Isu Air Selangor. Khalid Gagal Lagi.

Disember 5, 2013 at 2:03 pm 2 comments

The Selangor state investment arm, Kumpulan Darul Ehsan Bhd (KDEB)’s RM9.65 billion offer to consolidate the water sector seems to  have hit a brick wall yet again, with two of the important players,  Puncak Niaga Holdings Bhd and Gamuda Bhd declining to accept the offers  made.

This confirms a Kinibiz story earlier this month that the water consolidation exercise had hit a snag.

In an announcement to the bourse yesterday, Puncak which  has two concessions, one to treat water under wholly owned Puncak Niaga  (M) Sdn Bhd (PNSB) and another under 70% controlled Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) which has the mandate to distribute water in  Selangor, Kuala Lumpur and Putrajaya, basically shafted Selangor’s offer saying that there was insufficient information provided.

Puncak said that its board had “expressed great concern on  the indicative terms of the offer” and the responses to queries it had  made, from KDEB, the Selangor State Government and PAAB.

In a nutshell, Puncak’s grouses are that the net proceeds  that it will receive from KDEB for the proposed purchase of PNSB and  Syabas amounts to RM1.55 billion only, in contrast to the total equity  value of RM5.59 billion as stated in the offers from KDEB.

The bone of contention is that “There shall be no further  consideration to be paid to Puncak apart from the proposed RM1.55  billion,” Puncak said in its announcement to the bourse.

Another grouse of Puncak’s is that the amount of  consideration payable is still subject to due diligence to be undertaken post acceptance.

The water outfit, Puncak, added that PAAB had only verbally agreed in principle to take over the water assets of PNSB and Syabas at the total value of RM4.04 billion.

Another major issue is with a 37% and 25% tariff hike  respectively slated for 2009 and 2012, as per Puncak’s concession  agreement which had been opposed by the state.

In response to Syabas’ claims for compensation on the two  tariff hikes, the Menteri Besar of Selangor Khalid Ibrahim had said that since the issue was still being heard at the Kuala Lumpur High Court,  “the Selangor State Government is not able to give any confirmation on  the payment of the said compensation.”

Puncak’s outstanding liabilities as at end December 2012  (due from PNSB and Syabas) to Acqua SPV Bhd, which is PAAB’s unit  amounted to RM3.91 billion, and had to be fully resolved regardless of  any offer or mechanism to be implemented in the proposed consolidation.

(Sumber; Kinibiz)
Kalau value pada RM5b lebih; Khalid nak main atas angin dan hanya bayar setakat RM1b. Mana ada jalan nak lulus.
Khalid nampaknya sudah kehilangan skill korporat kerana tidak mampu melaksanakan penyelesaian isu air ini. Malahan, Anwar sendiri sudah memanggil semula Rafizi untuk melihat isu ini secara keseluruhan.
Pada Anwar, air ini adalah kemuncak kejayaan PKR di Selangor. Kalau gagal dipertahan, ataupun diperkukuh, makna kata, kerajaan PKR tidak cekap.
Katanya, Khalid sudahpun mencari konsultan luar, termasuk dua orang dari UK dan seorang wakil Public Utilities Board (PUB, Singapore) – untuk menyelesaikan isu ini seberapa cepat. Seboleh mungkin, Khalid tidak mahu Rafizi ambil alih modal politik untuk berlawan dengan Azmin Ali.
Kalau ikut kegagalan beberapa isu sebelum ini. Nampaknya susah Khalid nak kalahkan Azmin. Banyak failed.

About these ads

Entry filed under: ANWAR IBRAHIM, Dato Seri Anwar Ibrahim, Isu Air Selangor, Khalid Ibrahim, Pakatan Rakyat, PKR, PKR Selangor. Tags: , , , , , , .

Tiada Jalan Lain. Khalid Flip-Flop. PAU2013: Winners & Losers

2 Komen Add your own

  • 1. Tanpa Nama  |  Disember 6, 2013 at 2:21 am

    Oi gelagat anwar.. Mana isu Singapura spy kerajaan Malaysia? Isu besar macamtu pun takkan senyap je. Kechewa la macam ni

    Balas
  • 2. 1  |  Disember 10, 2013 at 9:09 am

    1

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Disember 2013
I S R K J S A
« Nov   Jan »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Capaian Umum

  • 63,085,232 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 130 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • TASTY TECH EYE CANDY OF THE WEEK XLV
    Tasty Tech Eye Candy of the Week - Earth DayBy Tracy Staedter, Discovery News, 19 April 2015.Happy 45th Anniversary Earth Day. April 22 marks more than four decades of activism meant to raise awareness of the well-being of our planet. In honour of that day, founded by senator Gaylord Nelson of Wisconsin back in 1970, the Tasty Tech Eye Candy slideshow will f […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • Pasca Sabitan: Cukup sekadar di Mahkamah
    Assalammualaikum dan Salam SejahteraFakta Kes1.    Saya sebagai Pengadu telah membuat Laporan Polis pada tahun 2008.2.    Susulan daripada Laporan Polis terbabit DSAI telah pun dituduh dan kemudiannya disabitkan, sebagaimana pertuduhan di peringkat Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan.3.    Saya telah pun memberikan keterangan secara bersumpah di Mahkama […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Sultan ada luah harapan Tambak Johor digantikan Jambatan Persahabatan
    Dalam posting terbaru blog Tun Mahathir di SINI, dia mengatakan Jambatan Bengkok Johor Baru bukan sebab utama untuk dia menuntut Dato Najib undur diri. Namun beliau merasakan malu jika kita tidak berani bina di dalam kawasan kita sendiri tanpa persetujuan Singapura.Menurut kenyataan media kerajaan pada Julai 2006 [baca di MyKMU SINI],"Jabatan Peguam Neg […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • AZMIN KASI TARUK! SELAMATKAN SELANGOR DARI BENCANA ALAM!
    Azmin! Kau pecat la si peliwat lahanat tu dari jadi penasihat Selangor! Wei Azmin hari-hari ribut kat Selangor ni. Pokok tumbang dan kilat kuat semacam. Kalau kau orang Islam yang ada agama maka kau kena jauhkan diri dari si peliwat tu.Kalau kau degil tak bak buat kau akan jatuh dalam keadaan yang amat memalukan. Ini dah dapat signal ni Min. Bala demi bala S […]

RSS Musram Rakuman

  • DS Najib Kena Jawab Sendiri Pertanyaan Tun M
    1. Bukan sahaja ahli politik akan tetapi ahli akademik juga berpendapat, agar supaya Dato Seri Najib menjawab sendiri pertanyaan Tun Dr Mahathir.2. Jangan membiarkan orang lain menjawab, kerana semakin rancaknya pihak lain menjawab, semakin banyak persoalan timbul.3. Dalam isu IMDB, misalnya sebelum ini, Menteri dan Timbalan Menteri malah CEO IMDB pernah ber […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Politik DAP Di Bumi Anbiya’
    kebanyakan penerangan dan jawapan berbelit-belit dan tidak menepati soalan   BANGI, 20 April – Pertemuan empat pemimpin kanan parti rasis DAP yang sentiasa mempunyai resipi liberal dan sekular dengan sekumpulan pelajar Malaysia di Mesir beberapa hari lalu, berlaku dalam suasana penuh ‘mesra’.   Namun, kebanyakan penerangan dan jawapan yang diberikan dianggap […]

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Spot The Blogger

  • SUDIKAH NAJIB BERSUMPAH LAGI...
    Najib telah bersumpah tidak mengenali wanita Mongolia, Altantuya Sha'aribu di  3 buah Masjid!Kini sudikah lagi Najib bersumpah bahawa beliau tidak mengenali si flamboyant Jho Taek Low yang di cop sebagai master-mind didalam urusniaga 1MDB.Ramai juga yang tunggu....

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • DS Najib Kena Jawab Sendiri Pertanyaan Tun M
    1. Bukan sahaja ahli politik akan tetapi ahli akademik juga berpendapat, agar supaya Dato Seri Najib menjawab sendiri pertanyaan Tun Dr Mahathir.2. Jangan membiarkan orang lain menjawab, kerana semakin rancaknya pihak lain menjawab, semakin banyak persoalan timbul.3. Dalam isu IMDB, misalnya sebelum ini, Menteri dan Timbalan Menteri malah CEO IMDB pernah ber […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

RSS Spot The Bloggers

  • SUDIKAH NAJIB BERSUMPAH LAGI...
    Najib telah bersumpah tidak mengenali wanita Mongolia, Altantuya Sha'aribu di  3 buah Masjid!Kini sudikah lagi Najib bersumpah bahawa beliau tidak mengenali si flamboyant Jho Taek Low yang di cop sebagai master-mind didalam urusniaga 1MDB.Ramai juga yang tunggu....

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 130 other followers

%d bloggers like this: