Anwar, PTPTN dan PETRONAS

April 2, 2012 at 2:20 pm 6 comments

Bagi mereka yang berada dalam ‘inner circle’ Anwar tahu, bahawa bekas Menteri Kewangan itu memang cukup yakin untuk membelanjakan RM10-RM20 bilion lagi duit PETRONAS untuk memuaskan cita-cita politiknya. Anwar selalu bangkitkan, bahawa dia sentiasa sahaja mendapat maklumat terbaru, internal information tentang bagaimana duit PETRONAS boleh digunakan untuk memuaskan hati politik Anwar.

Kepada Anwar, segala janji yang dia sebutkan, mengekalkan harga minyak, pendidikan percuma, janji pelaksanaan program sosial yang lebih baik, semuanya akan menggunakan dana PETRONAS. Anwar tidak kisah samada PETRONAS masih lagi boleh mengekalkan ‘threshold’ reinvestment dalam bidang oil and gas, asalkan dia mampu menjanjikan syurga dunia kepada rakyat.

Khabarnya, Anwar sudah beberapa kali bertemu dengan Hassan Marican di Singapura. Sebagai rakan. Anwar menjanjikan Tan Sri Hassan jawatan dalam PETRONAS semula jika dia berkuasa. Anwar menceritakan bagaimana Shamsul Azhar Abbas hanya menjadi ‘macai’ individu tertentu. Banyak penganugerahan projek PETRONAS yang boleh mendatangkan sangsi rakyat. Ini semua Anwar simpan untuk PRU.

Anwar dan janji manis ini bukan baru. Kita jangan lupa, sewaktu Anwar memimpin Kementerian Kewangan, rakyat selalu ditipu oleh Anwar dengan bahasa-bahasa sedap yang sebenarnya membayangkan ekonomi sedang berada dalam keadaan yang tidak baik. Anwar bijak menggunakan kata-kata.

Anwar sebenarnya tidak maklum bahawa DAP dan PAS sebenarnya semakin tidak selesa dengan janji-janji kosong Anwar. Kalangan intelektual dalam DAP dan PAS sendiri sudah meragui bahawa semua masalah dapat diselesaikan dengan duit PETRONAS.

Anwar tidak kisah bab itu. Pastinya Anwar banyak belajar bagaimana PERTAMINA (syarikat minyak dan gas Indonesia) menjadi alat pemerintah sehingga mengurangkan kemampuan syarikat terbabit tampil dengan lebih cemerlang.

Former high-ranking officials at the Energy and Mineral Resources Ministry and state oil and gas firm PT Pertamina are implicated in a US$6.35 million bribery case committed by a UK-based manufacturer and distributor of fuel additives.

The company, Innospec Limited, recently appeared at the Southwark Crown Court and pleaded guilty to bribing officials in order to secure contracts for the supply of a lead-based product, UK government anticorruption body Serious Fraud Office announced recently.

Inilah juga yang bakal menjadi agenda Anwar di dalam PETRONAS. Anwar mahu kunci untuk menjahanam PETRONAS – dengan berjanji SYURGA kepada masyarakat secara umumnya. Jika ini jalan yang diambil Anwar – PETRONAS akan cepat menjadi seperti PERTAMINA.

Advertisements

Entry filed under: Anwar dan Ekonomi Negara, Anwar Ibrahim Baru?, Pilihan Raya Umum 13, Reformasi PKR. Tags: , , , .

‘Class Struggle’ Versi Anwar Menilai Janji Anwar di Selangor

6 Komen Add your own

  • 1. mass weeper  |  April 2, 2012 at 9:30 pm

    kail berduri di sulami umpan

    Balas
  • 2. lelucon2020  |  April 3, 2012 at 12:12 pm

    Obvious. Baca sejarah Petronas. Mmg lubuk duit bagi pemerintah yg korup. Slma ni Petronas berkmbag sbb adanya pemimpin-pemimpin yg berjiwa nasionalis. Kalau Anwar jd PM, habissss… Mahathir should warn or transfer Petronas under the cabinet to avoid corruption by future PM. Anwar mana ada duit lain nak balun? Sbenarnya dia bkn nak ganti PTPTN, duit tu utk kroni!

    Rakyat Malaysia, tolong buka mata dan minda.

    Balas
    • 3. Chong Mien Tien  |  April 5, 2012 at 10:46 am

      well said bro. we, chinese also has high respect for Petronas…

      Balas
  • 4. Matacelek  |  April 4, 2012 at 9:30 pm

    Caption untuk gambar d atas – ‘jilo untuk kau seribu untuk aku, juta untuk aku ilek untuk kau……..’

    Balas
  • 5. kucingkurapan  |  April 10, 2012 at 3:21 pm

    selama ini Mahathir yang banyak habiskan duit Petronas. Sekarang Najib pula nak korek duit EPF. Gunakan akallah sikit tengok siapa yang ranapkan duit negara.

    Balas
  • 6. Tanpa Nama  |  April 14, 2012 at 12:23 am

    DIBUTAKAN MATA DIPEKAKKAN TELINGA DIHITAMKAN HATI…itulah penyokong2 anwar dah tak tau membezakan siapa sebenar kaki rasuah kaki betina kaki jantan…..bapak segala rasuah dalam pemilihan umno adalah ANWAR……….kroni2 anwar yang sekarang senang lenang duduk dalam pas….fikir lah ada otak tu guna ler jangan ler letak kat bawah kaki

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


April 2012
I S R K J S A
« Mac   Mei »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Capaian Umum

  • 75,320,182 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • VIDEO: THE RING OF FIRE
    Earth is a unique planet, restless and dynamic, where continents shift and clash, volcanoes erupt, and glaciers grow and recede. There are titanic forces that are constantly at work, leaving behind a trail of geological mysteries. One of Earth's intriguing mysteries is the presence of a huge arc of geological destruction surrounding the Pacific. It is k […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • SPRM: Pakatan Rasuah ketakutan, mula tunjuk bangang
    Yang umum adalah exco PAS Iskandar. Habis tu kenapa Kelantan takde masaalah IBR. Adakah PAS Selangor ikut sama menyamun?Agak2 ada apa2 tak minggu depan? Tak semesti Selangor hehehe ...Oleh sebab Azmin ketakutan, Pakatan Harapan jadi bangang.Tuan Ibrahim ni pun kadang2 nampak antara Anwarinas atau hanya Tok Lebai bangang.Paling bangang sekali, pastinya adalah […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Tonton Annabelle Sampai Terkencing Dalam Seluar?
    Perak Today Perak Today - PerakToday - The Portal Serius filem Annabelle: Creation ni, seram sangat? Itu mungkin kata-kata pertama daripada mereka yang belum lagi menonton filem seram-thriller arahan David F. Sandberg ini. Dalam ulasan Rotten Tomatoes, filem ini disebut sebagai filem paling seram tahun ini (scariest movie of the year) dan filem prekuel genre […]

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • CILI KASI TARUK! NGA TIDAK PERNAH GAGAL BUAT KECOH KETIKA SIDANG DUN!
    Kecoh pembangkang di Perak hanya kerana Sidang Dun yang dijalankan baru-baru ini hanya dalam tempoh yang singkat iaitu separuh hari. Macam-macam pertikaian ditimbulkan bagi menampakkan imej kepimpinan negeri yang tidak telus. Padahal, kepimpinan parti pembangkang sendiri tidak telus. Adun Kepayang , Nga Kor Ming dalam sidang media ketika persidangan berkenaa […]

RSS Musram Rakuman

  • Strategi DAP-Menjadikan Kaum Melayu Kelas 2
    Tergambarkan sangat staregi DAP mahu memecahkan undi melayu di Semenajung, melalui saf kepimpinan Pakatan Harapan.Dap hanya akan menjadi kingmaker, apabila melayu berpecah pada PRU-14. Kalau mlihat kerusi yang dimenagi parti Umno, 88 kerusi dan Pas 21, ertinya kawasan majoriti melayu adalah 109 tidak termasuk di Sarawak, dan kalau mengambilkira kerusi kaum m […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Strategi DAP-Menjadikan Kaum Melayu Kelas 2
    Tergambarkan sangat staregi DAP mahu memecahkan undi melayu di Semenajung, melalui saf kepimpinan Pakatan Harapan.Dap hanya akan menjadi kingmaker, apabila melayu berpecah pada PRU-14. Kalau mlihat kerusi yang dimenagi parti Umno, 88 kerusi dan Pas 21, ertinya kawasan majoriti melayu adalah 109 tidak termasuk di Sarawak, dan kalau mengambilkira kerusi kaum m […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: