Archive for Januari 13, 2013

Post-mortem HKR112 di Tropicana

Satu perkara yang sangat bagus mengenai PKR adalah mereka sangat pantas dalam melakukan post-mortem tentang perkara yang mereka anjurkan. PKR memang tak tunggu lama. Budak-budak muda PKR memang jenis yang tak sabar. Mereka nak tahu sejauh mana HKR sudah mampu merubah pola pengundian seperti yang mereka harapkan. Dalam bahasa mudah, pulang modal atau tidak?
Terkejut dengan analisa Ketua Ekonomi Bank Islam (ahli PKR), bahawa PR hanya mampu menang 97 kerusi, mereka sedang merancang untuk memanggil Azrul untuk membentangkan analisa beliau kepada PKR. Soalannya, apakah HKR mampu menambah jumlah kerusi yang dimenangi PKR?
Beberapa analisa awal yang diperolehi di HQ PKR:
A.  Sokongan Generasi Muda Statik

Ada pertambahan sokongan tetapi masih terlalu kecil. Tidak ada penambahan kumpulan neutral. Repeat customers – orang muda yang HADIR di HKR adalah mereka yang sama HADIR waktu Bersih. Tak ada penambahan. Gerakan Mahasiswa gagal dimanipulasi sebaiknya. Rancangan awal berlakunya pertempuran kecil dengan pihak PDRM tidak berlaku. Ini menyebabkan Gerakan Mahasiswa akan terus less Dan lembik. Adam Adli bukan ikon Mahasiswa yang wibawa.

B. Kegagalan PAS (500 ribu rakyat)

Pas tidak mampu menurunkan jumlah rakyat yang diharapkan. Sementara Pas Kelantan dan Terengganu cemerlang, Pas NS, Melaka, Selangor, Perak dan WP sangat lemah. Faktor sebenar akan diperolehi dalam masa terdekat.

C. Sikap Tenang Kerajaan Meresahkan

Sangat tidak menjangka tindakan PDRM yang sangat profesional. Kejayaan imej buruk PDRM sewaktu Bersih tidak dapat dilakukan. Ini sebenarnya sedikit merosakkan perancangan awal.
D. Kemenangan Total Media Baru
Satu perkara baik HKR112 adalah dominasi media baru oleh PKR. Anwar sendiri puas hati dan memuji jentera media baru PKR yang sangat efisien dan cekap. Mahu taktik media baru ini dikekalkan hingga PRU. Bajet tambahan media baru akan diberikan kepada negeri-negeri strategik, seperti Sabah dan Sarawak. RM1.5 juta adalah angka yang dirasakan sesuai untuk Sabah (Vernon Keidit – akan fokus kepada media baru untuk Sabah dan Sarawak).
E. Jawatankuasa PR Perlu Peneguhan
PKR mempunyai hubungan baik dengan Pas, namun ada kelemahan komunikasi yang jelas dengan DAP. Ini perlukan penambahbaikan. Kepimpinan DAP terlalu self-centric dan tidak terbuka dengan cadangan PKR.
F. Anwar Masih Unifying Force
Anwar masih lagi IKON UTAMA dalam PR. Tak ada pemimpin lain yang mampu menyaingi populariti Anwar setakat ini. HKR sudah kembali meletakkan Anwar sebagai PM-to-be. HADI gagal sama sekali.
G. Political Traction
Percentage points sokongan tidak naik langsung. Kembali kepada populariti pasca Bersih. Perlu usaha lain. Tumpuan perlu diberikan kepada manifesto dan strategi memenangi hati rakyat. Pengumuman awal manifesto dirasakan sangat perlu.

Januari 13, 2013 at 11:31 am Tinggalkan komen


Januari 2013
I S R K J S A
« Dis   Feb »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Capaian Umum

  • 61,987,114 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 129 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 6 CRAZY SKILLS THAT PROVE GECKOS ARE AMAZING
    6 Crazy Skills That Prove Geckos Are AmazingBy Laura Geggel, Live Science, 15 March 2015.Geckos can hang by their toe hairs, scamper up walls and regrow their tails. They've even gone to space. Geckos are amazing creatures with a toolbox full of tricks that science is continuing to uncover.Here's a look at six of their super skills and the science […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • Pasca Sabitan: Cukup sekadar di Mahkamah
    Assalammualaikum dan Salam SejahteraFakta Kes1.    Saya sebagai Pengadu telah membuat Laporan Polis pada tahun 2008.2.    Susulan daripada Laporan Polis terbabit DSAI telah pun dituduh dan kemudiannya disabitkan, sebagaimana pertuduhan di peringkat Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan.3.    Saya telah pun memberikan keterangan secara bersumpah di Mahkama […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • DAP dan PKR cemarkan keharmonian Adenan Satem inginkan untuk Sarawak
    Sarawak satu negeri berbilang kaum dan etnik yang aman dan penuh toleransi dan penerimaan akan perbezaan ini. Bukan setakat itu, mereka memahami adat istiadat kaum dan etnik lain.Biasa sekali kaum bukan Islam akan ada set pinggan mangkok lain untuk kaum ugama Islam bagi menghormati kaum lain. Di Sarawak, tiap-tiap kaum tahu dan hormati amalan dan ugama laim. […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

RSS Perak Today

  • “Walaupun single, tetap terus masak untuk semua”: Riezman
    IPOH: “Walaupun single, saya tetap terus masak untuk semua,” ujar pelakon Riezman Khuzaimi. Beliau berkata, salah satu cawangan restoran miliknya telah ditutup berikutan tidak mempunyai cukup pekerja untuk menjalankan operasinya. Katanya, beliau kini telah beroperasi sepenuhnya di HQ RK Recipe Cafe di Taman Melawati, Kuala Lumpur. “Saya cuma tutup satu cawan […]

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • KENYATAAN SPR MENGENAI PERSEMPADANAN SEMULA DI SARAWAK!
    Apa lagi puak Pakatan tak puashati ni? Kan dah terang lagi bersuluh SPR sangat telus tu? Tak cukup ke lagi? Atau korang nak SPR ikut cakap korang je? Come on la berapa kali mau cakap, kaau korang terer, berapa kerusi diletak pun korang takkan takut punya, tapi dari cara korang gelabah lain macam ni memang nampak lu orang ada niat busuk maa..

RSS Musram Rakuman

  • Hudud dan Qisas Pas Kelantan- Apa Kah Umno Bakal Kehilangan kuasa?
    Setuju atau tidak- enekmen hudud dan Qisas Pas Kelantan telah memerangkap UMNO, sehingga terlupa sudah BN. Dlm Parlimen Umno hanya ada 88 kerusi, Dlm keadaan sekarang pendirian Umno secara bersendirian sebenarnya tidak releven. Jika Umno tersalah langkah, Umno akan jadi pembangkang di dewan rakyat tanpa melalui pilihanrayapun."}" data-reactid= […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Sarawak BN Dismisses DAP’s Invitation To Form Coalition Government
    Would not betray the existing trust and bonds among State BN component parties   KUCHING : The state Barisan Nasional (BN) will not fall for DAP’s desperate rhetoric to form a so-called ‘Coalition Government’ after the opposition party pulled out of Pakatan Rakyat (PR) in the state yesterday.   According to the state BN secretary-general ...

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Spot The Blogger

  • Pengikut Kebenaran dan Fitnah Akhir Zaman
    Imam Syafi'i (Rahimakumullah) di tanya bagaimana kita mengetahui pengikut kebenaran di akhir zaman yang penuh fitnah?. Jawab beliau " Perhatikanlah panah-panah musuh (ditujukan kepada siapa) maka akan menunjukimu siapa pengikut kebenaran"Dengan situasi terkini perpecahan umat Islam di negara ini dapat sendiri kita lihat dengan mata kasar apabi […]

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Hudud dan Qisas Pas Kelantan- Apa Kah Umno Bakal Kehilangan kuasa?
    Setuju atau tidak- enekmen hudud dan Qisas Pas Kelantan telah memerangkap UMNO, sehingga terlupa sudah BN. Dlm Parlimen Umno hanya ada 88 kerusi, Dlm keadaan sekarang pendirian Umno secara bersendirian sebenarnya tidak releven. Jika Umno tersalah langkah, Umno akan jadi pembangkang di dewan rakyat tanpa melalui pilihanrayapun."}" data-reactid= […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

RSS Spot The Bloggers

  • Pengikut Kebenaran dan Fitnah Akhir Zaman
    Imam Syafi'i (Rahimakumullah) di tanya bagaimana kita mengetahui pengikut kebenaran di akhir zaman yang penuh fitnah?. Jawab beliau " Perhatikanlah panah-panah musuh (ditujukan kepada siapa) maka akan menunjukimu siapa pengikut kebenaran"Dengan situasi terkini perpecahan umat Islam di negara ini dapat sendiri kita lihat dengan mata kasar apabi […]

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 129 other followers