Manifesto BN: Jangan Pisang Berbuah 2x

November 2, 2011 at 12:19 am 7 comments

Senang kalau kita bercakap jujur tentang kekuatan dan kelemahan kita. Bukan sebab suka nak mengkritik pasukan sendiri. Tidak begitu. Tapi apa yang dirasakan tidak betul dan tidak sesuai dengan keadaan – kita akan berterus terang dan bercakap sebagai adik beradik. Senang.

Blog ini ada mendengar khabar bahawa beberapa orang telah diberikan tanggungjawab untuk membentuk manifesto BN untuk pilihanraya akan datang. Dikhabarkan juga, kalangan ‘PROFESOR’ tahap tertinggi sudah dikenalpasti sebagai pemain utama kepada usaha penyediaan manifesto BN. Gandingan profesor yang muda dan agak berumur ini dikatakan mereka yang amat pakar dan mempunyai ilmu tahap tinggi dalam menjangka arah sokongan pengundi. Hebat.

Namun, ingin blog ini mengingatkan bahawa jangan kita terlalu yakin bahawa kalangan profesor ini bijak membaca suasana politik. Jangan over confident. Perlu gandingan yang lebih besar dalam memastikan kita tidak berdepan dengan masalah sewaktu pilihanraya nanti.

Bukan apa, terkenang zaman Pak Lah. Manifesto pilihanraya BN tahun 2008 dilaksanakan oleh seorang insan istimewa. Pak Lah tak pernah berhenti memuji seorang insan yang Pak Lah anggap sebagai manusia istimewa kerana boleh memikirkan tentang manifesto BN seorang diri. Memang cekap. Tahap Oxford rasanya. Sampaikan, Majlis Tertinggi UMNO terperanjat kerana manifesto tersebut tidak pernah dibincangkan di dalam mesyuarat yang paling utama dalam parti. Disebabkan ramai yang suka membodek Pak Lah – sudahnya mereka menerima sahaja manifesto seorang diri yang diketengahkan Pak Lah. Orang yang istimewa di mata Pak Lah tersebut adalah Zaki Zahid, Exco Pemuda UMNO Malaysia sekarang.

Sudahnya…dengan manifesto yang sama juga…keputusan pilihanraya merudum teruk. Amacam? Mana kebijaksanaan orang yang membuat manifesto secara one man show tersebut? Nasib baik, Pak Lah sempat selamatkan di MRCB dan juga dipilih sebagai Exco. Kalau tidak…..

BN kena tahu dan maklum; manifesto adalah ‘rujukan perang’ yang mestilah mempunyai tarikan yang tersendiri. Jangan ambil mudah pasal manifesto. Ambil serius.

Jangan letakkan segala beban penting ini di bahu kalangan profesor yang hanya tahu menganalisa dari kerusi empuk mereka di universiti. Jangan sesekali. Mereka mungkin mempunyai bahasa yang baik, penuh madah dan sebagainya – tapi itu tidak diperlukan rakyat pada ketika ini.

Rakyat, khususnya pengundi muda memerlukan satu pelan dan manifesto yang ringkas, padat dan berpandangan jauh. Bukannya manifesto yang meleret-leret panjang sehinggakan penat nak membacanya.

Khabarnya, kalangan ahli akademik dari sebuah universiti dijadikan ‘core group’ penyediaan manifesto. Baguslah. Tapi jangan sampai syok sendiri. Kena dapatkan pendapat ramai orang. Perlu dekatkan diri dengan banyak pihak sebelum mendapat nilai manifesto yang terbaik. Manifesto mesti fokus kepada penyelesaian masalah rakyat. Perlu ada manifesto khusus di negeri-negeri yang kita kalah. Perlu ada strategi komunikasi yang tepat. Ini semua kena fikir secara holistik. Ini bukan kerja seorang (tak kiralah sepandai mana sekalipun dia…).

Jangan manifesto menjadi masalah!!!

Entry filed under: Pilihan Raya Umum 13. Tags: , , .

Anwar Iktiraf Kesungguhan Zambry First Time Tony Pua Dianggap ‘BODOH’ oleh Anwar…

7 Komen Add your own

  • 1. katakhybrid  |  November 2, 2011 at 2:28 am

    Bagus, patut post difacebook.. saya follow,, TQ

    Balas
  • 2. Nazari  |  November 5, 2011 at 4:45 pm

    BN pakai apa manifesto pun rakyat dah tak percaya daah..kami orang UMNO otai ni dah takdak harapan dengan UMNO lagi ..tunggu orang pakat baca talkin je lah nampaknya.

    Balas
  • 3. Sprinkle apk  |  November 18, 2011 at 6:47 am

    An absorbing communicating is designer annotate. I anticipate that you should create many on this subject, it mightiness not be a inhibition thing but mostly group are not sufficiency to communicate on much topics. To the next. Cheers like your Manifesto BN: Jangan Pisang Berbuah 2x Gelagat Anwar.

    Balas
  • 4. App For Android  |  November 18, 2011 at 8:33 pm

    I got what you wish, thanks for swing up. Woh I am happy to mature this website finished google. Thanks For Share Manifesto BN: Jangan Pisang Berbuah 2x Gelagat Anwar.

    Balas
  • 5. Android Apps  |  November 19, 2011 at 5:31 pm

    Excellent goods from you, man. Manifesto BN: Jangan Pisang Berbuah 2x Gelagat Anwar I’ve understand your stuff previous to and you’re just extremely excellent. I really like what you’ve acquired here, certainly like what you’re saying and the way in which you say it. You make it entertaining and you still care for to keep it sensible. I can not wait to read far more from you. This is actually a wonderful Manifesto BN: Jangan Pisang Berbuah 2x Gelagat Anwar informations.

    Balas
  • 6. Android Apps  |  Disember 12, 2011 at 8:10 am

    Great goods from you, man. Manifesto BN: Jangan Pisang Berbuah 2x Gelagat Anwar I’ve understand your stuff previous to and you are just extremely wonderful. I really like what you’ve acquired here, certainly like what you’re saying and the way in which you say it. You make it entertaining and you still take care of to keep it wise. I cant wait to read much more from you. This is actually a wonderful Manifesto BN: Jangan Pisang Berbuah 2x Gelagat Anwar informations.

    Balas
  • 7. android apps  |  Januari 30, 2012 at 1:23 pm

    Excellent goods from you, man. Manifesto BN: Jangan Pisang Berbuah 2x Gelagat Anwar I have understand your stuff previous to and you’re just too fantastic. I actually like what you’ve acquired here, really like what you’re saying and the way in which you say it. You make it entertaining and you still take care of to keep it smart. I cant wait to read much more from you. This is really a great Manifesto BN: Jangan Pisang Berbuah 2x Gelagat Anwar informations.

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


November 2011
M T W T F S S
« Oct   Dec »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Capaian Umum

  • 75,303,385 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 144 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 10 OF THE BIGGEST NATURAL DISASTERS IN EARTH’S HISTORY
    10 of the Biggest Natural Disasters in Earth’s HistoryBy Adrian Chirila, Toptenz, 5 December 2016.The Butterfly Effect principle simply states that, given enough time, whatever event, no matter how small, can and will have tremendous reverberations into the future. And when talking about past disasters, natural or otherwise, we always have to keep in mind th […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • Istiqamah dengan Kebenaran
    ISTIQAMAH DENGAN KEBENARANBaru-baru ini, saya dihubungi oleh beberapa individu untuk berjumpa. Atas dasar silaturahim sesama manusia, saya pun sudi untuk berjumpa. Lagipun saya kenal mereka ini.Semasa perjumpaan itu, mereka menyampaikan hajat dan menjemput saya bersama-sama mereka menyertai gerakan "Deklarasi Rakyat" bagi menjatuhkan pemimpin berke […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Kit Siang panik lalu jemput juga bapa boboi
    Minggu lalu DAP mengumumkan Mahathir tidak dijemput.Tetapi dengan apa yang berlaku semalam dalam PAU2016 dan  Umno-PAS bersama-perhimpunan Rohingya, Kit Siang terpaksa menukar strategi beliau.Jadi DAP terpaksa pujuk Mahathir dengan menjanjikan dia status VVIP dgn diletakkan di tempat duduk di atas pentas bersebelahan dengan Kit Siang, yang tidak pernah berla […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! APABILA PEMUDA UMNO PULAU PINANG TURUN PADANG UNTUK KEJUTKAN GUAN ENG!
    Steady la Azwan Bro and the gang, bab ini aku sokong korang buat perhimpunan sebab nak lawan Guan Eng dan cara korang buat memang best dan professional dan bukan macam lembaga hitam yang gila glamer dan pakai adik sendiri sampai dapat anak hasil sumbang mahram tu.Teruskan dan Parpukari akan terus sokong Pemuda UMNO Pulau Pinang yang gagah berani, kat bawah n […]

RSS Musram Rakuman

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aspirasi Bangsa

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: