Pertemuan Khas EXCO Selangor bersama Penasihat Ekonomi

Mei 31, 2013 at 11:16 am 2 comments

MB-exco-baruWah, kali ini perlantikan Exco Selangor mendapat perhatian luar biasa, baik dari dalam mahupun luar parti. Dalam PKR, DAP dan PAS, nampaknya amcam tak ada bunyi yang terlalu kuat. Kalaupun ada, hanyalah Pas. Dr Rani terkejut beruk apabila namanya tidak disenaraikan sebagai Exco. Tak ada rezeki.
Walaupun keluar kenyataan bahawa dia tidak kisah tidak diberikan amanah yang besar, nampaknya wujud rasa tidak puas hati.
Selain daripada itu, tak ada bunyi. Malahan ada blogger UMNO sendiri mengakui bahawa Khalid membuat tugasan yang bagus. Cekap dan efisien. Mereka memuji pemilihan Exco Selangor sebagai pilihan yang tepat dan baik.
Namun ada beberapa nasihat yang diberikan Penasihat Ekonomi kepada semua Exco. Antara yang diberikan penekanan:-

  • 5 tahun akan datang adalah ‘penggal politik’. Jangan ambil mudah. Gunakan kuasa dengan sebaiknya.
  • Mesti bantu parti dalam apa jua program. Pastikan parti dapat nama dalam segala inisiatif.
  • Bendung kebangkitan UMNO/BN.
  • Wujudkan hubungan direct dengan rakyat.
  • Cari kaedah membantu ahli parti mendapat manfaat politik dan ekonomi
  • Gunakan pejabat Penasihat Ekonomi sebaik mungkin. Keputusan penting mesti dirujuk sama ke Pejabat Penasihat Ekonomi Negeri.

Anwar juga ulas tentang akujanji Menteri Besar yang baru. Anwar kata, ini akujanji yang tidak mempunyai asas perundangan. ‘Dah macam hulubalang’…kata Anwar bila Khalid kena pegang tombak sewaktu buat akujanji.

Aku janji itu termasuk akan menjunjung tinggi prinsip Rukun Negara,  memelihara dan melindungi kesucian serta keagungan agama Islam sebagai  agama negeri, mematuhi kedaulatan institusi Raja dan mempertahankannya  daripada digugat oleh mana-mana pihak serta melaksanakan tugas beliau  dengan integriti yang tinggi, penuh rasa tanggungjawab, amanah, jujur  dan ikhlas.    Menteri besar juga berjanji untuk memelihara keistimewaan orang Melayu  dan kepentingan sah kaum lain seperti termaktub dalam Perlembagaan  Persekutuan dan Undang-undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959, mendahulukan rakyat selagi ia tidak menjejaskan kepentingan kestabilan, kemakmuran  dan keselamatan negeri; memelihara hubungan baik kerajaan persekutuan  dan negeri-negeri lain dalam Persekutuan serta memastikan perpaduan  antara kaum dengan menitikberatkan semangat muhibah dan kerjasama antara kaum.

Anwar tidak mahu Exco Selangor terlalu terikat dengan akujanji tersebut. Kita mewakili rakyat. Bukan Istana.

Entry filed under: ANWAR IBRAHIM, DAP, Dato Seri Anwar Ibrahim, Pakatan Rakyat, PAS, PKR. Tags: , , , , , , , , .

Tun Daim – Alahai… Erdogan Pakai Tear-Gas…Anwar Tak Mahu Protes???

2 Komen Add your own

  • 1. anal  |  Mei 31, 2013 at 11:41 am

    ika PM gagal membuat perubahan maka tiada siapa yang dapat membantu beliau dalam jangkamasa terdekat ini.

    PM harus pecat budak hingusan seperti Almahri yang langsung tidak ada pengalaman dalam media sosial mahupun media arus perdana.

    Almahri hanyalah seorang bekas pegawai Affendi Norwawi dan bukannya seorang penulis atau pemikir.

    Jika PM tak pecat Almahri dan memberi kuasa mutlak kepada beliau yang hanya pandai mengumpul data dari pihak yang dibayar untuk mengumpul data dan disembah kepada PM maka PM gagal sebagai pemimpin.

    Almahri adalah jadi jenis manusia yang tidak mengenal erti malu dan sanggup menonjolkan diri untuk anugerah dan pingat walaupun kerja yang dilakukan tidak lebih dari kerja peon pejabat kerajaan.

    Pastinya PM tahu akan tabiat Almahri ini kerana PM secara peribadi pernah menolak hajat besar Almahri nak ditabal menjadi ‘Datuk’.

    PM pun kena fikir sikit, bagaimana seorang picisan yang tidak berpengalaman diberi tanggungjawab ‘JAGA’ media sosial.

    Adakah Almahri seoarang wartawan, aktivis, blogger, jurugambar atau pernah melibatkan diri dalam mana-mana media yang serius? Kenapa PM harus kekalkan puak yang tidak efektif tapi pandai bodek?

    Jika PM tak buka mata dan bangun dari terus dibuai mimpi-mimpi indah dari pencacai sepertti Almahri, maka menjelanf Perhimpunan Agong Umno nanti akan ada kejutan.

    Tun Daim telah memberi nasihat. Langkah seterusnya pasti bukan nasihat lagi.

    Terima Kasih Ampun & Maaf.

    Balas
  • 2. Anonymas  |  Mei 31, 2013 at 5:53 pm

    Kalau Pak Syeikh sendiri yang cakap “ini akujanji yang tidak mempunyai asas perundangan” pada akujanji memelihara Melayu dan Islam, memang dia tak selayaknya mewakili rakyat, bangsa atau agama sendiri. Ini dah ada bau-bau pengkhianat.

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Mei 2013
M T W T F S S
« Apr   Jun »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Capaian Umum

  • 75,303,825 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 144 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 15 ANTI-SURVEILLANCE GADGETS AND WEARABLES
    How to Be Invisible: 15 Anti-Surveillance Gadgets & WearablesBy SA Rogers, Web Urbanist, 28 November 2016.We don’t have to wait for a dystopian future in which our faces are scanned as we walk down the sidewalk and our every movement is logged - we willingly carry personally identifiable tracking devices in our pockets everywhere we go, and cameras are e […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • Istiqamah dengan Kebenaran
    ISTIQAMAH DENGAN KEBENARANBaru-baru ini, saya dihubungi oleh beberapa individu untuk berjumpa. Atas dasar silaturahim sesama manusia, saya pun sudi untuk berjumpa. Lagipun saya kenal mereka ini.Semasa perjumpaan itu, mereka menyampaikan hajat dan menjemput saya bersama-sama mereka menyertai gerakan "Deklarasi Rakyat" bagi menjatuhkan pemimpin berke […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • PH jadi 4 sekawan, bakal banyak 3 penjuru?
    Begitu simbolik jika cita-cita Setiausaha Agong PH, Dato Saifuddin Abdullah untuk PPBM menyertai PH tercapai.Baca laporan Sinar Harian: PH, Bersatu bakal bergabung.Mana tidaknya, ia boleh transformasikan Pakatan Rakyat yang diubah DAP menjadi Pakatan Harapan sekali lagi.Walaupun ia tidak akan melibatkan penukaran nama tetapi komposisi ini sudah layak digelar […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! APABILA PEMUDA UMNO PULAU PINANG TURUN PADANG UNTUK KEJUTKAN GUAN ENG!
    Steady la Azwan Bro and the gang, bab ini aku sokong korang buat perhimpunan sebab nak lawan Guan Eng dan cara korang buat memang best dan professional dan bukan macam lembaga hitam yang gila glamer dan pakai adik sendiri sampai dapat anak hasil sumbang mahram tu.Teruskan dan Parpukari akan terus sokong Pemuda UMNO Pulau Pinang yang gagah berani, kat bawah n […]

RSS Musram Rakuman

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aspirasi Bangsa

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: