Hanya Orang ‘Khazanah’ Sahaja Yang Layak???

Februari 13, 2012 at 11:19 pm 1 komen

Ramai juga rakan-rakan korporat muda yang banyak mengeluh dengan apa yang berlaku pada ketika ini. Pada beberapa anak muda yang berkemampuan, seakan-akan ada pandangan bahawa hanya orang KHAZANAH sahaja yang layak dilantik ke jawatan-jawatan strategik dalam kerajaan. Yang pelik, ada antara lantikan yang dibuat tidak pun berasaskan merit dan kemampuan. Lebih kepada sokongan orang tertentu yang mahukan orang mereka di tempat yang strategik.

Terbaru, untuk jawatan CEO, Yayasan Peneraju Pendidikan Bumiputera; seorang lagi kakitangan Khazanah diletakkan di sebuah Yayasan. Apakah perlu KHAZANAH mempunyai semua pengaruh di semua tempat yang diwujudkan oleh kerajaan? Atas alasan apa?

Bayangkan, seorang yang secara praktisnya tidak pernah didengar di dalam industri pendidikan, di kalangan kepimpinan tertinggi IPT – diletakkan sebagai CEO sebuah yayasan yang sangat penting kepada Bumiputera. Individu ini akan mengurus dana RM500 juta yang akan diperoleh untuk membantu kumpulan pelajar Malaysia yang miskin dan tidak berkemampuan. Apakah mampu orang ini turun ke bawah, turun ke kampung, desa, rumah pangsa dalam mengenalpasti bakat Bumiputera yang perly dibantu?

Atau Yayasan ini akan menjadi ‘yayasan elitis’, yang hanya memberi peluang kepada kalangan pelajar keluarga berada dan berkemampuan.

Banyak pihak ragu dengan kemampuan KHAZANAH melahirkan kalangan CEO yang berpijak di bumi nyata. Orang KHAZANAH ini sudah tidak seperti orang biasa. Mereka maksum dan dikatakan mempunyai kuasa luar biasa untuk membuat perubahan.

Ramai di kalangan rakan menganggap pelantikan CEO di Yayasan ini tidak berasaskan pertimbangan yang wajar. Semuanya ditentukan oleh beberapa orang head-hunters yang tidakpun faham dengan keperluan masyarakat Bumiputera pada ketika ini.

Kita harap, CEO yang baru dilantik mampu menjadi kalangan pimpinan yang sebaiknya. RM500 juta ini mestilah diurus dengan baik; bukan untuk mencari keuntungan – tetapi membawa anak Melayu ke platform pendidikan yang lebih baik.

Tak semua benda perlu diberikan kepada orang KHAZANAH kerana dalam kes tertentu mereka juga gagal dan tidak berfungsi dengan sebaiknya.

CEO yang dilantik:-

Raja Azura Raja Mahayuddin
Head of Human Capital

Raja Azura Raja Mahayuddin, aged 38, graduated with a Bachelor of Accounting (Hons) degree from Universiti Utara Malaysia. Before joining Malaysia Airlines, she had served Arthur Andersen & Co for 4 years. She is a Chartered Accountant (CA), Certified Internal Auditor (CIA) and has obtained her Certification in Control Self Assessment (CCSA).

Raja Azura joined Malaysia Airlines in February 2002. She was the Manager, Internal Audit Department upon joining Malaysia Airlines and was assigned to lead the Systemwide Station Internal Control Manual (SSICM) from September 2002-May 2003. Subsequently, she was tasked to set up and head the Organisation & Methods Department. She was appointed as the Chief Internal Auditor (CIA) in March 2005 until June 2009 and led the transformation of the internal audit function and assisted the organisation in executing key governance related initiatives namely the Internal Control Enhancement (ICE) & Business Assessment & Control Assurance (BACA) programmes. Subsequently, she was seconded to Khazanah Nasional Berhad as the Senior Vice President in Strategic Human Capital Management Division for one year prior to taking on her current role on 1 July 2010. Azura is actively contributing in the internal audit profession and currently serves on the Board of Governor of the Institute of Internal Auditors Malaysia (IIAM).

Kita harap dia dapat melaksanakan tugas dengan sebaiknya. Ingat, Yayasan ini untuk orang Melayu (bukan kelompok elitis sahaja).

Advertisements

Entry filed under: Anwar Ibrahim Baru?, Pilihan Raya Umum 13, Reformasi PKR. Tags: , , , , , , .

Salahuddin – Senjata Politik Anwar di Johor Anwar Goyang Penambahan Pengundi?

1 Komen Add your own

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Februari 2012
M T W T F S S
« Jan   Mar »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829  

Capaian Umum

  • 75,314,591 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 5 WORLD’S DEADLIEST VOLCANOES…AND WHY THEY’RE SO DANGEROUS
    The world’s five deadliest volcanoes…and why they’re so dangerousBy Matthew Blackett, The Conversation, 19 April 2017.An eruption of Mount Etna recently caught out some BBC journalists who were filming there. The footage was extraordinary and highlighted the hazards volcanoes pose to humans and society.Since 1600, 278,880 people have been killed by volcanic […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS The Unspinners

  • Madey jadi Penasihat, Melayu dibelacankan DAP yang zalim
    DAP dan Melayu liberal mahu buang orang Melayu dari Agensi, Jabatan dan Kementerian kerajaan.http://snapshot2016.blogspot.com/2017/04/mahathir-dap-mahu-lemahkan-melayu-dalam.htmIkutlah DAP dan 'poodle'mereka, Mahathir dan PPBM.Melayu tidak peduli sebab dia setuju teruskan privatisation yang akan terus kayakan kelyarga, proksi dan kroninya.Peduli ap […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Pas Tak Perlu Buang Masa Pada Isu Parti Lain
    KOTA BHARU:Pemimpin Pas tidak sepatutnya membazir masa mencadangkan sesuatu yang hampir pasti tidak akan berlaku seperti menggesa Amanah dan Bersatu tidak meletakkan calon mereka di kerusi yang akan Pas tandingi dalam PRU14. Menurut pendapat Pengarah Institut Kajian Politik Malaysia, UUM, Dr Kamarul Zaman Yusoff, gesaan itu juga tidak selari dengan keputusan […]

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • CILI KASI TARUK! ADAM ROSLY MANA MAU LARI?
    Ingat lagi tak masa mula-mula malaun mi kena tangkap dulu? Bukan main happy dia siap tunjuk THUMBS UP lagi, kununnya dia bangga dan tak takut sebab dia clean la dia ingat.Lepas siasatan dengan SPRM. Segala macam penipuan dia semua terkantoi. Budak terencat ni ingat dia boleh suka-suka je tipu sama SPRM. Dia tak tau SPRM ni pakar dalam penyaisatan dan dengan […]

RSS Musram Rakuman

  • Kad Pengenalan Palsu- Pasukan Khas Terpaksa Ditubuh
    Pengeluaran Kad Pengenalan palsu, semakin serius, sehinggakan kerajaan terpaksa menubuhkan pasukan khas.Sebenarnya, kad pengenalan palsu, tiada kena mengenapun dengan jumlah rakyat, kerana mereka yang membeli kad itu, tiada locus standi, sebabnya kad pengenalan mereka tidakpun terdapat dalam sistem Jabatan Pendaftaran negara.Apabila kad pengenalan tiada dala […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Kad Pengenalan Palsu- Pasukan Khas Terpaksa Ditubuh
    Pengeluaran Kad Pengenalan palsu, semakin serius, sehinggakan kerajaan terpaksa menubuhkan pasukan khas.Sebenarnya, kad pengenalan palsu, tiada kena mengenapun dengan jumlah rakyat, kerana mereka yang membeli kad itu, tiada locus standi, sebabnya kad pengenalan mereka tidakpun terdapat dalam sistem Jabatan Pendaftaran negara.Apabila kad pengenalan tiada dala […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: