Ugutan Khalid; Arahan Anwar

Januari 30, 2013 at 7:21 pm 5 comments

.Fuh, konon gegak gempita di PKR HQ, kononnya Khalid adalah seorang CEO negeri yang sangat berani untuk berdepan dengan PRU akan datang. Kita semua tahu, tak ada perkara politik yang Khalid buat keputusan secara peribadi. Tak ada. Kesemua keputusan politik MB Selangor dirujuk kepada Anwar. Dalam isu yang melibatkan kepimpinan beliau sendiri, barulah Khalid gunakan Faekah untuk menghubungi Kak Wan. Dalam segi ini, Khalid memang play safe.
Di kalangan pimpinan PKR di Selangor, semuanya faham sangat bahawa ugutan terbaru Khalid ini diarahkan oleh Anwar. Seorang pimpinan tertinggi berkongsi rahsia, bahawa pada hakikatnya PKR sendiri belum boleh yakin dengan Selangor. DAP mungkin ya. Landslide. Tapi PKR, masih lagi dalam pemerhatian penganalisa politik.
PKR Selangor masih belum yakin dapat mengekalkan 9 kerusi Parlimen yang ditandingi sebelum ini. Kekuatan Pas juga masih di bawah par. Jika ini berlaku, dan memberi kesan kepada undian di peringkat DUN, ada kemungkinan DAP akan menjadi lebih berkuasa berbanding PKR. Jangan kita lupa, DAP tanding di 15 DUN (menang 13). Kali ini DAP yakin mendapat 100 % dan menang semua kerusi DUN.
Berita yang kita terima, PKR hanya dapat berikan angka 6 kerusi putih dan 5 kelabu. Makna kata, 11 sahaja di bawah radar berbanding 15 sebelum ini. 2008, PKR tanding di 20 kerusi.
Banyak faktor kepada kedudukan kerusi putih dan kelabu yang kecil ini. Sebab utamanya adalah pertembungan seteru – Azmin dan Khalid Ibrahim. Faktor calon jadi penentu. Azmin sudah membisikkan banyak kali kepada Anwar, jika dia diberikan lesen besar untuk tentukan calon – PKR boleh confirm menang di 13 kerusi (semua putih – asalkan calonnya ditentukan oleh Azmin). Pas, menurut jangkaan Anwar dan PKR, hanya mampu kekal di 4 kerusi berbanding 8 pada ketika ini. Pas sekali lagi jadi parti paling lemah dalam PRU akan datang, dalam konteks negeri Selangor.
Mana Menteri Besar yang berani adakan pilihanraya DUN kalau setakat mampu menang 6 kerusi untuk parti sendiri? Tidak ada logik.
Sebab itu, tekanan supaya DUN Selangor mengumumkan pembubaran awal adalah idea Azmin – supaya dia diberikan HAK MUTLAK menentukan senarai calon di Selangor. Khalid – sudah tentu jadi sejarah di Selangor.
Azmin mahu kuasa penuh dalam menentukan calon, atau PKR akan muncul sebagai parti kedua terkuat di Selangor. Alasan Azmin cukup kuat. Sebab itu, tak perlulah kita melompat sangat dengan ugutan Khalid ini. Sebenarnya, Khalid sedang gali kubur politik sendiri.

In a bold challenge to  embattled Prime Minister Najib Razak’s federal government, Selangor  Mentri Besar Khalid Ibrahim may dissolve the state assembly after the  Chinese New Year, PKR leaders said on Wednesday.

“This is a proactive move. I think we are all fed up of the  uncertainty. The people and investors are grumbling and we believe this  is the best way. If Najib doesn’t dare to dissolve the federal  Parliament, Selangor may have to lead the way. In fact, we encourage all the Pakatan states to follow suit,” PKR Women’s chief Zuraida  Kamaruddin told Malaysia Chronicle.

Entry filed under: ANWAR IBRAHIM, PKR. Tags: , , , , .

Anwar Puas Hati Tindakan PAS Terhadap Nasha Kenapa Anwar Tertarik Isu LIZIZ STANDACO di Kelantan?

5 Komen Add your own

  • 1. ahpek singh  |  Januari 31, 2013 at 11:18 am

    mak lampir nanti ke laut, si gagap ke sungai, azmin ke daung, yang tinggal nanti shaari sungip aje.

    Balas
  • 2. Dr Nadzri  |  Januari 31, 2013 at 1:18 pm

    He he, nampaknya tektik delay Najib berjaya meresahkan PR yg semakin hari semakin ke longkang. Ada logiknya mengadakan PRU lebih awal sebelum semua mereka berada di dlm longkang… Susah nak panjat naik semula…!

    Balas
  • 3. JIWA HAMBA  |  Januari 31, 2013 at 3:19 pm

    Reblogged this on jiwahamba.

    Balas
  • 4. Melayu Perak  |  Januari 31, 2013 at 4:54 pm

    Guna kn lh fakta klau nk berbicara.DUN Selangor akn bubar secara automatik selepas 22/02/2013.Apa masaalah ny?Tempoh sah mereka dh hampir tamat.Apa kh menjadi kesalahan utk saya memperbaharui cukai jalan sebelum tarikh luput?

    Balas
  • 5. zamar  |  Februari 1, 2013 at 12:43 pm

    Seperti biasa, gelagat memberikan bacaan yang menarik mengenai apa yang berlaku dalam rumahtangga PKR Selangor.

    Kepada pembaca yang minat idea-idea segar melalui interview bersama Dr Nordin Kardi, suaris.wordpress.com menyediakan santapan minda anda. Interview terbaru bersama Dr Bakri Musa turut disiarkan.

    Tkasih gelagat

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Januari 2013
M T W T F S S
« Dec   Feb »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Capaian Umum

  • 75,303,328 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 144 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 6 BEST FITNESS TRACKERS OF 2016
    The 6 best fitness trackers of 2016By Simon Crisp, New Atlas, 30 November 2016.Many people strap on a fitness tracker or sport swatch to monitor how active they are, and in the hope it will help motivate them if they turn out to be more sloth-like than they'd expected. But which one is going to be right for you? Here New Atlas looks at some of the best […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • Istiqamah dengan Kebenaran
    ISTIQAMAH DENGAN KEBENARANBaru-baru ini, saya dihubungi oleh beberapa individu untuk berjumpa. Atas dasar silaturahim sesama manusia, saya pun sudi untuk berjumpa. Lagipun saya kenal mereka ini.Semasa perjumpaan itu, mereka menyampaikan hajat dan menjemput saya bersama-sama mereka menyertai gerakan "Deklarasi Rakyat" bagi menjatuhkan pemimpin berke […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Ketika Najib bersama Hadi untuk ummah, Mahathir bersama DAP yang zalim!!!
    Ketika UMNO bersama PAS ketepikan politik demi kemanusiaan kaum Rohingya, Mahathir sebaris dengan DAP yang zalim dan korup untuk jatuhkan kerajaan yg dipimpin orang Islam.Mana Aung Sang Suu Kyi yang disanjung Anwar dan dunia?Padahal mereka anggapnya ular dan bapa ayam. Mana maruahnya????Mereka terang2 akui guna Madey untuk pecahbelahkan Melayu. Video pengaku […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! APABILA PEMUDA UMNO PULAU PINANG TURUN PADANG UNTUK KEJUTKAN GUAN ENG!
    Steady la Azwan Bro and the gang, bab ini aku sokong korang buat perhimpunan sebab nak lawan Guan Eng dan cara korang buat memang best dan professional dan bukan macam lembaga hitam yang gila glamer dan pakai adik sendiri sampai dapat anak hasil sumbang mahram tu.Teruskan dan Parpukari akan terus sokong Pemuda UMNO Pulau Pinang yang gagah berani, kat bawah n […]

RSS Musram Rakuman

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aspirasi Bangsa

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: