Sembang2 Bersama Azmin Ali

Februari 18, 2012 at 2:32 am 3 comments

Kalau mereka yang masih aktif dengan PKR (ataupun kumpulan awal reformis); Azmin Ali masih lagi figure yang dihormati dan disayangi. One thing about Azmin, seronok berkawan dengan dia. Kawan yang matang dan tidak berdendam (asal tak buat hal politik dengan dia). Walaupun mungkin tahu kita tidak lagi aktif dalam PKR; Azmin tidak kedekut untuk berkongsi info dan maklumat. Azmin ini nampak sahaja sombong, tetapi dia pada hakikatnya sangat friendly dan mudah didekati.

Baru-baru ini, sempatlah beberapa rakan kumpulan reformis awal (ada yang aktif dalam UMNO pun), duduk bersembang dengan Azmin dan berbincang tentang hal politik. Tak ada sekatan, kata Azmin. Boleh tanya dan soal apa sahaja.

Rakan-rakan kumpulan reformis awal pun ambil peluang. Tak sempatlah nak letakkan semua info – tapi ada beberapa perkara asas yang boleh dikongsi di sini. Khusus untuk tatapan rakan-rakan reformis, adik-adik AMK, penggerak PKR, orang UMNO dan mereka yang sempat membaca blog ini.

AKAR PERJUANGAN

  • Azmin tegaskan bahawa dalam setiap perjuangan mesti ada ‘akar’. Mesti ada asas. Bukan main hentam keromo sahaja. Sebab itu Azmin tegaskan, ramai orang PKR sekarang ini akarnya tidak kuat. Semangat perjuangan lembik.
  • Azmin tegaskan, dia dan beberapa rakan lain, memulakan gerakan reformis tanpa ada back-up kewangan yang banyak. Semua kena berjimat. Dana politik kosong. Azmin dan beberapa rakanlah membantu Kak Wan yang hilang punca. Laki tak ada. Kewangan sempit.
  • Tak macam budak muda sekarang, kalau tak ada RM30k dalam akaun secara bulanan – tak mahu berjuang. Payah kalau fikir kewangan sahaja, kata Azmin;
  • Benda ini merosakkan ‘akar’ perjuangan, kata Azmin.
  • Dedahkan skandal rasuah orang lain (tetapi tak berhati-hati dengan masalah sendiri);

TIMBALAN PRESIDEN YANG KAKU

  • Jangan nilai sumbangan Timbalan Presiden daripada media. Tak wajar. Timbalan Presiden menjaga hal ehwal ‘kepartian’. Role dan peranan yang lebih penting.
  • Tak timbul soal Setiausaha Agung lebih menyinar. Tak timbul. SU Agung dibantu oleh Ibupejabat. Boleh bergerak sendiri? Tak boleh. Tak ada kemampuan.
  • Tanya pada Kak Wan siapa yang paling banyak membantu parti? Tanya Anwar, siapa yang lebih banyak memberi sumbangan?
  • Timbalan Presiden kena fikir seluruh ‘jentera’. Tak minat dengan isu bodoh, lembu dan kondo (jarang hadir PC yang macam itu sifatnya);

MEREKA YANG BERCITA-CITA TINGGI DALAM PARTI

  • Tengok contoh – Zaid Ibrahim. Di mana dia sekarang? Baru terhegeh-hegeh nak minta maaf. Kita dah ingatkan. Jangan melawan arus. Ikut arus. Degil. Sudahlah akar perjuangan longgar – mahu beli orang dengan duit. Sudahnya?
  • Tapi kena ada jiwa besar. Saya (Azmin) maafkan dia. Silakan untuk aktif semula. Degil lagi? Kita tanam politik dia.
  • Orang muda macam Sam, Rafizi, Nazmi (bagus; tapi tak kuat secara politik). Masih syok sendiri. Tak faham perjuangan. Fikir poket dan wang ringgit.

GOMBAK?

  • Setakat ini akan pertahankan Gombak. Apa senario? UMNO sendiri belum tentu calon. Yang kita dengar, kata Azmin: Megat Zulkarnain, Hassan Ali, Prof Zainul Fithri (anak jati Gombak – anak bekas Ketua Penerangan UMNO zaman Tun Razak) dan Rahman Ismail (mantan yang banyak skandal). Fuad Hassan dah tersingkir.
  • Ada kemungkinan kita swap dengan PAS, sekiranya mereka letak Prof Fithri atau Hassan Ali.
  • Mengakui bahawa undi Melayu di Gombak kacau bilau – disebabkan banyak isu yang belum selesai.
  • Sebagai ahli parti, saya akur keputusan. Rela dipindahkan ke mana sahaja. Selesa jika di KL/Selangor. Setiawangsa boleh difikirkan.

NURUL IZZAH

  • Kalau market mahukan Izzah sebagai Presiden – sanggup beri ruang.
  • Anak muda yang ada potensi dan pemikiran.
  • Tapi masih banyak perlu belajar politik. Terlalu menurut nasihat yang tak betul. Rosak politik dan masa depan.
  • Akar perjuangan masih belum kuat. Tidak fokus.

HUBUNGAN DENGAN PAS

  • Keadaan terbaik pada ketika ini. Mudah dilentur dan senang dibawa berbincang.
  • Peranan Kamaruddin Jaafar, Syed Azman dan Mahfoz sangat besar dalam menjadi jambatan.
  • Kesilapan meletakkan Mat Sabu sebagai Timbalan (namun hormat keputusan perwakilan). Lebih bagus kalau membawa imej bersih seperti Salahuddin Ayub.

RAMALAN PRU

  • Masih BN. Jangka kurang daripada 140 kawasan Parlimen milik BN.
  • Syarat: duit cukup, kesatuan kuat, skandal kurang – insya’Allah.
  • Anwar tak sempat jadi PM – perlu fikir orang lain.

Setakat itu yang sempat dicatatkan. Kalau ingat akan disambung semula.

Advertisements

Entry filed under: Anwar Ibrahim Baru?, Pilihan Raya Umum 13, Reformasi PKR, Strategi Politik PKR, YB Azmin Ali, YB Nurul Izzah, Zaid Ibrahim. Tags: , , , .

Soh Chee Wen, Italian MAFIA dan 16 September Anwar Menggelabah Terangkan Isu ISRAEL

3 Komen Add your own

  • 1. khahiri  |  Februari 18, 2012 at 5:00 am

    saya tabik222 dgn yb.tp sy ada satu permintaan walau apa pun biar le perjuangan tu berpaksikan ISLAM insaallah kita akan menikmati kejayaan yg hakiki.

    Balas
    • 2. Khahiri Tasiran  |  Februari 18, 2012 at 5:17 am

      sepatutnya yb yg menjadi presiden bkn memberi laluan utk izzah.bg pendapat sy le permpuan tk layak utk memegang jawatan tertinggi dan memberi arahan.adakah kita tiada pemimpin lelaki yg boleh menjadi imam utk makmum nya ikut keteladananya.tk

      Balas
  • 3. Lane  |  Februari 19, 2012 at 6:04 pm

    Kombinasi dalam PKR mmg elok… Tukang fitnah ada. Tukang kerah ada. Tukang cari duit (tak kisah laa dari sumber mana,) ada. Boss tu tukang pidato., yang pada masa yang sama., tukang buat taik.

    Yg alim ada. Yg jahil pun ramai.

    Nak ambik Putrajaya..? Bole laa setakat nak mimpi tuu…

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Februari 2012
M T W T F S S
« Jan   Mar »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829  

Capaian Umum

  • 75,310,910 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 11 UNBUILT METROS AND FAILED RAPID TRANSIT SYSTEMS
    11 Unbuilt Metros & Failed Rapid Transit SystemsBy Morris M, Urban Ghosts Media, 21 February 2017.There’s something uniquely fascinating about unbuilt metros and other unfinished subway lines. The idea that - hidden away beneath our feet, in a shadowy realm unseen for decades by human eyes - there lie mysterious, sweeping tunnels that have been all but f […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • 22 tahun PM, Saudi tak hingin lawat Madey
    PRIME MINISTER NAJIB RAZAK WELCOMES KING SALMAN'S VISIT TO MALAYSIA, ANTICIPATES INCREASED TRADE LINKS AND PEOPLE TO PEOPLE TIES24th February 20171.      This weekend, we will welcome His Majesty King Salman Bin Abdulaziz Al-Saud, the Custodian of the Two Holy Mosques, for a State Visit to Malaysia at the invitation of Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Umno Nafi Terlibat Beri Geran Atau Dana Kepada Usahawan
    KUALA LUMPUR: Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor menafikan parti itu terlibat dalampenganjuran pemberian sebarang geran atau dana kononnya bagi membantu usahawan khususnya peniaga kecil dan syarikat baru dengan menjanjikan pulangan berganda dalam tempoh tertentu. Beliau berkata pihaknya telah menerima beberapa aduan berkaitan kewujud […]

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • LAPORAN TERKINI DARI NAUTICAL ALIYA
    MEMASUKI hari kelima pelayaran, kapal Nautical Aliya yang membawa pelbagai bentuk bantuan daripada rakyat negara ini kini sudahpun memasuki perairan Myanmar dengan keadaan cuaca dan laut yang baik, ia membantu memudahkan pelayaran.Wakil Perak Today berkata, sekitar jam 11 pagi tadi (waktu Malaysia), Nautical Aliya telah dihampiri Kapal Peninjau Tentera Myanm […]

RSS Musram Rakuman

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: