Kenapa Anwar Pula Goyang Dengan RCI???

Januari 17, 2013 at 7:16 pm 3 comments

HarrisSallehDimaklumkan oleh seorang kakitangan HQ PKR, Anwar mahukan satu ‘dedicated team’ diwujudkan untuk memantau komunikasi berkaitan RCI di Sabah. Anwar mahu segala laporan dijadikan satu folder khas mengenai isu RCI.

Budak-budak yang buat media monitoring di HQ PKR pun tak faham dengan kerisauan tiba-tiba Anwar mengenai isu ini. Tiba-tiba. Macam melompat. Anwar mahu kenyataan yang diambil oleh mana-mana saksi dimaklumkan dihighlight kan secara personal kepada dirinya. Kalangan budak-budak yang buat media monitoring di HQ, akur dan akan compile isu RCI dalam satu folder khas.

Kenapa Anwar risau?

Rasanya kalau budak-budak yang buat media monitoring itu faham sejarah, tangan Anwar tidak 100 % bersih daripada isu RCI dan kebanjiran pendatang haram di Sabah. Tidak bersih. Pendatang haram, termasuk satu unit khas yang ditubuhkan di bawah pejabat Ketua Menteri ditubuh tahun berapa? 1991. Apakah satu kebetulan apabila Anwar menang besar pemilihan Timbalan Presiden UMNO tahun 1993? Apakah tidak ada kaitan antara kebanjiran pendatang haram dengan pencalonan terbanyak Anwar sewaktu bertanding Timbalan Presiden?

Seboleh mungkin, Anwar tidak mahu namanya dikaitkan langsung dengan isu RCI. Anwar mahu cuci tangan.

Tapi Anwar lupa, kebanyakan saksi masih hidup dan boleh terangkan bagaimana pejabat Timbalan Perdana Menteri ketika itu MONITOR isu kebanjiran pendatang haram Sabah secara mingguan. Rasanya, susah untuk Anwar nak tai chi isu ini.

Satu-satunya jalan keluar Anwar adalah menyalahkan Mahathir. Siapa yang mengenali Anwar pasti faham, atas nama membodek BOSS-nya pada ketika itu; Anwar dengan rela hati menawarkan diri untuk MONITOR kebanjiran pendatang haram di Sabah. Tanpa pengetahuan Mahathir, Anwar ada agenda sendiri.

Ramai juga kalangan pimpinan PKR yang risau – RCI ini akan check-mate Anwar….berbanding Mahathir. Khabarnya, setakat ini Mahathir belum dipanggil sebagai saksi.

About these ads

Entry filed under: ANWAR IBRAHIM, Pakatan Rakyat, PKR. Tags: , , , .

Harapan PKR di Sabah – LAIN KALI LAH! Fokus Semula Permatang Pauh

3 Komen Add your own

  • 1. Tanpa Nama  |  Januari 17, 2013 at 8:28 pm

    KOTA KINABALU: A former Sabah National Registration Department (NRD) director has claimed that former Deputy Home Minister, the late Tan Sri Megat Junid Megat Ayub, directed the issuance of temporary identification receipts for lost or damaged ICs to foreigners.

    Ramli Kamaruddin told the Royal Com­mission of Inquiry (RCI) that he and other senior officers were summoned to meet Megat Junid at a hotel here two weeks before the 1994 state election, which was also attended by former Chief Minister Datuk Osu Sukam.

    The foreigners, he alleged, were to be added as voters in constituencies classified as “black” and “grey” by Barisan Nasional.

    Questioned by conducting officer Azmi Ariffin, Ramli claimed that an average of 200 foreigners were sent to vote in such areas although, in some constituencies, this could be as high as 400, adding that the receipts were revoked three months later.

    “The receipts belonged to Malaysians but the information, names, dates of birth and photographs were those of the foreigners,” he said, adding that these “voters” were given about RM20 as compensation for not going to work on the day they cast their ballot.

    Ramli also claimed that prior to taking over as state NRD director in March 1993, he was called for a briefing at the National Security Council in Kuala Lumpur, during which he was asked to help ensure a “pro-Islamic” government in Sabah.

    To several questions, Ramli, who was detained under the Internal Security Act for two years in 1995 for issuing identification documents to foreigners, said the party in power then was Parti Bersatu Sabah while the Chief Minister was Datuk Joseph Pairin Kitingan.

    Meanwhile, former senior NRD officer Kee Dzulkifly Kee Abdul Jalil told the inquiry that a special unit – G17 – was set up at the state department headquarters here in 1990 to give out Malaysian documents to foreigners, adding that some 100,000 blue ICs and 200,000 birth certificates were issued.

    In a statement, NRD senior assistant director Roslan Alias said about 10% of the 970,119 ICs issued in Sabah between 1976 and 1996 were found to be “problematic”.

    Some 127,949 ICs were also found to have been “improperly” issued during the 20-year period, said Roslan, adding that 91,656 were subsequently revoked.

    After an internal probe, Roslan said a number of its staff were later arrested.

    Earlier, former ISA detainee Mohd Nasir Sungit claimed both the NRD and the Election Commission (EC) had “collaborated” to increase the number of Muslim voters in Sabah between 1992 and 1993.

    Mohd Nasir, who was deputy director at the department between 1980 and 1995, alleged that the “targets” in the exercise – codenamed Ops Durian Buruk – were Muslim Filipinos and Indonesians above the age of 21.

    He said the then Sabah EC director – whom he identified as “Datuk Wan Ahmad” – had handed a list of about 16,000 names to an NRD officer, Azmi Abdul Karim, with instructions that these were to be “used” as Sabah Muslim bumiputras.

    Ramli, he said, verbally instructed him to amend details in JPN1/9 and JPN1/11, which were temporary identification receipts for IC renewals and losses, based on the names in the list.

    He also alleged that besides officers at Sabah NRD headquarters, others involved were department staff at various districts here.

    Mohd Nasir said that “800 of those holding these receipts were registered as voters in the Sugut state seat within the Kinabatangan parliamentary constituency, which Barisan Nasional won with a 70-vote majority in the following election”.

    Balas
  • 2. shams  |  Januari 18, 2013 at 12:55 pm

    Anwar cam bese…menyalahkan UMNO …SOP Pakatan Rakyat

    Balas
  • 3. JIWA HAMBA  |  Februari 1, 2013 at 10:34 pm

    Reblogged this on jiwa_hamba.

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Januari 2013
I S R K J S A
« Dis   Feb »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Capaian Umum

  • 61,995,721 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 130 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 7 REAL LIFE FORMS THAT PEOPLE ONCE BELIEVED WERE HOAXES
    7 Real Life Forms That People Once Believed Were HoaxesBy Lauren Davis, io9, 27 March 2015.The history of science has its share of biological frauds, cases where people fabricated an imaginary organism and passed it off as real, or lied about an organism's behaviour. Every now and then, however, a creature that is suspected of being a hoax turns out to […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • Pasca Sabitan: Cukup sekadar di Mahkamah
    Assalammualaikum dan Salam SejahteraFakta Kes1.    Saya sebagai Pengadu telah membuat Laporan Polis pada tahun 2008.2.    Susulan daripada Laporan Polis terbabit DSAI telah pun dituduh dan kemudiannya disabitkan, sebagaimana pertuduhan di peringkat Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan.3.    Saya telah pun memberikan keterangan secara bersumpah di Mahkama […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

RSS Perak Today

  • Taktik berlagak selamba gagal
    BUKIT KAYU HITAM – Gerak-geri mencurigakan seorang lelaki ketika melalui sekatan Unit Pencegahan Penyeludupan (UPP) di Kilometer 1.3 Lebuh Raya Utara-Selatan (Plus) menghala sempadan negara membawa padah, apabila ditahan pihak berkuasa, baru-baru ini. Walaupun cuba berlagak selamba, taktik tersebut gagal mengaburi mata anggota UPP yang bertugas, sekali gus m […]

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • CILI KASI TARUK! SAMPAI BILA MELAYU MAHU MENJADI PENGAMPU PUAK CHAUVINIST DAP NI?
    Assalaamu'alaikum wbtKepada Saudara SeIslam SekalianSedikit ilmu utk saya kongsikan bersama agar kita dijauhkan dr bermusuhan sesama Islam.Saya pada mulanya agak malas nak masuk campur dlm comment2 & kata2 yg agak cenderung kpd negatif. Walau bagaimanapun utk menyelamatkn akidah kita sesama Islam saya kongsikan sedikit ilmu yg saya ada mengenai GST. […]

RSS Musram Rakuman

  • Hudud dan Qisas Pas Kelantan- Apa Kah Umno Bakal Kehilangan kuasa?
    Setuju atau tidak- enekmen hudud dan Qisas Pas Kelantan telah memerangkap UMNO, sehingga terlupa sudah BN. Dlm Parlimen Umno hanya ada 88 kerusi, Dlm keadaan sekarang pendirian Umno secara bersendirian sebenarnya tidak releven. Jika Umno tersalah langkah, Umno akan jadi pembangkang di dewan rakyat tanpa melalui pilihanrayapun."}" data-reactid= […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Sarawak BN Dismisses DAP’s Invitation To Form Coalition Government
    Would not betray the existing trust and bonds among State BN component parties   KUCHING : The state Barisan Nasional (BN) will not fall for DAP’s desperate rhetoric to form a so-called ‘Coalition Government’ after the opposition party pulled out of Pakatan Rakyat (PR) in the state yesterday.   According to the state BN secretary-general ...

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Spot The Blogger

  • Pengikut Kebenaran dan Fitnah Akhir Zaman
    Imam Syafi'i (Rahimakumullah) di tanya bagaimana kita mengetahui pengikut kebenaran di akhir zaman yang penuh fitnah?. Jawab beliau " Perhatikanlah panah-panah musuh (ditujukan kepada siapa) maka akan menunjukimu siapa pengikut kebenaran"Dengan situasi terkini perpecahan umat Islam di negara ini dapat sendiri kita lihat dengan mata kasar apabi […]

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Hudud dan Qisas Pas Kelantan- Apa Kah Umno Bakal Kehilangan kuasa?
    Setuju atau tidak- enekmen hudud dan Qisas Pas Kelantan telah memerangkap UMNO, sehingga terlupa sudah BN. Dlm Parlimen Umno hanya ada 88 kerusi, Dlm keadaan sekarang pendirian Umno secara bersendirian sebenarnya tidak releven. Jika Umno tersalah langkah, Umno akan jadi pembangkang di dewan rakyat tanpa melalui pilihanrayapun."}" data-reactid= […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

RSS Spot The Bloggers

  • Pengikut Kebenaran dan Fitnah Akhir Zaman
    Imam Syafi'i (Rahimakumullah) di tanya bagaimana kita mengetahui pengikut kebenaran di akhir zaman yang penuh fitnah?. Jawab beliau " Perhatikanlah panah-panah musuh (ditujukan kepada siapa) maka akan menunjukimu siapa pengikut kebenaran"Dengan situasi terkini perpecahan umat Islam di negara ini dapat sendiri kita lihat dengan mata kasar apabi […]

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 130 other followers

%d bloggers like this: