Politik Ayatollah Dalam PAS – Apa Strategi Anwar?

Oktober 25, 2012 at 2:42 pm 2 comments

Anwar sedikit gembira dengan apa yang diperkatakan oleh Dr Asri dalam wacana Sinar tempohari. Kegembiraan Anwar terserlah apabila Dr Siddiq Fadhil yang juga merupakan MENTOR kepada Anwar sudah mendapat tempat dan ruang untuk berkomentar di dada akhbar. Sebab itu, apabila ditanya oleh Sinar siapa yang layak bercakap mengenai topik kaedah menegur pemimpin – Anwar terus menyebut nama Dr Siddiq Fadhil. Walaupun daripada sudut keuntungan politik, menampilkan Dr Muhd Nur Manuty akan menjadi pilihan yang lebih baik.
Apabila sahaja Dr Asri menyebut mengenai kemungkinan PAS bertukar menjadi parti Ayatollah – Anwar adalah antara yang paling awal merasakan keuntungan politik kepada PKR. Pasca 2008, antara projek utama Biro Politik PKR adalah menangani isu ‘ekstremisme’ dalam PAS. Kalau kerjasama politik Anwar-DAP-PAS mahu kekal lama – PAS perlukan satu rebranding yang sangat massive.
Sebab itu, Anwar awal-awal lagi sudah meletakkan Kamaruddin Jaafar di dalam PAS – sedang pemikiran politik KJ ini lebih sesuai di dalam PKR. Strategi jangka panjang ini berjaya, kerana bagi memastikan PAS tidak menjadi sebuah parti yang ekstrim; banyak perkara perlu diperbaiki.
Antara strategi yang diambil Anwar di dalam PAS:-

  • Membicarakan isu-isu politik yang lebih berdasarkan realiti semasa.
  • Membelakangkan sedikit tuntutan terhadap Hudud.
  • Menambah jumlah profesional di dalam PAS (dengan mengasimilasi jentera ABIM, WADAH dan PKPIM ke dalam PAS). Infiltration ini mesti berlaku secara natural dan tidak terlalu dipaksa;
  • Mengetengahkan pemikiran al-Qaradawi sebagai landasan pemikiran baru. PAS terlalu banyak terikut buku fiqh yang lama. Buku Sayyid Qutb dan sebagainya akan membuatkan PAS jauh tertinggal;
  • Menggalakkan PAS dengan strategi ‘Pas for all’;
  • Sentiasa mengetengahkan PAS dalam siri ceramah PKR (supaya sinergi dapat dijelmakan);
  • Mengenalpasti beberapa pemimpin PAS yang boleh dijadikan ‘fronting’ kepada perjuangan PKR di dalam PAS.

Setakat ini, Anwar sudah mengurus perkembangan politik Mullah di dalam PAS dengan sangat baik dan positif. PAS sudah menjadi sebuah parti Islam yang lebih mampu ke depan dalam isu-isu yang bukan ‘agama’ semata. Anwar memang mahukan perubahan ini.

Cakap-cakap Dr Asri bahawa PAS menjadi parti AYATOLLAH adalah satu ingatan kepada semua pihak – tidak ada ekstrimis dalam Pakatan Rakyat. Majlis Syura PAS juga wajar adjust perjuangan mereka dengan apa yang Anwar mahukan.

Strategi Anwar mengurus politik Ayatollah ini nampak sangat berjaya.

Advertisements

Entry filed under: Anwar Ibrahim Baru?, Dato Seri Anwar Ibrahim. Tags: , , , .

Dewa Melayu, Tokong Cina Anwar Kekal Khalid di BTR – Punca?

2 Komen Add your own

  • 1. azre  |  Oktober 28, 2012 at 7:10 pm

    saya kurang paham dengan politik ayatollah ni. adakah ia bermaksud mursyidul akan ada kuasa mutlak atau pun kuasa pemutus. yang saya tau politik ayatollah tu extremis bagaimana ianya menjadi liberal. maaf mungkin saya tak baca artikel dr asri. mamat tu lebih banyak memusykilkan daripada menyelesaikan malas nak baca. tak pe saya cari sikalang no…

    Balas
    • 2. azre  |  Oktober 28, 2012 at 7:27 pm

      oh politik ayatollah tu politik revolusi iran. ulamak tak boleh ditegur. lebih2 lagi pemerintah agung aka supreme leader aka dictator aka the fuhrer. ok le tu jadi macam turki pre republik ulamak tak boleh ditegur. akhirnya pasca khalifah institusi ulamak dihancurkan langsung tak de ulamak. bukan ke kita nak ikut turki ke…

      saya balas komen saya sendiri boleh tak… hahaha

      Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Oktober 2012
I S R K J S A
« Sep   Nov »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Capaian Umum

  • 75,328,545 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 8 FLYING TAXIS THAT ARE SO CRAZY, THEY JUST MIGHT WORK
    Eight flying taxis that are so crazy, they just might workBy Nick Lavars, New Atlas, 12 February 2018.Flying taxis still seem very much like something pulled right out of science fiction, but when transport heavyweights like Boeing, Airbus and Uber start pumping millions of dollars into their development, it might be time to take all of this a bit more serio […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • MAHATHIR DAN KEKAYAAN YANG DISEMBUNYIKAN....!!!
    ⬛ Di antara harta milik Mahathir ialah rumah-rumah mewah yang terdapat di berbagai tempat. Sebagai contoh :-i) Sesiapa yang berada di tol plaza Sg. Besi dapat melihat sebuah bungalo besar yang terletak di atas banjaran bukit di The Mines. Ini adalah satu dari rumahnya.ii) Dia juga memiliki sebuah rumah di Subang yang dibina oleh Rin Kin Mei.iii) Selain ini, […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! INI AHLI PARLIMEN BUKAN BERMUSIM TETAPI IKHLAS BERJUANG UNTUK RAKYAT!
    SINDROM baru nak tunjuk muka di kampung-kampung daerah pedalaman melanda pemimpin pembangkang sejak kebelakangan ini dan tidak terkecuali di Baling.Maklumlah, dengan Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) yang bakal diadakan bila-bila masa sahaja dari sekarang, apa yang penting bagi pembangkang adalah menghemoikan diri ke kawasan-kawasan itu untuk meraih undi.Wala […]

RSS Musram Rakuman

  • HAK SABAH & SARAWAK DALAM MA63 AKAN DIKEMBALIKAN- DS NAJIB
    Dato Seri Najib Razak telah berulang kali memberi pengakuan bahawa mana-mana hak Sabah dan Sarawak yang terambil, sama ada sengaja atau tidak sengajakan sebelum ini, sudah pasti dikembalikan untuk masa depan dua negeri itu dan rakyatnya.Menurut Perdana Menteri, beliau sebagai Perdana Menteri untuk semua, sanggup mengembalikan hak-hak Sabah dan Sarawak, keran […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Spbo Terpercaya, Memilih Yang Kamu Mau!
    Kepada anda yang memiliki banyak kemauan dalam pandangan hidup maka kamu sanggup cobalah terhadap main-main di Spbo terpercaya. Disana, anda akan meraih banyak sekali kesempatan yg dapat menurunkan anda kesempatan kepada mendapatkan maslahat keuangan yg pass gede jika laba finansial…Read more ›

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • HAK SABAH & SARAWAK DALAM MA63 AKAN DIKEMBALIKAN- DS NAJIB
    Dato Seri Najib Razak telah berulang kali memberi pengakuan bahawa mana-mana hak Sabah dan Sarawak yang terambil, sama ada sengaja atau tidak sengajakan sebelum ini, sudah pasti dikembalikan untuk masa depan dua negeri itu dan rakyatnya.Menurut Perdana Menteri, beliau sebagai Perdana Menteri untuk semua, sanggup mengembalikan hak-hak Sabah dan Sarawak, keran […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: