Bantah Titah DYMM Agong…Kenapa Hantar Loyar Cabuk?

Januari 20, 2014 at 10:49 am 3 comments

http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/bukan-islam-tidak-perlu-patuh-kepada-titah-diraja-atau-fatwa-kata-peguam
Malaysia merupakan sebuah negara sekular dan bukan Islam. Oleh itu,  negara ini tidak perlu mematuhi mana-mana titah dikeluarkan pemerintah  negeri atau fatwa dikeluarkan Majlis Fatwa Kebangsaan, kata pakar  Perlembagaan.

Sultan Kedah yang kini merupakan Yang Di-Pertuan Agong semalam memetik  keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan pada 1986 – mengatakan sesetengah  perkataan termasuk kalimah Allah hanya eksklusif kepada umat Islam,  menimbulkan kebimbangan kepada bukan Islam berhubung hak beragama  seperti dijamin Perjanjian Malaysia 1963.

“Titah dan fatwa tidak boleh digunakan kepada bukan Islam kerana ia  melanggar hak perundangan dan beragama mereka,” kata peguam Edmund Bon kepada The Malaysian Insider, memetik kes pada 2009.

Pengasas Lawyers for Liberty Eric Paulsen juga mengatakan tidak ada apa yang boleh dilakukan oleh penguatkuasa agama terhadap bukan Islam.

“Apa-apa titah dikeluarkan, sama ada daripada Sultan atau Yang  di-Pertuan Agong, tidak terpakai kepada bukan Islam,” kata Paulsen.

“Walaupun Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) atau Jabatan Agama  Islam Selangor (Jais) mengeluarkan perintah, ia tidak memberi kesan  kepada bukan Islam.”

Beliau mengatakan terdapat beberapa kes mahkamah dengan jelas menunjukkan Malaysia merupakan sebuah negara sekular.

“Islam bukanlah faktor utama yang boleh menafikan hak asasi rakyat  Malaysia seperti dijamin Perlembagaan Persekutuan,” kata Paulsen.

========================

Blog ini berharap PARA PEGUAM UMNO YANG HEBAT akan segera mengambil tindakan untuk berhadapan dengan LOYAR LOYAR CABUK Lawyers for Liberty ini. Hafarizam patut panggil semua pakar undang-undang untuk berdepan dengan Edmund Bon dan Eric Paulsen.

Alamak…Hafarizam? Budak tak ada….tu. Kita nak harapkan. Jawabnya sayur.

Titah Tuanku Agong atas sifat Baginda sebagai Ketua Negara. Edmund Bon, Eric Paulsen (cina yang sudah tidak berapa cina ini) patut sedar diri. Nama mereka yang berbunyi orang putih itu tidak sepatutnya jadi alasan untuk mempermainkan titah Tuanku.

Tak payah lah kita harapkan kepada Hafarizam. Dia senang lenang bermandi duit. Tak sempat nak fikir bab-bab macam ini.

Kita cuma harap peguam dalam Pakatan buat pendirian yang sama – Haneefa Maidin, Gobind dan lain-lain patut sokong pandangan LFL. Ada berani?

Advertisements

Entry filed under: Malaysia, Pakatan Rakyat, Perlembagaan. Tags: , , , , , , , , .

Peguam UMNO #SyokSendiri Langkah Penjimatan: Apa Perlunya Farid Ridzuan di DAVOS???

3 Komen Add your own

  • 1. sman  |  Januari 20, 2014 at 12:49 pm

    Bolehkah titah Hadi dan titah Pok Nik nanti di patuhi oleh mereka yg kufur?.Cukup kabur sekali harapan Pashit utk memerintah ala Islamnya bersama Pakatan Haramzadahnya.Masihkah org Melayu PAShit dan PKencing Rakyat tak sedar?.Mungkin tidak,kerana mereka bukan mahukan Islam tapi hanya mahukan Putrajaya,mereka bukan mahu mamtuhi Allah dan RasulNya tapi hanya mahu mematuhi ‘fatwa songsang’ para UlaRmak mereka.

    Balas
  • 2. Al Watan  |  Januari 20, 2014 at 1:03 pm

    Macamana pulak bila ada hal-hal tertentu mereka boleh minta DYMM tubuh suruhanjaya siasatan diraja kalau sultan tidak diterima untuk memayungi mereka?

    Macamana pula mereka boleh terima gelaran-gelaran datuk, tan sri, dan lain-lain dan mengunakan keistiwaan gelaran itu yang rasmi dan tak rasmi untuk menjadi “raja-raja kecil”?

    Macamana dengan polis DIRAJA malaysia? untuk yang bernaung dibawah raja-raja saja dan mereka terkecuali ke?

    Boleh tak sultan halau mereka keluar dari negeri yang dibawah naungannya?

    Kalau mereka tak boleh disentuh istana kerana mereka tidak bernaung dibawahnya maka mereka boleh la bermaharaja lela dimana-mana?

    Ini antara perkara-perkara yang melayu nak tahu, sebab nanti nak buat keputusan nak terus jadi melayu atau dah tak mahu mengaku melayu di tanah yang dulunya digelar semenanjung tanah melayu….

    Balas
  • […] By gelagatanwar […]

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

w

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Januari 2014
I S R K J S A
« Dis   Feb »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Capaian Umum

  • 75,333,724 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Ikrar rakyat pertahan Raja-Raja Melayu
    BismillahirahmannirrahimWallahi, wabillahi, wattallahi"KAMI, rakyat Malaysia, yang berhimpun di Masjid Negara Kuala Lumpur, pada hari ini, 22 HB Jun, 2018, Bersumpah dan berikrar:Selagi hayat dikandung badan, selagi darah masih mengalir ditubuh kami, setiap inci sisa hidup kami, akan kami gunakan untuk menggembling seluruh tenaga dan usaha kami, untuk m […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Musram Rakuman

  • PRU-14: PELUANG BN
    JIKA dilihat daripada propaganda parti yang melawan Bn, daripada pilihan raya umum pertama di Negara ini, sebelum PRU diadakan, mereka yakin boleh menang. Parti yang membangkang Bn, dalam usaha mereka menewaskan gabungan 13 parti itu, mereka meniru perjalanan parti Barisan Nasional, menerusi Angkatan Perpaduan Ummah (APU), Barisan Alternatif (BA), Gagasan Ra […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Spbo Terpercaya Memilih Yang Kamu Mau
    Nonton Bola dengan Cara Beda di Spbo Kepada anda yang memiliki banyak kemauan dalam pandangan hidup maka kamu sanggup cobalah terhadap main-main di Spbo terpercaya. Apakah anda bisan nonton bola gitu-gitu saja? Kalau begitu maka akan sangat bagus dan disarankan sekali jika anda coba…Read more ›

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • PRU-14: PELUANG BN
    JIKA dilihat daripada propaganda parti yang melawan Bn, daripada pilihan raya umum pertama di Negara ini, sebelum PRU diadakan, mereka yakin boleh menang. Parti yang membangkang Bn, dalam usaha mereka menewaskan gabungan 13 parti itu, mereka meniru perjalanan parti Barisan Nasional, menerusi Angkatan Perpaduan Ummah (APU), Barisan Alternatif (BA), Gagasan Ra […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Selamatkan Selangor Darul Ehsan

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Medan Info Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

Paling Popular

  • Tiada

%d bloggers like this: