Archive for Januari 22, 2013

Anwar Ketawa Besar…Pasaran Saham Hilang RM35b

saham saham3 saham4Semalam adalah antara hari yang paling gembira buat Anwar. Sambil mendengar laporan beberapa orang bankers/market players yang masih berada di dalam jawatan masing-masing (baik dalam bank, Securities Commission, Bursa Malaysia) bahawa akan ada permulaan gelombang keresahan pasaran mengenai situasi ekonomi. Blog ini harap sangat, kerajaan boleh cari beberapa nama besar yang masih lagi SIMPATI dengan perjuangan Anwar dan sedia menawarkan khidmat kepada Anwar pada bila-bila masa. Yang bijak dalam PKR ini bukan Rafizi – tapi beberapa nama dalam ‘entiti strategik’ yang masih bersungguh membantu Anwar. Wawa budak Bank Islam itu baru kira macam ‘despatch’ sahaja. Ada nama lebih besar yang bantu Anwar.

Anwar adalah veteran dalam permainan saham ini. Sangat veteran. Dia tahu bagaimana masyarakat perniagaan berfikir dan bertindak. Anwar tahu tentang herd mentality. Anwar tahu bagaimana pasaran saham juga akan mempengaruhi sentimen pengundi. Anwar tahu bahawa pengundi Cina perlu diperingatkan bahawa kerajaan yang ada tidak cekap dalam mengurus ekonomi. Ini antara game-plan Anwar dalam memasuki fasa terakhir pilihanraya.

Anwar juga tahu kemampuan kerajaan. Anwar kemampuan KWAP. Anwar tahu kemampuan EPF. Anwar tahu kemampuan PNB. Kesemuanya dalam poket Anwar.

Nak mengatakan pasaran saham jatuh dengan permainan persepsi Anwar mungkin meletakkan diri dia terlalu hebat. Anwar tahu bahawa dia tidak mampu mempengaruhi pasaran saham sebegitu rupa. Yang mungkin kerajaan lupa, Anwar berkawan lama dengan dealers international sewaktu dia jadi Menteri Kewangan. Tanpa permainan pasaran saham, orang seperti Rahim Ghouse takkan mampu duduk di luar Negara dan menghantar wang dalam amaun yang besar untuk membantu gerakan PKR selama ini. International connection Anwar jangan sesekali dipandang rendah.

PKR selama ini hidup pun dengan dana pasaran saham. Termasuk milikan beberapa ‘oil rig’ di Amerika Syarikat. Anwar sendiri (atas nama nominees), memegang beberapa syarikat oil and gas di Amerika. Boleh rujuk bekas Setiausaha Agung PKR lama mengenai mekanisme kewangan Anwar dan PKR.

Menurut salah seorang yang membentangkan laporan kepada Anwar petang semalam – international market sudah respon dengan permainan persepsi HKR112. Mereka sudah mendapat makluman mengenai UGUTAN Mat Sabu bahawa mereka tidak akan balik selagi kerajaan tidak dijatuhkan melalui jalan raya. Ini semua membuatkan pelabur pasaran saham antarabangsa berasa khuatir dan takut.

Anwar tahu, jika dia main ‘permainan persepsi’ ini dengan betul – kerajaan akan kelihatan sangat lemah dan tidak mampu menjaga ekonomi dengan baik. Anwar sudah pesan, tidak mahu pasaran saham untuk respon terlalu awal. Rugi. Anwar mahukan ianya jatuh lebih teruk pada masa yang TEPAT dan BETUL. Jika boleh, ianya berlaku dalam waktu kempen akhir nanti.

Anwar peduli apa kalau pasaran saham Malaysia rugi RM70b sekalipun – asal dia mampu jadi Perdana Menteri.
Sabotaj ekonomi memang boleh jadi senjata yang sangat berkesan.

Januari 22, 2013 at 12:29 pm 3 comments


Januari 2013
I S R K J S A
« Dis   Feb »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Capaian Umum

  • 64,923,838 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 131 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 10 INSANE CONSPIRACY THEORIES ABOUT WORLD LEADERS
    10 Insane Conspiracy Theories About World LeadersBy David Tormsen, Listverse, 22 May 2015.Americans get all the conspiracy theory fun. Fine, Obama is a socialist Nazi Kenyan Muslim stoner who’s controlled by aliens. But that doesn’t mean the rest of the world’s leaders don’t have bizarre theories about them as well. Here are 10 examples from the silliest cor […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • Pasca Sabitan: Cukup sekadar di Mahkamah
    Assalammualaikum dan Salam SejahteraFakta Kes1.    Saya sebagai Pengadu telah membuat Laporan Polis pada tahun 2008.2.    Susulan daripada Laporan Polis terbabit DSAI telah pun dituduh dan kemudiannya disabitkan, sebagaimana pertuduhan di peringkat Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan.3.    Saya telah pun memberikan keterangan secara bersumpah di Mahkama […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • DAP tolak kabinet bayangan PKR sebab Mak Lampir?
    DAP mengeluarkan kabinet bayamgan mereka. Lalu PKR pun keluarkan kabinet bayangan mereka. Tapi DAP tak setuju dengan kabinet bayangan tersebut.Mungkinkah disebabkan Zuraidah Mak Lampir jadi menteri pendidikan bayangan?Baru kabinet olok-olok dah kelahi. Macam mana bila kabinet betul2?

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! KEBAIKAN APAKAH YANG BOLEH DIBAWA BILA VIDEO PERBINCANGAN RAHSIA TERBONGKAR?
    Aku cukup tak setuju dengan apa yang didedahkan ole blog APANAMA, KLIK SINIBlog ini telah menyiarkan video berdurasi 7 minit. kKu percaya ramai dari korang dah tengok video tu, Cuma aku kecewa sebab benda-benda macam ni adalah untuk dalaman dan bukan disiarkan kepada umum. Aku memang tak boleh nak terima perbuatan manusia yang mencuri rakam luahan hati TPM. […]

RSS Musram Rakuman

  • 1MDB membawa Perpecahan Yang Tidak Perlu
    1. 1MDB tidak disangka telah membawa malapetaka kepada para pemimpin Umno. Kepimpinan berpasukan, kini telah retak dan menunggu berkicai.2. Pembangkang tidak perlu berkerja keras, malah mereka kini, kopi-kopi hanya memperhatikan sepak terajang antara para pemimpin Umno.3. Melalui kemelut 1MDB, nampak siapa yang setia dengan DS Najib, dan siapa yang tidak. Ka […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Malaysian Troops Join Arab Coalition?
    Malaysia has become the 12th country to join the coalition   Malaysian troops on Sunday arrived at Saudi Royal Air Force base to participate in the Saudi-led coalition to support the legitimacy in Yemen under Operation Restoring Hope.   Malaysia has become the 12th country to join the coalition after Senegal which is sending 2,100 ...

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Spot The Blogger

  • Jelapang :: PRK Rompin - Peneroka Ajar Pemimpin
    JENTERA Umno 1Malaysia tertumpu ke Rompin. Jentera kerajaan dikerahkan ke Rompin.  KEPUTUSANNYA : Majoriti BN merudum kepada 8,895 undi ...berbanding 15,114 undi semasa PRU-13 dua tahun lalu.Penurunan sebanyak 41.1 PERATUS. Sokongan kepada BN adalah yang terendah sejak 1990 - 60.5 peratus.Kata Tan Sri Muhyiddin Yassin: "Rakyat telah memberi ISYARAT dan […]

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • 1MDB membawa Perpecahan Yang Tidak Perlu
    1. 1MDB tidak disangka telah membawa malapetaka kepada para pemimpin Umno. Kepimpinan berpasukan, kini telah retak dan menunggu berkicai.2. Pembangkang tidak perlu berkerja keras, malah mereka kini, kopi-kopi hanya memperhatikan sepak terajang antara para pemimpin Umno.3. Melalui kemelut 1MDB, nampak siapa yang setia dengan DS Najib, dan siapa yang tidak. Ka […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

RSS Spot The Bloggers

  • Jelapang :: PRK Rompin - Peneroka Ajar Pemimpin
    JENTERA Umno 1Malaysia tertumpu ke Rompin. Jentera kerajaan dikerahkan ke Rompin.  KEPUTUSANNYA : Majoriti BN merudum kepada 8,895 undi ...berbanding 15,114 undi semasa PRU-13 dua tahun lalu.Penurunan sebanyak 41.1 PERATUS. Sokongan kepada BN adalah yang terendah sejak 1990 - 60.5 peratus.Kata Tan Sri Muhyiddin Yassin: "Rakyat telah memberi ISYARAT dan […]

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 131 other followers