Tangani KEBENCIAN Pegawai Kerajaan Terhadap – PEMANDU….

September 8, 2011 at 10:42 am 5 comments

Penulis sempat menghadiri Majlis Ramah Mesra Aidilfitri Kementerian Pelajaran semalam. Sengaja datang awal, pertama kerana ada urusan di Kementerian Pengajian Tinggi. Selepas daripada itu, penulis bertemu dengan rakan-rakan PTD yang berada di beberapa Kementerian berhampiran.

Rata-rata kalangan pegawai kerajaan yang ditemui merungut dan menyatakan rasa benci dan meluat dengan perangai kalangan Pegawai PEMANDU yang dirasakan terlebih sudu dari kuah. Bukan soal cemburu kerana mereka adalah kalangan first class graduates (Ivy League); tetapi bosan dengan karenah mereka yang mempermainkan prosedur kerajaan. Kata mereka, kalau menggunakan nama PEMANDU – apa sahaja boleh ON dan jalan. PEMANDU adalah sebenar-benarnya memandu pentadbiran di Putrajaya.

Semua ini perlu PM perbetulkan. Jangan biarkan budak-budak PEMANDU ini menggunakan nama PM untuk mendapatkan maklumat apa yang mereka perlu. Banyak perkara, sulit dan hanya menjadi maklumat di tahap KSU; sudah menjadi bahan mainan pegawai di PEMANDU. Ke mana sebenarnya hala tuju kerajaan dengan PEMANDU ini? Atau mereka hanya menumpang kerja yang dilakukan oleh McKinsey, Hay Consulting dan mana-mana external consultants yang lain?

PM perlu tengok juga kalangan Pegawai dan Pengarah PEMANDU yang menggunakan jawatan untuk kepentingan mereka sendiri. Mereka curi projek? Tidak. Mereka tidak berada dalam permainan itu. Permainan mereka adalah PR Consultancy jobs. Semua projek, besar, kecil, mega dan perdana memerlukan dokongan PR Consultancy. Ini termasuklah KLIFD, Menara 100 Tingkat, Lynas, MRT – apa sahaja. Siapa yang dilantik sebagai PR Consultancy? Siapa? Apakah kita pelik jika kalangan syarikat yang dilantik adalah syarikat luar; tetapi mempunyai hubungan baik dengan para pegawai/pengarah di PEMANDU. Ini sangat jelas.

Masalah bila kalangan pegawai kerajaan (PEMANDU) mula bermain dengan projek dan mencari keuntungan berganda. Ini semua berlaku di bawah hidung Perdana Menteri.

Ingatan buat PM/Pejabat PM – kebanyakan external consultants ini tidak mempunyai konsep kesetiaan. Kalau dirapati oleh kumpulan yang rapat dengan Anwar – semua benda akan dicampak kepada Anwar. Tak percaya?

Apakah kita tidak berasa pelik apabila berita 1MDB mengambil alih IWK ini terlebih dahulu diketahui oleh Malaysian Insider? Kerja siapa? Kerja pegawai MoF? Tidak…sebenarnya semua data ini diperolehi Malaysian Insider (dan Anwar) oleh mereka yang berada dalam PEMANDU. Siapa pengarah komunikasi PEMANDU?

Ada siapa yang kenal dengan Alex Iskandar Liew?

Liew was previously vice president at the Halal Industry Development Corporation (HDC). His role at HDC was to promote it as one of the catalyst to for Halal activities in the areas of trade, both domestic and international, and business.He has experience in publishing, broadcasting as well as brand communications for over 16 years prior to joining HDC for over 15 months.

Ada sesiapa yang boleh highlightkan kejayaan HDC sampai ke hari ini? Apakah komunikasi HDC berjaya dan sukses?

Jangan terperanjat kalau dimaklumkan bahawa Anwar Ibrahim menyebut nama Alex Iskandar Liew sekerap dia menyebut nama Azmin Ali. Ada kerjasama antara Alex Iskandar Liew dengan team Anwar?

Idris Jala harus jawab…kalau gunting dalam lipatan seperti Alex ini terus dipercayai oleh PM…kita tunggu sahajalah….

Advertisements

Entry filed under: Anwar Ibrahim Baru?, Omar Muatapha Ong, WIKILEAKS. Tags: , , .

KJ, Pak Lah, Omar Mustapha & SUPOL PM Taib Mahmud: Liabiliti Kepada BN?

5 Komen Add your own

  • 1. sdj  |  September 9, 2011 at 6:45 pm

    Alex yg pernah kerja d Astro dan Stesen Singapura tu?

    Balas
  • 2. sdj  |  September 9, 2011 at 6:46 pm

    Saya kenal budak ni

    Balas
  • 3. Arif Adenan (@arifadenan)  |  September 12, 2011 at 4:04 pm

    can i copy this artikel to my blog? ptd-kokak.blogspot.com

    Balas
    • 4. gelagatanwar  |  September 13, 2011 at 11:35 pm

      Tentu boleh bro

      Balas
  • 5. Rina  |  September 14, 2011 at 2:20 pm

    Betul. Saya makan gaji dgn kerajaan dan kena intreact dengan PEMANDU dirently… I know what is happening..semua nak bagi orang pening je. Semua pandai2 keluar “wahyu” dari langit

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


September 2011
I S R K J S A
« Ogo   Okt »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Capaian Umum

  • 75,318,032 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • SELAMAT HARI RAYA
    SELAMAT HARI RAYATO ALL MUSLIM BLOGGERS AND FRIENDSMAY THIS JOYOUS OCCASION BRINGS US TOGETHER IN PEACE

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Orang kg perlu tahu DOJ wayang tamil Madey khianati negara
    Scrip writer: Clare RewcastleLeading Actor: KhairuddinSupporting Actor: Matthias ChangSupporting Actress: Loretta LynchProducer: Mahathir-SorosDirector: ? (Mystery)Semua ini berdasarkan complainant yg mana sesiapa pun boleh buat complainant.COMPLAINANT ADALAH KHAIRUDDIN ABU HASSAN DAN DIBANTU MATTHIAS CHANG.Sepatut kita sedar bahawa bukan Najib atau Rosmah y […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Tiada Rakyat Malaysia Terbabit Insiden Serangan Bom Di Makkah
    KUALA LUMPUR: Kementerian Luar mengesahkan tiada rakyat Malaysia dilaporkan terbabit dalam insiden serangan bom berani mati berhampiran Masjidilharam di Makkah pada Jumaat yang mencederakan 11 orang termasuk lima pegawai polis Arab Saudi. Dalam satu kenyataan pada Sabtu, kementerian itu berkata, ia akan memantau situasi berkenaan melalui Konsulat Jeneral Mal […]

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! GAMBAR ROSMAH KHATAM QURAN PASTI AKAN BUATKAN PARA HATERS KEPANASAN!
    Walau beliau dihina dan dicerca dengan pelbagai tohmahan namun tanggungjawab beliau terhadap Allah tetap beliau laksanakan. Ini adalah gambar sekitar majlis khatam Quran Datin Seri Rosmah.Kepada yang menuduh beliau macam-macam cuba anda cerminkan diri anda, apakah anda bersih dan maksum? Sudah berkali beliau jawab tohamahan yang dilempar terhadap beliau teta […]

RSS Musram Rakuman

  • Kerjaan BN Sabah- Sudah Mantap: Mengapa Perlu Ubah?
    Perjuangan parti Warisan Sabah, kononnya mahu kerajaan negeri yang kuat, supaya kerajaan pusat mendengar suara rakyat Sabah. Sejak tahun 2004, kerajaan negeri Sabah adalah kerajaan terkuat di negara ini, selepas negeri Sarawak. Jadi mengapa mahu mencari lagi kerajaan negeri yang kuat???Terlupa kah Datuk Shafie Apdal, bahawa Sabah dan Sarawak merupakan simpan […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Kerjaan BN Sabah- Sudah Mantap: Mengapa Perlu Ubah?
    Perjuangan parti Warisan Sabah, kononnya mahu kerajaan negeri yang kuat, supaya kerajaan pusat mendengar suara rakyat Sabah. Sejak tahun 2004, kerajaan negeri Sabah adalah kerajaan terkuat di negara ini, selepas negeri Sarawak. Jadi mengapa mahu mencari lagi kerajaan negeri yang kuat???Terlupa kah Datuk Shafie Apdal, bahawa Sabah dan Sarawak merupakan simpan […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

Paling Popular

  • Tiada

%d bloggers like this: