Money distribution politics

Oktober 6, 2011 at 1:53 pm 1 komen

By TAY TIAN YAN
Translated by Soong Phui Jee
Sin Chew Daily

It is rumoured that the 2012 Budget would bring civil servants a “surprise”, including wage adjustment and bonuses.

We shouldn’t be too surprised as it has been a “surprise” of the annual Budget over the past few years.

However, Pakatan Rakyat has tabled an alternative budget three days ahead before the federal government presents its 2012 Budget.

Pakatan Rakyat leader Datuk Seri Anwar Ibrahim proposed RM5.9 billion to raise 1.3 million civil servants’ wages.

It is not a problem to raise wages and distribute bonuses. We should appreciate the contribution of civil servants since they are the backbone of the country.

More importantly, 1.3 million of civil servants equal to 1.3 million of votes.

The government has been facing a deficit of RM50 billion and it should not be a problem to bear another RM5.9 billion.

This reminds me of Greece. Yes, we are talking about Greece again.

However, in addition to its economy, let’s learn also about its politics.

Greece is a two-party democratic country and it is indeed its advantage. Greece is also a populist state, and it is where the problems lie.

Populist politics means pleasing the masses and arousing the people’s passion to achieve political purposes.

Populism does not care about ruling ideologies, management efficiency and prospects, but only power retention is concerned.

The immature two-party system has exacerbated populism in Greece.

There are two major political parties in Greece, namely the New Democracy (ND) and The Panhellenic Socialist Movement (PASOK).

To fight for power, the two parties have given every effort, including distributing political candies, to gain the people’s support.

The situation was worse 30 years ago when Andreas G. Papandreou, father of the current president, took the office.

He implemented a set of “dependency politics” and recruited a large number of civil servants to ease unemployment. He also provided them with social benefits similar to those of advanced countries, even Greece was a pauper among European countries.

Everyone was eager to join civil services and if a satellite fell to Greece, it would hit mostly civil servants.

Of course, the government had to give them work to do. Therefore, a coffee shop licence application had to go through the examination of 25 government departments and the loss caused by the delay of approval was actually paid by consumers.

The government had also set up a body in 1950 to drain a lake and build roads in northern Athens.

In 1957, the lake was drained and the roads were built. However, the body was retained even without a new task. Today, sixty years later, the body still exists and it was actually recruiting a new driver before the outbreak of debt crisis.

Today, when the Greek government has to cut deficit to save the country, these civil servants have been the first to stage street protests.

Malaysia is not Greece but Greece is a mirror, reminding us not to repeat its mistakes.

The Malaysian economic problems lie on the lack of productivity and the slow economic growth has resulted in low-income.

Regardless of the BN or the Pakatan Rakyat, they should propose policies to revive the economy and drive growth instead of emptying the Treasury while making the people to become more dependent on subsidies.

It is easy to distribute money and it is also easy to collapse a country.

 

=====

Nampaknya media Cina pun tak seronok dengan bajet yang dibentangkan oleh Anwar. Populis dan nak menang undi itu satu hal. Tapi sampai nak menjahanamkan tabung perbendaharaan, adalah satu cadangan yang tidak dapat diterima akal.

Anwar khabarnya memang tidak berpuas hati dengan kerja Rafizi Ramli kali ini. Walaupun tidak bercakap secara peribadi dengan Rafizi, Anwar menyatakan perkara sama kepada Azmin Ali. Bajet alternatif kali ini Anwar sifatkan sebagai weak dan tidak berjaya. Tak mampu nak wujudkan minat orang terhadap PR. Malahan, Anwar sudahpun mengarahkan Azmin untuk melakukan ‘head hunting’ dan mencari seorang dua lagi ahli ekonomi muda untuk diserap ke dalam Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor.

Antara yang menarik minat Anwar adalah seorang anak muda yang sedang bertugas di Strategic Planning, PETRONAS. Seorang lagi yang Anwar sedang perhati dan minta Azmin risik adalah seorang VP di Khazanah Nasional yang dikatakan mempunyai pemikiran ekonomi yang sangat advanced. Kedua-duanya, putih dan jambu…satu lagi penyakit biasa Anwar.

Rafizi nampaknya sudah semakin turun saham. Anwar memang tak gemar budak lelaki montel. Rafizi sudah terlalu montel buat Anwar. Anwar mahukan yang kurus, slim dan mempunyai pemikiran yang kedepan. Bukan perut.

Anwar khabarnya sanggup menawarkan harga yang tinggi kepada dua-dua anak muda PETRONAS dan KHAZANAH NASIONAL ini. Kita tunggu kalau-kalau Azmin berjaya membawa pinangan Anwar. Kalau berjaya…SAH, Anwar memang ada ‘taste tinggi’ bab-bab anak ikan ni.

Ingatan juga buat penasihat (punahsihat) Najib – supaya tak buat bajet nak menghabiskan duit kerajaan sahaja. Fikir panjang.

Entry filed under: Anwar Ibrahim Baru?, Reformasi PKR, YB Azmin Ali. Tags: , , , , .

Perang Dalaman di RTM? Musuh OMO dilantik syarikat di Amerika Syarikat?

1 Komen Add your own

  • 1. amorprocuro  |  Januari 17, 2013 at 3:25 am

    Hi, all is going nicely here and ofcourse every
    one is sharing information, that’s genuinely excellent, keep up writing.

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Oktober 2011
M T W T F S S
« Sep   Nov »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Capaian Umum

  • 75,303,825 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 144 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 15 ANTI-SURVEILLANCE GADGETS AND WEARABLES
    How to Be Invisible: 15 Anti-Surveillance Gadgets & WearablesBy SA Rogers, Web Urbanist, 28 November 2016.We don’t have to wait for a dystopian future in which our faces are scanned as we walk down the sidewalk and our every movement is logged - we willingly carry personally identifiable tracking devices in our pockets everywhere we go, and cameras are e […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • Istiqamah dengan Kebenaran
    ISTIQAMAH DENGAN KEBENARANBaru-baru ini, saya dihubungi oleh beberapa individu untuk berjumpa. Atas dasar silaturahim sesama manusia, saya pun sudi untuk berjumpa. Lagipun saya kenal mereka ini.Semasa perjumpaan itu, mereka menyampaikan hajat dan menjemput saya bersama-sama mereka menyertai gerakan "Deklarasi Rakyat" bagi menjatuhkan pemimpin berke […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • PH jadi 4 sekawan, bakal banyak 3 penjuru?
    Begitu simbolik jika cita-cita Setiausaha Agong PH, Dato Saifuddin Abdullah untuk PPBM menyertai PH tercapai.Baca laporan Sinar Harian: PH, Bersatu bakal bergabung.Mana tidaknya, ia boleh transformasikan Pakatan Rakyat yang diubah DAP menjadi Pakatan Harapan sekali lagi.Walaupun ia tidak akan melibatkan penukaran nama tetapi komposisi ini sudah layak digelar […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! APABILA PEMUDA UMNO PULAU PINANG TURUN PADANG UNTUK KEJUTKAN GUAN ENG!
    Steady la Azwan Bro and the gang, bab ini aku sokong korang buat perhimpunan sebab nak lawan Guan Eng dan cara korang buat memang best dan professional dan bukan macam lembaga hitam yang gila glamer dan pakai adik sendiri sampai dapat anak hasil sumbang mahram tu.Teruskan dan Parpukari akan terus sokong Pemuda UMNO Pulau Pinang yang gagah berani, kat bawah n […]

RSS Musram Rakuman

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aspirasi Bangsa

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: