Jangan Biar Penyakit Dalam ‘Bank Rakyat’…

Oktober 18, 2011 at 3:04 pm 4 comments

Pertemuan blog ini dengan beberapa orang Pegawai Kanan Bank Rakyat baru-baru ini rupanya membawa banyak ‘barah’ dalam Bank tersebut. Bank Rakyat memang nampak gah dan mahsyur – mencatatkan keuntungan yang membanggakan saban tahun; namun rupa-rupanya ada cerita kurang enak di sebalik prestasi Bank Rakyat.

Kalangan pegawai kanan Bank Rakyat sendiri tidak boleh menerima betapa amalan korupsi dan penting diri di kalangan ‘Board of Directors’ (BoD) menjadi sangat kronik dan melampau. Tuntutan perbelanjaan yang luar biasa. Ada juga ketika, seorang wakil Kementerian Kewangan di dalam BoD – menuntut segala macam kemudahan luar biasa sebagai meraikan persaraannya. Apakah mereka ini fikir, ini syarikat keluarga mereka?

Pegawai Kementerian Kewangan yang dihantar ke GLCs sepatutnya TIDAK MENJADI agen rasuah dan menyenangkan diri sendiri. Tidak perlu merengek dan meminta-minta PERCUTIAN KELUARGA ke EROPAH, tinggal di hotel yang mewah, siap dengan chaffeur dan sebagainya. Apa tugas hakiki anda? Tugas hakiki anda adalah menjaga kepentingan KERAJAAN di dalam GLCs dan tidak hanya menjadi kalangan YES-MAN dan mereka yang menuntut segala macam benda daripada pihak GLCs.

Kalangan pimpinan seperti di Bank Rakyat juga janganlah menjadi terlalu dungu dan hanya mengikut sahaja pegawai Kementerian Kewangan yang korup. Anda seharusnya memberikan surat makluman kepada kerajaan (Ketua Setiausaha Negara) bahawa mereka ini sudah menjadi taik rasuah yang melampau-lampau. Apa hak mereka menuntut itu dan ini sedang gaji bulanan mereka dibayar oleh Kerajaan?

Bank Rakyat tidak boleh menjadi ‘bank politik’ dan menjadi tempat meletakkan kawan-kawan yang mahu mencabar kepentingan politik Pak Menteri. Kadang-kadang inilah yang menyebabkan kalangan profesional muda dalam kerajaan/swasta menyampah dengan situasi yang berlaku di dalam syarikat milik Kerajaan seperti Bank Rakyat ini.

SPRM perlu melihat semula segala laporan audit di dalam Bank Rakyat yang dirasakan sangat-sangat mencurigakan. Banyak ‘expenses’ luar jangka yang menjaga kepentingan orang dan individu tertentu. Itu belum cerita Pak Menteri yang meletakkan anak sendiri sebagai DUTA BANK RAKYAT – tetapi sangat sukar hadir di dalam event yang dianjurkan oleh Bank Rakyat sendiri! Apakah tidak ada conflict of interest bila Pak Menteri meletakkan anak sendiri sebagai DUTA?

# berapa banyak peruntukan CSR Bank Rakyat yang hanya tertumpu di kawasan BERA?
# berapa pakej harga anak Menteri sebagai DUTA Bank Rakyat? Berapa kerap turun program CSR?
# berapa expenses Bank Rakyat untuk memuaskan hati kalangan BoD yang kemaruk menggunakan wang Bank?
# apakah perbelanjaan BoD selaras dengan ‘terms’ Bank Rakyat?
# berapa kali Bank Rakyat dinasihatkan oleh Bank Negara agar menguruskan perbelanjaan dengan lebih disiplin?
# apakah semua keperluan ‘audit-compliance’ dipatuhi oleh Bank Rakyat?

Pak Menteri jangan anggap Bank Rakyat sebagai harta dan hak milik PERIBADI. Ingat tu. Ini adalah Hak Rakyat. Bukan hak Ahli Parlimen BERA.

* kakitangan Bank Rakyat amat suka dengan perlantikan Abdul Mutalib Alias sebagai Lembaga Pengarah Bank Rakyat yang baru. ada integriti yang sangat tinggi.

Advertisements

Entry filed under: PRU 13, WIKILEAKS. Tags: , , .

Aziz Bari Pun Jadi Rebutan PAS/PKR? Kerja Mudah…

4 Komen Add your own

  • 1. AR ABU BAKAR - Shah Alam  |  Oktober 19, 2011 at 7:11 am

    Lagi kes busuk perut, tak tahu tengok orang lain senang

    Balas
  • 2. hamzah  |  Oktober 20, 2011 at 3:52 pm

    kesian…Ar x educated…boleh terima rasuah! ke memang sama kaki rasuah juga?

    Balas
  • 3. zizou  |  Oktober 26, 2011 at 8:25 am

    sama la mcm kat SME bank, buat mcm bank tu bapak dorang yg punya…
    http://sibongkoktgputeri.blogspot.com/2011/10/talkin-untuk-sme-bank.html

    Balas
  • 4. dr ibnu ibni  |  Oktober 29, 2014 at 3:02 pm

    Inflasi ngr skrg 0.75/75%..hasil kecekapan amnubeend..lg setahun dua capaila inflasi 100% = deflasi menjadikan ngr bankrup mcm thailand…ngr thailand pelacuran amat digalakkan malah jd sumber pendapatan ngr..masa tu banyak la anak gadis macai2 amnubeend yg buat keje camtu sb nak tampung kos hidup n cukai yg ditanggung..tahniah macai!

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Oktober 2011
I S R K J S A
« Sep   Nov »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Capaian Umum

  • 75,321,881 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 146 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 10 SCAMS TARGETING TOURISTS IN ASIA
    10 Scams Targeting Tourists in AsiaBy Jon Lucas, Toptenz, 24 September 2017.Traveling in Asia is out of this world. The culture is alien, and the food is far removed from what people eat in the west. And no, we’re not talking about fortune cookies (which were actually invented in San Francisco). And of course, there is so much more to Asia that’s incredible […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Madey did nothing for Sarawak for 22 years!
    The guy who said Malaysia is going bankrupt and he cannot to pay the salaries for his cook and maid (which he says Najib sacked) arrives in Kuching today via private jet.Country no good lah, oppressed lah.... but flies here and there on private jets all the time.Whose money? Crony money or party money or anak money?Sarawak DAP leader Chong Chieng Jen is hail […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • CILI KASI TARUK! NGA TIDAK PERNAH GAGAL BUAT KECOH KETIKA SIDANG DUN!
    Kecoh pembangkang di Perak hanya kerana Sidang Dun yang dijalankan baru-baru ini hanya dalam tempoh yang singkat iaitu separuh hari. Macam-macam pertikaian ditimbulkan bagi menampakkan imej kepimpinan negeri yang tidak telus. Padahal, kepimpinan parti pembangkang sendiri tidak telus. Adun Kepayang , Nga Kor Ming dalam sidang media ketika persidangan berkenaa […]

RSS Musram Rakuman

  • Trend Politik Masa Kini- Mengungkit Tindakan Masa Lalu
    1. Pengajaran kepada ahli-ahli politik yang berjawatan dalam kerajaan, suatu hari nanti, jika anda “break the rank” apatah lagi boleh mengancam kedudukan mantan kawan-kawan, tindakan anda khususnya yang bersifat “jelek” akan didedahkan, termasuk menubuhkan Suruhanjaya Siasatan DiRaja (RCI), seperti mana yang dilakukan terhadap kerugian spekulasi mata asing y […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Trend Politik Masa Kini- Mengungkit Tindakan Masa Lalu
    1. Pengajaran kepada ahli-ahli politik yang berjawatan dalam kerajaan, suatu hari nanti, jika anda “break the rank” apatah lagi boleh mengancam kedudukan mantan kawan-kawan, tindakan anda khususnya yang bersifat “jelek” akan didedahkan, termasuk menubuhkan Suruhanjaya Siasatan DiRaja (RCI), seperti mana yang dilakukan terhadap kerugian spekulasi mata asing y […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: