Serangan Awal Anwar Terhadap ETP

Disember 17, 2011 at 6:05 am 3 comments

The Malaysian Insider bukan main lagi spin kenyataan (lebih kepada omongan dan tilikan Pak Belalang Anwar) bahawa ETP akan membuatkan 1.7 juta rakyat merengkok di dalam kitaran kemiskinan. Pada Anwar, ETP akan hanya menyebabkan mereka yang berpendapatan tinggi – beroleh pendapatan lebih tinggi; kroni semakin kaya – sedang banyak masalah dan isu sosial lain akan timbul dan merosakkan fabrik masyarakat.

Antara yang dinyatakan oleh The Malaysian Insider:-

Anwar Ibrahim sounded warning bells today, saying the government’s Economic Transformation Programme (ETP) will worsen income disparity and force some 1.7 million Malaysians into poverty by 2020.

On the flip side, he said, corporate giants and government cronies would be enjoying a larger slice of the economic pie even as the common Malaysian struggle with hardship.

The former finance minister poured doubt over the projections in Datuk Seri Najib Razak’s ETP introduced last year, claiming that instead of reducing the number of low-income workers and increasing the number of high-paying jobs, the initiative would only see the number of urban poor climb.

By 2020, he said, there will be between seven and 8.3 million urban poor in Malaysia, with monthly earnings of RM1,500 and below.

The Malaysian Insider, kalau benar-benar bertanggungjawab, patut menanyakan Anwar beberapa soalan yang mudah dan wajib djawab oleh Anwar dengan nyata dan terang. Antara soalan yang sepatutnya ditanyakan oleh MI:-

  • Apa jaminan Buku Jingga bahawa tiada rakyat miskin jika diberikan amanah untuk berkuasa?
  • Jika ETP, yang bersungguh mencari ‘new growth areas’ akan mendatangkan masalah kepada Malaysia – apakah Buku Jingga menawarkan sesuatu yang lain dan lebih dinamik?
  • Apakah Anwar menafikan bahawa dia, sewaktu menjadi Menteri Kewangan – telah menyebabkan ratusan ribu peniaga Bumiputera (bukan sahaja miskin, malah kedana dan bankrap kerana pertukaran kadar faedah?
  • Adakah Anwar maklum bahawa dia juga pernah menjadi ‘RAJA’ kepada politik patronage dan kronisme ini?
  • Mampukah Anwar nafikan bahawa IKD adalah menjadi pusat kroni Anwar bermaharajalela – dan bergerak di bawah jawatan ‘Special Project Manager’?
  • Boleh Anwar nyatakan berapa bilion yang benar-benar dibawa olehnya sebagai Penasihat Ekonomi Selangor? Mohon namakan senarai syarikat-syarikat yang dibawa masuk oleh Anwar sepanjang menjawat jawatan sebagai Penasihat Ekonomi?

Tapi, biasalah, Malaysian Insider ini makan gaji dengan Anwar. Mana boleh nak spin lebih-lebih. Nanti boss marah. Tapi etika kewartawanan MI ini memang berada di tahap yang sangat rendah.

Mengkritik memang mudah….tapi kalau suruh bina jalan sendiri; orang macam Anwar memang tidak mampu. Kesian pun ada tengok Ketua Pembangkang yang semakin hilang wibawa ini.

* mana pegawai dan pengarah PEMANDU tidak menjawab isu besar ini? tidur? sedang bercuti?

Entry filed under: Anwar Ibrahim Baru?, Pilihan Raya Umum 13, PRU 13, Reformasi PKR, Strategi Politik PKR. Tags: , , , .

Nurul Izzah Akui Anwar GAGAL Ketika dalam Kerajaan! Free Anwar Campaign Ke-2 (FACK)

3 Komen Add your own

  • 1. ahmadzack  |  Disember 17, 2011 at 5:54 pm

    Mungkinkah PEMANDU juga adalah gunting dalam lipatan, duri dalam daging kerajaan?

    Balas
  • 2. BANGSAKU  |  Disember 18, 2011 at 1:47 am

    Anwar mengambil Pengajian Melayu + Pengajian Islam semasa di UM tempohari ( 1967-70 )- repeat tahun 1 tahun 1967…..bagaimana pakarkah beliau membincangkan ekonomi Negara dan dunia? ETP- biarlah orang betul2 pakar membincangnya.

    Balas
  • 3. kasih  |  Disember 20, 2011 at 8:55 am

    Daripada saudara spin soalan2 itu kepada Anwar, bukankah ada baiknya soalan2 itu dijawab dengan hikmah dan yang boleh memberikan kefahaman kepada saya yang sememangnya tidak seberapa tahu mengenainya.

    Bagus juga Anwar memberikan soalan2 itu, sekurang2nya saya disedarkan tentang keburukan ETP dan beberapa lagi slogan2 yang ada kala kebaikannya sahaja dipaparkan, namun sebaliknya, “ada udang di sebalik batu”, kadang lebih buruk daripada yang baik.

    Mohon diberikan jawapan yang lebih berfakta di dalam persoalan2 yang diajukan oleh Anwar kerana beliau memberikan satu sudut pandangan yang pada saya berkemungkinan ada kebenarannya?

    PencintaKebenaran

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Disember 2011
M T W T F S S
« Nov   Jan »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Capaian Umum

  • 75,303,386 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 144 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 10 OF THE BIGGEST NATURAL DISASTERS IN EARTH’S HISTORY
    10 of the Biggest Natural Disasters in Earth’s HistoryBy Adrian Chirila, Toptenz, 5 December 2016.The Butterfly Effect principle simply states that, given enough time, whatever event, no matter how small, can and will have tremendous reverberations into the future. And when talking about past disasters, natural or otherwise, we always have to keep in mind th […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • Istiqamah dengan Kebenaran
    ISTIQAMAH DENGAN KEBENARANBaru-baru ini, saya dihubungi oleh beberapa individu untuk berjumpa. Atas dasar silaturahim sesama manusia, saya pun sudi untuk berjumpa. Lagipun saya kenal mereka ini.Semasa perjumpaan itu, mereka menyampaikan hajat dan menjemput saya bersama-sama mereka menyertai gerakan "Deklarasi Rakyat" bagi menjatuhkan pemimpin berke […]

RSS Nasionalis 1946

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS The Unspinners

  • Kit Siang panik lalu jemput juga bapa boboi
    Minggu lalu DAP mengumumkan Mahathir tidak dijemput.Tetapi dengan apa yang berlaku semalam dalam PAU2016 dan  Umno-PAS bersama-perhimpunan Rohingya, Kit Siang terpaksa menukar strategi beliau.Jadi DAP terpaksa pujuk Mahathir dengan menjanjikan dia status VVIP dgn diletakkan di tempat duduk di atas pentas bersebelahan dengan Kit Siang, yang tidak pernah berla […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! APABILA PEMUDA UMNO PULAU PINANG TURUN PADANG UNTUK KEJUTKAN GUAN ENG!
    Steady la Azwan Bro and the gang, bab ini aku sokong korang buat perhimpunan sebab nak lawan Guan Eng dan cara korang buat memang best dan professional dan bukan macam lembaga hitam yang gila glamer dan pakai adik sendiri sampai dapat anak hasil sumbang mahram tu.Teruskan dan Parpukari akan terus sokong Pemuda UMNO Pulau Pinang yang gagah berani, kat bawah n […]

RSS Musram Rakuman

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aspirasi Bangsa

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: