Kementerian Pelajaran: Nasib Baik Ada Idris Jusoh

Disember 27, 2013 at 12:20 am 1 komen

shopping muhyiddinhttp://www.nst.com.my/latest/idris-jusoh-school-based-assessment-module-upgraded-with-latest-technology-1.435828

The Education Ministry has upgraded the school-based assessment (PBS) module using the latest Java and HTML 5 technology in order to resolve the issue of slow and inaccessible servers.

Education Minister II Datuk Seri Idris Jusoh told the Dewan Negara today that the ministry had adopted a new approach by introducing capacity-on-demand for the PBS data centre, which would allow the processing capacity of the server to be increased when needed.

“Users will no longer face the problem of inaccessible or slow servers and auto log-out issues with the application. This will ease the work of teachers, who had previously complained about the execution of the PBS module,” he said when answering a question from Senator Datuk Muhammad Olian Abdullah on the action taken by the ministry to enhance the school-based assessment module and internet connectivity at schools nationwide.

——————————————————————–
Satu perkara paling tepat yang dibuat oleh Najib Razak selepas PRU yang lalu adalah melantik Idris Jusoh di Kementerian Pelajaran. Bagi memberikan leverage kepada Idris Jusoh, Kementerian Pengajian Tinggi disatukan dengan Kementerian Pelajaran, sekaligus memantau permainan para pegawai Muhyiddin Yassin yang menggunakan kedudukan mereka untuk kepentingan diri.
Bukan rahsia, di MoE, pegawai Muhyiddin jadi taiko besar kepada pemberian projek – daripada tender makanan hinggalah kepada pengawal keselamatan di sekolah.
Cakap-cakap di MoE, pegawai Muhyiddin, waima di peringkat Setiausaha Akhbar pun menikmati komisen besar setiap bulan. Belum termasuk para pegawai lain yang lebih senior.
Lebih menarik, kedudukan di Pejabat TPM juga digunapakai sebagai alasan mengaut kekayaan dan keuntungan berlipat kali ganda. Sampai tender menyediakan lif di kementerian lain juga ditentukan di Pejabat TPM.
Ramai kalangan guru muda selesa dengan Idris Jusoh. Kata mereka, inilah antara Menteri yang ada substance untuk bercakap soal pendidikan. Berbanding Menteri sendiri, yang sebenarnya tak ada langsung jiwa sebagai pendidik.
Satu perkara yang Idris Jusoh cukup takut dan mahu jauhkan adalah bercakap soal procurement 1Bestarinet yang dirasakan sangat merisaukan. Idris Jusoh kalau boleh tidak mahu terlibat langsung dengan perkara ini. Katanya, kalau projek ini dilakukan audit secara teliti, ada orang tertentu yang akan terjerat.————————————————-

Six companies are in the running for the RM1.5bil five-year contract to provide Internet access and a virtual learning module (VLM) platform for the 9,924 schools in the country under the 1Bestarinet project, sources said.

The six are said to be Celcom Axiata Bhd, Jaring Communications, Maxis Bhd, YTL Communications, Multimedia Synergy Corp and bothTelekom Malaysia Bhd/Time dotCom Bhd, which submitted a joint bid.

The access job comes with an option to extend the contract period for another five plus five years, totalling 15 years, and this would include installation, maintenance and provision of a VLM.

Though the Government is looking at RM4.5bil as the absolute sum for the 15-year contract, those in the know claim the bids received thus far ranged from RM2bil to RM6bil. At RM4.5bil, it works out to RM1.5bil for every 5 years or RM300mil for each year.

————————————————-

Bila YTL mampu mengenepikan beberapa GLC milik kerajaan. Sendiri mahu ingat permainan apa yang ada di MoE.

Nasib baik ada Idris Jusoh.

p/s: blog ini nak dedahkan gambar taiko besar di MoE satu hari nanti.

Entry filed under: Education Ministry, Kementerian Pelajaran. Tags: , , .

Anwar Marah Laporan Economist Intelligence Unit – Social Unrest 2014 PMO Communication Action Group (PMO CAG)

1 Komen Add your own

  • 1. acap  |  Januari 2, 2014 at 12:48 pm

    bro dedahkan cukup-cukup. macam tender dewan makan asrama penuh yang baru keluar ni.

    satu kontraktor dapat sampai 10 sekolah. 1 sekolah untung dekat 50k sebulan. diorang ni semua main gila. bawak duit cash 60k satu untuk satu sekolah. bagi direct saja.kalau x officer2 atasan MOE diorang akan pow 5% per school bro.

    jadi orang kaya terus kaya bro. satu sekolah satu bulan untung bersih 50k kalau dah 10 sekolah dia dapat, 1 bulan die dapat bersih 500k. kontrak berjalan untuk 30 bulan. lu pikir lah sendiri bro.

    gua sebenarnya baru je terbaca dalam lu punya blog ni. tak sangka sebenarnya ada jugak orang yang tau pasal hal2 ni. kadang2 kita orang kecik yang tak kenal sapa2 ni. macam di perbodoh2kan jer bro.

    pergi taklimat tender. tahu dah susah nak dapat. rasa macam di gelakkan2,. sbb ade orang yang datang. dah tau die akan dapat.

    jangan lupe bro. lu keluarkan gambar officer2 kat MOE ni.
    gua tunggu.

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Disember 2013
M T W T F S S
« Nov   Jan »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Capaian Umum

  • 75,303,534 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 144 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • INFOGRAPHIC: THE OLDEST SCAM ON THE INTERNET AND HOW TO AVOID IT
    The Nigerian Prince is one of the great bits of internet lore: a scam involving a large amount of wealth trapped overseas that need your help to release it. The result: you get fleeced. But the Nigerian Prince is just one form of advance fee fraud, which continues to steal billions of dollars every year. Find out all about it in the following infographic by […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • Istiqamah dengan Kebenaran
    ISTIQAMAH DENGAN KEBENARANBaru-baru ini, saya dihubungi oleh beberapa individu untuk berjumpa. Atas dasar silaturahim sesama manusia, saya pun sudi untuk berjumpa. Lagipun saya kenal mereka ini.Semasa perjumpaan itu, mereka menyampaikan hajat dan menjemput saya bersama-sama mereka menyertai gerakan "Deklarasi Rakyat" bagi menjatuhkan pemimpin berke […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Mahathir hina Nabi untuk diketawakan DAP kafir harbi
    Berikut kata Mahathir:Kelihatan perlekehkan Dato Najib tapi sebenarnya persendakan Nabi di hadapan kafir harbi DAP untuk mereka ketawakan.Perbuatan sama pernah dilakukan dahulu dengan kata-kata Nabi tidak pakai pisau cukur.Itulah bapa Marina. Macam mana anak tak sesat jika bapa pun tidak ada adab dan budi. Demi kuasa politik, harta dan legasi & dinasti, […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! APABILA PEMUDA UMNO PULAU PINANG TURUN PADANG UNTUK KEJUTKAN GUAN ENG!
    Steady la Azwan Bro and the gang, bab ini aku sokong korang buat perhimpunan sebab nak lawan Guan Eng dan cara korang buat memang best dan professional dan bukan macam lembaga hitam yang gila glamer dan pakai adik sendiri sampai dapat anak hasil sumbang mahram tu.Teruskan dan Parpukari akan terus sokong Pemuda UMNO Pulau Pinang yang gagah berani, kat bawah n […]

RSS Musram Rakuman

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aspirasi Bangsa

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: