Tawau & Kalabakan….Dalam Genggaman Anwar?

Oktober 13, 2011 at 10:57 am 4 comments

BN Sabah perlu berada di landasan yang terbaik jika mahu memastikan kemenangan 100 % dalam PRU akan datang. Anwar nampaknya sudah meneliti satu persatu kawasan Parlimen di Sabah dan mula yakin bahawa beberapa kawasan Parlimen akan dapat dirampas daripada BN. Anwar yakin kerana beberapa petanda yang menunjukkan bahawa BN tidak sepakat dan bermasalah dalam meletakkan calon – Tawau dan Kalabakan adalah contoh yang paling nyata.

Anwar ketawa bila mendengar laporan PKR Sabah kononnya Koh Tsu Koon (Menteri Pengiring) sudah menyatakan minat meletakkan calon parti GERAKAN di kawasan tersebut. Apa asas pemerhatian Koh Tsu Koon? Winnable candidate dalam GERAKAN Tawau? Siapa? Kalaupun dia winnable candidate – GERAKAN itu sendiri bukan lagi WINNABLE party. Minta maaf cakap.

Koh Tsu Koon menggunakan kedudukan di JPM bagi memastikan PM mendengar keperluan GERAKAN. Tsu Koon menggunakan alasan keperluan GERAKAN bertanding di kawasan yang ‘luar jangka’ bagi menzahirkan kemenangan kepada BN. Sudah tidak ada modal lain?

Tsu Koon ini memang sudah menjadi liabiliti kepada parti dan kerajaan. Tidak ada keperluan pun Tsu Koon berada di dalam kabinet. Buat menghabiskan beras sahaja.

Keinginan Tsu Koon meletakkan calon GERAKAN di Tawau mengundang tawa Anwar dan pimpinan PKR. Mereka tahu betapa ‘desperate’ Tsu Koon untuk meletakkan calon GERAKAN – ketika mana dirinya sendiri pun tidak tahu akan terhempas di mana. Mana kerusi selamat untuk Tsu Koon?

UMNO Tawau nampak lebih solid dan bersungguh dalam memastikan kemenangan BN di Tawau. Anwar khabarnya sangat risau jika UMNO meletakkan Tawfiq di Parlimen; sekaligus meninggalkan Apas kepada calon lebih muda daripada Pemuda UMNO. Kalau ini direalisasikan; Anwar melihat kedudukan hampir mustahil untuk PR menawan Tawau. Namun, jika parti komponen lain – ianya akan memberikan advantage kepada Pakatan Rakyat.

Kalabakan

Demikian juga dengan Kalabakan. Mahu kekalkan MP yang lama? Sudah tua bah. Sudah tidak boleh berkhidmat dengan efektif lagi. UMNO perlu berani menukar pemimpin yang sudah tidak efektif.

Namun pada Anwar – Ghapur adalah penentu kemungkinan untuk PR menang. Kalau Ghapur masih bertanding – Anwar melihat peluang PR akan lebih cerah untuk menang. Bagi kerusi Kalabakan, mungkin UMNO perlu melihat calon ‘luar UMNO’ bagi menarik minat orang ramai. Anwar juga sedar dengan hakikat ini. Ruang sabotaj akan timbul dan menyusahkan. Ini semua akan digunakan oleh Anwar dan jentera PKR Sabah dengan sebaik mungkin.

* masalah PKR adalah ‘pool’ calon yang tidak mencukupi di Sabah. mereka yang wibawa cukup berkurangan. Anwar juga pernah menggelar PKR Sabah sebagai ‘problematic organization’ yang menyusahkan parti. kita sama-sama tengok cara Anwar mengatur jalan politik di Sabah. jangan underestimate ya….

Advertisements

Entry filed under: Anwar Ibrahim Baru?, Pilihan Raya Umum 13, Reformasi PKR. Tags: , , , , .

N Surendran Sahaja Harapan Anwar Sekarang… Nasihat Untuk Media Strategist

4 Komen Add your own

  • 1. Tanpa Nama  |  Mac 4, 2013 at 11:31 pm

    pandai2 pula kau buat andaian puiiih…..pantatla.

    Balas
  • 2. Tanpa Nama  |  Mac 6, 2013 at 12:30 pm

    buat apa lagi mau sokong PKR, buat rugi rakyat saja dan buang masa je. apa yang dia beri? Kalau buat masalah, bagi huru hara rakyat adalah. Sadar2 lah bah….kamo jangan jadi bodoh bah…

    Balas
  • 3. Tanpa Nama  |  Mac 8, 2013 at 8:58 pm

    wahai penyokong PKR tawau dan kalabakan lupakn lah niat brjuang untk pkr,krna prjungan anda samala nk mghancur tmpt sendiri,pikir pikir la? apa yg brlaku skrg..

    Balas
  • 4. Tanpa Nama  |  Mac 10, 2013 at 8:48 pm

    Tian chua tidak tahu jaga hati rakyat. Tian chua hanya tahu jaga BABI sahaja.

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Oktober 2011
I S R K J S A
« Sep   Nov »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Capaian Umum

  • 75,323,887 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 146 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • INFOGRAPHIC: TURMERIC THE GOLDEN SPICE
    Turmeric (Curcuma longa) is a spice that comes from the turmeric plant. Native to Southeast Asia and commonly used in Asian food, it's well known as the main spice in curry. It's produced mainly in India, hence the name Indian saffron or the nickname “the golden spice of India.” Its hot, bitter taste is familiar to everyone, but its root is also wi […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Peja nipu mcm budak2, Saddiq tentu budak, Bunga langgar ROS
    Dahlah Pengerusi Pribumi Bersatu berkelahi macam budak2, Peja Pengerusi Perak pun menipu macam budak2 ...Bukan nama ada dalam kenyataan berikut:KENYATAAN MEDIAPARTI PRIBUMI BERSATU MALAYSIA PERLANTIKAN KETUA-KETUA BAHAGIAN SEBAGAI LANJUTAN DARIPADA PELANTIKAN SERAMAI 128 KETUA-KETUA PENAJA BAHAGIAN YANG TELAH PUN DIUMUMKAN PADA 14HB FEBRUARI 2017, MAJLIS PIM […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • CILI KASI TARUK! NGA TIDAK PERNAH GAGAL BUAT KECOH KETIKA SIDANG DUN!
    Kecoh pembangkang di Perak hanya kerana Sidang Dun yang dijalankan baru-baru ini hanya dalam tempoh yang singkat iaitu separuh hari. Macam-macam pertikaian ditimbulkan bagi menampakkan imej kepimpinan negeri yang tidak telus. Padahal, kepimpinan parti pembangkang sendiri tidak telus. Adun Kepayang , Nga Kor Ming dalam sidang media ketika persidangan berkenaa […]

RSS Musram Rakuman

  • Shafie Kecewakan Rakyat Sabah
    Datuk Shafie Apdal1. Bayangkan penderitaan rakyat luar bandar Sabah sejak sebelum merdeka yang mengharapkan kemudahan asas seperti bekalan air berish, bekalan elektrik dan jalan raya kampung, namun apabila kerajaan memberikan peruntukan untuk menyelesaikan keperluan mereka itu, pemimpin yang diharapkan menyelesaikannya, tidak menjalankan tanggungjawab sepert […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Shafie Kecewakan Rakyat Sabah
    Datuk Shafie Apdal1. Bayangkan penderitaan rakyat luar bandar Sabah sejak sebelum merdeka yang mengharapkan kemudahan asas seperti bekalan air berish, bekalan elektrik dan jalan raya kampung, namun apabila kerajaan memberikan peruntukan untuk menyelesaikan keperluan mereka itu, pemimpin yang diharapkan menyelesaikannya, tidak menjalankan tanggungjawab sepert […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

Paling Popular

  • Tiada

%d bloggers like this: