Serangan Bajet Tambahan Minggu Ini

Julai 15, 2013 at 12:01 pm 2 comments

Dah dua hari, lampu HQ Tropicana menyala sampai wakeful Subuh. Tengah-tengah malam pun ada kereta masuk dan orang datang berbincang. Waktu berbual dengan seorang teman PKR, dia kata, ini scenario biasa sewaktu sidang parlimen. Banyak jawatankuasa akan bermesyuarat. Bincang isu yang nak dibangkitkan di Parlimen.

Setiap jawatankuasa akan hanya memantau satu Kementerian. Nak fokus. Tak perlu banyak isu. 2~3 isu yang kuat, sudah cukup. Cuma kali ini mereka mengakui, tak mudah juga. Sebab masih banyak isu dalaman yang perlu ditangani.
Minggu ini, tumpuan akan diberikan kepada perbahasan RUU Perbekalan Tambahan. Kira nak additional budget lah ni. Additional budget ni, kalau nak ikutkan memang tidak berapa elok. Tapi ni nak jaga Negara bro. Lu jaga bajet department le parit.
Yang jadi masalah, nak balun kuat sangat pun tak boleh juga. Selangor pun minta bajet tambahan. Ini yang kalau daun. Mereka tahu, kalau nak balun pun, kena tengok juga situasi di Selangor. Out juga.
mykmu dah balun isu ni sekali. Rupa-rupanya, mereka pun pantau isu ini. Tak mahu keburukan mereka diketahui ramai.

MINTA RM 700 juta, dapat RM 500 juta – itulah nilai peruntukan tambahan yang diperolehi kerajaan Khalid Ibrahim sebaik pembangkang kembali berkuasa di Selangor.  Melihat dari jumlah yang diminta pentadbiran Khalid (hampir separuh dari bajet 2013), secara tidak langsung bermaksud dulu punya bajet berjumlah RM 1.63 billion sudah habis digunakan.

Tidak hairan kenapa Azmin buat-buat bising, konon prihatin dengan cara kerajaan negeri membelanjakan wang, takut rakyat pertikai dan sebagainya, walhal penulis yakin dia tahu bagaimana perkara itu (wang habis dengan cepat) boleh berlaku.

Bagaimana wang sebanyak itu boleh habis tak sampai setengah tahun, itu perlu penyiasatan dari semua pihak, termasuk jabatan audit dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).  SPR pun jangan lupa siasat sebab pertambahan pengundi baru di Selangor untuk pilihanraya kali ini sangat ‘mengagumkan’.

Ini semua tak mungkin berlaku kalau tidak dengan perbelanjaan wang yang banyak.  Melihat dari bagaimana ‘derasnya’ wang kerajaan negeri habis (pertama kali sejak 5 tahun), penulis yakin semua ini berkaitan.

Bukan kali pertama berlaku pun. Dulu pun MB buat usul yang sama:

MB telah mengusul peruntukan tambahan sebanyak RM114, 226, 965.12 untuk menampung keperluan semasa sehingga Disember 2011.

Peruntukan tambahan ini ialah:

1. Pejabat dewan negeri RM1,268, 205.12 bagi menampung kenaikan elaun Ahli Dewan Negeri

2. JKR Selangor sebanyak RM10 juta untuk pembelian kenderaan jabatan

3. JPS Selangor sebanyak RM1.8 juta untuk pembelian kenderaan jabatan

4. Perbendaharaan negeri (perbelanjaan am) tambahan sebanyak RM81,130,760.00 untuk perbelanjaan

a) RM61. 6 juta untuk biaya bayaran air percuma dan cetakan kupon

b) RM10 juta untuk Tabung Amanah Bencana Alam bagi menampung perbelanjaan bencana alam di Selangor

Cekapkah MB Selangor? Ini yang Azmin naik angin ni.

SHAH ALAM 5 JULAI : Kerajaan Selangor memohon peruntukan tambahan RM 105 juta bagi meneruskan skim pemberian 20 meter padu air percuma di Selangor bagi tempoh Julai hingga Disember tahun ini.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khadli Ibrahim berkata, peruntukan itu diperlukan kerana peruntukan sebelumnya hanya menampung kos program tersebut sehingga Mei lalu iaitu sebelum Pilihanraya Umum 13 (PRU13).

Nak maintain air 20 meter padu pun kena guna duit rakyat.

Advertisements

Entry filed under: ANWAR IBRAHIM, Dato Seri Anwar Ibrahim, Parlimen.

Perletakan Jawatan Beramai-ramai Jurutera Melayu PETRONAS. PM Ada Dapat Laporan Omar Ong? Chameleon Malaysia + Chameleon Indonesia = ??????

2 Komen Add your own

  • 1. Anonymas  |  Julai 15, 2013 at 12:44 pm

    Tu la pasal, ambik penasihat kewangan berharga seringgit. Cuma tahu belanjaaaaa saja

    Balas
  • 2. Tanpa Nama  |  Julai 17, 2013 at 9:18 pm

    jangan pandai bahas belanjawaan kerajaan persekutuan je. tengok dulu negeri bawah pentadbiran sendiri macam mana…

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Julai 2013
I S R K J S A
« Jun   Ogo »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Capaian Umum

  • 75,320,349 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 10 RARE AND STRANGE OCCURRENCES AROUND THE WORLD
    10 Rare and Strange Occurrences Around the WorldBy Adrian Chirila, Toptenz, 20 August 2017.For the many achievements made by our men and women of science in understanding the world and everything in it, there are still a lot of things we don’t know, or we’re not completely sure about. Other things, while more logical for our level of understanding, are so ra […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Gemilang sangatkah zaman Mahathir?
    Maknanya sekiranya PH menang PRU14:-1. ISA akan diwujudkan semula? 2. Tiada lagi kebebasan bersuara? 3. Kelibat Daim, Vincent, Francis dan Ananda akan muncul semula? 4. BR1M akan dihapuskan?5. GST akan dihapuskan?6. Lebih ramai pelajar akan mendapat biasiswa pendidikan?7. Twitter dan FB disekat?8. Perjanjian ipp berat sebelah?9. Proton masih dikawal kerajaan […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • CILI KASI TARUK! NGA TIDAK PERNAH GAGAL BUAT KECOH KETIKA SIDANG DUN!
    Kecoh pembangkang di Perak hanya kerana Sidang Dun yang dijalankan baru-baru ini hanya dalam tempoh yang singkat iaitu separuh hari. Macam-macam pertikaian ditimbulkan bagi menampakkan imej kepimpinan negeri yang tidak telus. Padahal, kepimpinan parti pembangkang sendiri tidak telus. Adun Kepayang , Nga Kor Ming dalam sidang media ketika persidangan berkenaa […]

RSS Musram Rakuman

  • Strategi DAP-Menjadikan Kaum Melayu Kelas 2
    Tergambarkan sangat staregi DAP mahu memecahkan undi melayu di Semenajung, melalui saf kepimpinan Pakatan Harapan.Dap hanya akan menjadi kingmaker, apabila melayu berpecah pada PRU-14. Kalau mlihat kerusi yang dimenagi parti Umno, 88 kerusi dan Pas 21, ertinya kawasan majoriti melayu adalah 109 tidak termasuk di Sarawak, dan kalau mengambilkira kerusi kaum m […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Strategi DAP-Menjadikan Kaum Melayu Kelas 2
    Tergambarkan sangat staregi DAP mahu memecahkan undi melayu di Semenajung, melalui saf kepimpinan Pakatan Harapan.Dap hanya akan menjadi kingmaker, apabila melayu berpecah pada PRU-14. Kalau mlihat kerusi yang dimenagi parti Umno, 88 kerusi dan Pas 21, ertinya kawasan majoriti melayu adalah 109 tidak termasuk di Sarawak, dan kalau mengambilkira kerusi kaum m […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: