RM100 juta terawal milik Anwar. Telus?

Jun 15, 2012 at 1:51 am 3 comments

Kadang-kadang, penulis blog ini rasa nak ketawa tengok gelagat Anwar melompat dalam mempertahan isu kononnya dia tidak pernah MENGARAHkan sebarang transaksi yang melibatkan dana yang besar sewaktu dalam Kerajaan. Anwar masih lagi mahu mempertahan pandangan bahawa dia adalah maksum, sangat bersih, tidak rasuah, putih dan tidak cacat dengan sebarang masalah pada zaman dalam Kerajaan.

Terus terang, siapa yang tidak kenal Anwar sewaktu dia dalam Kerajaan. Anwar TPM. Anwar Menteri Kewangan. Luar biasa kuasa yang ada pada Anwar. Yang lebih menyeronokkan Anwar adalah bagaimana Tun Mahathir, sangat mempercayai dan membenarkan sahaja apa sahaja perancangan yang dibuat oleh Anwar. Alasan Anwar kepada Tun – dia memerlukan BAJET yang cukup bagi menjaga kepentingan UMNO. Benarkah begitu?

Segari Plant

Hari ini, Anwar adalah individu pertama yang menyerang IPP kononnya sebagai projek yang MEMBEBANKAN rakyat. Anwar lupa agaknya, bahawa dia adalah indvidu yang paling awal mendapat REZEKI yang tidak pernah putus daripada projek IPP. Anwar lupa?

Biar blog ini ingatkan Anwar tentang ‘Segari Plant’ di mana Anwar berjaya mendapatkan RM100 juta pertama dalam hidupnya – dan disebarkan di beberapa akaun asing di Hong Kong, Singapura, Amerika dan lain-lain. RM100 juta pada tahun itu; sama nilai agaknya dengan RM500 juta pada masa sekarang. Mewah Anwar. Sebenarnya, Anwar yang kita kenal hari ini boleh hidup tanpa sebarang masalah sehingga generasi ke 15. Tak ada masalah. Kalau gunakan ‘bunga’ sahaja; mereka boleh hidup mewah di mana-mana sahaja di dunia.

Hakikat bahawa Anwar ini adalah seorang yang sangat KORUP pernah dibangkitkan oleh seorang Ahli Politik UMNO bernama – Astaman Abdul Aziz (bekas MP Titiwangsa, bekas Ketua Umno Bahagian W Maju). Astaman kenal sangat dengan Anwar, kerana Anwar lah – yang telah membeli Segari Plant melalui proksi dengan harga RM180 juta. Yang dapat kepada Astaman dan seorang lagi Director – hanyalah RM80 juta. Selebihnya, diarah untuk diberikan kepada Anwar. Lesen Segari ini akhirnya menjadi modal Anwar untuk mendapat RM100 juta yang pertama dalam hidupnya.

Ok, setelah mendapatkan lesen daripada Astaman dengan harga tersebut; usaha pembinaan Segari memakan belanja lebih RM1bilion. Dikhabarkan kepada Tun Mahathir (PM ketika itu) bahawa Anwar meminta RM400 juta sebagai ‘komisen’ daripada projek Segari. Apabila ditanya – Anwar mengatakan dia memerlukan wang untuk memastikan UMNO akan terbela dan terpelihara dengan baik apabila tiba masanya untuk Tun berundur. Kerana terlalu percaya, Tun setuju.

Bayangkan – untuk Segari sahaja, Anwar mencatatkan keuntungan ‘atas angin’ hampir RM500 juta. Boleh Anwar nafikan ini? Boleh Anwar nafikan bahawa Rahim Ghouse menjadi antara pemegang kunci/amanah menjaga harta Anwar di luar Negara?

Harap Astaman berani tampil dan terangkan bagaimana urusniaga Anwar dilakukan sewaktu dia masih berjawatan dalam UMNO/Kerajaan.

Anwar bersih? Pigi dah….

Hari ini, duit bunga dan komisen Segari lah yang digunakan Anwar untuk menampung dana PKR, PAS dan DAP.

Advertisements

Entry filed under: Anwar Ibrahim Baru?, Kabinet Bayangan PR, Pilihan Raya Umum 13, Reformasi PKR, Strategi Politik PKR, UMNO. Tags: , , , .

Bersih 3 GAGAL Tingkatkan Sokongan PR? Minit Mesyuarat Perancangan Strategik PKR Pulau Pinang – Siri 1

3 Komen Add your own

  • 1. Tanpa Nama  |  Jun 15, 2012 at 1:05 pm

    betul2 korap orang berkuasa yang tidak beriman ni.. takut rasanya dgn mainan juta-juta
    sam 2012

    Balas
  • 2. Tanpa Nama  |  Jun 16, 2012 at 10:16 am

    Anwar boleh tipu dan pusing cerita, tapi tidak mungkin akan dapat menipu dan mempengaruhi pengundi atas pagar. Hanya yang berkepentingan, hasad dan yang biebal sahaja masih taksub kepada anwar, lebih2 lagi setelah mendengar ucapan panjang lebar Dato Zulkifli di parlimen beberapa hari lepas. Anwar kini tertekan dgn banyak isu yang tergantung, bola berada dikakinya, dia tak tahu arah mana untuk menyepak bola tersebut.

    Balas
  • 3. aku sayang Malaysiaku  |  Jun 18, 2012 at 11:17 pm

    Yang menghairankan..masih ada lagi yang taksub..tak nak tau .yang penting bagi mereka yang taksub ni..asalkan kerajaan ditumbangkan…walaupun yang mereka sokong itu cakap tak serupa bikin..yang taksub ni pula bukan jenis buta huruf..orang belajar tinggi,,pencen pangkat tinggi pun ada..pelik2..yang lebih aneh..kumpulan yg guna nama islam pun pi sokong pemimpin cam ni…saya tak belajak tinggi pun nampak gelagat aneh mereka..yang rata2 perjuangan mereka mirip kpd berasaskan dendam dan hasad dengki.. saya percaya perjuangan seperti ini tak akan kemana…Kalau tak percaya lihatlah pada Mesir dan Libya..dmana mereka sekarang?

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Jun 2012
I S R K J S A
« Mei   Jul »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Capaian Umum

  • 75,320,271 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • VIDEO: THE RING OF FIRE
    Earth is a unique planet, restless and dynamic, where continents shift and clash, volcanoes erupt, and glaciers grow and recede. There are titanic forces that are constantly at work, leaving behind a trail of geological mysteries. One of Earth's intriguing mysteries is the presence of a huge arc of geological destruction surrounding the Pacific. It is k […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Shafie Apdal akan sertai PAN?
    Entah kenapa pagi ada perkhabaran mengatakan Dato Shafie Apdal?Harap bukan kekeliruan yang timbul tentang status baju oren SPRM.Ada pula khabar berikut:BEKAS MENTERI DAN NAIB PRESIDEN PARTI TEMPATAN DI SABAH DI TAHAN SPRM?http://www.masterdedah.com/2017/08/gempar-bekas-menteri-dan-naib-presiden.htmlYang belum pasti kita tak tahu. Pastinya tiga kes air di Sab […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • CILI KASI TARUK! NGA TIDAK PERNAH GAGAL BUAT KECOH KETIKA SIDANG DUN!
    Kecoh pembangkang di Perak hanya kerana Sidang Dun yang dijalankan baru-baru ini hanya dalam tempoh yang singkat iaitu separuh hari. Macam-macam pertikaian ditimbulkan bagi menampakkan imej kepimpinan negeri yang tidak telus. Padahal, kepimpinan parti pembangkang sendiri tidak telus. Adun Kepayang , Nga Kor Ming dalam sidang media ketika persidangan berkenaa […]

RSS Musram Rakuman

  • Strategi DAP-Menjadikan Kaum Melayu Kelas 2
    Tergambarkan sangat staregi DAP mahu memecahkan undi melayu di Semenajung, melalui saf kepimpinan Pakatan Harapan.Dap hanya akan menjadi kingmaker, apabila melayu berpecah pada PRU-14. Kalau mlihat kerusi yang dimenagi parti Umno, 88 kerusi dan Pas 21, ertinya kawasan majoriti melayu adalah 109 tidak termasuk di Sarawak, dan kalau mengambilkira kerusi kaum m […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Strategi DAP-Menjadikan Kaum Melayu Kelas 2
    Tergambarkan sangat staregi DAP mahu memecahkan undi melayu di Semenajung, melalui saf kepimpinan Pakatan Harapan.Dap hanya akan menjadi kingmaker, apabila melayu berpecah pada PRU-14. Kalau mlihat kerusi yang dimenagi parti Umno, 88 kerusi dan Pas 21, ertinya kawasan majoriti melayu adalah 109 tidak termasuk di Sarawak, dan kalau mengambilkira kerusi kaum m […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: