Calon ‘Elit’ BN Mana Yang Kata – ‘Saya Tak Perlu Undi Cina’?

Mac 21, 2012 at 1:16 am 1 komen

Sementara PM dan TPM sibuk turun ke bawah, mencari jalan memenangi hati rakyat, ada juga sekumpulan manusia yang lebih gemar mengukur dan mencari jalan poltik sendiri. Pada mereka, persetan samada BN sedang berdepan dengan kedudukan yang sukar. Apa yang penting adalah nasib politik mereka. Semua mereka dah susun. Kalau menang, mereka sibuk mengatakan kepada penyokong taksub kalangan orang UMNO – mereka CONFIRM dapat jawatan Menteri.

Kita boleh anggap mereka ini kumpulan ‘elit’ dan istimewa. Mereka boleh tentu kedudukan dan nasib mereka. Mereka terlalu yakin bahawa mereka disayangi rakyat kerana mereka berada di bawah ketiak YAB Perdana Menteri. Mereka sudah boleh susun perjalanan politik untuk 10 tahun yang akan datang.

  • 2012: tanding Parlimen (menang bergaya);
  • Bekerja kuat menjatuhkan kalangan Ahli Parlimen yang dirasakan tidak perlu bertanding lagi;
  • 2012: dilantik sebagai Menteri penuh (almaklum, kabel kuat lagi utuh);
  • Tanding jawatan Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO (menang bergaya, kerana kabel kuat)
  • 2012-2016 (cari duit sebanyak mungkin)
  • 2012 onwards (perkukuh politik Bahagian dan Cawangan);
  • Pinggirkan semua yang menentang di peringkat Cawangan dan Bahagian;
  • Membantu rakan menjatuhkan Ketua Bahagian yang dirasakan tak kena ‘regu’;
  • Menjatuhkan mana-mana pemimpin yang cuba menjatuhkan boss;

Formula politik kumpulan elit ini mudah sahaja. Menang untuk diri sendiri. Buat duit untuk diri sendiri (sedikit sebanyak bantu rakan). Lepas tu mengekalkan penguatkuasaan politik di peringkat Bahagian masing-masing.

Blog ini berasa sangat terperanjat, kerana diberitahu seorang rakan UMNO/BN, seorang calon wakil rakyat ‘elit’ boleh mengeluarkan kenyataan – ‘SAYA TAK PERLU UNDI CINA UNTUK MENANG PILIHANRAYA’.

Bila blog ini buat kaji selidik, kawasan terbabit mempunyai peratusan pengundi seperti berikut:-

Jumlah Pengundi: 54,509
Peratusan Kaum: M: 52.45% C: 39.76% I: 7.05% L: 0.74%

Kalau ikut congak bodoh pun, undi Cina lebih 20,000. Kalau Cina tak undi boleh menang ke? Semua Melayu sokong?

Apakah calon ‘elit’ ini cukup YAKIN bahawa semua undi Melayu akan jatuh ke tangannya? Berdasarkan statistik mana?

Sikap beginilah yang sebenarnya merosakkan UMNO/BN. Sombong tak bertempat. Meletakkan diri lebih tinggi daripada takdir Allah SWT. Sombong di tahap yang tidak mampu dibetulkan oleh rakan dan lawan.

Berapa ramai CALON ELIT yang bakal UMNO/BN ketengahkan? Berapa ramai? Apakah PM mendapat maklum balas yang tepat mengenai calon-calon ini? Apakah segala macam agensi yang mengukur tahap pencapaian calon: JASA, KEMAS, MIO, SB dan semuanya memberikan input yang betul kepada Perdana Menteri?

Bagaimana dengan staff PM sendiri? Apakah nilaian PM terhadap mereka objektif dan berasas? Atau PM hanya memakai apa yang sampai ke telinga; tanpa terlebih dahulu merujuk suasana dan pandangan rakyat di bawah?

Harap PM lebih hati-hati dengan report yang diperoleh rakan dalam pejabat. Kebanyakannya sudah diperbetulkan bagi menunjukkan diri sendiri hebat, sedangkan keadaan di bawah tidak seperti yang disangkakan.

Harap hati-hati juga dengan agenda peribadi yang digunakan untuk menjatuhkan orang lain. Orang ini tak sokong. Orang ini benci PM. Orang ini proksi orang itu. Orang ini tak boleh percaya – sedang jembalang sebenar adalah di kalangan ‘calon-calon elit’ sendiri.

Advertisements

Entry filed under: Pilihan Raya Umum 13, UMNO. Tags: , , , , , , .

Isu Air – MB Panggil Peguam London? Maksud Sebenar DAIM

1 Komen Add your own

  • 1. Jokiden  |  Mac 21, 2012 at 1:07 pm

    Kalau betul statistik di atas payah calun ‘elit’ tu nak monang tanpa undi cina. Dalam PRU12 dulu mana-mana kawasan yang ada pengundi cina melebihi 28% maka calun BN kebanykannya kecundang. Kali ini undi cina sudah balik ke BN ke?

    Jangan bodoh sombong, harap calun yang berperangai sedemikian tidak dipilih oleh PM.

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Mac 2012
I S R K J S A
« Feb   Apr »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Capaian Umum

  • 75,318,032 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • SELAMAT HARI RAYA
    SELAMAT HARI RAYATO ALL MUSLIM BLOGGERS AND FRIENDSMAY THIS JOYOUS OCCASION BRINGS US TOGETHER IN PEACE

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Orang kg perlu tahu DOJ wayang tamil Madey khianati negara
    Scrip writer: Clare RewcastleLeading Actor: KhairuddinSupporting Actor: Matthias ChangSupporting Actress: Loretta LynchProducer: Mahathir-SorosDirector: ? (Mystery)Semua ini berdasarkan complainant yg mana sesiapa pun boleh buat complainant.COMPLAINANT ADALAH KHAIRUDDIN ABU HASSAN DAN DIBANTU MATTHIAS CHANG.Sepatut kita sedar bahawa bukan Najib atau Rosmah y […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Tiada Rakyat Malaysia Terbabit Insiden Serangan Bom Di Makkah
    KUALA LUMPUR: Kementerian Luar mengesahkan tiada rakyat Malaysia dilaporkan terbabit dalam insiden serangan bom berani mati berhampiran Masjidilharam di Makkah pada Jumaat yang mencederakan 11 orang termasuk lima pegawai polis Arab Saudi. Dalam satu kenyataan pada Sabtu, kementerian itu berkata, ia akan memantau situasi berkenaan melalui Konsulat Jeneral Mal […]

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! GAMBAR ROSMAH KHATAM QURAN PASTI AKAN BUATKAN PARA HATERS KEPANASAN!
    Walau beliau dihina dan dicerca dengan pelbagai tohmahan namun tanggungjawab beliau terhadap Allah tetap beliau laksanakan. Ini adalah gambar sekitar majlis khatam Quran Datin Seri Rosmah.Kepada yang menuduh beliau macam-macam cuba anda cerminkan diri anda, apakah anda bersih dan maksum? Sudah berkali beliau jawab tohamahan yang dilempar terhadap beliau teta […]

RSS Musram Rakuman

  • Kerjaan BN Sabah- Sudah Mantap: Mengapa Perlu Ubah?
    Perjuangan parti Warisan Sabah, kononnya mahu kerajaan negeri yang kuat, supaya kerajaan pusat mendengar suara rakyat Sabah. Sejak tahun 2004, kerajaan negeri Sabah adalah kerajaan terkuat di negara ini, selepas negeri Sarawak. Jadi mengapa mahu mencari lagi kerajaan negeri yang kuat???Terlupa kah Datuk Shafie Apdal, bahawa Sabah dan Sarawak merupakan simpan […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Kerjaan BN Sabah- Sudah Mantap: Mengapa Perlu Ubah?
    Perjuangan parti Warisan Sabah, kononnya mahu kerajaan negeri yang kuat, supaya kerajaan pusat mendengar suara rakyat Sabah. Sejak tahun 2004, kerajaan negeri Sabah adalah kerajaan terkuat di negara ini, selepas negeri Sarawak. Jadi mengapa mahu mencari lagi kerajaan negeri yang kuat???Terlupa kah Datuk Shafie Apdal, bahawa Sabah dan Sarawak merupakan simpan […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

Paling Popular

  • Tiada

%d bloggers like this: