Archive for Mac, 2014

Politik Dinasti PKR Tidak Akan Ke Mana…

Like many other political parties, PKR is dynastic. This restricts the level of internal democracy of the party, particularly on its decision-making process.

Political dynasty reveals the factional conflicts within PKR and it is an essential “tool” to keep the party together

Barely a month after Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail replaced Datuk Seri Anwar Ibrahim in the Kajang by-election, we are now witnessing a straight fight between the husband and wife for PKR presidency.

This has given rise to differing views about internal democracy and dynastic politics within the party itself.

Azmin Ali, Anwar’s right hand man who was said to have eyed the president’s post, decided to defend his deputy presidency. Back in 2012, in an interview with an online news portal, Azmin openly spoke against dynastic politics in PKR.

http://www.themalaysianinsider.com/opinion/khoo-ying-hooi/article/democracy-and-pkrs-dynasty

TMI pun dah berani balun PKR macam ini.

————————————————————————————

Apa Kesilapan Azmin?

Kesilapan Azmin yang nombor satu adalah kegagalan mengahwini Izzah. Sepatutnya Azmin mengahwini Izzah awal-awal lagi, sekaligus menjadikan Azmin sebagai menantu kesayangan Anwar dan Kak Wan.

Kalau itu berlaku, Azmin akan kelihatan sebagai penjaga pintu kepada ‘Istana Segambut’, dan boleh meletakkan dirinya sebagai Tengku Mahkota kepada Istana Segambut.

Bila Azmin mengambil keputusan mengahwini player seperti Shamsidar Taharin, dia dengan sendirinya sudah mengenepikan peluang untuk menjadi keluarga kepada Istana Segambut. Sekarang siapa yang susah?

Masih ada jalan untuk Azmin memperbetul keadaan dengan menikahi Izzah yang sedang dalam proses perceraian. Kalau itu berlaku, barulah kedudukan Azmin akan terjamin dan mendapat laluan mudah untuk menduduki singgahsana Presiden PKR. Kalau tidak, jangan harap.

Azmin kena sedar diri, dia bukan lagi asset parti macam dahulu. Sekarang Azmin pun banyak najis politik. Kes PKNS adalah najis yang paling haru biru sekali. Kalau tak dibersihkan, sampai bila-bila pun orang PKR akan mengaitkan Azmin sebagai tahi komisen kepada projek PKNS.

Apa yang berlaku ini, sebenarnya satu musibah kepada PKR. Kena ingat, Kak Wan gagal dalam pemilihan umum 1999, 2004. Kedua-duanya gagal. Pas tersembam. DAP pun tersembam.

Kalau nak bawa Kak Wan semula sebagai peneraju PKR, jawabnya semua kena siap sedia PKR dan sekutunya akan kembali ke lembah politik yang muram dan sugul.

Mac 31, 2014 at 8:15 pm 1 komen

Kekecohan Pemilihan PKR 2.0

Rata-rata kalangan pimpinan dan ahli PKR sendiri ragu-ragu dengan
kemampuan Pemilihan akan datang untuk memperbetulkan keadaan dalam PKR
kali ini. Semua yang ditemui mengatakan pemilihan kali ini akan
berbeza banyak. Antara perbezaan yang paling ketara, pemilihan kali
ini mesti mengambil kira situasi PKR tanpa Anwar.

Dah banyak kali diperkatakan dalam banyak mesyuarat strategik
kecil-kecilan parti, keadaan parti tanpa Anwar akan banyak bezanya.
Anwar ini pusat segala-galanya. Cuba bayangkan kalau Erdogan tidak ada
dalam AK Party. Cuba bayangkan kalau Obama tidak ada dalam Democrat.
Jauh beza.

Ahli PKR tak boleh lupa bagaimana Azmin mainkan kertas undi dan mula
mencipta kemenangan. Siapa boleh lupa macamana Zaid Ibrahim, macamana
Mustafa Kamil Ayub tertonggeng disebabkan penipuan undi HQ PKR dan
Jawatankuasa Pemilihan. Ini memang game kaki penipu.

Pada suatu ketika, Mus pernah membangkitkan:-

Naib Presiden PKR Mustaffa Kamil Ayub berkata, beliau tidak sama
sekali kecewa dengan keputusan saingan timbalan presiden, sebaliknya
“kecewa dengan kelompongan dan penyelewengan” proses pemilihan
bersejarah yang menggunakan sistem langsung.

“Saya kecewa dengan kelompongan-kelompongan yang wujud, penyelewengan,
dan kelemahan dalam proses (pengundian).

“Soal keputusan itu perkara kedua, saya tidak kecewa, bagi saya proses
itu yang penting dan perlu dijalankan dengan baik,” kata Mustaffa yang
pertama kali bertanding jawatan timbalan presiden.

Mustaffa, Pengerusi PKR Perak, tewas di tangan Azmin Ali yang juga
seorang naib presiden parti dengan perbezaan undi yang besar.

Awalnya tiga orang bertanding jawatan itu tetapi Datuk Zaid Ibrahim
telah menarik diri selepas minggu kedua proses pengundian atas alasan
wujud banyak kecacatan dan kepincangan dalam pemilihan tetapi tidak
diambil tindakan sewajarnya oleh kepimpinan parti dan Jawatankuasa
Pemilihan Pusat (JPP).

——————————————————————–

Apa jaminan TS Khalid tidak kena macamana yang Mus dan Zaid kena
dahulu. Pasti ada penipuan akan berlaku.

Orang Azmin katanya sudah edit 3 video edisi GEMPAR TS Khalid Ibrahim
yang akan diedar dalam masa terdekat. Kata mereka, video ini pasti
GEMPAR TAHAP GABAN kerana ianya akan membuka pekung yang selama ini
menjadi pujaan ramai pihak. Ada yang kata, video tersebut membayangkan
sesuatu yang di luar tabie dan kebiasaan seorang MB.

Menurut orang kuat Azmin, sesiapa yang cuba nak melawan Azmin mesti
mempunyai kemampuan moral dan kewangan yang jelas, atau akan berdepan
dengan situasi yang sukar. Perlu nasihatkan anak bini bersedia dengan
sumpahan Azmin yang akan menyebabkan ramai tarik diri dan kecewa.

Selain video, puak Azmin juga menyimpan beberapa transkrip
ucapan/mesyuarat/minit yang akan menyebabkan PKR akan bergelumang
dengan imej yang buruk. Kata orang Azmin, kali ini, apa nak
jadi…JADI. Kalau Azmin terpaksa keluar parti pun mereka sanggup.

Mac 28, 2014 at 4:50 pm Tinggalkan komen

Anwar Minta DAP Simbah Minyak Kepada Kemarahan Rakyat China???

Blog ini sudah mengatakan, lebih banyak teori konspirasi akan dilambak untuk bacaan umum dalam masa terdekat ini. Ini adalah sebahagian strategi cyber war yang akan digunapakai oleh PR pada ketika ini.

Advantage kepada PR adalah kemampuan mereka membina network yang luar biasa di luar negara. Sebab itu, tidak ada pengumuman PM yang berlalu tanpa ada kritikan pedas yang dibuat oleh media antarabangsa.

Terbaru, ada usaha membangkitkan khabar angin bahawa Najib menerima layanan INMARSAT kerana syarikat tersebut turut diwakili APCO yang menasihati Najib dan Hishammuddin.

Mudah sahaja kira. Yang hebat bukan Hishammuddin. Yang hebat bukan Najib. Yang menyusun semuanya adalah APCO. Cerita cerita ini sudah mula timbul di dalam blog.

Nak menyedapkan lagi, Malaysia Chronicle menjadi tapak baru untuk melancarkan serangan terhadap kerajaan. Contoh:-

http://www.malaysia-chronicle.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=250681:najib-bn-government-must-accept-responsibility-resign-for-mh370-tragedy&Itemid=2#axzz2x1lOcGpx

http://www.malaysia-chronicle.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=250681:najib-bn-government-must-accept-responsibility-resign-for-mh370-tragedy&Itemid=2#axzz2x1lOcGpx

http://www.malaysia-chronicle.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=251061:mh370-incompetence-in-talent-scare-anything-goes-umno-will-hisham-really-lose-his-chance-to-be-pm?&Itemid=2#axzz2x1lqIdgY

http://www.malaysia-chronicle.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=250981:chinas-mistrust-of-malaysias-transparency-over-mh370-turns-into-war-of-words&Itemid=2#axzz2x1m9sySV

Di China, Anwar sudah minta bantuan network DAP untuk membangkitkan kemarahan kaum keluarga. Komunis dengan komunis, senang kira. Nak suruh baling botol air mineral kepada Najib pun dia orang mahu.

Kalau tak percaya, cuba suruh Najib jumpa keluarga mangsa di China. DAP dah siap susun program baling botol. Bayar orang pun DAP sanggup. Asal dapat beri malu pada Najib.

Mac 26, 2014 at 7:23 pm Tinggalkan komen

#pray4MH370 = #pray4pwtc

Dalam politik ni pun, ada had dan limitnya. Bukan main belasah semua
perkara. Sekarang ini ada cubaan di kalangan tentera cyber PKR dan DAP
mahu divertkan isu MH370 dengan isu politik. Ada kertas kerja yang
sedang disiapkan untuk menyebarkan macam-macam teori konspirasi di
sebalik kejadian MH370.

Kertas kerja ini disiapkan oleh beberapa orang yang memang dah biasa
dengan psy war. Kata mereka, kalau kena gayanya, Najib boleh jahanam
kali ini.

Apa yang nak mereka bawa:-

– Amerika bantu Najib dan Hishammuddin untuk dapatkan nyawa politik.
MH370 ini adalah usaha mengekalkan Najib dan Hishammuddin
– Sama seperti insiden Lahad Datu, ini semua wayang dan game politik UMNO/BN
– Timbulkan kekeliruan (atas nama mahukan kebenaran, semua mahukan
BUKTI bahawa MH370 sudah terhempas di Indian Ocean)
– Gunakan network media antarabangsa untuk tekan kerajaan
– Di kalangan yang selalu buat PC, CEO MAS adalah yang paling lemah
(pastikan dia letak jawatan supaya tidak ada kontinuiti cerita).
– Anwar akan gunakan network antarabangsa untuk cetus kekeliruan
– Harap Najib salah dengan teori koridor Selatan (akan memalukan dan
menjahanamkan imej Najib)
– APCO membantu Najib dalam isu ini.
– Markah Najib dan Hisham melambung tinggi. Perlu ada usaha turunkan sedikit
– PRK Kajang bukti insiden ini boleh untungkan kerajaan

Kalau kita fikirkan, memang gila politik puak PKR ini. Sekarang mereka
sedang rancang mana alasan yang kuat untuk terus tekan Najib dan
Hishammuddin. Kena cari kelemahan sampai mereka hilang kepercayaan
rakyat.

Timbulkan lebih banyak teori konspirasi supaya rakyat bingung. Kalau
kerajaan boleh konspirasi untuk Anwar liwat Saiful Bukhari, lambakan
teori konspirasi akan buat rakyat rasa lemah dan malas nak berfikir.

Jentera komunikasi kerajaan kena hati-hati dengan trenda baru ini.
Lambakan konspirasi baik dalam facebook, insta, whatsapp adalah cara
pembangkang nak jahanamkan pemikiran rakyat.

Makin banyak konspirasi, lagi rakyat menyampah.

Mac 26, 2014 at 12:42 pm Tinggalkan komen

Kajang – Kemenangan Yang Tak Berapa Nak Menang. Menanti ‘Perfect Storm’ Dalam PKR

Semuanya nampak manis depan kamera malam semalam. Anwar peluk Kak Wan.
Kak Wan senyum. Azmin julang tangan MB. MB senyum dan tepuk bahu
Azmin. Wan Azizah senyum dan borak sekejap dengan Azmin. Semuanya
nampak OK.

Yang tak berapa nak senyum DAP. Bukannya apa, Kajang Move sebenarnya
sudah membuatkan pengundi Cina (orang muda dan wanita) kurang gembira
sedikit dengan DAP. Ramai yang tak datang mengundi. Pada mereka,
mandat hari tu masih lagi boleh pakai, tapi wayang PKR memang
menyakitkan hati.

Walaupun nak sedapkan hati, Ong Kiang Ming (MP Serdang) kata MCA tidak
menang undi Cina. Ramai yang tak balik mengundi.

Reformasi Tertangguh

Kalau betul DAP memang selari dengan nada reformasi, takkanlah tak ada
cara untuk penyokong kuat mereka (kalau betul) balik mengundi di
Kajang. Nampak gaya, DAP pun tahu, pengundi sudah sakit hati dengan
game PKR.

Dalam banyak-banyak analisa, apa yang dilakukan Din Deraman (hardcore
PKR) agak menarik. Menurut analisa Din Deraman, undi Cina merosot.
Undi Melayu balik kepada PKR dalam angka yang agak banyak.

Dengan kehadiran pengundi sekitar 72 %, memang banyak masalah untuk
keluarkan alasan yang baik. Masing-masing ada argument sendiri.

‘Perfect Storm’

Di kalangan orang PKR mula bercakap tentang ‘perfect storm’ bila Kak
Wan menang di Kajang. Mereka kata, PKR mesti seize this moments dan
buat pertukaran yang maksima.

Kak Wan mesti diletakkan sebagai MB – dengan Khalid membantu sebagai
Timbalan Menteri Besar. Ada yang kata tak perlu tukar, hanya letakkan
Kak Wan sebagai Penasihat Ekonomi Negeri yang baru.

Mereka kata, Kak Wan mesti mula berlatih sebagai administrator yang
baik. Tak boleh kekal dengan muka kesian. Kena nampak lebih kuat dan
dinamik.

Untuk itu, Kak Wan perlu kekal sebagai Presiden PKR; dengan dibantu
sepenuhnya oleh Team Khalid. Azmin Ali perlu disideline kerana tidak
berkesan.

Dalam kes Kajang, JPRN yang dipimpin oleh Azmin dikatakan hanya beri
65% komitmen  untuk bantu Kak Wan. Tak full support.

Memang ribut taufan dalam PKR selepas ini.

Sila ambil ‘life jacket’ sekarang…..

Mac 24, 2014 at 10:24 am Tinggalkan komen

MH370…Malaysia CLUMSY and IMMATURE: Washington Post

Semalam DS Shahidan Kasim (potensi menjadi Presiden FAM yang baru jika
mendapat blessing dan restu PM), mendedahkan mengenai senarai
PENASIHAT-PENASIHAT PM yang menerima gaji yang sangat besar di PMO.

Ini satu bentuk ketelusan. Kita kena pujilah. Bagus. Lebih bagus kalau
DS Shahidan tulis sekali berapa jumlah gaji setiap seorang, menurut
kelayakan. Shahidan juga patut beritahu berapa orang yang mendapat
pendapatan lebih RM100k sebulan jika dicampur-campur dengan pendapatan
selaku Chairman di tempat-tempat lain.

Menurut Shahidan, dan blog ini tidak menambah:-

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim
menjelaskan bahawa gaji dan elaun terhadap Duta dan Penasihat Khas
Perdana Menteri dibayar mengikut kelayakan masing-masing seperti
duperuntuk dalam bajet tahunan.

Dalam penjelasan itu, tiada angka spesifik dikemukakan berhubung
jumlah bayaran kepada duta dan penasihat tersebut.

Penjelasan bertulis itu dibuat kepada Ahli Parlimen Gelang Patah Lim
Kit Siang yang mahu Perdana Menteri menjelaskan senarai penuh duta
khas serta penasihat khas serta saraan penuh yang dinikmati termasuk
faedah dan kos ke atas bajet.

Dalam jawapannya semalam, Shahidan juga memaklumkan seramai lapan
orang duta dan penasihat khas telah dilantik.

Mereka adalah:
1-Datuk Seri Dr Abdullah Md Zain (Penasihat Agama PM)
2-Datuk Wira Mohd Johari Baharum (Penasihat Khas mengenai Wilayah
Ekonomi Koridor Utara)
3-Tan Sri Dr Rais Yatim (Penasihat Hal Ehwal Sosial dan Kebudayaan )
4-Datuk Sri Shahrizat Abdul Jalil (Penasihat Pembangunan Keusahawann
dan Ikhtisas Wanita)
5-Tan Sri Ong Ka Ting (Duta Khas ke Republik Rakyat China)
6-Datuk Seri S.Samy Vellu (Duta Khas ke India dan Asia Selatan)
7-Datuk Seri Dr Jamaludin Jarjis (Duta Khas ke Amerika Syarikat).
8-Datuk Seri Tiong King Sing (Duta Khas ke Jepun, Korea Selatan dan Taiwan)

Kalau campur-campur, mahunya dekat 1 juta agaknya sebulan nak maintain
semua orang ini. Tapi tak apalah, mereka berkhidmat kepada negara.

Media Amerika

Blog ini hanya ingin mendedahkan satu tulisan yang sangat kasar
mengenai kemampuan kepimpinan Malaysia yang disiarkan Washington Post.

http://www.washingtonpost.com/politics/missing-airliner-complicates-obamas-plans-to-visit-and-increase-ties-with-malaysia/2014/03/20/f1b1d2ee-afa1-11e3-9627-c65021d6d572_story.html

For a White House eager to highlight shared values with a country that
has long viewed the United States skeptically, the crisis has instead
highlighted the vast differences between the nations. The airline
debacle also comes on the heels of a decision two weeks ago by a
Malaysian court to overturn the acquittal of opposition leader Anwar
Ibrahim on sodomy charges and return him to jail, a decision decried
by human rights advocates.

“The Malaysian government has been seen as less than ready for prime
time on the world stage,” said James R. Keith, who served as U.S.
ambassador to Malaysia from 2007 to 2010. “The thoughtful conclusion
to draw from that is that the ruling coalition hasn’t really been
tested by the give-and-take of democratic politics. And the Malaysian
Air issue stands as a shorthand or symbol for the lack of maturity of
civil society in Malaysia and the lack of accountability and
transparency of the government.”

White House officials reject that analysis, contending that the
cooperation between the United States and Malaysia during a crisis
with little precedent has provided new opportunities to develop and
strengthen partnerships in the region. Obama is also scheduled to
visit U.S. allies Japan, South Korea and the Philippines during the
trip.

Washington Post turut menulis:-

The clumsy, uncertain performance has frustrated some U.S. officials
and drawn rebukes from China, whose growing clout is a central reason
for the Obama administration’s interest in the region.

Soalnya, di mana JAMALUDDIN JARJIS ketika mana Najib dihina sebagai
lemah dan clumsy? Makan gaji buta? Tidur? Bersama…..

Mac 21, 2014 at 7:05 pm Tinggalkan komen

MH370…Masih Dipolitikkan Anwar

Anwar kalau dah masuk CNN, segala benda dia boleh campur adukkan. Apa
kena mengena MH370 dengan kes liwat dan sodomi Saiful? Apa kaitan
MH370 dengan ‘fraudulent’ sistem pilihanraya? Apa kaitan MH370 dengan
tindakan terhadap Karpal?

Semua Anwar campur adukkan sekali dalam satu bakul. Alang-alang masuk
TV antarabangsa, Anwar balun semua benda dalam wawancara 12 minit.

Apa yang kita dapat simpulkan daripada wawancara Anwar dan Christiane
Amanpour ini adalah kecenderungan Anwar untuk politikkan semua benda.

http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/anwar-malaysian-radars-capable-of-tracking-mh370-to-indian-ocean

Anwar, now the leader of Malaysia’s federal opposition, told CNN’s
Christiane Amanpour in an interview this morning that he had been the
finance minister when Malaysia procured the Radar Marconi system.

He said with the system, Malaysia should have been able to detect the
plane’s movement when it made the “air turnback” westwards, diverting
off its original flight path to Beijing.

“They had the capability to detect any flight from the west — or from
the east to the west coast, from the South China Sea to the Indian
Ocean,” he said, according to CNN’s report on the interview, which was
aired at 3am local time.

In an April 13, 2000, report by local daily the New Straits Times,
Italian firm Alenia-Marconi Systems was awarded a contract in 1994 to
supply Malaysia’s Department of Civil Aviation (DCA) with primary and
secondary radars.

——————————————————–

Kita pun tak tahu samada Marconi menang tender atau semuanya berlaku
secara runding terus. Kalau dapat MoF buka fail lama-lama ni pun bagus
juga. Saja kita nak tengok samada Anwar ini bersih atau tidak.

Apakah GE Marconi supply terus kepada MINDEF, atau melalui syarikat
yang ‘dinamakan’ oleh Menteri Kewangan pada waktu itu. Kita pun nak
tahu. Almaklum, masa itu Rafizi masih belum pandai lagi. Masih lagi
main pondok-pondok di Kemaman.

Apa yang dilakukan Anwar di dalam CNN sebenarnya mendapat kritikan di
kalangan ahli parti PKR sendiri. Kepada mereka, patutnya dalam ruang
itu, Anwar tawar diri untuk bantu kerajaan. Sanggup tawarkan khidmat
kepada Najib. Bukannya main tikam belakang.

http://amanpour.blogs.cnn.com/2014/03/19/pilot-against-any-form-of-extremism-says-malaysian-opposition-leader-anwar-ibrahim-who-knows-him/

Nampak sangat Anwar dah semakin desperate.

Mac 20, 2014 at 11:51 am Tinggalkan komen

Wan Azizah? PM? – Tulisan Bukti DAP Tak Mahu Ber-PM kan Lebai PAS

Could Wan Azizah possibly become the Prime Minister? After the March 7
verdict, whether or not Anwar is jailed, it is very likely that he can
no longer stand for elections until the day when Pakatan rules.

Umno may not have anticipated that barring Anwar from running in
elections would mean releasing Kak Wan to realise her full potential.

For the past 16 years, Anwar’s image has been constantly been
subjected to vicious attack by the media – from his personal
integrity, to allegations against his party. Little by little, the
smear campaign has taken effect, particularly among women in semi
rural areas.

On the other hand, Kak Wan’s image is unscathed. For the second time,
she steps in to contest on behalf of Anwar, to seek justice. It is a
symbolic political image with a strong message.

Her timely ascension could be Pakatan’s hidden weapon. Even more so,
in contrast to the vastly different image attributed to Najib’s wife,
Rosmah Mansor.

As Umno scrambles for “bullets” to take down Kak Wan, the worst that
Khairy Jamaluddin could think of is to accuse her of being Anwar’s
“puppet”, an allegation easily answered.

I have reason to believe that Kak Wan could become an accidental,
reluctant Prime Minister, inadvertently aided by BN. That reluctance
itself is a sign of sincerity and honesty.

——————————-

Artikel di atas ditulis oleh seorang mamat DAP yang sedang meningkat
naik. Liew Chin Tong. Kita boleh faham Chin Tong. Daripada PAS,
baiklah Wan Azizah. Easier to control. Easy to manipulate.

Apa yang kita dapat agak, DAP adalah antara parti yang paling takut
dengan senario semasa ini. Ketiadaan Anwar akan membuatkan DAP
kempunan mendapat undi Melayu. DAP tak boleh lupa bagaimana beberapa
PRU yang dipimpin Kak Wan, 1999 dan 2004; DAP mencatatkan keputusan
yang sangat teruk.

Malahan ramai pemimpin DAP yang bungkus.

DAP cuma nakkan Kak Wan supaya PAS tidak terfikir langsung untuk jadi
PM. Kepada DAP, PAS akan membuatkan DAP menemui jalan kiamat kepada
politik.

Bukan sangat DAP nak Kak Wan jadi PM – ini lebih kepada bodek dan
agenda selamatkan diri.

Mac 18, 2014 at 3:17 pm Tinggalkan komen

Al Gore Kembali ‘Menjaga Periuk Nasi Anwar’

http://www.huffingtonpost.com/al-gore/anwar-ibrahim_b_4934036.html

It is extremely disturbing that the government of Malaysia — by
continuing to press this case beyond the bounds of reason, let alone
the bounds of justice — has used the courts to short-circuit the
political process. (Mr Gore: What about justice for Saiful Bukhari? He
was sodomized by a sex-maniac and the perpetrator should be freed?
That is your level of justice?)

The entire world understands with clarity that Anwar Ibrahim was at
the verge of running for an office that would have given him serious
leverage for advocating greatly needed reform, had he won the
election, that his election by the people was likely, and that it was
the likely judgment of the electorate that inspired this action by
those presently holding power over the administration of “justice.”
(Mr Gore: Kajang is just a state-seat; what reform that Anwar will
initiate but to conceal his party problems?)

The court, by accelerating its calendar, reached its verdict in a rush
— early enough to prevent Anwar from running in the election. The
calendar of events is itself a contextual indictment of the decision.
(Mr Gore: What rush? This case has been going on for years.)

By behaving in the manner it did, the court has, of course, invited
speculation by reasonable friends of Malaysia in the rest of the world
that its independence of judgment and judicial temperament have been
influenced by political fear of, and intimidation by, the individuals
now in control of executive power in Kuala Lumpur. (Mr Gore: This is
your day dreaming. What about 901? Anwar was freed from sodomy
charges. Were you saying something back then?)

The importance of the rule of law should be deemed important for the
reputation of Malaysia as a nation within the community of nations.

Moreover, the integrity of Malaysia’s parliament — a crucial asset
for the future of Malaysia’s respect in the world community — would
be diminished if this decision were to be accepted as “legitimate” by
the elected representatives of the people of Malaysia. (Malaysian
Parliament has nothing to do with Anwar’ anal-craze sexual
orientation).

In short, future prospects for accomplishing meaningful and necessary
change on behalf of the people of Malaysia would be seriously
depreciated if the capricious and slanderous imprisonment of an
individual who has a universally respected understanding and affinity
for the democratic process throughout the world is tolerated. (Court
will decide on this Mr Gore).

His pending appeal offers what could be a last chance for Malaysia to
make things right. The stakes for Malaysia could hardly be higher.
Please do not be deceived. The eyes of the world are focused on what
will come next. (Let the world decide then).

Anwar sudah mula kronik untuk mendapat perhatian. Al Gore sudah
dikerah untuk menulis surat bagi pihaknya, untuk menarik perhatian
antarabangsa. Berapa bayar Al Gore ini?

Mac 17, 2014 at 11:25 am Tinggalkan komen

Pengurusan Krisis Gaya Anwar Berahi(m)

Semalam bukan main lagi, berasap sidang Parlimen apabila Anwar
mengatakan betapa lemahnya kerajaan Malaysia mengurus situasi krisis
dan ketidaktentuan. Pada Anwar, Malaysia sudah failed big time dalam
mengurus krisis. Segala kenyataan New York Times, Xinhua dan segalanya
dibawa ke sidang parlimen.

Blog ini agak kecewa kerana kenyataan Anwar dan Rafizi ini tidak
disangkal oleh mana-mana backbenchers kononnya atas dasar boikot. Ini
bukan permainan budak sekolah. Patutnya backbenchers duduk di dalam
dan lawan Anwar secara berdepan.

Siapa punya strategi asyik nak boikot ini? Tan Sri Shahrir? YB Dr
Latiff? YB Anuar Musa?

Takkanlah bila Anwar seranah macam itu, kita masih nak senyap. Ada
ketika, Rafizi bangun dan mengatakan OBAMA sendiri merendahkan
penggunaan bomoh dalam mencari MH370 (sedangkan Rafizi yang kononnya
pandai itu patut tahu; semua itu adalah gambar photoshop).

Cuba kita tengok macamana Anwar sendiri nak urus krisis.

Kita cuba rujuk macamana Anwar urus krisis ekonomi 1997-1998. Dia
bukan urus krisis. Anwar outsource sepenuhnya masalah kepada IMF.
Anwar hanya pakai kaedah IMF. Ini lagi busuk punya kaki. Kata orang
tak pandai, sedangkan dia sendiri pakai kaedah orang luar.

Apa jadi pada 1997-1998:-

– Bank Negara valiantly upheld the value of the ringgit for about a
week before it finally was forced to float the ringgit on July 14. By
that time, the bank had already lost close to U.S.$1.5 billion in the
effort to prop up the ringgit. At its lowest point, the ringgit
depreciated against the dollar by almost 50 per cent, hitting a high
of RM 4.88 to the U.S. dollar on January 7, 1998. After a brief period
of stability during February and March, the exchange rate continued to
deteriorate with wide fluctua- tions in the following months.

– the collapse of the stock market. Between July and December 1997,
the composite index of the Kuala Lumpur Stock Exchange (KLSE CI) fell
by 44.9 per cent.

– The property bubble also subsequently burst

– massive capital outflows as confidence in the Malaysian economy
became increas- ingly shaky.

– the banking system began to experience increasing non- performing
loans (NPLs) which, according to Bank Negara data, rose from about a
modest 2.18 per cent in June 1997 to 4.08 per cent in December 1997,
and then to a high of 11.45 per cent in July 1998

– The contraction in GDP resulted in the retardation of employment
growth, and the rise of unemployment and retrenchment levels

Menteri Kewangan waktu itu masih lagi nak main game politik, kononnya
tidak ada sesuatu yang serius. Ini disimpulkan oleh pihak tertentu
sebagai:-

‘It has been argued that in the initial stages of the crisis, the
Malaysian government was in a state of shock and denial. Some
policymakers denied that there was even a crisis, while some went so
far as to acknowledge the existence of a problem, but even then
downplayed the seriousness of it’.

Apa strategi Anwar? Downplay. Situasi tak serius. Masih dalam keadaan
yang baik. Masih lagi nak bangga dengan gelaran beli Menteri Kewangan
Terbaik Dunia.

Siapa Anwar kalau tidak kerana Majis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN),
sudah lama kita lingkup dan gulung tikar.

Hari ini Anwar nak ajar kita jaga krisis. Boleh jalan.

Mungkin waktu negara hampir jadi kedana, Anwar masih sibuk menutuh
bontot orang di Tivoli Villa.

Mac 14, 2014 at 12:11 pm 2 comments

Kiriman Terdahulu


Mac 2014
I S R K J S A
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Capaian Umum

  • 75,348,190 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other subscribers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Adakah Destini Berhad Menjadi Ali Baba Untuk China Kuasai KTMB?
    Kesatuan Perkerja Keretapi Tanah Melayu Berhad (RUM) telah membuat lapuran kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) supaya menyiasat usahasama antara Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) dan Destini Berhad.Baca di sini :https://ismaweb.net/2021/03/03/kesatuan-mahu-sprm-siasat-kelulusan-usaha-sama-antara-destini-ktmb/Ianya adalah ekoran dari pengum […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Musram Rakuman

  • DANA POLITIK: JANGAN AMBIL TUKUL PUKUL KEPALA SENDIRI
    SEKIAN lama penulis mengikuti perkembangan perjalanan parti-parti dalam negara, hanya pada awal tahun ini, penulis terbaca LAPORAN AUDIT sebuah parti dihebahkan secara umum. Penulis memerhatikan, setiap pilihan raya, banyak parti terlihat berbelanja besar, poster, bendera, billboard besar, pentas ceramah, pemimpin menggunakan helikopter bergerak dari satu te […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Skin infections: How many common types are there?
    When it comes to skin infections, there are actually quite a few that you should know about. However, this should be common knowledge for any Malaysian student who is pursuing a medical degree or diploma such as a diploma in family medicine Malaysia, there are three common types of skin infections: bacterial, viral, and fungal.  […] The post Skin infections: […]

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • DANA POLITIK: JANGAN AMBIL TUKUL PUKUL KEPALA SENDIRI
    SEKIAN lama penulis mengikuti perkembangan perjalanan parti-parti dalam negara, hanya pada awal tahun ini, penulis terbaca LAPORAN AUDIT sebuah parti dihebahkan secara umum. Penulis memerhatikan, setiap pilihan raya, banyak parti terlihat berbelanja besar, poster, bendera, billboard besar, pentas ceramah, pemimpin menggunakan helikopter bergerak dari satu te […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Skin infections: How many common types are there?
    When it comes to skin infections, there are actually quite a few that you should know about. However, this should be common knowledge for any Malaysian student who is pursuing a medical degree or diploma such as a diploma in family medicine Malaysia, there are three common types of skin infections: bacterial, viral, and fungal.  […] The post Skin infections: […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Selamatkan Selangor Darul Ehsan

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Medan Info Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

Paling Popular

  • Tiada