RM100 juta terawal milik Anwar. Telus?

Jun 15, 2012 at 1:51 am 3 comments

Kadang-kadang, penulis blog ini rasa nak ketawa tengok gelagat Anwar melompat dalam mempertahan isu kononnya dia tidak pernah MENGARAHkan sebarang transaksi yang melibatkan dana yang besar sewaktu dalam Kerajaan. Anwar masih lagi mahu mempertahan pandangan bahawa dia adalah maksum, sangat bersih, tidak rasuah, putih dan tidak cacat dengan sebarang masalah pada zaman dalam Kerajaan.

Terus terang, siapa yang tidak kenal Anwar sewaktu dia dalam Kerajaan. Anwar TPM. Anwar Menteri Kewangan. Luar biasa kuasa yang ada pada Anwar. Yang lebih menyeronokkan Anwar adalah bagaimana Tun Mahathir, sangat mempercayai dan membenarkan sahaja apa sahaja perancangan yang dibuat oleh Anwar. Alasan Anwar kepada Tun – dia memerlukan BAJET yang cukup bagi menjaga kepentingan UMNO. Benarkah begitu?

Segari Plant

Hari ini, Anwar adalah individu pertama yang menyerang IPP kononnya sebagai projek yang MEMBEBANKAN rakyat. Anwar lupa agaknya, bahawa dia adalah indvidu yang paling awal mendapat REZEKI yang tidak pernah putus daripada projek IPP. Anwar lupa?

Biar blog ini ingatkan Anwar tentang ‘Segari Plant’ di mana Anwar berjaya mendapatkan RM100 juta pertama dalam hidupnya – dan disebarkan di beberapa akaun asing di Hong Kong, Singapura, Amerika dan lain-lain. RM100 juta pada tahun itu; sama nilai agaknya dengan RM500 juta pada masa sekarang. Mewah Anwar. Sebenarnya, Anwar yang kita kenal hari ini boleh hidup tanpa sebarang masalah sehingga generasi ke 15. Tak ada masalah. Kalau gunakan ‘bunga’ sahaja; mereka boleh hidup mewah di mana-mana sahaja di dunia.

Hakikat bahawa Anwar ini adalah seorang yang sangat KORUP pernah dibangkitkan oleh seorang Ahli Politik UMNO bernama – Astaman Abdul Aziz (bekas MP Titiwangsa, bekas Ketua Umno Bahagian W Maju). Astaman kenal sangat dengan Anwar, kerana Anwar lah – yang telah membeli Segari Plant melalui proksi dengan harga RM180 juta. Yang dapat kepada Astaman dan seorang lagi Director – hanyalah RM80 juta. Selebihnya, diarah untuk diberikan kepada Anwar. Lesen Segari ini akhirnya menjadi modal Anwar untuk mendapat RM100 juta yang pertama dalam hidupnya.

Ok, setelah mendapatkan lesen daripada Astaman dengan harga tersebut; usaha pembinaan Segari memakan belanja lebih RM1bilion. Dikhabarkan kepada Tun Mahathir (PM ketika itu) bahawa Anwar meminta RM400 juta sebagai ‘komisen’ daripada projek Segari. Apabila ditanya – Anwar mengatakan dia memerlukan wang untuk memastikan UMNO akan terbela dan terpelihara dengan baik apabila tiba masanya untuk Tun berundur. Kerana terlalu percaya, Tun setuju.

Bayangkan – untuk Segari sahaja, Anwar mencatatkan keuntungan ‘atas angin’ hampir RM500 juta. Boleh Anwar nafikan ini? Boleh Anwar nafikan bahawa Rahim Ghouse menjadi antara pemegang kunci/amanah menjaga harta Anwar di luar Negara?

Harap Astaman berani tampil dan terangkan bagaimana urusniaga Anwar dilakukan sewaktu dia masih berjawatan dalam UMNO/Kerajaan.

Anwar bersih? Pigi dah….

Hari ini, duit bunga dan komisen Segari lah yang digunakan Anwar untuk menampung dana PKR, PAS dan DAP.

Entry filed under: Anwar Ibrahim Baru?, Kabinet Bayangan PR, Pilihan Raya Umum 13, Reformasi PKR, Strategi Politik PKR, UMNO. Tags: , , , .

Bersih 3 GAGAL Tingkatkan Sokongan PR? Minit Mesyuarat Perancangan Strategik PKR Pulau Pinang – Siri 1

3 Komen Add your own

  • 1. Tanpa Nama  |  Jun 15, 2012 at 1:05 pm

    betul2 korap orang berkuasa yang tidak beriman ni.. takut rasanya dgn mainan juta-juta
    sam 2012

    Balas
  • 2. Tanpa Nama  |  Jun 16, 2012 at 10:16 am

    Anwar boleh tipu dan pusing cerita, tapi tidak mungkin akan dapat menipu dan mempengaruhi pengundi atas pagar. Hanya yang berkepentingan, hasad dan yang biebal sahaja masih taksub kepada anwar, lebih2 lagi setelah mendengar ucapan panjang lebar Dato Zulkifli di parlimen beberapa hari lepas. Anwar kini tertekan dgn banyak isu yang tergantung, bola berada dikakinya, dia tak tahu arah mana untuk menyepak bola tersebut.

    Balas
  • 3. aku sayang Malaysiaku  |  Jun 18, 2012 at 11:17 pm

    Yang menghairankan..masih ada lagi yang taksub..tak nak tau .yang penting bagi mereka yang taksub ni..asalkan kerajaan ditumbangkan…walaupun yang mereka sokong itu cakap tak serupa bikin..yang taksub ni pula bukan jenis buta huruf..orang belajar tinggi,,pencen pangkat tinggi pun ada..pelik2..yang lebih aneh..kumpulan yg guna nama islam pun pi sokong pemimpin cam ni…saya tak belajak tinggi pun nampak gelagat aneh mereka..yang rata2 perjuangan mereka mirip kpd berasaskan dendam dan hasad dengki.. saya percaya perjuangan seperti ini tak akan kemana…Kalau tak percaya lihatlah pada Mesir dan Libya..dmana mereka sekarang?

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Jun 2012
M T W T F S S
« May   Jul »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Capaian Umum

  • 75,303,825 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 144 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 15 ANTI-SURVEILLANCE GADGETS AND WEARABLES
    How to Be Invisible: 15 Anti-Surveillance Gadgets & WearablesBy SA Rogers, Web Urbanist, 28 November 2016.We don’t have to wait for a dystopian future in which our faces are scanned as we walk down the sidewalk and our every movement is logged - we willingly carry personally identifiable tracking devices in our pockets everywhere we go, and cameras are e […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • Istiqamah dengan Kebenaran
    ISTIQAMAH DENGAN KEBENARANBaru-baru ini, saya dihubungi oleh beberapa individu untuk berjumpa. Atas dasar silaturahim sesama manusia, saya pun sudi untuk berjumpa. Lagipun saya kenal mereka ini.Semasa perjumpaan itu, mereka menyampaikan hajat dan menjemput saya bersama-sama mereka menyertai gerakan "Deklarasi Rakyat" bagi menjatuhkan pemimpin berke […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • PH jadi 4 sekawan, bakal banyak 3 penjuru?
    Begitu simbolik jika cita-cita Setiausaha Agong PH, Dato Saifuddin Abdullah untuk PPBM menyertai PH tercapai.Baca laporan Sinar Harian: PH, Bersatu bakal bergabung.Mana tidaknya, ia boleh transformasikan Pakatan Rakyat yang diubah DAP menjadi Pakatan Harapan sekali lagi.Walaupun ia tidak akan melibatkan penukaran nama tetapi komposisi ini sudah layak digelar […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! APABILA PEMUDA UMNO PULAU PINANG TURUN PADANG UNTUK KEJUTKAN GUAN ENG!
    Steady la Azwan Bro and the gang, bab ini aku sokong korang buat perhimpunan sebab nak lawan Guan Eng dan cara korang buat memang best dan professional dan bukan macam lembaga hitam yang gila glamer dan pakai adik sendiri sampai dapat anak hasil sumbang mahram tu.Teruskan dan Parpukari akan terus sokong Pemuda UMNO Pulau Pinang yang gagah berani, kat bawah n […]

RSS Musram Rakuman

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aspirasi Bangsa

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: