Post Mortem 1 – PRU13: Pas PUNCA Kegagalan Dapat 10 Parlimen di Sabah

Mei 13, 2013 at 12:48 pm 3 comments

pkr sabahAnalisa Umum

  • Lahad Datu adalah penyelamat utama kepada Kerajaan BN. Tanpa insiden tersebut, Sabah akan menjadi milik PR atau sekurang-kurangnya memberikan 10 kawasan Parlimen.
  • Kekuatan Musa Aman dan BN adalah ‘RM’ – bukan Rosmah Mansor. Ringgit Malaysia.
  • Pas menjadi punca perbalahan STAR, SAPP dan PR. STAR dan SAPP sama sekali tidak boleh menerima brand politik ekstrim yang ada dalam Pas.
  • Pas tidak membantu sama sekali dalam memperkukuh kedudukan PR di Sabah.
  • Sewajarnya ‘Sabah-based political parties’ diberikan ruang yang lebih besar bertanding di negeri tersebut. Unsur tamak yang ada dalam PKR sendiri turut menjadi punca. Anwar terpaksa menurut desakan pemimpin Cabang PKR di Sabah.
  • Dana khas dari luar yang sepatutnya tiba (USD100m) untuk Projek Sabah tidak turun sampai PRU.
  • Dana PRU yang sangat terhad.
  • RM750k yang diserahkan kepada calon tidak digunapakai secara optimum.
  • Kegagalan mengurangkan calon bebas.
  • Anwar dan pimpinan PR sendiri tidak mengambil perhatian di Sabah sewaktu PRU.
  • Perhatian PR tertumpu di Johor. Gagal membawa keuntungan politik.
  • Investments besar untuk Bumburing dan Lajim – RUGI! Setiap seorang dikatakan dibayar RM5 juta.

Beberapa hari sebelum penamaan calon, SAPP sudah bertegas supaya perjanjian politik (DUN untuk parti Sabah; Parlimen untuk PR) tidak digunapakai.

SAPP will not back down on its stand that the national opposition  coalition focus on contesting parliamentary seats in Sabah leaving the  state seats to local parties allowing them a chance to form the next  state government without interference from peninsula-controlled parties.

“Please honour the principle that Pakatan parties contest more of the parliamentary seats and let Sabah parties contest a majority of Sabah  state seats,” said the SAPP leader a day after Anwar reopened the door  to the local party to join the opposition coalition.

Yong said that SAPP had already said it would not contest for the  Sandakan parliamentary seat and that it would only bid to retain its two incumbent state seats at Tanjung Papat and Elopura within the Sandakan  parliamentary constituency.

“This would let DAP have an easy win at Sandakan (MP). Regrettably,  even this perfect formula has been rejected by DAP which wants to  contest the state seats as well,” he said.

Yong also said that the party would stick by its promise made in January 2012 not to contest the Penampang parliamentary seat.

Cadangan:-

  • PR perlu bergerak dengan model politik khas di Sabah. Tanpa Pas.
  • Tak perlu lagi ambil orang lama yang tak performed – sekadar mahu duit mudah seperti Bumburing dan Lajim.
  • Yong Teck Lee patut dibawa masuk ke dalam PKR (sebagai Timbalan Presiden 2). Sama taraf dengan Azmin Ali.
  • Dana politik perlu diusahakan dengan lebih konsisten.

Entry filed under: ANWAR IBRAHIM, Dato Seri Anwar Ibrahim, Pakatan Rakyat, PKR. Tags: , , , .

Anwar Wajar Mengaku Salah. Ambil Tanggungjawab. Please Bro – Just Make Your BILLIONS; Jangan Masuk Campur Dalam POLITIK.

3 Komen Add your own

  • 1. Ima Mawang  |  Mei 17, 2013 at 2:51 pm

    PR 13, peluang menjadi PM terlepas, tetapi CONGRATULATION PR dapat undi “POPULAITY” tinggi.

    Kegalan PKR atau pun PR di Sarawak dan Sabah Annuar sendiri
    ambi tanggung jawab atas kedegilan nya sendiri terlalu percaya kepada advisor nya di sarawak atau pun di Sabah.

    Majority ethnic group di sabah adalah Kedazan dan di sarawak Iban,
    PKR wanted the support of majority group but PKR leaders Bian Baru a minority from Kelabit (Orang Ulu) group. the Iban are being sideline in the party policy. How do PKR expect Ibans to support them in the election as in PR13. PR13 result loudly said it as PKR win zero seat in Iban/Dayak areas.

    Good example is the Baram seat. Iban registered voters were 12,000 while Orang Ulu group (kelabit, kayan, Kenyah—) registered voters were 4,000. through the influence ofBaru Bian from minority group PKR leaders choose a lawyer Rolland Enggan as their candidate, brushing aside Patrick Sibat a Master Degree holder and a soil scientist from the Iban majority group.

    How do PKR expect the Iban to support their candidate Rolland Enggan. It is better for them to support BN candidate, after all
    PKR sideline them.

    PR13 result for Baram BN won by just 160 votes to a novice unknown BN candidate YB Anyie Ngau.

    Should PKR leaders screwtinized further and select Pactrict Sibat, i am sure he would have give Baram seat to PKR.

    If PKR wanted to take Petra Jaya and whoever the leader in PKR
    you must remember a simple rule or principal ” THE MAJORITY
    ALWAYS RULE”

    Like it or not in Malaysia, Malays is a majority race and they rule the country through UMNO now.

    Balas
  • 2. buy alprazolam  |  Jun 18, 2013 at 6:57 pm

    This is very interesting, You are a very skilled blogger.
    I’ve joined your feed and look forward to seeking more of your wonderful post. Also, I have shared your web site in my social networks!

    Balas
  • 3. foreclosure attorney  |  Ogos 21, 2014 at 3:10 pm

    Recall that you aare nnot the only customer of your attorney.
    While you may be thinkingyou are paying their salary and you shuld control their tiome as your case is hugelyimportant,
    thnk again. Thee lawyer mustsplit their time between all their clients, so give them abreak.

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Mei 2013
M T W T F S S
« Apr   Jun »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Capaian Umum

  • 75,303,386 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 144 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 10 OF THE BIGGEST NATURAL DISASTERS IN EARTH’S HISTORY
    10 of the Biggest Natural Disasters in Earth’s HistoryBy Adrian Chirila, Toptenz, 5 December 2016.The Butterfly Effect principle simply states that, given enough time, whatever event, no matter how small, can and will have tremendous reverberations into the future. And when talking about past disasters, natural or otherwise, we always have to keep in mind th […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • Istiqamah dengan Kebenaran
    ISTIQAMAH DENGAN KEBENARANBaru-baru ini, saya dihubungi oleh beberapa individu untuk berjumpa. Atas dasar silaturahim sesama manusia, saya pun sudi untuk berjumpa. Lagipun saya kenal mereka ini.Semasa perjumpaan itu, mereka menyampaikan hajat dan menjemput saya bersama-sama mereka menyertai gerakan "Deklarasi Rakyat" bagi menjatuhkan pemimpin berke […]

RSS Nasionalis 1946

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS The Unspinners

  • Kit Siang panik lalu jemput juga bapa boboi
    Minggu lalu DAP mengumumkan Mahathir tidak dijemput.Tetapi dengan apa yang berlaku semalam dalam PAU2016 dan  Umno-PAS bersama-perhimpunan Rohingya, Kit Siang terpaksa menukar strategi beliau.Jadi DAP terpaksa pujuk Mahathir dengan menjanjikan dia status VVIP dgn diletakkan di tempat duduk di atas pentas bersebelahan dengan Kit Siang, yang tidak pernah berla […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! APABILA PEMUDA UMNO PULAU PINANG TURUN PADANG UNTUK KEJUTKAN GUAN ENG!
    Steady la Azwan Bro and the gang, bab ini aku sokong korang buat perhimpunan sebab nak lawan Guan Eng dan cara korang buat memang best dan professional dan bukan macam lembaga hitam yang gila glamer dan pakai adik sendiri sampai dapat anak hasil sumbang mahram tu.Teruskan dan Parpukari akan terus sokong Pemuda UMNO Pulau Pinang yang gagah berani, kat bawah n […]

RSS Musram Rakuman

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aspirasi Bangsa

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: