“Huguan Siou” (Paramount Leader) Sudah Siapkan RM2 BILION!

Februari 14, 2013 at 11:42 am 4 comments

Anwar IbrahimDalam minggu-minggu kebelakangan ini, ramai wajah baru yang dipanggil mengadap Huguan Siou di Tropicana. Wajah-wajah yang tak biasa nampak pun ada. Kata seorang pegawai HQ, ini adalah pemandangan biasa 5 tahun sekali. Akan ada wajah-wajah baru yang dipanggil datang. Antara yang semakin kerap berada di HQ kebelakangan ini adalah Rahim Ghouse dan beberapa orang budak muda (investment bankers) yang diajak masuk berbincang. Mat saleh pun ada. Tapi jarang-jarang sekali.

Huguan Siou sudahpun memberikan komitmen PERIBADI, bahawa dia sanggup menyediakan DANA KHAS sebanyak RM2 bilion menjelang PRU kali ini. Angka ini nampak tidak banyak. Tetapi sebagai seorang Huguan Siou, dia tahu bahawa ini adalah komitmen yang sangat besar. Usaha sedang dilakukan oleh Rahim Ghouse dalam menentukan kaedah kemasukan wang yang paling selamat dan gagal dikesan. Pasaran saham, Bursa Malaysia dijangka dijadikan alat yang paling penting.

Sebab itu, kalau anda biasa dengan saham, kena perhati sama saham-saham syarikat ‘kurang penting’ dan bawah radar yang mencatatkan aktiviti pelaburan yang luar biasa. Perhatikan sahaja. Blog ini boleh namakan beberapa syarikat, namun percaya agensi-agensi hebat seperti JASA, MKN dan sebagainya lebih maklum. Biar mereka yang maklumkan.

RM2 bilion ini akan difaraidkan ke kawasan-kawasan Parlimen/DUN yang dirasakan berpotensi dan boleh menang.

SEMENANJUNG

Fokus Huguan Siou pada ketika ini adalah 50 kerusi Semenanjung yang dirasakan paling mahu diberikan perhatian. 31 kerusi PKR sedia ada; dan 9 kerusi baru 9 kerusi baru yang bakal mendapat dana yang lebih besar adalah seperti berikut:-

1. Bukit Katil (Shamsul Iskandar)
2. Pandan (Rafizi Ramli)
3. Gelang Patah
4. Alor Setar
5. Temerloh (SA?)
6. Sabak Bernam (Dr Aziz Bari)
7. Lumut
8. Ledang
9. Muar.

10 kawasan lain sedang diperhatian secara halus oleh Saifuddin Nasution. Masih dalam kedudukan ragu.

Shamsul Iskandar, Rafizi Ramli, Dr Aziz Bari dan Temerloh (?) dikatakan antara kerusi yang dikategorikan sebagai WAJIB MENANG (dan peruntukan yang lebih dijangka akan diberikan kepada bakal calon dan jentera kawasan terbabit). Demikian juga untuk 5 kerusi yang lain. Untuk 9 kawasan ini sahaja, Huguan Siou sanggup allocate sehingga RM8 juta jika diperlukan untuk setiap kawasan Parlimen. Shamsul Iskandar tidak boleh tewas. Rafizi wajib dipastikan kemenangan. Itu arahan khas Huguan Siou.

Untuk 31 kawasan yang sedia ada menang, peruntukan antara RM3 juta setiap kawasan adalah memadai. Dana untuk 31 kawasan PKR lain akan diuruskan secara ‘centralized’ oleh Azmin Ali dan beberapa orang akauntan bertauliah. Makna kata, dalam jagaan Azmin sahaja hampir RM100 juta. Ini dana untuk jentera/bakal calon semata.

SABAH

Peruntukan Huguan Siou yang lebih besar akan dihalakan ke Sabah.

Huguan Siou mahukan peruntukan besar diberikan kepada setiap kawasan Parlimen – tetapi tumpuan akan diberikan kepada 7 kawasan.

1. Penampang
2. Kota Belud
3. Tuaran.
4. Kota Marudu
5. Putatan
6. Libaran
7. Tawau (masih dalam negotiation).

Untuk 7 kawasan ini; RM5 juta dirasakan memadai. RM35 juta untuk 7 kawasan Parlimen di Sabah adalah satu angka yang sangat munasabah kepada Huguan Siou.

SARAWAK

Tumpuan akan diberikan kepada 7 kawasan Parlimen:-

1. Stampin (P196)
2. Miri (P219)
3. Lawas (P222)
4. Selangau (P214)
5. Julau (P209)
6. Saratok (P205)
7. Mambong (P198)

Pada asasnya bersetuju menggunakan kaedah sama di Sabah; RM5 juta untuk setiap kawasan Parlimen yang dinyatakan.

Peruntukan dana pilihanraya kali ini akan dikendalikan dengan cermat dan hati-hati. Tidak mahu ada yang terkesan di atas radar SPR dan agensi keselamatan lain. Akaun-akaun khas sudahpun diwujudkan bagi memastikan semuanya dilakukan secara ‘legal’ dan terperinci. Masih banyak lagi dana yang boleh digunakan. Kalau menurut laporan semasa, setiap DUN PKR juga akan menerima peruntukan yang besar. Tumpuan, sekali lagi kepada Sabah dan Sarawak.

Dana Khas Huguan Siou ini tidak termasuk dana Selangorku, dana luar dan dana politik Pakatan Rakyat. Ini peruntukan khas Huguan Siou. Bantuan Pilihanraya Huguan Siou (BPHS2013).

About these ads

Entry filed under: ANWAR IBRAHIM, Dato Seri Anwar Ibrahim, PKR, PRU 13. Tags: , , , , .

DAP Nampak Masalah Bila Anwar Jadi ‘Huguan Siou’ Apakah Strategi “Huguan Siou” Boleh Berjaya?

4 Komen Add your own

  • 1. ahpek singh  |  Februari 14, 2013 at 2:27 pm

    bajet entertainment @ cina doll tak dapat allocation ke…. penat kita orang gantung banner, bendera. takat duit air dgn rokok aje baik tolong rewang kenduri kawin

    Balas
  • 2. shams  |  Februari 14, 2013 at 4:57 pm

    ini kali mau menang lor…tatak menang siau lor

    Balas
  • 3. Suaris  |  Februari 14, 2013 at 9:27 pm

    Politik – semua halal.

    Jika RM3 juta sahaja untuk membeli calon BN untuk menarik diri, lalu PKR/DAP/PAS boleh menang percuma. Ini pun hanya memerlukan RM666 juta sahaja utk 222 kerusi Parlimen.

    Mahalkah harga RM666 juta untuk membeli sebuah negara?

    Balas
  • 4. Tergodahkan jika ditawarkan RM3 juta? | suaris  |  Februari 18, 2013 at 12:08 am

    […] benar maklumat maklumat dalam Gelagat Anwar https://gelagatanwar.wordpress.com/2013/02/14/huguan-siou-paramount-leader-sudah-siapkan-rm2-bilion/ bahawa Anwar sudah berjaya mengumpulkan RM2 bilion untuk pilihan raya kali ini, Najib Razak dan […]

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Februari 2013
I S R K J S A
« Jan   Mac »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728  

Capaian Umum

  • 63,111,698 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 130 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 11 AMAZINGLY LONG ANIMAL MIGRATIONS
    11 Amazingly Long Animal MigrationsBy Caitlin Schneider, Mental Floss, 20 April 2015.These creatures walk, swim, or fly in record-setting fashion.1. Grey whalesCredit: Merrill Gosho/Wikimedia Commons In early April, a team of marine biologists recorded the longest mammal migration in history. The discovery was made by tracking seven Pacific grey whales, a gr […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • Pasca Sabitan: Cukup sekadar di Mahkamah
    Assalammualaikum dan Salam SejahteraFakta Kes1.    Saya sebagai Pengadu telah membuat Laporan Polis pada tahun 2008.2.    Susulan daripada Laporan Polis terbabit DSAI telah pun dituduh dan kemudiannya disabitkan, sebagaimana pertuduhan di peringkat Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan.3.    Saya telah pun memberikan keterangan secara bersumpah di Mahkama […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • UMNO jangan campur pertelingkahan PAS dengan PKR di Permatang Pauh
    Memang betul ambil peluang ini tapi jangan pula main sembrono tanpa mengetahui latarbelakang setempat. Nanti jadi macam hal yang berlaku di sebuah tempat di Johor hingga akhirnya kerusi kalah pada PKR.DAP gaduh dengan PAS sebab isu hudud. Haji Hadi kata DAP tak patut campur tangan bila PAS mahu bincang dengan kerajaan persekutuan tentang hal hudud di Kelanta […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • AZMIN KASI TARUK! SELAMATKAN SELANGOR DARI BENCANA ALAM!
    Azmin! Kau pecat la si peliwat lahanat tu dari jadi penasihat Selangor! Wei Azmin hari-hari ribut kat Selangor ni. Pokok tumbang dan kilat kuat semacam. Kalau kau orang Islam yang ada agama maka kau kena jauhkan diri dari si peliwat tu.Kalau kau degil tak bak buat kau akan jatuh dalam keadaan yang amat memalukan. Ini dah dapat signal ni Min. Bala demi bala S […]

RSS Musram Rakuman

  • Budak Tingkat Empat Putrajaya Muncul Lagi
    1. Semasa Pak Lah Perdana Menteri, budak-budak tingkat 4 Putrajaya dikaitkan dengan Khairy Jamaluddin dan Kalimullah Hassan, kini muncul lagi budak-budak tingkat 4 yang merujukan kepada penasihat Perdana Menteri daripada British.2. Mantan Perdana Menteri-Tun Dr Mahathir melalui tulisan terkini pada blog beliau, menyatakan Putrajaya membelanjakan RM7 bilion s […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Politik DAP Di Bumi Anbiya’
    kebanyakan penerangan dan jawapan berbelit-belit dan tidak menepati soalan   BANGI, 20 April – Pertemuan empat pemimpin kanan parti rasis DAP yang sentiasa mempunyai resipi liberal dan sekular dengan sekumpulan pelajar Malaysia di Mesir beberapa hari lalu, berlaku dalam suasana penuh ‘mesra’.   Namun, kebanyakan penerangan dan jawapan yang diberikan dianggap […]

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Spot The Blogger

  • Sudikah Najib Bersumpah Lagi
    Najib telah bersumpah tidak mengenali wanita Mongolia, Altantuya Sha'aribu di  3 buah Masjid!Kini sudikah lagi Najib bersumpah bahawa beliau tidak mengenali si flamboyant Jho Taek Low yang di cop sebagai master-mind didalam urusniaga 1MDB.Ramai juga yang tunggu....

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Budak Tingkat Empat Putrajaya Muncul Lagi
    1. Semasa Pak Lah Perdana Menteri, budak-budak tingkat 4 Putrajaya dikaitkan dengan Khairy Jamaluddin dan Kalimullah Hassan, kini muncul lagi budak-budak tingkat 4 yang merujukan kepada penasihat Perdana Menteri daripada British.2. Mantan Perdana Menteri-Tun Dr Mahathir melalui tulisan terkini pada blog beliau, menyatakan Putrajaya membelanjakan RM7 bilion s […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

RSS Spot The Bloggers

  • Sudikah Najib Bersumpah Lagi
    Najib telah bersumpah tidak mengenali wanita Mongolia, Altantuya Sha'aribu di  3 buah Masjid!Kini sudikah lagi Najib bersumpah bahawa beliau tidak mengenali si flamboyant Jho Taek Low yang di cop sebagai master-mind didalam urusniaga 1MDB.Ramai juga yang tunggu....

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 130 other followers

%d bloggers like this: