Kuala Besut percepat lahirnya Parti Demokrat Rakyat Malaysia (PDRM)?

Julai 24, 2013 at 10:28 am 3 comments

pd-logoBerdasarkan laporan media alternatif yang ditaja oleh PKR, nampak sangat bahwa Kuala Besut ini akan menjadi tapak bersemadinya semangat politik Pas selepas PRU yang lalu. Ayat ini bukan ayat blog ini. Ayat ini diutarakan oleh seorang pemimpin tertinggi PKR.
HQ PKR masih lagi tidak dapat menerima salakan TG Haji Hadi sebelum PRU yang lalu. Malahan, ada ahli AMK yang nekad untuk pijak bendera Pas, dan ludah pada gambar Hadi. Kepada mereka, penghinaan yang diberikan oleh Presiden Pas itu tidak masuk akal dan tidak dapat diterima.
Berbalik kepada Kuala Besut, media alternatif tajaan HQ PKR seperti Free Malaysia Today, sudah memberikan gambaran berikut pagi-pagi tadi lagi:-
http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2013/07/23/bn-looks-set-to-retain-kuala-besut-hold/
PAS, with its attempt to snap up the seat and make it 16:16 with BN  in the state legislative assembly, looks unlikely to produce a shocker  due to its failure to attract enough number of BN-leaning fence-sitters  to cross to its camp.

BN sentiment has traditionally loomed large among the 17,683 voters  in Kuala Besut and a vox pop conducted by FMT yesterday showed that  little has changed in the past two weeks.

Of the 12 individuals interviewed by FMT in Kuala Besut town, Kampung Nil and Kampung Baru, only two of them said they would vote for PAS  this time after having voted for BN during the last GE.

The remaining are either BN or PAS supporters since day one, which  means the two parties’ support bases still pretty much remained intact  since May.
Dalam satu lagi laporan FMT:-
http://www.freemalaysiatoday.com/category/opinion/2013/07/24/kuala-besut-pas-facing-uphill-battle/

1. This is a rural seat and the folks here do not have access to the alternative media;

2. The voters have been told that DAP’s veteran stalwart, Karpal Singh will be the President of Malaysia;

3. PAS’ supporters have been threatened not to act as polling agents  and counting agents or they will be facing repercussions; and

4. BN campaigners keep harping on the fact that the PAS candidate has only SPM qualification but conveniently forgets that at least one BN  lawmaker in the Terengganu state assembly also has SPM qualification.

Kuala Besut adalah agenda PAS, dan tidak ada kena mengena dengan PKR. Anwar turun ke Kuala Besut pun, bukan atas tujuan menang kerusi, tetapi menurunkan undi yang bakal diperolehi BN.

Jika penurunan menjadi terlalu teruk, Anwar akan berdepan dengan masalah ego apabila Dewan Rakyat mula bersidang semula nanti. MP BN akan pastinya membuka semula angka di Kuala Besut, sebagai bukti bahawa PR sudah semakin hilang sengat.

Menurut angka HQ PKR, BN akan menang dengan majoriti lebih 4100. Ini angka yang dibuat oleh rakan-rakan mereka di bawah.

Apa yang perlu PKR lakukan sekarang adalah menanti detik persaraan Hadi dan Nik Aziz. Pas akan mengalami re-brand total bila itu berlaku. Malahan, ada kumpulan penasihat dalam PKR yang mahu PKR dan PAS bergabung dengan nama Parti Demokrat Rakyat Malaysia (PDRM). Malahan slogan parti tersebut pun sudah diperhalusi ‘Utamakan Kepentingan Rakyat’.

Katanya, antara perbincangan Anwar dan SBY di Indonesia baru-baru ini adalah kemungkinan aspirasi ‘nasionalis-religius’ (nasionalisme-penting agama) akan turut menjadi akar PDRM di Malaysia, sama seperti Partai Demokrat Indonesia. Anwar juga banyak bertanya tentang kaedah mengurus ‘agamawan’ seperti yang dilakukan di Indonesia.

Struktur PDI juga sudah diteliti secara menyeluruh. Perlu disesuaikan dengan suasana politik Malaysia.

Penggabungan Pas dan PKR ini dirasakan jalan terbaik dalam menangani pengurangan undi Melayu. Dalam satu mesyuarat strategik, Anwar sendiri mengakui bahawa dia perlu lebih membawa imej ‘nasionalis-religius’ selepas daripada ini. Orang Melayu mahukan itu.

Antara kegagalan besar PKR dalam PRU yang lalu adalah merapati undi Melayu yang selama ini di outsource kepada Pas. PRU14, ada game baru. Sementara BN masih leka, Anwar sudah buka lembar baru.

Harus hati-hati dong. Jangan ketinggalan ya. Pak Anwar ini licik bener orangnya.

Entry filed under: ANWAR IBRAHIM, Dato Seri Anwar Ibrahim, Pakatan Rakyat, PAS, Pilihanraya Kecil Kuala Besut, PKR. Tags: , , , , , .

Zaid Ibrahim, Rafizi Ramli – Permainan Apa Ini? Surat Peribadi Baru Bian Kepada DSAI

3 Komen Add your own

  • 1. Anonymas  |  Julai 24, 2013 at 11:34 am

    Fuh…dia main game lain pulak. Memang sesumpah…

    Balas
  • […] 24/07/13 – Pakatan Rakyat khususnya PKR dan kumpulan demokrat Pas dilaporkan blog GA sedang merancang penubuhan parti baru yang dinamakan Parti Demokrat Rakyat Malaysia […]

    Balas
  • 3. caleg mamuju  |  Disember 19, 2013 at 7:28 am

    Hi there, everything is going fine here and ofcourse every
    one is sharing information, that’s truly fine, keep up writing.

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Julai 2013
M T W T F S S
« Jun   Aug »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Capaian Umum

  • 75,303,277 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 144 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 6 BEST FITNESS TRACKERS OF 2016
    The 6 best fitness trackers of 2016By Simon Crisp, New Atlas, 30 November 2016.Many people strap on a fitness tracker or sport swatch to monitor how active they are, and in the hope it will help motivate them if they turn out to be more sloth-like than they'd expected. But which one is going to be right for you? Here New Atlas looks at some of the best […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • Istiqamah dengan Kebenaran
    ISTIQAMAH DENGAN KEBENARANBaru-baru ini, saya dihubungi oleh beberapa individu untuk berjumpa. Atas dasar silaturahim sesama manusia, saya pun sudi untuk berjumpa. Lagipun saya kenal mereka ini.Semasa perjumpaan itu, mereka menyampaikan hajat dan menjemput saya bersama-sama mereka menyertai gerakan "Deklarasi Rakyat" bagi menjatuhkan pemimpin berke […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • PPBM jangan gila talak, cuba anjur Persidangan!!!!
    Sibuk pencacai dan pencaci PPBM di sosial media menebar fitnah seolah-olah makan malam Presiden kosong.Najib beritahu mereka dalam ucapan penggulongan supaya jabgan sibuk hal parti orang. Dah macam orang gila talak.Cuba buat persidangan agong sendiri. Kita nak tengok berapa ramai dan muka-muka yang datang.Lihat salah satu acara PPBM di kubu kuat mereka di La […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! APABILA PEMUDA UMNO PULAU PINANG TURUN PADANG UNTUK KEJUTKAN GUAN ENG!
    Steady la Azwan Bro and the gang, bab ini aku sokong korang buat perhimpunan sebab nak lawan Guan Eng dan cara korang buat memang best dan professional dan bukan macam lembaga hitam yang gila glamer dan pakai adik sendiri sampai dapat anak hasil sumbang mahram tu.Teruskan dan Parpukari akan terus sokong Pemuda UMNO Pulau Pinang yang gagah berani, kat bawah n […]

RSS Musram Rakuman

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: