Manifesto PR Untuk Sabah? Cukup bah mahu menang?

Mac 26, 2013 at 1:00 pm 3 comments

anwar-sabah-pkrAntara yang bakal dijanjikan untuk rakyat Sabah:-

  • The protection of the native customary rights, improvement of  infrastructure, upgrading and enhanced social welfare is also given  priority including affordable housing and aid for pensioners.
  • Pakatan has also pledged to “recognise, respect and safeguard the  native customary rights for land and would withdraw all cases that have  been brought by the current government to court and set up a Land  Tribunal to review the status of native lands that were given to  government-linked agencies and private companies.
  • immediate end to the practice of  issuing Communal Titles and replacing it with individual Native Titles.
  • Yayasan Sabah which has also fallen from its glory days in the 1970s  and 80s is also not spared and its role will be reexamined. Pakatan also promises to reintroduce the Amanah Rakyat Negeri Sabah and build 50,000 affordable homes within the first term of taking power.
  • The opposition coalition also promises to enforce an increase of oil  royalty payment from Petronas from the current 5% to 20% and the  national oil company would be answerable to parliament unlike now.
  • Petronas will also be asked to appoint at least one board of director from Sabah who would oversee the state’s interests. Pakatan also  promises to submit a motion at the State Assembly to claim the petroleum revenue from Blok L and Blok M which was given away by the  federal government without the consent of people of Sabah, and to have  civil action taken against those involved.
  • Pakatan wants to start a state-owned oil and gas  company with a start-up capital of RM1 billion from the oil royalty  payable to Sabah to ensure the state, as major oil and gas producer, can compete internationally in this industry and create more opportunities  for its own people.
  • Sabah Padi Board in place of national padi authority,  Bernas’, monopoly.
  • A higher learning institution to be known as Universiti Kinabalu as  well as
  • a new independent television station called TV Sabah is also  promised in the manifesto.

Yayasan Sabah (tidak perlu tukar kerajaan untuk memperbetulkan Yayasan Sabah. Universiti Kinabalu? Fokus untuk pengajian apa? TV Sabah? Untuk apa?

Sebenarnya, ramai di kalangan orang kuat PKR sendiri di Sabah tidak nampak bagaimana manifesto tangkap muat seperti ini dapat membantu pembangunan di Sabah. Satu perkara yang paling nyata, tidak ada program khas untuk menangani isu keselamatan di Sabah. Mana janji ESSZONE atau sesuatu yang lebih baik?

Selain daripada itu, mereka juga beranggapan, penubuhan syarikat minyak Sabah belum tentu menjamin bahawa nikmat akan kembali kepada rakyat Sabah? Apatah lagi, jika diberitahu syarikat tersebut akan dikepalai menantu Anwar (bekas pegawai biasa di Shell). Ini semua mampu membuatkan orang lebih marah.

Jangan cakap pasal royalti 20 %. Tahun 2011 sahaja, RM26.5 bilion dibelanjakan untuk Sabah dan Sarawak. Bersamaan 37 % royalti. Bukan 20%. Lebih.

Ramai di kalangan aktivis PKR yang kecewa dengan manifesto yang lebih kurang bodohnya dengan yang Rafizi buat.

Entry filed under: ANWAR IBRAHIM, Dato Seri Anwar Ibrahim, Pakatan Rakyat, PKR, PRU 13. Tags: , , , , , , .

Bila Semua Pak Jeneral Mahu Jalan Mudah… Manual D-Day PRU13?

3 Komen Add your own

  • 1. Anonymas  |  Mac 26, 2013 at 3:29 pm

    Uni Kinabalu? UMS ndak cukup ka bah

    Balas
  • 2. anuar Mat Saman  |  Mac 26, 2013 at 5:12 pm

    manifesto bodo macam kote anwar

    Balas
  • 3. HjButit  |  April 4, 2013 at 9:27 am

    Hmm, biar saya perjelaskan kecelaruan penulis ni yang berdasarkan kepada pendapatnya sendiri, komennya sendiri dan jawabannya sendiri.
    1. Tak perlu tukar kerajaan untuk memperbetulkan yayasan sabah. Betul, rakyat sudah tunggu lebih 20 tahun dibawah kerajaan sekarang untuk memperbetulkan YS, tapi apa hasilnya? Apa perlu lagi 5 tahun untuk kerajaan sekarng betulkan YS, 20 tahun x cukup kah?
    2. Universiti Kinabalu. Apa sudah cukupkan tempat untuk pelajar2 sabah masa ini di UMS dan UITM, selain daripada kolej2 swasta yang pastinya kosnya lebih mahal? Sekurang2nya pelajar2 nanti peluang lebih besar untuk meneruskan pembelajaran di uni awam sebelum ‘terpaksa’ beralih ke kolej swasta yang tentunya kosnya lebih mahal.
    3. TvSabah. Setakat ini berapa banyak masa yang diperuntukan untuk siaran terhadap sabah dalam Tv Pusat? Rasa2nya taukah orang negeri2 lain ( tak payah cakap negara2 lain lagi lah) tentang keadaan dan kehidupan rakyat sabah pada masa ini bukan lagi tinggal diatas pokok, pakai santut dan bawa sumpit berjalan2 di bandar2? Taukah mereka bahawa di sabah juga ada syarikat rakaman yang melahirkan artis2 yang macam ‘hidup segan mati tak mau’ akibat artis2 ini tidak pernah diberi peluang dalam Tv Pusat? Untuk rakyat sabah sendiri seperti yang tinggal2 di pendalaman seperti di pulau2 yang tidak berpeluang mendapatkan suratkabar, mereka mungkin tahu akan kes2 pembunuhan di KL atau JB, tapi taukah mereka akan kisah pembunuhan di kota marudu dan keningau?
    4. ESSZONE. Apa pendapat penulis terhadap janji dalam buku jingga sabah untuk penyelesaian secara mutlak terhadap sabah dari tuntutan filipina? Mana pergi pasukan2 yang memang diwujudkan dan dibayar gaji untuk menjaga persempadanan dan keselamatan negeri sabah? Adakah mereka sudah menjalankan tugas dengan baik dan jujur? Perlukah diwujudkan lagi seperti JPJ swasta (AES) untuk menjalan tugas JPJ yang diwujudkan dan dibayar gaji untuk melaksanakan tugas tersebut? Jawablah dengan jujur.
    5. Syarikat minyak sabah. Belum tentu menjamin nikmet kepada rakyat sabah? Statement yang paling salah. Kalaupun rakyat sabah tidak diberi peluang bisnes dan pekerjaan di syarikat negeri sendiri tapi yang pastinya kerajaan negeri tetap memperolehi hasil dari share (sekurang2nya) 30% yg diperuntukkan untuk kerajaan negeri, dan adalah tanggungjawab kerajaan negeri untuk menyalurkan kembali pada rakyat.
    6. Royalty 20%. Untuk pengetahuan penulis, rakyat sabah juga membayar cukai kepada kerajaan pusat yang berjumlah berbillion2 setahun. Adakah cukai tersebut hadiah cuma2 kepada kerajaan pusat dan tidak perlu dikembalikan (sebahagiannya) kepada rakyat sabah? Adakah tanah2 sabah yang diberikan kepada felda, felcra, risda dan agensi2 pusat yang berjumlah berpuluh2 ribu hektar adalah hadiah cuma2 kepada pusat? Adakah hasil yang diperolehi oleh mereka2 ini tidak perlu dibahagikan kembali pada kerajaan negeri? Kalaulah semua ini tidak perlu dikembalikan pada kerajaan negeri, apa perlu sabah untuk menjadi sebuah negeri dalam malaysia, dan memberikan 95% hasil minyaknya, beribu2 hektar tanah, bayaran cukai?

    Begitu juga lah keadaannya bila dibawah PR nanti. Sekiranya kerajaan negeri hanya menerima jumlah 20% dari minyak sementara hasil2 lain tidak dikembalikan, rakyat sabah harus juga menolak PR pada pilihanraya yang setetusnya.

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Mac 2013
M T W T F S S
« Feb   Apr »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Capaian Umum

  • 75,303,534 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 144 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • INFOGRAPHIC: THE OLDEST SCAM ON THE INTERNET AND HOW TO AVOID IT
    The Nigerian Prince is one of the great bits of internet lore: a scam involving a large amount of wealth trapped overseas that need your help to release it. The result: you get fleeced. But the Nigerian Prince is just one form of advance fee fraud, which continues to steal billions of dollars every year. Find out all about it in the following infographic by […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • Istiqamah dengan Kebenaran
    ISTIQAMAH DENGAN KEBENARANBaru-baru ini, saya dihubungi oleh beberapa individu untuk berjumpa. Atas dasar silaturahim sesama manusia, saya pun sudi untuk berjumpa. Lagipun saya kenal mereka ini.Semasa perjumpaan itu, mereka menyampaikan hajat dan menjemput saya bersama-sama mereka menyertai gerakan "Deklarasi Rakyat" bagi menjatuhkan pemimpin berke […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Mahathir hina Nabi untuk diketawakan DAP kafir harbi
    Berikut kata Mahathir:Kelihatan perlekehkan Dato Najib tapi sebenarnya persendakan Nabi di hadapan kafir harbi DAP untuk mereka ketawakan.Perbuatan sama pernah dilakukan dahulu dengan kata-kata Nabi tidak pakai pisau cukur.Itulah bapa Marina. Macam mana anak tak sesat jika bapa pun tidak ada adab dan budi. Demi kuasa politik, harta dan legasi & dinasti, […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! APABILA PEMUDA UMNO PULAU PINANG TURUN PADANG UNTUK KEJUTKAN GUAN ENG!
    Steady la Azwan Bro and the gang, bab ini aku sokong korang buat perhimpunan sebab nak lawan Guan Eng dan cara korang buat memang best dan professional dan bukan macam lembaga hitam yang gila glamer dan pakai adik sendiri sampai dapat anak hasil sumbang mahram tu.Teruskan dan Parpukari akan terus sokong Pemuda UMNO Pulau Pinang yang gagah berani, kat bawah n […]

RSS Musram Rakuman

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aspirasi Bangsa

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: