RPK vs Azmin 2.0

Jun 1, 2012 at 11:35 pm 1 komen

One interesting document in that file is regarding the RM15,000 a month that Vincent Tan was paying Azmin Ali. Other than shares, houses and cars totalling about RM1.5 million, almost RM10 million in cash and cheques flowed through Azmin’s and Shamsidar Taharin’s (Azmin’s wife’s) bank accounts. All these transactions were confirmed and certified by the banks concerned. The gist of this whole story is about how the ACA had gathered enough evidence to arrest and prosecute Azmin Ali for corruption involving millions of Ringgit but the then Deputy Prime Minister, Anwar Ibrahim, told them to NFA (no further action) the case and bury the file.

Last month, a retired Anti-Corruption Commission or MACC officer met up with me in London to hand over a thick file of hundreds of documents. This was one very disillusioned anti-corruption officer who wanted the world to know that some of the MACC officers are as corrupted as the people they are supposed to investigate. He made it sound as if it was like putting the fox in charge of the chicken run.

I suppose that makes sense when you consider that people under interrogation have been known to fall out of the window of the MACC office. The old adage of ‘dead men tell no tales’ is very true and it does not cost that much to ensure that witnesses fall out of windows so that the case would go no further, like this particular case we are going to talk about.

Anyway, in that file I was given are police reports, investigation reports, recorded and signed statements, minutes, statements of accounts, bank statements, copies of cheques, vouchers, contract notes, and so on. Basically, it was an entire file going back 17 years when the MACC was still known as the ACA (Anti-Corruption Agency).

The gist of this whole story is about how the ACA had gathered enough evidence to arrest and prosecute Azmin Ali for corruption involving millions of Ringgit but the then Deputy Prime Minister, Anwar Ibrahim, told them to NFA (no further action) the case and bury the file.

Nampaknya Azmin masih GAGAL melangsaikan hutang piutangnya kepada RPK. Masih banyak yang tertangguh, sebab itulah RPK tidak rasa segan dan silu untuk mendedahkan lebih banyak cerita mengenai Timbalan Presiden PKR ini.

Hubungan baik Azmin-RPK ini memang bukan baru. Dah lama. Free Anwar Campaign dulu diketuai oleh RPK; dan dibayar oleh Kak Wan melalui Azmin. Tak ada pending. Cukup bulan – BAYAR. Ada ketika, Azmin top up di mana yang perlu. Banyak juga jumlahnya.

Masalah Azmin dan RPK timbul apabila Free Anwar Campaign untuk kes Sodomi 2 tidak jadi dilancarkan. Memang working budget sudah ada – AUD5 juta. Semuanya akan diuruskan oleh RPK di sebuah pejabat di Sydney. RPK sudah mencari staff, cari ofis, sediakan semua yang perlu.

Apabila Anwar dibebaskan, peruntukan yang asalnya dijanjikan kepada RPK; ditarik balik oleh Azmin di dalam Mesyuarat Pengurusan Parti. Azmin tidak mahu sejumlah itu dibelanjakan kepada seorang penakut yang lari daripada Negara sendiri. RPK dapat tahu mengenai minit mesyuarat di mana Azmin menyatakan – it’s a bloody waste of money to take care of Petra. Hancur.

Inilah antara punca mengapa banyak ‘barang dalam almari Azmin’ akan didedahkan kepada umum oleh RPK.

Azmin memang bersedia dengan retaliation ini. Soalnya, kalau Azmin pernah menjadi seorang yang KORUP – apa jaminan dia akan jadi BERSIH sekarang.

Korupsi ada dalam DNA Azmin, Shamsidar dan Anwar. Maka, ia akan kekal begitu. Kalau rakyat masih percaya dengan lakonan ini; maka mereka akan menjadi kalangan kepimpinan Negara yang lebih korup dan diktatorial.

Advertisements

Entry filed under: Reformasi PKR, Strategi Politik PKR, YB Azmin Ali. Tags: , , , .

Jaga-Jaga Permainan POLITIK SABAH Semua Perlu hadir 1 Jun

1 Komen Add your own

  • 1. Louie  |  Jun 21, 2013 at 10:35 pm

    I don’t even understand how I ended up right here, but I thought this submit used to be great. I do not understand who you’re
    but definitely you’re going to a well-known blogger in case you are not already. Cheers!

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Jun 2012
M T W T F S S
« May   Jul »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Capaian Umum

  • 75,314,821 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • INFOGRAPHIC: 31 CLEVER USES FOR A LEMON
    Lemons are plentiful, but these little yellow fruits are often underused. In the following infographic by On Stride Financial, you'll see how you can get the most out of this citrus fruit!Infographic Sources:1. How to remove limescale2. Getting Rid of Ants3. How To Make an All-Purpose Kitchen Cleaner Using Citrus Peels4. How To Clean Wooden Cutting Boar […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Adakah kaitan Shafie dan serbuan SPRM di JPN Semporna?
    Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan dua pembantu pendaftaran dari cawangan Semporna di Jabatan Pendaftaran Negara kerana disyaki terlibat dalam aktiviti rasuah dan salah guna kuasa yang melibatkan pengeluaran kad pengenalan.Kedua-dua suspek, seorang lelaki berusia 45 tahun, dan seorang wanita berusia 40 tahun itu ditahan di Semporna pada pu […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • CILI KASI TARUK! ADAM ROSLY MANA MAU LARI?
    Ingat lagi tak masa mula-mula malaun mi kena tangkap dulu? Bukan main happy dia siap tunjuk THUMBS UP lagi, kununnya dia bangga dan tak takut sebab dia clean la dia ingat.Lepas siasatan dengan SPRM. Segala macam penipuan dia semua terkantoi. Budak terencat ni ingat dia boleh suka-suka je tipu sama SPRM. Dia tak tau SPRM ni pakar dalam penyaisatan dan dengan […]

RSS Musram Rakuman

  • Kad Pengenalan Palsu- Pasukan Khas Terpaksa Ditubuh
    Pengeluaran Kad Pengenalan palsu, semakin serius, sehinggakan kerajaan terpaksa menubuhkan pasukan khas.Sebenarnya, kad pengenalan palsu, tiada kena mengenapun dengan jumlah rakyat, kerana mereka yang membeli kad itu, tiada locus standi, sebabnya kad pengenalan mereka tidakpun terdapat dalam sistem Jabatan Pendaftaran negara.Apabila kad pengenalan tiada dala […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Kad Pengenalan Palsu- Pasukan Khas Terpaksa Ditubuh
    Pengeluaran Kad Pengenalan palsu, semakin serius, sehinggakan kerajaan terpaksa menubuhkan pasukan khas.Sebenarnya, kad pengenalan palsu, tiada kena mengenapun dengan jumlah rakyat, kerana mereka yang membeli kad itu, tiada locus standi, sebabnya kad pengenalan mereka tidakpun terdapat dalam sistem Jabatan Pendaftaran negara.Apabila kad pengenalan tiada dala […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: