Special Committee on Way Forward of PKR?

Mei 25, 2012 at 1:51 am Tinggalkan komen

Heboh di kalangan pimpinan, mengenai usaha pihak tertentu untuk mewujudkan Jawatankuasa Khas Mengenai Masa Hadapan PKR – yang cuba dipelopori oleh seorang veteran lama PKR. Katanya, kewujudan Jawatankuasa Khas ini untuk mengemukakan beberapa senario cadangan sekiranya berlaku sesuatu yang tidak diduga kepada kalangan kepimpinan utama PKR.

Menarik. Menurut seorang rakan yang turut berada sebagai pelopor kumpulan kecil ini, parti mesti disiapkan dengan pelbagai kemungkinan. Tidak boleh terus bergantung harap kepada beberapa orang sahaja. PKR mesti merebut peluang perubahan lanskap dalam politik Malaysia. Jangan hanya meletakkan harapan kepada beberapa orang individu yang dominan.

Ketika mana Anwar dan Azmin dibawa ke mahkamah hari ini, mesyuarat kecil Jawatankuasa ini berlangsung di sebuah hotel di ibu negara. Mesyuarat biasa. Tidak ada pimpinan yang hadir pun. Ini lebih kepada menilai apa yang sedang, akan dan boleh berlaku dalam beberapa tahun akan datang ini. Nyatanya, PKR sudah perlu bersedia untuk menjayakan politik baru ‘tanpa’ terlalu dependent kepada mana-mana individu dan tokoh. Apakah PKR boleh hidup dalam keadaan begitu? Sedangkan selama ini PKR hidup dengan kebergantungan melampau kepada tokoh dan individu.

Anwar dan Azmin menerima writ saman. Menurut writ saman tersebut, Azmin dituduh melanggar Seksyen 188 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama dengan Seksyen 109 dan Seksyen 34 kanun yang sama.

Dia dituduh bersama penyokong BERSIH 3.0 yang melebihi lima orang yang masih bebas, dalam mencapai niat bersama, telah bersubahat dengan Tangam a/l Raju, Rajesh Kumar a/l Gejinder dan Farhan bin Ibrahim @ Alias, telah mengingkari perintah yang dikeluarkan oleh Majistret Zaki Asyraf Zubir pada 26 April.

Azmin dituduh bersubahat dan menghasut Tangam, Rajesh dan Farhan membuka sekatan besi halangan di Dataran Merdeka.

Sementara itu, ketua kakitangan di pejabat Anwar – Ibrahim Yaacob – mengesahkan ketua umum PKR itu telah menerima notis tersebut pada jam 2.40 petang.

Menurutnya, terdapat dua pertuduhan berasingan terhadap Anwar –  (1) Kanun Keseksaan (Akta 574) seksyen 188 dibaca bersama dengan seksyen 109 dan 34 dan (2) Akta Perhimpunan Aman 2012 (Akta 736) Seksyen 4(2) (c) dan Seksyen 4(3).

Kalau mengikut seorang peguam PKR, kesalahan di bawah Akta Perhimpunan Aman ini boleh didenda RM10,000. Di bawah Penal Code pula – ada kemungkinan mereka boleh dipenjara lebih 6 bulan. Ini dengan sendirinya menghilangkan kelayakan kedua-duanya untuk bertanding jika disabitkan bersalah.

Kita (mantan penggerak reformasi) mengucapkan tahniah di atas kesungguhan kumpulan kecil ini berbincang mengenai way forward PKR tanpa Anwar. Ini langkah berani dan perlu.

Entry filed under: Pilihan Raya Umum 13, PRU 13, Reformasi PKR, Strategi Politik PKR, YB Azmin Ali. Tags: , , .

105 Kerusi PR Menang? Berapa kerusi PKR? Azmin Goyang – Tun Daim, Kadir dan Jeffrey Kitingan bertemu?

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Mei 2012
I S R K J S A
« Apr   Jun »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Capaian Umum

  • 67,198,022 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 132 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 10 POTENTIAL ALTERNATIVES TO THE CONVENTIONAL CAPITALIST SYSTEM
    10 Potential Alternatives To The Conventional Capitalist SystemBy David Tormsen, Listverse, 28 June 2015.Some believe our current system of economic organization is starting to fail us, but other than the horrors of Communist collectivism, what alternatives do we really have? As it turns out, there are quite a few. Here are 10 systems of economic organizatio […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • Terus kehadapan...
    Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,Saya dengan ini ingin mengesahkan bahawa saya tidak lagi bercadang untuk meneruskan saman dan tuntutan terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim yang saya telah failkan pada bulan Jun 2014 yang lalu.Ingin saya tegaskan bahawa keputusan saya ini tidak bermakna saya menarik balik segala kandungan di dalam laporan polis yang saya bu […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Setakat cuci kotor dan najis, BAIK AZMIN TURUN bila tak selesai isu air!
    Undur jika tiada upayaDalam satu kenyataan menerusi laman sosial Facebooknya hari ini, Abdul Khalid menyatakan keyakinannya bahawa ramai rakyat di Lembah Klang termasuk Selangor kecewa dengan sikap pentadbiran Mohamed Azmin yang jelas tiada kewibawaan mahupun komitmen untuk menyelesaikan dengan segera penstrukturan semula industri perkhidmatan air negeri.“Ba […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Laman AIDC Berpindah
    Assalamualaikum wbt. Dimaklumkan mulai hari ini, 31 Mei, laman AIDC berpindah ke tapak baharu di aidcnews.wordpress.com/ Terima kasih dia atas segala sokongan dan mohon maaf dengan segala kesulitan. AIDC

RSS Perak Today

  • Remy gigih anjur bazar
    Kesungguhan Remy Ishak merealisasikan program Santai Lebaran Fiesta 2015 anjuran syarikatnya, Aaktor Play House yang berlangsung di Laman Santai, Istana Budaya (IB), bermula 25 Jun lalu hingga 15 Julai ini wajar dipuji. Ketika ditemui pada pelancaran fiesta itu, Remy yang segak berbaju Melayu rona hijau menegaskan bukan mudah menyediakan persiapan tapak jual […]

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! KISAH PAHIT MANIS PENGALAMAN AKU DI JAKEL MALL KUALA LUMPUR!
    Ada cerita menarik aku nak kongsi dengan korang, bend ni terjadi kepada aku semalam. Aku nak tulis semalam tapi tak sempat so aku cerita sekarang la kat korang, pengalaman aku nak beli baju raya anak-annak aku kat jakel, menarik cerita ni dan takde kena mengena dengan politik ok.Macam ni, anak-anak aku dah teruja dengan iklan baju melayu Upin dan Ipin dari J […]

RSS Musram Rakuman

  • 1MDB: Apa Kah Justo Hanya Kambing Hitam?
    1. Menangkap Xavier Andre Justo warga Swiss yang dikatakan mencuri maklumat bekas majikannya, dan kemudian menggunakan maklumat tersebut untuk mengugut, sebenarnya tidak boleh menutup kemelut 1MDB.2. Justo hanya terlibat dengan maklumat JV antara 1MDB dan PetroSuadi yang bernilai USD1.83 bilion Tahun 2009.3. Apapun yang berlaku berhubung dengan maklumat yang […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Menjelang Penubuhan Parti Islam Mesra DAP
    idea nak tubuh parti Islam progresif bukan idea baru   Petang kelmarin ketika saya menelaah memoir Abdullah CD – Bahagian Ketiga & Terakhir : Perjuangan di Sempadan dan Penamatan Terhormat terjumpa pengakuan yang mengejutkan berkaitan Ustaz Ibrahim Libya.   Saya petik sepenuhnya tulisan Abdullah CD, “Mereka (ahli PAPERI) secara sendiri bangkit berjuang d […]

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • 1MDB: Apa Kah Justo Hanya Kambing Hitam?
    1. Menangkap Xavier Andre Justo warga Swiss yang dikatakan mencuri maklumat bekas majikannya, dan kemudian menggunakan maklumat tersebut untuk mengugut, sebenarnya tidak boleh menutup kemelut 1MDB.2. Justo hanya terlibat dengan maklumat JV antara 1MDB dan PetroSuadi yang bernilai USD1.83 bilion Tahun 2009.3. Apapun yang berlaku berhubung dengan maklumat yang […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 132 other followers

%d bloggers like this: