Jangan Biar Penyakit Dalam ‘Bank Rakyat’…

Oktober 18, 2011 at 3:04 pm 4 comments

Pertemuan blog ini dengan beberapa orang Pegawai Kanan Bank Rakyat baru-baru ini rupanya membawa banyak ‘barah’ dalam Bank tersebut. Bank Rakyat memang nampak gah dan mahsyur – mencatatkan keuntungan yang membanggakan saban tahun; namun rupa-rupanya ada cerita kurang enak di sebalik prestasi Bank Rakyat.

Kalangan pegawai kanan Bank Rakyat sendiri tidak boleh menerima betapa amalan korupsi dan penting diri di kalangan ‘Board of Directors’ (BoD) menjadi sangat kronik dan melampau. Tuntutan perbelanjaan yang luar biasa. Ada juga ketika, seorang wakil Kementerian Kewangan di dalam BoD – menuntut segala macam kemudahan luar biasa sebagai meraikan persaraannya. Apakah mereka ini fikir, ini syarikat keluarga mereka?

Pegawai Kementerian Kewangan yang dihantar ke GLCs sepatutnya TIDAK MENJADI agen rasuah dan menyenangkan diri sendiri. Tidak perlu merengek dan meminta-minta PERCUTIAN KELUARGA ke EROPAH, tinggal di hotel yang mewah, siap dengan chaffeur dan sebagainya. Apa tugas hakiki anda? Tugas hakiki anda adalah menjaga kepentingan KERAJAAN di dalam GLCs dan tidak hanya menjadi kalangan YES-MAN dan mereka yang menuntut segala macam benda daripada pihak GLCs.

Kalangan pimpinan seperti di Bank Rakyat juga janganlah menjadi terlalu dungu dan hanya mengikut sahaja pegawai Kementerian Kewangan yang korup. Anda seharusnya memberikan surat makluman kepada kerajaan (Ketua Setiausaha Negara) bahawa mereka ini sudah menjadi taik rasuah yang melampau-lampau. Apa hak mereka menuntut itu dan ini sedang gaji bulanan mereka dibayar oleh Kerajaan?

Bank Rakyat tidak boleh menjadi ‘bank politik’ dan menjadi tempat meletakkan kawan-kawan yang mahu mencabar kepentingan politik Pak Menteri. Kadang-kadang inilah yang menyebabkan kalangan profesional muda dalam kerajaan/swasta menyampah dengan situasi yang berlaku di dalam syarikat milik Kerajaan seperti Bank Rakyat ini.

SPRM perlu melihat semula segala laporan audit di dalam Bank Rakyat yang dirasakan sangat-sangat mencurigakan. Banyak ‘expenses’ luar jangka yang menjaga kepentingan orang dan individu tertentu. Itu belum cerita Pak Menteri yang meletakkan anak sendiri sebagai DUTA BANK RAKYAT – tetapi sangat sukar hadir di dalam event yang dianjurkan oleh Bank Rakyat sendiri! Apakah tidak ada conflict of interest bila Pak Menteri meletakkan anak sendiri sebagai DUTA?

# berapa banyak peruntukan CSR Bank Rakyat yang hanya tertumpu di kawasan BERA?
# berapa pakej harga anak Menteri sebagai DUTA Bank Rakyat? Berapa kerap turun program CSR?
# berapa expenses Bank Rakyat untuk memuaskan hati kalangan BoD yang kemaruk menggunakan wang Bank?
# apakah perbelanjaan BoD selaras dengan ‘terms’ Bank Rakyat?
# berapa kali Bank Rakyat dinasihatkan oleh Bank Negara agar menguruskan perbelanjaan dengan lebih disiplin?
# apakah semua keperluan ‘audit-compliance’ dipatuhi oleh Bank Rakyat?

Pak Menteri jangan anggap Bank Rakyat sebagai harta dan hak milik PERIBADI. Ingat tu. Ini adalah Hak Rakyat. Bukan hak Ahli Parlimen BERA.

* kakitangan Bank Rakyat amat suka dengan perlantikan Abdul Mutalib Alias sebagai Lembaga Pengarah Bank Rakyat yang baru. ada integriti yang sangat tinggi.

Advertisements

Entry filed under: PRU 13, WIKILEAKS. Tags: , , .

Aziz Bari Pun Jadi Rebutan PAS/PKR? Kerja Mudah…

4 Komen Add your own

  • 1. AR ABU BAKAR - Shah Alam  |  Oktober 19, 2011 at 7:11 am

    Lagi kes busuk perut, tak tahu tengok orang lain senang

    Balas
  • 2. hamzah  |  Oktober 20, 2011 at 3:52 pm

    kesian…Ar x educated…boleh terima rasuah! ke memang sama kaki rasuah juga?

    Balas
  • 3. zizou  |  Oktober 26, 2011 at 8:25 am

    sama la mcm kat SME bank, buat mcm bank tu bapak dorang yg punya…
    http://sibongkoktgputeri.blogspot.com/2011/10/talkin-untuk-sme-bank.html

    Balas
  • 4. dr ibnu ibni  |  Oktober 29, 2014 at 3:02 pm

    Inflasi ngr skrg 0.75/75%..hasil kecekapan amnubeend..lg setahun dua capaila inflasi 100% = deflasi menjadikan ngr bankrup mcm thailand…ngr thailand pelacuran amat digalakkan malah jd sumber pendapatan ngr..masa tu banyak la anak gadis macai2 amnubeend yg buat keje camtu sb nak tampung kos hidup n cukai yg ditanggung..tahniah macai!

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Oktober 2011
I S R K J S A
« Sep   Nov »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Capaian Umum

  • 75,318,152 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 146 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • INFOGRAPHIC: SPIRAL SKYSCRAPERS, A NEW TWIST ON ARCHITECTURAL DESIGN
    The current revolution in materials technology is permitting architects to realize their wildest designs - twisting, curvilinear spires unlike anything before seen. Now there are 28 skyscrapers with twisted structures either built or under construction. The following infographic by Futurism takes a look at some of these neo-futurist buildings that are changi […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • LGE ambil rasuah melalui konsultansi projek Penang?
    Malah Canada buat feasibility jauh lebih murah:http://snapshot2016.blogspot.my/2017/06/murah-saja-feasibility-study-canada-buat.htmlLGE dituntut menjawab:Selamat hari raya to one and all.Late last night, Penang Govt quickly hold PC to again claim that they did no overpay for the studies - probably hoping that Rahman Dahlan and the BNSC team will be busy cele […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Tutup Abjad, Nombor Pendaftaran Elak Dikesan
    KUALA BERANG – Polis Diraja Malaysia (PDRM) Terengganu hari ini berjaya menghidu tindakan beberapa pemilik kenderaan yang sengaja menampal pelekat hitam pada satu abjad di nombor pendaftaran kenderaan bagi mengelak identiti dikesan. Timbalan Ketua Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Asisten Superintendan Ismail Man berkata taktik sedemikian ant […]

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! GAMBAR ROSMAH KHATAM QURAN PASTI AKAN BUATKAN PARA HATERS KEPANASAN!
    Walau beliau dihina dan dicerca dengan pelbagai tohmahan namun tanggungjawab beliau terhadap Allah tetap beliau laksanakan. Ini adalah gambar sekitar majlis khatam Quran Datin Seri Rosmah.Kepada yang menuduh beliau macam-macam cuba anda cerminkan diri anda, apakah anda bersih dan maksum? Sudah berkali beliau jawab tohamahan yang dilempar terhadap beliau teta […]

RSS Musram Rakuman

  • Kerjaan BN Sabah- Sudah Mantap: Mengapa Perlu Ubah?
    Perjuangan parti Warisan Sabah, kononnya mahu kerajaan negeri yang kuat, supaya kerajaan pusat mendengar suara rakyat Sabah. Sejak tahun 2004, kerajaan negeri Sabah adalah kerajaan terkuat di negara ini, selepas negeri Sarawak. Jadi mengapa mahu mencari lagi kerajaan negeri yang kuat???Terlupa kah Datuk Shafie Apdal, bahawa Sabah dan Sarawak merupakan simpan […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Kerjaan BN Sabah- Sudah Mantap: Mengapa Perlu Ubah?
    Perjuangan parti Warisan Sabah, kononnya mahu kerajaan negeri yang kuat, supaya kerajaan pusat mendengar suara rakyat Sabah. Sejak tahun 2004, kerajaan negeri Sabah adalah kerajaan terkuat di negara ini, selepas negeri Sarawak. Jadi mengapa mahu mencari lagi kerajaan negeri yang kuat???Terlupa kah Datuk Shafie Apdal, bahawa Sabah dan Sarawak merupakan simpan […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: