Inflasi Pemilihan UMNO

September 5, 2013 at 12:45 pm 3 comments

moneyBlog ini amat berharap kalangan yang menguruskan pemilihan UMNO, termasuk yang dilantik sebagai pemantau, dapat melaksanakan amanah dengan jujur dan ikhlas. Berdasarkan info yang diemail kepada blog ini (sumber nampak sahih, kerana berani memberikan no tel untuk dihubungi), berlaku tsunami wang yang bukan kecil dalam pemilihan kali ini.

Matlamat asal nak ramaikan perwakilan dan kurangkan politik wang macam tidak menjadi. Setakat ini. Pemberian wang sangat dahsyat. Malahan ada yang dibuat secara terbuka.

Menurut email tersebut, salah seorang calon Naib Presiden, sudah mengeluarkan belanja awal seperti berikut:-

1. 120 orang Ketua Bahagian = RM35k seorang

2. 120 orang Ketua Pemuda = RM3k seorang

3. 120 orang Ketua Wanita = RM3k seorang

4. 120 orang Ketua Puteri = RM3k seorang

Kalau dicampur-campur, perbelanjaan setakat minggu lepas: sudah belanja lebih RM5 juta.

Blog yang tak hebat ini pun boleh dapat maklumat, takkan pemantau yang diberikan segala macam elaun hebat tak dapat info? Atau pemantau pun sudah tukar nama jadi pengacau. Kacau pemimpin tertentu dan minta yuran membisu.

Political Service Tax (PST)

Nampak gaya, dalam pada kita risau pasal GST, service tax yang melibatkan orang politik pun boleh tahan hebat. Nak transformasi macam mana bos?

Untuk mereka yang diamanahkan menjaga pemilihan parti, lantiklah kalangan pemantau yang bijak sedikit melakukan risikan. Bukan orang lama yang dah tak larat nak jalan jauh. Uban dah penuh atas kepala. Tak guna bbm, wechat, line, instagram, cloud, twitter dan sebagainya. Macamana nak banteras politik wang.

Ini baru peringkat awal. Dikhabarkan letupan PST akan lebih disemarakkan minggu-minggu yang akan datang ini.

Memang patut Tun Mahathir kata UMNO perlu dibersihkan daripada kumpulan yang macam ini.

Hanya dengan memberi kepimpinan Umno kepada orang muda dan belum tercemar barulah pembersihan Umno boleh menjadi kenyataan dan diterima oleh masyarakat,” kata Dr Mahathir yang dipetik dalam satu wawancara akhbar Mingguan Malaysia hari ini.

Dalam wawancara itu lagi, Dr Mahathir turut membidas golongan muda zaman ini yang dilihatnya terlalu mengagumi barat serta corak politik liberal barat tetapi pada masa sama masih bergantung kepada bantuan kerajaan.

Yang belum tercemar dalam UMNO semua miskin papa kedana. Macamana nak beri naik?

Amaran!

Buat Naib Presiden yang berkenaan. Hati-hati. 

Buat orang UMNO, tak serik-serik lagi?

Ada pulak bekas orang kuat PKR kata:-

http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2013/09/04/wang-untuk-makan-dan-minyak-tak-apa-kata-lokman/

Walau bagaimanapun, beliau berpandangan adalah di’halal’kan jika wang itu diberikan untuk menanggung kos tanggungan perjalanan dan makan minum perwakilan sepanjang pemilihan Oktober nanti.

“Bagi saya kalau takat membiaya kos makan minum dan duit minyak parti wajar menghalalkannya kerana tidak adil membebankan perwakilan yang datang dari jauh untuk mengenali calon.

“Namun janganlah sampai ke tahap membeli undi dan bagi wang dengan jumlah yang banyak,” tegasnya.

Tidak menafikan ada segelintir perwakilan yang memilih kerana duit, Lokman berkata tidak adil melabelkan Umno sahaja yang mengalami masalah ini kerana perkara sama turut berlaku dalam parti politik yang lain termasuk PKR dan PAS.

Nak menjahanam UMNO ke bang?

Entry filed under: UMNO. Tags: , , , , , , .

Sidelining Masterchef Rafizi #2 UMNO Perlu Hukum NON-PERFORMER

3 Komen Add your own

  • 1. kluangman  |  September 5, 2013 at 5:46 pm

    najib dah tunjukkan tauladan untuk menang pilihanraya ……… brim

    Balas
  • 2. Iszhar Saad  |  September 9, 2013 at 12:29 am

    Assalammualikum wbt.
    Pada tahun 1997, Saya pernah terlibat dlm pemilihan UMNO peringkat Bahagian semasa Anwar Ibrahim menjawat jawatan Timb. Presiden UMNO. Politik wang semasa itu menjalar sehingga ke peringkat Cawangan. Wang ditabur kpd penyokong2 yg menyebelahi Anwar bagaikan hujan. Sebagai Pen. Setiausaha Pemuda Bahagian, kerja2 menguruskan penyata mesyuarat, surat menyurat dan minit2 mesyuarat menyebabkan istilah rehat tiada dlm rutin selama berbulan2. Mesyuarat perwakilan Bahagian & Pemuda tertunda sebanyak 4 kali & berkali2 juga mengeluarkan notis dgn menghantar sendiri dgn bermotosikal di setiap cawangan (48 cawangan). Tugas2 dilakukan tanpa apa imbuhan @ bayaran. Anwar Ibrahim semasa masih menjadi Timb. Presiden & menteri kewangan pernah menjemput semua ketua 2 cawangan yg menentang calon beliau untuk bersemuka & mengadakan perbincangan diHotel Equitorial, Pulau Pinang, malangnya saya adalah orang. yg paling hampir bersalam, kami diherdik dan dihalau dgn perkataan yg tidak sepatutnya keluar dari Timb. Perdana Menteri. Keadaan semasa itu riuh rendah dgn caci maki selepas Anwar mengeluarkan kata2 menghina. Keadaan menjadi huru hara dan kucar kacir diCawangan2 selepas perjumpaan itu. Ahli UMNO bermusuhan sesama sendiri sehingga kini diBahagian Bagan dan orang yg menyokong Anwar serta Anwar sendiri melabelkannya sebagai orang kanan masih lagi berkuasa sehingga kini. Orang melayu diBagan berpecah belah dan byk yg telah meninggalkan UMNO.
    Senario serupa ini berlaku lagi pada tahun ini, politik wang berleluasa lagi, ahli2 diperingkat cawangan berpecah lagi. Ahli-Ahli UMNO dBahagian Bagan hanya banyak diatas kertas, saya amat yakin dan percaya UMNO akan berkubur sekiranya masih terdapat penglibatan orang2 yg berkepentingan mengaut kekayaan melalui UMNO menduduki kerusi kepimpinan. Senario cawangan2 yg menentang pencalonan Ketua Bahagian pilihan mereka dinafikan menyertai Persidangan dgn pelbagai cara yg licik. Sebagai orang yg masih sayangkan UMNO, orang melayu

    Balas
  • 3. Iszhar Saad  |  September 9, 2013 at 12:33 am

    Assalammualikum wbt.
    Pada tahun 1997, Saya pernah terlibat dlm pemilihan UMNO peringkat Bahagian semasa Anwar Ibrahim menjawat jawatan Timb. Presiden UMNO. Politik wang semasa itu menjalar sehingga ke peringkat Cawangan. Wang ditabur kpd penyokong2 yg menyebelahi Anwar bagaikan hujan. Sebagai Pen. Setiausaha Pemuda Bahagian, kerja2 menguruskan penyata mesyuarat, surat menyurat dan minit2 mesyuarat menyebabkan istilah rehat tiada dlm rutin selama berbulan2. Mesyuarat perwakilan Bahagian & Pemuda tertunda sebanyak 4 kali & berkali2 juga mengeluarkan notis dgn menghantar sendiri dgn bermotosikal di setiap cawangan (48 cawangan). Tugas2 dilakukan tanpa apa imbuhan @ bayaran. Anwar Ibrahim semasa masih menjadi Timb. Presiden & menteri kewangan pernah menjemput semua ketua 2 cawangan yg menentang calon beliau untuk bersemuka & mengadakan perbincangan diHotel Equitorial, Pulau Pinang, malangnya saya adalah orang. yg paling hampir bersalam, kami diherdik dan dihalau dgn perkataan yg tidak sepatutnya keluar dari Timb. Perdana Menteri. Keadaan semasa itu riuh rendah dgn caci maki selepas Anwar mengeluarkan kata2 menghina. Keadaan menjadi huru hara dan kucar kacir diCawangan2 selepas perjumpaan itu. Ahli UMNO bermusuhan sesama sendiri sehingga kini diBahagian Bagan dan orang yg menyokong Anwar serta Anwar sendiri melabelkannya sebagai orang kanan masih lagi berkuasa sehingga kini. Orang melayu diBagan berpecah belah dan byk yg telah meninggalkan UMNO.
    Senario serupa ini berlaku lagi pada tahun ini, politik wang berleluasa lagi, ahli2 diperingkat cawangan berpecah lagi. Ahli-Ahli UMNO dBahagian Bagan hanya banyak diatas kertas, saya amat yakin dan percaya UMNO akan berkubur sekiranya masih terdapat penglibatan orang2 yg berkepentingan mengaut kekayaan melalui UMNO menduduki kerusi kepimpinan. Senario cawangan2 yg menentang pencalonan Ketua Bahagian pilihan mereka dinafikan menyertai Persidangan dgn pelbagai cara yg licik. Sebagai orang yg masih sayangkan UMNO, bangsa melayu dan negara, saya amat berharap supaya tindakan dpt diambil dgn kadar segera demi menyelamatkan UMNO.

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


September 2013
M T W T F S S
« Aug   Oct »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Capaian Umum

  • 75,303,825 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 144 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 15 ANTI-SURVEILLANCE GADGETS AND WEARABLES
    How to Be Invisible: 15 Anti-Surveillance Gadgets & WearablesBy SA Rogers, Web Urbanist, 28 November 2016.We don’t have to wait for a dystopian future in which our faces are scanned as we walk down the sidewalk and our every movement is logged - we willingly carry personally identifiable tracking devices in our pockets everywhere we go, and cameras are e […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • Istiqamah dengan Kebenaran
    ISTIQAMAH DENGAN KEBENARANBaru-baru ini, saya dihubungi oleh beberapa individu untuk berjumpa. Atas dasar silaturahim sesama manusia, saya pun sudi untuk berjumpa. Lagipun saya kenal mereka ini.Semasa perjumpaan itu, mereka menyampaikan hajat dan menjemput saya bersama-sama mereka menyertai gerakan "Deklarasi Rakyat" bagi menjatuhkan pemimpin berke […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • PH jadi 4 sekawan, bakal banyak 3 penjuru?
    Begitu simbolik jika cita-cita Setiausaha Agong PH, Dato Saifuddin Abdullah untuk PPBM menyertai PH tercapai.Baca laporan Sinar Harian: PH, Bersatu bakal bergabung.Mana tidaknya, ia boleh transformasikan Pakatan Rakyat yang diubah DAP menjadi Pakatan Harapan sekali lagi.Walaupun ia tidak akan melibatkan penukaran nama tetapi komposisi ini sudah layak digelar […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! APABILA PEMUDA UMNO PULAU PINANG TURUN PADANG UNTUK KEJUTKAN GUAN ENG!
    Steady la Azwan Bro and the gang, bab ini aku sokong korang buat perhimpunan sebab nak lawan Guan Eng dan cara korang buat memang best dan professional dan bukan macam lembaga hitam yang gila glamer dan pakai adik sendiri sampai dapat anak hasil sumbang mahram tu.Teruskan dan Parpukari akan terus sokong Pemuda UMNO Pulau Pinang yang gagah berani, kat bawah n […]

RSS Musram Rakuman

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aspirasi Bangsa

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: