Anwar Resah DAP dan PKR Mula Buka Cerita

Jun 10, 2013 at 1:50 pm 4 comments

http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/19891-pr-gagal-ke-putrajaya-kerana-tak-sepakat-di-sabah

Penasihat DAP Lim Kit Siang berkata kegagalan Pakatan Rakyat menawan  Putrajaya adalah hasil kegagalan gabungan pembangkang untuk mencapai  matlamat menawan 1/3 kerusi parlimen di Sabah.

“Supaya tiga ‘deposit kekal’ negeri Sabah, Sarawak dan Johor, PR boleh mendapat 33  kerusi parlimen untuk membantu PR dalam jumlah kerusinya untuk menawan  Putrajaya untuk PR,” kata Lim dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

PR hanya berjaya memenangi 16.9 peratus kerusi di Sabah, Sarawak dan  Johor, iaitu 14 kerusi parlimen (tiga di Sabah, enam di Sarawak dan lima di Johor) daripada 83 kerusi yang ada pada pilihanraya umum ke 13 yang  diadakan pada 5 Mei yang lalu.

“BN sepatutnya tewas di empat kawasan parlimen dan lapan lagi kerusi DUN jika undi pembangkang tidak berpecah,” katanya.

Kerusi parlimen yang dimaksudkan ialah P.168 Kota Marudu, , P. 180 Keningau,  P. 181 Tenom dan P. 182 Pensiangan, manakala kerusi DUN pula ialah N. 11 Kiulu, N.29 Kundasang, N. 31 Paginatan, N. 32 Tambunan, N. 34 Liawan,  No. 35 Melalap, N.38 Nabawan dan N.45 Elopura.

Pembangkang kini mempunyai 11 kerusi DUN di Sabah, DAP 4 dan PKR 7. Star pula mendapat satu kerusi.

“Malah sebenarnya, pembangkang jika dapat bersatu boleh membawa jumlah kerusi  parlimen dan DUN di Sabah kepada 11 (3 masa kini, 4 kerani undi pecah  dan 4 lagi P. 177 Beaufort, P. 170 Tuaran, P. 179 Ranau dan P. 169 Kota  Belud) dan 26 DUN (12 masa kini tambah 8 kerana undi pecah dan 6 melalui N.2 Tanjong Kapor, N.30 Karanaan, N.36 Kemabong, N. 37 Sook, N. 44  Karamunting dan N.46 Tanjong Papat),” tegas Lim.

Mesej yang Kit nak sampaikan, kegagalan ke Putrajaya adalah kerana Anwar yang tidak mampu memenuhi janji untuk menyusun strategi politik yang lebih berkesan.

Menurut rakan dalam PKR, ‘duit Turki’ yang pada asalnya akan digunakan khusus untuk politik Sabah – tidak sampai dalam amaun yang dijanjikan. Tak cukup. Kita semua tahu bahawa pemain politik di Sabah adalah di tahap EPL dalam kerja beli-membeli. Bayaran perpindahan cukup mahal.

Jangan lupa tulisan Nik Abduh yang antara lain:-

Hakikatnya, janji DSAI perihal Sabah dan Sarawak hancur berkecai. Jika ia  berdasarkan culaan dan makrifat yang kukuh dan berwibawa, maka ia  membayangkan betapa lemahnya jentera DSAI mencula dan memakrifatkan.  Jika ia sekadar janji manis menakluk harapan, maka lihatlah betapa ramai penyokong PR yang menjadi mangsa kencing manis akibat janji manis  bergula DSAI.

Saya tidak faham politik janji manis dan harapan meranap gunung. Sepanjang  saya berguru politik dengan dengan TGNA, TGHH dan guru-guru politik  dalam PAS, saya tidak pula diajar begitu selain berkata benar dan tegas.

Nak kata apa lagi. Memang salah Anwar.

Advertisements

Entry filed under: ANWAR IBRAHIM, Dato Seri Anwar Ibrahim, Pakatan Rakyat. Tags: , , , , , , , .

Apa Agenda Tersembunyi Hannah Yeoh? ‘Red Bean Army’ Dalam DUN Selangor??? Anwar Risau Pendirian Wakil Rakyat PAS

4 Komen Add your own

  • 1. nitebreaker  |  Jun 10, 2013 at 8:39 pm

    Annuar memang dah bersalah dan macam2 kesalahan dah yang tuhan dah tunjukkan sejak dari dulu lagi. Cuma PAS dan DAP je yang masih terhegeh-hegeh kerana tidak mempercayainya. Nak bukti macam mane lagi. Sampai ke PRU13 yang Allah buktikan bahawa Annuar tidak boleh jadi PM, pun meka masih tak pecaya lagi. Gua pun tak paham lah dengan PAS dan penyokong2 PR ni. Buta ke ape.

    Balas
  • 2. sman  |  Jun 11, 2013 at 12:41 pm

    Wahai LKS,dari statistik pun kau org dah dapat baca mengapa PR kalah,tapi mengapa masih terikut-ikut rentak Anwar si celaka mengadakan protes Blackout 505?.Bukan kah ini semua menunjukan kepura-puraan Pakatan?.Kamu semua gila kuasa dan mempunyai hati yg busuk.Demi Allah kau org adalh musuh aku dunia dan akhirat.

    Balas
  • 3. hahn  |  Jun 11, 2013 at 12:45 pm

    Anuwar kencing kiri kanan. Asal lepaskan kencng

    Balas
  • 4. RakyatPrihatinPerak  |  Jun 11, 2013 at 4:30 pm

    Saya ada jumpa seorang imam masjid di utara Perak, beliau sangat taksub pada Anwar Ibrahim, kata beliau, beliau tidak akan percaya dengan berita mengatakan Anwar Ibrahim terlibat dengan liwat, zina dengan pelacur cina dan dll selagi beliau tidak nampak dengan mata kepala beliau sendiri. sungguh keras nada percakapan beliau sekeras kepercayaan beliau kepada Anwar Ibrahim.Mungkin ini jawapan keranan masih ada lagi rakyat yang percaya dengan Anwar Ibrahim

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Jun 2013
M T W T F S S
« May   Jul »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Capaian Umum

  • 75,310,980 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 10 DISGUSTING BEAUTY TREATMENTS
    10 Disgusting Beauty TreatmentsBy Ben Gazur, Listverse, 25 February 2017.How far are you willing to go to get the hot new look? Much of human history has been driven by the desire to present ourselves in our best light. As it turns out, there’s not much that people won’t do in their struggle to be attractive. Here are ten of the grossest things people have t […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • 22 tahun PM, Saudi tak hingin lawat Madey
    PRIME MINISTER NAJIB RAZAK WELCOMES KING SALMAN'S VISIT TO MALAYSIA, ANTICIPATES INCREASED TRADE LINKS AND PEOPLE TO PEOPLE TIES24th February 20171.      This weekend, we will welcome His Majesty King Salman Bin Abdulaziz Al-Saud, the Custodian of the Two Holy Mosques, for a State Visit to Malaysia at the invitation of Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • LAPORAN TERKINI DARI NAUTICAL ALIYA
    MEMASUKI hari kelima pelayaran, kapal Nautical Aliya yang membawa pelbagai bentuk bantuan daripada rakyat negara ini kini sudahpun memasuki perairan Myanmar dengan keadaan cuaca dan laut yang baik, ia membantu memudahkan pelayaran.Wakil Perak Today berkata, sekitar jam 11 pagi tadi (waktu Malaysia), Nautical Aliya telah dihampiri Kapal Peninjau Tentera Myanm […]

RSS Musram Rakuman

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: