Jangan Sampai Over-Branding…

September 27, 2011 at 10:43 am 2 comments

Memang kita akui, kebelakangan ini nampak strategi re-branding PM berlaku secara maksimum. Baik dalam konteks transformasi, mahupun kesungguhan menarik minat generasi muda – melalui konsert SUARAKAMI. Ramai yang tahu dan maklum bahawa semua ini adalah produk pemikiran Farid Ridzuan; yang boleh dikatakan sebagai supremo komunikasi di dalam Pejabat PM. Hampir semua radio sudah dihadiri oleh PM. Ada ketika, PM siap bergurau senda dengan pemanggil.

Di atas alasan ‘engaging the young people’, PM buat segala macam benda untuk melaksana matlamat itu. Kesan positif? Kita serahlah kepada pembaca dan pengundi nanti.

Soalnya, apakah ‘re-branding’ Farid ini boleh menghasilkan impak politik yang dihasratkan? Itu yang jadi persoalan. Malahan, ada juga yang menganggap – jika terlalu kerap sangat berada dalam radio; seolah-olahnya jawatan Perdana Menteri ini mempunyai banyak masa terluang! Ini semua soal persepsi.

Blog ini tidaklah berniat nak memberikan komen tentang impak apa yang dilakukan Farid. Tapi, kita minta Farid lebih sensitif dan tidak membuatkan PM kelihatan seperti dipaksa-paksa. Jangan terlampau menekan media untuk memberikan imej positif kepada PM; ianya harus datang secara natural dan tidak dibuat-buat.

Apakah Farid sedar, temuramah khas bersama Ashman Najib, di dalam akhbar Nanyang Siang Pau bertarikh 25 September; menghadirkan rasa menyampah di kalangan pembaca akhbar tersebut? Apakah Farid boleh memberi jaminan bahawa meletakkan Ashman sebagai fronting kepada imej PM akan menterjemah undi cina dalam pilihanraya? Apakah disebabkan Ashman dapat bercakap mandarin ianya akan menyebabkan pengundi Cina kembali menyokong BN?

Ji Ping

Farid dan seorang lagi pegawai PM bernama Joan Lai beria-ia menekan akhbar Nanyang Siang Pau supaya menggunakan interview Ashman. Siap beri nama Cina lagi kepada Ashman – Ji Ping.

Come on lah Farid, jangan jual PM dengan murah sampai macam ini. Ashman masih berumur 21 tahun – dan Farid mahu gambarkan dia sebagai ahli politik baru? Ini bukan re-branding! Ini nak membunuh PM sebenarnya. 

To be honest, PM masih lagi struggle nak tarik undi Melayu. Ini realiti. Jangan sembunyi. Kalau melampau sangat nak melambung pengundi Cina – takut nanti ianya tidak diterjemah kepada undi. Ingat pilihanraya Sarawak; pakar bedah kelas dunia – dijanjikan segala macam hospital dan sebagainya – masih lagi kalah di tangan DAP.

Farid jangan ingat interview murahan dengan Ashman akan mengembalikan sokongan pengundi Cina. Jangan harap. Ini semua akan hanya merosakkan lagi imej PM.

Itu belum lagi orang buka cerita bagaimana Ashman ditatang oleh tycoon Cina…jangan sampai nak buka pekung sendiri.

Ini semua kes over-branding. Farid Ridzuan hanya tahu interview radio, program meja bulat dan mengarah itu dan ini kepada media. Kesan politik? Kalau setakat branding macam ini, Azwan Ali boleh ketawa terbahak-bahak kepada Farid Ridzuan. Anwar Ibrahim senyum kambing.

  • Persatuan Cina dah tuntut Menteri Kedua MITI…ini semua hasil branding Farid Ridzuan???

http://youtu.be/FoKyg_DfotI

Advertisements

Entry filed under: Anwar Ibrahim Baru?, WIKILEAKS. Tags: , , , .

Hudud, Azwan Ali dan Anwar Ibrahim Arahan Terbaru Anwar: Tarik Abang Jo!

2 Komen Add your own

  • 1. Tanpa Nama  |  September 28, 2011 at 8:40 pm

    Yunos Said a long time friend of Anuar Ibrahim is no more with TV Selangor. Puak Khalid Ibrahim dah take over. He is a better media strategist. BN should engage him. Ganti Johan Jaafar kat TV3 atau Farid Ridzuan kat JPM. Tambahan……banyak cerita2 dalaman PR dalam tangan dia.

    Anak Mat Cerut
    Shah Alam

    Balas
  • 2. gerombo@ssas.com  |  Oktober 2, 2011 at 9:56 pm

    Ji Ping kah kah kah kah

    Anak presiden gerombolan United Malays National Organization ada nama Cina

    hu hu hu he he mu ha ha ha

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


September 2011
M T W T F S S
« Aug   Oct »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Capaian Umum

  • 75,311,028 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 5 MOST ANTICIPATED UPCOMING BUILDINGS
    Counting the days: Our five most anticipated upcoming buildingsBy Adam Williams, New Atlas, 24 February 2017.Though we've reported on many amazing buildings over the past 12 months, some of the most exciting designs are still to come. With this in mind, we highlight our five most anticipated architecture projects - either under construction, or expected […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • 22 tahun PM, Saudi tak hingin lawat Madey
    PRIME MINISTER NAJIB RAZAK WELCOMES KING SALMAN'S VISIT TO MALAYSIA, ANTICIPATES INCREASED TRADE LINKS AND PEOPLE TO PEOPLE TIES24th February 20171.      This weekend, we will welcome His Majesty King Salman Bin Abdulaziz Al-Saud, the Custodian of the Two Holy Mosques, for a State Visit to Malaysia at the invitation of Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • LAPORAN TERKINI DARI NAUTICAL ALIYA
    MEMASUKI hari kelima pelayaran, kapal Nautical Aliya yang membawa pelbagai bentuk bantuan daripada rakyat negara ini kini sudahpun memasuki perairan Myanmar dengan keadaan cuaca dan laut yang baik, ia membantu memudahkan pelayaran.Wakil Perak Today berkata, sekitar jam 11 pagi tadi (waktu Malaysia), Nautical Aliya telah dihampiri Kapal Peninjau Tentera Myanm […]

RSS Musram Rakuman

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: