Perang Dalaman di RTM?

Oktober 5, 2011 at 10:53 pm 5 comments

Semalam bertemu dengan ramai kenalan lama penulis blog ini di RTM. Rupa-rupanya banyak isu dalaman RTM yang rakyat di luar sana tidak tahu. Banyak perkara dan pertengkaran dalaman yang berlaku – menyebabkan ramai kakitangan RTM berasa tidak puas hati dan kecewa dengan kepimpinan Rais Yatim aka DASURY.

DASURY dikatakan memimpin RTM dengan kaedah lama. Bagaimana tuanya kamera RTM – demikianlah tuanya kepimpinan Rais Yatim. Tak segar. Pemalas. Penting diri. Penting kawasan sendiri. Mengutamakan agenda peribadi. Kakitangan RTM berasa Rais Yatim ini seperti memimpin sebuah JKKK Kampung. Selalu membebel dan bercakap banyak. Itu belum lagi masuk kisah isteri YB Menteri yang berlagak macam first lady. Semua benda nak yang terbaik – sedang bajet RTM pun sekadar cukup sahaja.

Sekarang ini, wujud krisis dalaman antara DASURY dan Ketua Setiausaha Kementerian terbabit. Perang dalaman ini muncul kerana kegagalan sebuah usaha perniagaan selepas pencen KSU terbabit yang ditolak oleh DASURY. Bab ini memang kakitangan RTM puji DASURY melangit.

Diberitahu oleh kakitangan RTM, bahawa satu perjanjian hampir termeterai bagi membolehkan BERNAMA membeli satu unit khas di dalam RTM. Kakitangan BERNAMA akan mengambil alih satu unit khusus di dalam RTM. Menurut kakitangan RTM, Berita Perdana – akan diusahakan sepenuhnya oleh BERNAMA; dengan kos hampir RM20 juta setahun. Dengan ini, BERNAMA boleh mendapat sedikit keuntungan. Lebih menarik lagi, menurut maklumat kakitangan RTM – Ketua Setiausaha dan Pengurus Besar BERNAMA akan mendapat keuntungan langsung daripada penjualan Berita Perdana kepada BERNAMA.

Nasib baik DASURY membuat keputusan tepat dan tidak tunduk kepada tekanan yang diberikan oleh KSU terbabit. KSU yang tidak pernah kenal penat lelah dalam mencari keuntungan peribadi.

Apa yang DASURY tidak tahu, kakitangan RTM sudahpun bersedia bertindak sekiranya beliau memberikan lampu hijau kepada usaha ini. Mereka sudah siapkan laporan terperinci mengenai perkara ini dan akan diserahkan kepada Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah. Mereka mahu Nurul Izzah sendiri menyerang Rais Yatim di dalam Parlimen.

Nasib baik deal KSU dan Pengurus Besar BERNAMA ini gagal. Kalau tidak, kita akan berdepan dengan satu lagi skandal ekonomi melibatkan kakitangan kerajaan seperti KSU Kementerian Penerangan.

Bayangkan, kalau semua perincian mengenai penjualan unit khusus di dalam RTM kepada BERNAMA terjadi? Nurul Izzah akan mendapat satu lagi isu untuk menyerang kerajaan dalam isu ini. Sudahlah RTM tidak ditonton oleh masyarakat Malaysia – banyak pula skandal yang merosakkan stesen terbabit.

Ingatan buat KSU Kementerian Penerangan dan Pengurus Besar BERNAMA – jangan gunakan RTM untuk kepentingan diri. Ingatan ini disampaikan oleh kakitangan RTM. Jika usaha ini diteruskan, maka banyaklah skandal lain di dalam RTM akan sampai ke meja Nurul Izzah, Ahli Parlimen Lembah Pantai. Ini amaran yang jelas oleh kakitangan RTM. RTM ini memang di bawah kawasan Parlimen Nurul Izzah. Kakitangan RTM pun mempunyai hubungan baik dengan Nurul Izzah. Bila sampai isu ini kepada Izzah – apakah Anwar juga akan turut masuk campur dan melakukan serangan kepada Rais dan Kerajaan? Sudah pasti.

Entry filed under: Anwar Ibrahim Baru?, YB Nurul Izzah. Tags: , , , .

‘Saksi Misteri’ Anwar – Mangsa Juga? Money distribution politics

5 Komen Add your own

  • 1. Tanpa Nama  |  Oktober 5, 2011 at 10:56 pm

    Pak Rais memang tiada akal, masih tinggal dalam zaman nya yang telah luput tempoh dan harus dihapuskira. Pandai create perkara yang remeh dan tidak manffatkan rakyat mahupun negara!

    Balas
  • 2. cl  |  Oktober 6, 2011 at 2:13 pm

    Pada pilihan raya akan datang, diharap kakitangan RTM yang berpemikiran salih akan mengisytiharkan mogok demi kebebasan untuk melaporkan berita dari semua pihak secara adil dan positif. Lebih baik langsung tiada berita daripada menyiarkan berita yang berat sebelah.

    Balas
    • 3. Tanpa Nama  |  Oktober 7, 2011 at 12:35 am

      kemusykilan? mana ada bilik berita stesen tv boleh beroperasi pada kos RM20 juta setahun, dan lebih menimbulkan persoalan pihgak yang mengendalikannya boleh pula dikatakan mampu membuat keuntungan. sila periksa fakta dulu sebelum membuat tuduhan. Kalau benar ada mana-mana pihak boleh mengendalikan bilik berita tv pada kos yang dinyatakan sudah pasti banyak pemilik stesen tv kan mengswastakan bahagian berita ini, kerana ini perniagaan yang merugikan. Silalah tanya bos TV3, Media Prima Lagi satu Bernama juga adalah milik kerajaan, jadi jika benar tidakkah langkah itu bermakna kerajaan bantu kerajaan. Ada benar.

      Balas
  • 4. Tanpa Nama  |  Oktober 10, 2011 at 2:01 am

    sebenarnya yang menjadi masalah di rtm ialah bos di bilik berita. aku pernah bertugas di sana. semua bos bilik berita nak bodek menteri, hingga sanggup putar belit maklumat. kalau masuk bilik berita tu penuh dengan petugas yang tak mampu bertugas. bila nak buat perubahan, semua bantah sebab takut kerja lebih. kalau tak percaya tanya sendiri kalangan petugas muda di bilik berita rtm. Tanya dan jawab sejujurnya, pasti kenyataan tak boleh disembunyikan. mereka yang dikatakan senior dan menjadi editor sebenarnya tak ada ilmu. Malahan ada editor yang dah berumur lebih 60 tahun diambil kerja lagi menjadi pekerja sambilan, tapi kerja sehariannya melihat gambar porno di komputer. tak p;ercaya, lu orang diam-diam tanya sama itu orang bilik berita rtm.

    Balas
  • 5. Tanpa Nama  |  Oktober 12, 2011 at 12:21 pm

    Menceritakan keburukan adalah lebih senang dari mencari kebaikan. Kalu nak ikutkan cerita yang dinyatakan di atas tiada apa asasnya hanya bertujuan politik unless ada bukti yang kukuh utk saudara nyatakan. Walaupun saya tidak arif akan hal-ehwal siaran ini, tp Bernama dgn RTM boleh ditarafkan sepupu aje. Further Jumlah RM20 juta macam x logik aje utk beli berita perdana RTM yang x laku itu..boleh senang2 beli ke? prosedur gomen ni kn mcm2 semua benda nk kelulusan/greenlight Kem/jab sana sini dulu. Cerita macam2 boleh timbul..hanya kerana hati/kehendak mana2 pihak, berbalik kepada ayat sy yang pertama itu td.

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Oktober 2011
M T W T F S S
« Sep   Nov »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Capaian Umum

  • 75,303,534 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 144 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • INFOGRAPHIC: THE OLDEST SCAM ON THE INTERNET AND HOW TO AVOID IT
    The Nigerian Prince is one of the great bits of internet lore: a scam involving a large amount of wealth trapped overseas that need your help to release it. The result: you get fleeced. But the Nigerian Prince is just one form of advance fee fraud, which continues to steal billions of dollars every year. Find out all about it in the following infographic by […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • Istiqamah dengan Kebenaran
    ISTIQAMAH DENGAN KEBENARANBaru-baru ini, saya dihubungi oleh beberapa individu untuk berjumpa. Atas dasar silaturahim sesama manusia, saya pun sudi untuk berjumpa. Lagipun saya kenal mereka ini.Semasa perjumpaan itu, mereka menyampaikan hajat dan menjemput saya bersama-sama mereka menyertai gerakan "Deklarasi Rakyat" bagi menjatuhkan pemimpin berke […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Mahathir hina Nabi untuk diketawakan DAP kafir harbi
    Berikut kata Mahathir:Kelihatan perlekehkan Dato Najib tapi sebenarnya persendakan Nabi di hadapan kafir harbi DAP untuk mereka ketawakan.Perbuatan sama pernah dilakukan dahulu dengan kata-kata Nabi tidak pakai pisau cukur.Itulah bapa Marina. Macam mana anak tak sesat jika bapa pun tidak ada adab dan budi. Demi kuasa politik, harta dan legasi & dinasti, […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! APABILA PEMUDA UMNO PULAU PINANG TURUN PADANG UNTUK KEJUTKAN GUAN ENG!
    Steady la Azwan Bro and the gang, bab ini aku sokong korang buat perhimpunan sebab nak lawan Guan Eng dan cara korang buat memang best dan professional dan bukan macam lembaga hitam yang gila glamer dan pakai adik sendiri sampai dapat anak hasil sumbang mahram tu.Teruskan dan Parpukari akan terus sokong Pemuda UMNO Pulau Pinang yang gagah berani, kat bawah n […]

RSS Musram Rakuman

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aspirasi Bangsa

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: