Pengurusan Krisis Gaya Anwar Berahi(m)

Mac 14, 2014 at 12:11 pm 2 comments

Semalam bukan main lagi, berasap sidang Parlimen apabila Anwar
mengatakan betapa lemahnya kerajaan Malaysia mengurus situasi krisis
dan ketidaktentuan. Pada Anwar, Malaysia sudah failed big time dalam
mengurus krisis. Segala kenyataan New York Times, Xinhua dan segalanya
dibawa ke sidang parlimen.

Blog ini agak kecewa kerana kenyataan Anwar dan Rafizi ini tidak
disangkal oleh mana-mana backbenchers kononnya atas dasar boikot. Ini
bukan permainan budak sekolah. Patutnya backbenchers duduk di dalam
dan lawan Anwar secara berdepan.

Siapa punya strategi asyik nak boikot ini? Tan Sri Shahrir? YB Dr
Latiff? YB Anuar Musa?

Takkanlah bila Anwar seranah macam itu, kita masih nak senyap. Ada
ketika, Rafizi bangun dan mengatakan OBAMA sendiri merendahkan
penggunaan bomoh dalam mencari MH370 (sedangkan Rafizi yang kononnya
pandai itu patut tahu; semua itu adalah gambar photoshop).

Cuba kita tengok macamana Anwar sendiri nak urus krisis.

Kita cuba rujuk macamana Anwar urus krisis ekonomi 1997-1998. Dia
bukan urus krisis. Anwar outsource sepenuhnya masalah kepada IMF.
Anwar hanya pakai kaedah IMF. Ini lagi busuk punya kaki. Kata orang
tak pandai, sedangkan dia sendiri pakai kaedah orang luar.

Apa jadi pada 1997-1998:-

– Bank Negara valiantly upheld the value of the ringgit for about a
week before it finally was forced to float the ringgit on July 14. By
that time, the bank had already lost close to U.S.$1.5 billion in the
effort to prop up the ringgit. At its lowest point, the ringgit
depreciated against the dollar by almost 50 per cent, hitting a high
of RM 4.88 to the U.S. dollar on January 7, 1998. After a brief period
of stability during February and March, the exchange rate continued to
deteriorate with wide fluctua- tions in the following months.

– the collapse of the stock market. Between July and December 1997,
the composite index of the Kuala Lumpur Stock Exchange (KLSE CI) fell
by 44.9 per cent.

– The property bubble also subsequently burst

– massive capital outflows as confidence in the Malaysian economy
became increas- ingly shaky.

– the banking system began to experience increasing non- performing
loans (NPLs) which, according to Bank Negara data, rose from about a
modest 2.18 per cent in June 1997 to 4.08 per cent in December 1997,
and then to a high of 11.45 per cent in July 1998

– The contraction in GDP resulted in the retardation of employment
growth, and the rise of unemployment and retrenchment levels

Menteri Kewangan waktu itu masih lagi nak main game politik, kononnya
tidak ada sesuatu yang serius. Ini disimpulkan oleh pihak tertentu
sebagai:-

‘It has been argued that in the initial stages of the crisis, the
Malaysian government was in a state of shock and denial. Some
policymakers denied that there was even a crisis, while some went so
far as to acknowledge the existence of a problem, but even then
downplayed the seriousness of it’.

Apa strategi Anwar? Downplay. Situasi tak serius. Masih dalam keadaan
yang baik. Masih lagi nak bangga dengan gelaran beli Menteri Kewangan
Terbaik Dunia.

Siapa Anwar kalau tidak kerana Majis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN),
sudah lama kita lingkup dan gulung tikar.

Hari ini Anwar nak ajar kita jaga krisis. Boleh jalan.

Mungkin waktu negara hampir jadi kedana, Anwar masih sibuk menutuh
bontot orang di Tivoli Villa.

Entry filed under: ANWAR IBRAHIM, Dato Seri Anwar Ibrahim, Parlimen. Tags: , , , , , .

Ada Pun Calon Selain Anwar. Tak Ada Hal. Al Gore Kembali ‘Menjaga Periuk Nasi Anwar’

2 Komen Add your own

  • 1. Kassim Selamat  |  Mac 14, 2014 at 12:22 pm

    Kita harus serang pengkhianat Negara – kaki bontot, kaki penipu – 40k bangla, nak jadi pensyarah, tipu Kg Buah Pala, Blackout, Jam Omega, China Doll, Barua Yahudi, dll.

    Jangan diam saja. Jgn biar dia menyerang cos he got nothing to lose. Tak lama lagi nak masuk dalam biar kojol terus…..

    The best form of defence to is attack…… Ayuh serang semua isu AlJUBURI habis-habisan..

    Ahli Parlimen BN jangan hanya makan gaji buta aje….

    Balas
  • 2. Tanpa Nama  |  Mac 20, 2014 at 7:24 pm

    Apa authoriti/kelayakan Anwar dlm bidang kewangan, Rafizi, tolong bagi resume boss hang sikit atau mana2 penyokong tegar Anwar yang bertuhankan Anwar mungkin boleh bg kot? Aku nak tahu sgtlah level kemahiran Anwar ni….

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Mac 2014
M T W T F S S
« Feb   Apr »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Capaian Umum

  • 75,303,385 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 144 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 10 OF THE BIGGEST NATURAL DISASTERS IN EARTH’S HISTORY
    10 of the Biggest Natural Disasters in Earth’s HistoryBy Adrian Chirila, Toptenz, 5 December 2016.The Butterfly Effect principle simply states that, given enough time, whatever event, no matter how small, can and will have tremendous reverberations into the future. And when talking about past disasters, natural or otherwise, we always have to keep in mind th […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • Istiqamah dengan Kebenaran
    ISTIQAMAH DENGAN KEBENARANBaru-baru ini, saya dihubungi oleh beberapa individu untuk berjumpa. Atas dasar silaturahim sesama manusia, saya pun sudi untuk berjumpa. Lagipun saya kenal mereka ini.Semasa perjumpaan itu, mereka menyampaikan hajat dan menjemput saya bersama-sama mereka menyertai gerakan "Deklarasi Rakyat" bagi menjatuhkan pemimpin berke […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Kit Siang panik lalu jemput juga bapa boboi
    Minggu lalu DAP mengumumkan Mahathir tidak dijemput.Tetapi dengan apa yang berlaku semalam dalam PAU2016 dan  Umno-PAS bersama-perhimpunan Rohingya, Kit Siang terpaksa menukar strategi beliau.Jadi DAP terpaksa pujuk Mahathir dengan menjanjikan dia status VVIP dgn diletakkan di tempat duduk di atas pentas bersebelahan dengan Kit Siang, yang tidak pernah berla […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! APABILA PEMUDA UMNO PULAU PINANG TURUN PADANG UNTUK KEJUTKAN GUAN ENG!
    Steady la Azwan Bro and the gang, bab ini aku sokong korang buat perhimpunan sebab nak lawan Guan Eng dan cara korang buat memang best dan professional dan bukan macam lembaga hitam yang gila glamer dan pakai adik sendiri sampai dapat anak hasil sumbang mahram tu.Teruskan dan Parpukari akan terus sokong Pemuda UMNO Pulau Pinang yang gagah berani, kat bawah n […]

RSS Musram Rakuman

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aspirasi Bangsa

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: