Anwar, PTPTN dan PETRONAS

April 2, 2012 at 2:20 pm 6 comments

Bagi mereka yang berada dalam ‘inner circle’ Anwar tahu, bahawa bekas Menteri Kewangan itu memang cukup yakin untuk membelanjakan RM10-RM20 bilion lagi duit PETRONAS untuk memuaskan cita-cita politiknya. Anwar selalu bangkitkan, bahawa dia sentiasa sahaja mendapat maklumat terbaru, internal information tentang bagaimana duit PETRONAS boleh digunakan untuk memuaskan hati politik Anwar.

Kepada Anwar, segala janji yang dia sebutkan, mengekalkan harga minyak, pendidikan percuma, janji pelaksanaan program sosial yang lebih baik, semuanya akan menggunakan dana PETRONAS. Anwar tidak kisah samada PETRONAS masih lagi boleh mengekalkan ‘threshold’ reinvestment dalam bidang oil and gas, asalkan dia mampu menjanjikan syurga dunia kepada rakyat.

Khabarnya, Anwar sudah beberapa kali bertemu dengan Hassan Marican di Singapura. Sebagai rakan. Anwar menjanjikan Tan Sri Hassan jawatan dalam PETRONAS semula jika dia berkuasa. Anwar menceritakan bagaimana Shamsul Azhar Abbas hanya menjadi ‘macai’ individu tertentu. Banyak penganugerahan projek PETRONAS yang boleh mendatangkan sangsi rakyat. Ini semua Anwar simpan untuk PRU.

Anwar dan janji manis ini bukan baru. Kita jangan lupa, sewaktu Anwar memimpin Kementerian Kewangan, rakyat selalu ditipu oleh Anwar dengan bahasa-bahasa sedap yang sebenarnya membayangkan ekonomi sedang berada dalam keadaan yang tidak baik. Anwar bijak menggunakan kata-kata.

Anwar sebenarnya tidak maklum bahawa DAP dan PAS sebenarnya semakin tidak selesa dengan janji-janji kosong Anwar. Kalangan intelektual dalam DAP dan PAS sendiri sudah meragui bahawa semua masalah dapat diselesaikan dengan duit PETRONAS.

Anwar tidak kisah bab itu. Pastinya Anwar banyak belajar bagaimana PERTAMINA (syarikat minyak dan gas Indonesia) menjadi alat pemerintah sehingga mengurangkan kemampuan syarikat terbabit tampil dengan lebih cemerlang.

Former high-ranking officials at the Energy and Mineral Resources Ministry and state oil and gas firm PT Pertamina are implicated in a US$6.35 million bribery case committed by a UK-based manufacturer and distributor of fuel additives.

The company, Innospec Limited, recently appeared at the Southwark Crown Court and pleaded guilty to bribing officials in order to secure contracts for the supply of a lead-based product, UK government anticorruption body Serious Fraud Office announced recently.

Inilah juga yang bakal menjadi agenda Anwar di dalam PETRONAS. Anwar mahu kunci untuk menjahanam PETRONAS – dengan berjanji SYURGA kepada masyarakat secara umumnya. Jika ini jalan yang diambil Anwar – PETRONAS akan cepat menjadi seperti PERTAMINA.

Advertisements

Entry filed under: Anwar dan Ekonomi Negara, Anwar Ibrahim Baru?, Pilihan Raya Umum 13, Reformasi PKR. Tags: , , , .

‘Class Struggle’ Versi Anwar Menilai Janji Anwar di Selangor

6 Komen Add your own

  • 1. mass weeper  |  April 2, 2012 at 9:30 pm

    kail berduri di sulami umpan

    Balas
  • 2. lelucon2020  |  April 3, 2012 at 12:12 pm

    Obvious. Baca sejarah Petronas. Mmg lubuk duit bagi pemerintah yg korup. Slma ni Petronas berkmbag sbb adanya pemimpin-pemimpin yg berjiwa nasionalis. Kalau Anwar jd PM, habissss… Mahathir should warn or transfer Petronas under the cabinet to avoid corruption by future PM. Anwar mana ada duit lain nak balun? Sbenarnya dia bkn nak ganti PTPTN, duit tu utk kroni!

    Rakyat Malaysia, tolong buka mata dan minda.

    Balas
    • 3. Chong Mien Tien  |  April 5, 2012 at 10:46 am

      well said bro. we, chinese also has high respect for Petronas…

      Balas
  • 4. Matacelek  |  April 4, 2012 at 9:30 pm

    Caption untuk gambar d atas – ‘jilo untuk kau seribu untuk aku, juta untuk aku ilek untuk kau……..’

    Balas
  • 5. kucingkurapan  |  April 10, 2012 at 3:21 pm

    selama ini Mahathir yang banyak habiskan duit Petronas. Sekarang Najib pula nak korek duit EPF. Gunakan akallah sikit tengok siapa yang ranapkan duit negara.

    Balas
  • 6. Tanpa Nama  |  April 14, 2012 at 12:23 am

    DIBUTAKAN MATA DIPEKAKKAN TELINGA DIHITAMKAN HATI…itulah penyokong2 anwar dah tak tau membezakan siapa sebenar kaki rasuah kaki betina kaki jantan…..bapak segala rasuah dalam pemilihan umno adalah ANWAR……….kroni2 anwar yang sekarang senang lenang duduk dalam pas….fikir lah ada otak tu guna ler jangan ler letak kat bawah kaki

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


April 2012
M T W T F S S
« Mar   May »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Capaian Umum

  • 75,314,914 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • INFOGRAPHIC: 7 DIRTY GOOGLE SECRETS YOU WON’T BE AWARE OF
    An average user may see Google as just a search engine, and the company behind Gmail and YouTube, but it's much more than that. As the following infographic by TechProbeX highlights, it has got some deep, dirty secrets it doesn’t want the common public to know.Infographic References:1. Google Knows Your Deep, Dark, Dirty Secrets2. Make the ads you see m […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • BUKTI Shafie Apdal terlibat dalam Projek IC
    Surat sokongan berikut adalah bukti Dato Shafie Apdal terlibat dalam Projek IC baru yang jadi kontroversi pada tahun 2012.Hasil dari itu Dato Najib mengarahkan diadakan RCI pada tahun itu:RCI tahun 2012 ekoran ada projek IC baruhttp://snapshot2016.blogspot.com/2017/05/rci-tahun-2012-ekoran-ada-projek-ic-baru.htmlSebelum ini, kami telah dtimbulkan isu Shafie […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Buka Pintu Muzakarah Bersama Pemuda Pas
    ALOR SETAR: Pemuda UMNO Kedah sedia membuka pintu ‘muzakarah’ bersama Pemuda PAS selepas parti itu memutuskan untuk menamatkan hubungan tahalus siyasi bersama Parti Keadilan Rakyat (PKR). Memetik sumber Berita harian, Ketuanya, Datuk Shaiful Hazizy Zainol Abidin, berkata kesediaan pihaknya itu selepas melihat sekiranya ada perkara dan isu yang memerlukan per […]

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • CILI KASI TARUK! ADAM ROSLY MANA MAU LARI?
    Ingat lagi tak masa mula-mula malaun mi kena tangkap dulu? Bukan main happy dia siap tunjuk THUMBS UP lagi, kununnya dia bangga dan tak takut sebab dia clean la dia ingat.Lepas siasatan dengan SPRM. Segala macam penipuan dia semua terkantoi. Budak terencat ni ingat dia boleh suka-suka je tipu sama SPRM. Dia tak tau SPRM ni pakar dalam penyaisatan dan dengan […]

RSS Suara Revolusi

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Musram Rakuman

  • Kad Pengenalan Palsu- Pasukan Khas Terpaksa Ditubuh
    Pengeluaran Kad Pengenalan palsu, semakin serius, sehinggakan kerajaan terpaksa menubuhkan pasukan khas.Sebenarnya, kad pengenalan palsu, tiada kena mengenapun dengan jumlah rakyat, kerana mereka yang membeli kad itu, tiada locus standi, sebabnya kad pengenalan mereka tidakpun terdapat dalam sistem Jabatan Pendaftaran negara.Apabila kad pengenalan tiada dala […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Kad Pengenalan Palsu- Pasukan Khas Terpaksa Ditubuh
    Pengeluaran Kad Pengenalan palsu, semakin serius, sehinggakan kerajaan terpaksa menubuhkan pasukan khas.Sebenarnya, kad pengenalan palsu, tiada kena mengenapun dengan jumlah rakyat, kerana mereka yang membeli kad itu, tiada locus standi, sebabnya kad pengenalan mereka tidakpun terdapat dalam sistem Jabatan Pendaftaran negara.Apabila kad pengenalan tiada dala […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: