Kementerian Pelajaran: Nasib Baik Ada Idris Jusoh

Disember 27, 2013 at 12:20 am 1 komen

shopping muhyiddinhttp://www.nst.com.my/latest/idris-jusoh-school-based-assessment-module-upgraded-with-latest-technology-1.435828

The Education Ministry has upgraded the school-based assessment (PBS) module using the latest Java and HTML 5 technology in order to resolve the issue of slow and inaccessible servers.

Education Minister II Datuk Seri Idris Jusoh told the Dewan Negara today that the ministry had adopted a new approach by introducing capacity-on-demand for the PBS data centre, which would allow the processing capacity of the server to be increased when needed.

“Users will no longer face the problem of inaccessible or slow servers and auto log-out issues with the application. This will ease the work of teachers, who had previously complained about the execution of the PBS module,” he said when answering a question from Senator Datuk Muhammad Olian Abdullah on the action taken by the ministry to enhance the school-based assessment module and internet connectivity at schools nationwide.

——————————————————————–
Satu perkara paling tepat yang dibuat oleh Najib Razak selepas PRU yang lalu adalah melantik Idris Jusoh di Kementerian Pelajaran. Bagi memberikan leverage kepada Idris Jusoh, Kementerian Pengajian Tinggi disatukan dengan Kementerian Pelajaran, sekaligus memantau permainan para pegawai Muhyiddin Yassin yang menggunakan kedudukan mereka untuk kepentingan diri.
Bukan rahsia, di MoE, pegawai Muhyiddin jadi taiko besar kepada pemberian projek – daripada tender makanan hinggalah kepada pengawal keselamatan di sekolah.
Cakap-cakap di MoE, pegawai Muhyiddin, waima di peringkat Setiausaha Akhbar pun menikmati komisen besar setiap bulan. Belum termasuk para pegawai lain yang lebih senior.
Lebih menarik, kedudukan di Pejabat TPM juga digunapakai sebagai alasan mengaut kekayaan dan keuntungan berlipat kali ganda. Sampai tender menyediakan lif di kementerian lain juga ditentukan di Pejabat TPM.
Ramai kalangan guru muda selesa dengan Idris Jusoh. Kata mereka, inilah antara Menteri yang ada substance untuk bercakap soal pendidikan. Berbanding Menteri sendiri, yang sebenarnya tak ada langsung jiwa sebagai pendidik.
Satu perkara yang Idris Jusoh cukup takut dan mahu jauhkan adalah bercakap soal procurement 1Bestarinet yang dirasakan sangat merisaukan. Idris Jusoh kalau boleh tidak mahu terlibat langsung dengan perkara ini. Katanya, kalau projek ini dilakukan audit secara teliti, ada orang tertentu yang akan terjerat.————————————————-

Six companies are in the running for the RM1.5bil five-year contract to provide Internet access and a virtual learning module (VLM) platform for the 9,924 schools in the country under the 1Bestarinet project, sources said.

The six are said to be Celcom Axiata Bhd, Jaring Communications, Maxis Bhd, YTL Communications, Multimedia Synergy Corp and bothTelekom Malaysia Bhd/Time dotCom Bhd, which submitted a joint bid.

The access job comes with an option to extend the contract period for another five plus five years, totalling 15 years, and this would include installation, maintenance and provision of a VLM.

Though the Government is looking at RM4.5bil as the absolute sum for the 15-year contract, those in the know claim the bids received thus far ranged from RM2bil to RM6bil. At RM4.5bil, it works out to RM1.5bil for every 5 years or RM300mil for each year.

————————————————-

Bila YTL mampu mengenepikan beberapa GLC milik kerajaan. Sendiri mahu ingat permainan apa yang ada di MoE.

Nasib baik ada Idris Jusoh.

p/s: blog ini nak dedahkan gambar taiko besar di MoE satu hari nanti.

Advertisements

Entry filed under: Education Ministry, Kementerian Pelajaran. Tags: , , .

Anwar Marah Laporan Economist Intelligence Unit – Social Unrest 2014 PMO Communication Action Group (PMO CAG)

1 Komen Add your own

  • 1. acap  |  Januari 2, 2014 at 12:48 pm

    bro dedahkan cukup-cukup. macam tender dewan makan asrama penuh yang baru keluar ni.

    satu kontraktor dapat sampai 10 sekolah. 1 sekolah untung dekat 50k sebulan. diorang ni semua main gila. bawak duit cash 60k satu untuk satu sekolah. bagi direct saja.kalau x officer2 atasan MOE diorang akan pow 5% per school bro.

    jadi orang kaya terus kaya bro. satu sekolah satu bulan untung bersih 50k kalau dah 10 sekolah dia dapat, 1 bulan die dapat bersih 500k. kontrak berjalan untuk 30 bulan. lu pikir lah sendiri bro.

    gua sebenarnya baru je terbaca dalam lu punya blog ni. tak sangka sebenarnya ada jugak orang yang tau pasal hal2 ni. kadang2 kita orang kecik yang tak kenal sapa2 ni. macam di perbodoh2kan jer bro.

    pergi taklimat tender. tahu dah susah nak dapat. rasa macam di gelakkan2,. sbb ade orang yang datang. dah tau die akan dapat.

    jangan lupe bro. lu keluarkan gambar officer2 kat MOE ni.
    gua tunggu.

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Disember 2013
I S R K J S A
« Nov   Jan »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Capaian Umum

  • 75,320,271 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • VIDEO: THE RING OF FIRE
    Earth is a unique planet, restless and dynamic, where continents shift and clash, volcanoes erupt, and glaciers grow and recede. There are titanic forces that are constantly at work, leaving behind a trail of geological mysteries. One of Earth's intriguing mysteries is the presence of a huge arc of geological destruction surrounding the Pacific. It is k […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Shafie Apdal akan sertai PAN?
    Entah kenapa pagi ada perkhabaran mengatakan Dato Shafie Apdal?Harap bukan kekeliruan yang timbul tentang status baju oren SPRM.Ada pula khabar berikut:BEKAS MENTERI DAN NAIB PRESIDEN PARTI TEMPATAN DI SABAH DI TAHAN SPRM?http://www.masterdedah.com/2017/08/gempar-bekas-menteri-dan-naib-presiden.htmlYang belum pasti kita tak tahu. Pastinya tiga kes air di Sab […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • CILI KASI TARUK! NGA TIDAK PERNAH GAGAL BUAT KECOH KETIKA SIDANG DUN!
    Kecoh pembangkang di Perak hanya kerana Sidang Dun yang dijalankan baru-baru ini hanya dalam tempoh yang singkat iaitu separuh hari. Macam-macam pertikaian ditimbulkan bagi menampakkan imej kepimpinan negeri yang tidak telus. Padahal, kepimpinan parti pembangkang sendiri tidak telus. Adun Kepayang , Nga Kor Ming dalam sidang media ketika persidangan berkenaa […]

RSS Musram Rakuman

  • Strategi DAP-Menjadikan Kaum Melayu Kelas 2
    Tergambarkan sangat staregi DAP mahu memecahkan undi melayu di Semenajung, melalui saf kepimpinan Pakatan Harapan.Dap hanya akan menjadi kingmaker, apabila melayu berpecah pada PRU-14. Kalau mlihat kerusi yang dimenagi parti Umno, 88 kerusi dan Pas 21, ertinya kawasan majoriti melayu adalah 109 tidak termasuk di Sarawak, dan kalau mengambilkira kerusi kaum m […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Strategi DAP-Menjadikan Kaum Melayu Kelas 2
    Tergambarkan sangat staregi DAP mahu memecahkan undi melayu di Semenajung, melalui saf kepimpinan Pakatan Harapan.Dap hanya akan menjadi kingmaker, apabila melayu berpecah pada PRU-14. Kalau mlihat kerusi yang dimenagi parti Umno, 88 kerusi dan Pas 21, ertinya kawasan majoriti melayu adalah 109 tidak termasuk di Sarawak, dan kalau mengambilkira kerusi kaum m […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: