Kadir Jasin Suruh Menteri Kewangan Berhenti – Mana Pakar Komunikasi

Jun 18, 2014 at 11:56 am 3 comments

“Jenaka atau tidak, saya rasa perdana menteri perlu memikirkan semula
kedudukan Najib sebagai menteri kewangan.Bukan saja pengurusan
kewangan negara di bawah Najib mencetuskan pelbagai isu dan persoalan,
ia juga berupa konflik kepentingan.

Apabila PM juga bertindak sebagai menteri kewangan maka tidak wujud
lagilah proses pemisahan kuasa dan timbang tara. Kalau ada menteri
yang tidak puas hati dengan peruntukan atau tindak-tanduk kementerian
kewangan, kepada siapa mereka hendak mengadu?” soal Kadir dalam
blognya semalam.

Khabar angin tentang penyusunan semula Kabinet tersebar luas minggu
lalu dan diberitakan akan dilaksanakan Najib Jumaat lalu selepas
beliau pulang dari Turksmenistan.

Antaranya untuk membolehkan Presiden Gerakan, Datuk Mah Siew Keong
yang menang di Teluk Intan menyertai Kabinet seperti dijanjikan Najib
sendiri semasa kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) itu.

Wartawan veteran itu turut membariskan kelemahan ketara Najib
sepanjang beliau menjadi menteri kewangan.

“Antaranya, sejak Najib menjadi menteri kewangan pada 2009,
pertumbuhan ekonomi negara terus terperangkap dalam lingkungan 5%.
Antara 2009 dan 2013, ekonomi negara tumbuh purata 4.28% saja,”
katanya.

Kadir berkata, seorang bekas menteri kewangan memberitahunya kadar itu
adalah “biasa” saja kerana ekonomi Malaysia mempunyai potensi untuk
berkembang dengan lebih pesat.

Dalam tulisannya, Kadir berkata, defisit belanjawan juga meningkat
daripada 3.2% Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 (zaman Tun
Abdullah Ahmad Badawi) kepada 6.7% pada 2010 yang berupa belanjawan
pertama Najib sebagai menteri kewangan dan purata defisit belanjawan
antara 2010 dan 2014 adalah 5%.

“Hutang kerajaan persekutuan pula meningkat dengan mendadak sejak
Najib menjadi menteri kewangan, iaitu daripada 41.24% KDNK pada 2009
kepada 52.8% pada 2010. Tahun ini (2014) hutang kerajaan dianggarkan
naik kepada 54.8% KDNK,” kata Kadir.

——————————

Kita harap sangat mereka yang diberikan jawatan yang tinggi di
Kementerian Kewangan, termasuk Tan Sri Irewan, pegawai-pegawai kanan,
termasuk Saudara Ezam Md Nor tampil untuk mempertahan PM kali ini.
Jangan biarkan Kadir Jasin balun sampai kita tidak mampu untuk jawab.

Kalau masuk bab ekonomi, pakar di MoF kena bangun dan mula menjawab.
Jangan seronok dapat elaun yang melampau tinggi.

Apa yang nak jawab, kalau fakta ekonomi yang dikeluarkan Bank Negara
pun tidak memihak kepada kita. Cuba tengok laporan kewangan BNM. Dalam
isu hutang negara pun memang melonjak tinggi.

Laporan BNM:-

Dengan definisi semula ini, hutang luar negeri Malaysia berjumlah
RM700.1 bilion (USD212.5 bilion atau 65.2% daripada KDNK) pada akhir
bulan Mac 2014, berbanding dengan RM327.9 bilion atau 30.5% daripada
KDNK di bawah definisi yang terdahulu. Hutang luar negeri berdasarkan
definisi semula ini adalah lebih tinggi, sekali gus mencerminkan paras
pemegangan sekuriti hutang dalam denominasi ringgit oleh bukan
pemastautin yang tinggi, yang mencakupi kira-kira dua pertiga daripada
peningkatan hutang luar negeri berikutan definisi semula ini. Ini
ialah hasil daripada kedalaman, keterbukaan dan daya tarikan yang
lebih meluas pasaran kewangan Malaysia.

———————-

Harap Ezam, Tan Sri Irewan dapat bangun dan menjawab segala isu yang
dibangkitkan oleh Kadir Jasin ini.

Advertisements

Entry filed under: Perdana Menteri, UMNO. Tags: , .

Sultan Johor Terlalu Berkuasa: Media Tajaan Anwar Mengapa Azmin Penting Sebagai Lembaga Pengarah PKNS?

3 Komen Add your own

  • 1. job  |  Jun 18, 2014 at 6:00 pm

    I love what you guys are up too. This type
    of clever work and coverage! Keep up the superb works guys I’ve incorporated you guys
    to blogroll.

    Balas
  • 2. zizan@yahoo.com.my  |  Jun 18, 2014 at 7:42 pm

    Apa yang nak jawab? Memang betul kenyataan Kadir Jasin. Najib dok habiskan duit negara.

    Balas
  • 3. megat panjialam  |  Jun 20, 2014 at 7:01 pm

    Reblogged this on wbo6341.

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Jun 2014
I S R K J S A
« Mei   Jul »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Capaian Umum

  • 75,320,182 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • VIDEO: THE RING OF FIRE
    Earth is a unique planet, restless and dynamic, where continents shift and clash, volcanoes erupt, and glaciers grow and recede. There are titanic forces that are constantly at work, leaving behind a trail of geological mysteries. One of Earth's intriguing mysteries is the presence of a huge arc of geological destruction surrounding the Pacific. It is k […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • SPRM: Pakatan Rasuah ketakutan, mula tunjuk bangang
    Yang umum adalah exco PAS Iskandar. Habis tu kenapa Kelantan takde masaalah IBR. Adakah PAS Selangor ikut sama menyamun?Agak2 ada apa2 tak minggu depan? Tak semesti Selangor hehehe ...Oleh sebab Azmin ketakutan, Pakatan Harapan jadi bangang.Tuan Ibrahim ni pun kadang2 nampak antara Anwarinas atau hanya Tok Lebai bangang.Paling bangang sekali, pastinya adalah […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Tonton Annabelle Sampai Terkencing Dalam Seluar?
    Perak Today Perak Today - PerakToday - The Portal Serius filem Annabelle: Creation ni, seram sangat? Itu mungkin kata-kata pertama daripada mereka yang belum lagi menonton filem seram-thriller arahan David F. Sandberg ini. Dalam ulasan Rotten Tomatoes, filem ini disebut sebagai filem paling seram tahun ini (scariest movie of the year) dan filem prekuel genre […]

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • CILI KASI TARUK! NGA TIDAK PERNAH GAGAL BUAT KECOH KETIKA SIDANG DUN!
    Kecoh pembangkang di Perak hanya kerana Sidang Dun yang dijalankan baru-baru ini hanya dalam tempoh yang singkat iaitu separuh hari. Macam-macam pertikaian ditimbulkan bagi menampakkan imej kepimpinan negeri yang tidak telus. Padahal, kepimpinan parti pembangkang sendiri tidak telus. Adun Kepayang , Nga Kor Ming dalam sidang media ketika persidangan berkenaa […]

RSS Musram Rakuman

  • Strategi DAP-Menjadikan Kaum Melayu Kelas 2
    Tergambarkan sangat staregi DAP mahu memecahkan undi melayu di Semenajung, melalui saf kepimpinan Pakatan Harapan.Dap hanya akan menjadi kingmaker, apabila melayu berpecah pada PRU-14. Kalau mlihat kerusi yang dimenagi parti Umno, 88 kerusi dan Pas 21, ertinya kawasan majoriti melayu adalah 109 tidak termasuk di Sarawak, dan kalau mengambilkira kerusi kaum m […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Strategi DAP-Menjadikan Kaum Melayu Kelas 2
    Tergambarkan sangat staregi DAP mahu memecahkan undi melayu di Semenajung, melalui saf kepimpinan Pakatan Harapan.Dap hanya akan menjadi kingmaker, apabila melayu berpecah pada PRU-14. Kalau mlihat kerusi yang dimenagi parti Umno, 88 kerusi dan Pas 21, ertinya kawasan majoriti melayu adalah 109 tidak termasuk di Sarawak, dan kalau mengambilkira kerusi kaum m […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: