENTERIAN mula bersungut mengenai tingkah laku staff PEMANDU. Di atas nama PEMANDU – semua SOPs kerajaan hendak dilanggar dan dihumban ke dalam gaung. KSU/TKSU juga diletakkan dibawah pemantauan External Consultant – termasuk di Kementerian Dalam Negeri. Apa nak jadi? Anwar merasakan, kemarahan ‘senyap’ Pegawai-Pegawai Kanan Kerajaan ini mesti dieksploit semaksimum mungkin. Ianya boleh dilaksanakan dengan bantuan orang Pakatan Rakyat yang ada di dalam kerajaan – termasuk di JABATAN PERDANA MENTERI!!!

OMO – adalah penggerak belakang kepada semua ini. Penyusunan dan kelibat ETHOS CONSULTING terlalu jelas berada di dalam PEMANDU.

————————————————-

Penulis ingin meminta maaf sekiranya 2/3 posting kebelakangan ini adalah mengenai OMO. Sekadar berkongsi apa yang diperkatakan di dalam mesyuarat ‘inner circle’ Anwar. Tidak lebih daripada itu. Penulis tidak ada niat politik yang lain.

PM Najib perlu berhati-hati dengan segala pendedahan ini. Jangan ambil mudah. Jika Anwar sendiri mempunyai info dalaman seperti ini, maknanya – ramailah di dalam kerajaan sebenarnya mereka yang mudah berpaling tadah.

* posting terdahulu penulis mengenai PETRONAS. sila rujuk bilamana OMO ingin letakkan orang The Malaysian Insider di dalam Corporate Comm PETRONAS. gila? apakah tak cukup mata dan telinga MI di dalam JPM? nak masukkan dalam PETRONAS? atas arahan dan sokongan siapa? 

http://bigdogdotcom.wordpress.com/2011/08/24/mi-writer-to-be-petronas-corporate-communications-manager/

Advertisements

Entry filed under: Anwar Ibrahim Baru?, Reformasi PKR, Strategi Politik PKR, Weakest Link in PR, WIKILEAKS. Tags: , , , , .

Omar Mustapha Ong – (Sambungan) Program Salam Aidilfitri YB Dato Seri Anwar Ibrahim & YAB Tan Sri Khalid Ibrahim Di Sabah dan Sarawak Pada 3 & 4 September 2011

1 Komen Add your own

  • 1. comolot  |  Ogos 26, 2011 at 12:43 am

    cina tetap cina. kita tak perlukan cina pengkhianat mcm ni utk menasihati najib

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Ogos 2011
I S R K J S A
« Jul   Sep »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Capaian Umum

  • 75,318,032 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • SELAMAT HARI RAYA
    SELAMAT HARI RAYATO ALL MUSLIM BLOGGERS AND FRIENDSMAY THIS JOYOUS OCCASION BRINGS US TOGETHER IN PEACE

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Orang kg perlu tahu DOJ wayang tamil Madey khianati negara
    Scrip writer: Clare RewcastleLeading Actor: KhairuddinSupporting Actor: Matthias ChangSupporting Actress: Loretta LynchProducer: Mahathir-SorosDirector: ? (Mystery)Semua ini berdasarkan complainant yg mana sesiapa pun boleh buat complainant.COMPLAINANT ADALAH KHAIRUDDIN ABU HASSAN DAN DIBANTU MATTHIAS CHANG.Sepatut kita sedar bahawa bukan Najib atau Rosmah y […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Tiada Rakyat Malaysia Terbabit Insiden Serangan Bom Di Makkah
    KUALA LUMPUR: Kementerian Luar mengesahkan tiada rakyat Malaysia dilaporkan terbabit dalam insiden serangan bom berani mati berhampiran Masjidilharam di Makkah pada Jumaat yang mencederakan 11 orang termasuk lima pegawai polis Arab Saudi. Dalam satu kenyataan pada Sabtu, kementerian itu berkata, ia akan memantau situasi berkenaan melalui Konsulat Jeneral Mal […]

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! GAMBAR ROSMAH KHATAM QURAN PASTI AKAN BUATKAN PARA HATERS KEPANASAN!
    Walau beliau dihina dan dicerca dengan pelbagai tohmahan namun tanggungjawab beliau terhadap Allah tetap beliau laksanakan. Ini adalah gambar sekitar majlis khatam Quran Datin Seri Rosmah.Kepada yang menuduh beliau macam-macam cuba anda cerminkan diri anda, apakah anda bersih dan maksum? Sudah berkali beliau jawab tohamahan yang dilempar terhadap beliau teta […]

RSS Musram Rakuman

  • Kerjaan BN Sabah- Sudah Mantap: Mengapa Perlu Ubah?
    Perjuangan parti Warisan Sabah, kononnya mahu kerajaan negeri yang kuat, supaya kerajaan pusat mendengar suara rakyat Sabah. Sejak tahun 2004, kerajaan negeri Sabah adalah kerajaan terkuat di negara ini, selepas negeri Sarawak. Jadi mengapa mahu mencari lagi kerajaan negeri yang kuat???Terlupa kah Datuk Shafie Apdal, bahawa Sabah dan Sarawak merupakan simpan […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Kerjaan BN Sabah- Sudah Mantap: Mengapa Perlu Ubah?
    Perjuangan parti Warisan Sabah, kononnya mahu kerajaan negeri yang kuat, supaya kerajaan pusat mendengar suara rakyat Sabah. Sejak tahun 2004, kerajaan negeri Sabah adalah kerajaan terkuat di negara ini, selepas negeri Sarawak. Jadi mengapa mahu mencari lagi kerajaan negeri yang kuat???Terlupa kah Datuk Shafie Apdal, bahawa Sabah dan Sarawak merupakan simpan […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

Paling Popular

  • Tiada

%d bloggers like this: